دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟


دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نام اصطلاحی است که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و دیگر کمتر کسی را میبینیم که نام آن را نشنیده باشد. این اصطلاح ممکن است بسیار گیج کننده به…

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نام اصطلاحی است که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و دیگر کمتر کسی را میبینیم که نام آن را نشنیده باشد. این اصطلاح ممکن است بسیار گیج کننده به نظر برسد اما یکی موثر ترین و قدرتمند ترین جنبه های تجارت الکترونیک به شمار میرود.

از آنجا که اکثر کسب و کار ها در تلاش اند برای فروش بیشتر محصولات خود و اخذ سهم بیشتر در بازار از تکنولوژی های روز استفاده کنند، استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال و ابزار های آن میتواند یک انتخاب بسیار هوشمندانه در راستای رشد فزاینده ی کسب و کار ها باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست

تعاریف متعددی درمورد این موضوع وجود دارد اما ما در این مقاله قصد داریم به ساده ترین روش ممکن مفهوم بازاریابی دیجیتال را برای شما شرح دهیم.

اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست و کاربرد آن در دنیای کسب و کار های آنلاین چگونه است، چطور میتوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شد و شرح وظایف یک دیجیتال مارکتر به چه صورت است. پس تا انتهای این مقاله کاربردی با رشدانا همراه باشید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

وب سایت Hubspot به عنوان یکی از سایت های معتبر در زمینه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا در تعریف بازاریابی دیجیتال این گونه ذکر می کنند که این عبارت یک چتر مفهومی است.

اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت.

به بیان خیلی ساده دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی است که در بستر دیجیتال انجام میشود. درواقع همان اصول و نظریه ها بازاریابی سنتی در این شیوه نیز اعمال میشود منتهی تمام این موارد در بستر وب و با استفاده از ابزار های آنلاین صورت میگیرد. برای درک بهتر این موضوع، بیایید یک مقایسه کوتاه بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی انجام دهیم.

 

در بازاریابی سنتی:

  • شما به یک دفتر کار، فروشگاه یا هر مکانی که مشتریان بتوانند به صورت فیزیکی به شما مراجعه کنند احتیاج دارید.
  • احتمالا به یک فروشنده حرفه ای برای اقناع مشتریان و فروش محصولات خود نیاز دارید.
  • برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از ابزار هایی مثل چاپ تراکت ، بیلبورد ، رادیو و تلویزیون ، تبلیغات تلفنی ، اس ام اس مارکتینگ و… بهره میبرید.
  • دامنه تبلیغات شما منطقه، شهر و نهایتا کشور را در بر خواهد گرفت.

 

اما در بازاریابی دیجیتال:

  • خبری از مکان فیزیکی نیست و مقر اصلی شما سایت شماست (که با هزینه ای اندک و خرید هاست و دامنه میتوانید آن را داشته باشید)
  • نیازی به حضور فیزیکی افراد ندارید و درواقع شما با استفاده از متن، عکس، ویدیو و هرآنچه که در قالب محتوا یا کانتنت در فضای وب به اشتراک میگذارید، با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنید.
  • برای تبلیغات از از تکنیک هایی مثل بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویروسی، ویدیو مارکتینگ و هرآنچه که بر مبنای فضای آنلاین باشد بهره میبرید.
  • دامنه تبلیغات شما محدود به منطقه و شهر نیست و کشور نیست و میتوانید به صورت جهانی تبلیغات خود را انجام دهید. 

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ را می توان به صورت زیر عنوان کنیم:

  1. دسترسی دائم به خدمات
  2. بازاریابی اینترنتی به صورت 24 ساعته
  3. تغییرات به روز
  4. پاسخ گویی به مشتریان در تمامی ساعات روز
  5. قبول سفارش براساس درخواست مشتری
  6. کاهش هزینه های بازاریابی اینترنتی
  7. کم تر شدن زمان انتظار دریافت محصول و خدمات
  8. جایگزینی دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی باعث می شود از رقبای خود پیشتاز باشیم همچنین از مزایای دیجیتال مارکتینگ می توان به این نکته اشاره کرد که رابطه عمیق تر و مداوم تری با مشتریان برقرار کنیم.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دریافت نظرات مثبت و بازخورد مشتریان درباره کسب و کار یا محصولات شما می‌تواند مشتریان جدید را جذب کرده و ارتباط بلندمدتی میان آن‌ها و برندتان ایجاد کند. اما مراقب باشید! چراکه این نظرات می‌توانند مانند شمشیر دولبه عمل کنند. همان‌طور که بازخوردهای مثبت، سایر افراد را تشویق به خرید از شما می‌کنند، نظرات منفی می‌توانند به طور جدی به کسب و کار شما صدمه وارد کنند. به همین دلیل، به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین باید به این اطمینان برسید که اثرات دیجیتال مارکتینگ را زیر نظر دارید و از مزایا و اهمیت آن غافل نیستید. در ادامه قصد داریم شما را با چند مورد از دلایل مهم بودن بازاریابی دیجیتال و میزان اهمیت آن آشنا کنیم.

رشد بیشتر مشاغل کوچک

اهمیت بازاریابی دیجیتال برای شغل‌های کوچک و نوپا این است که می‌توانند روش بازاریابی مورد نظرشان را متناسب با بودجه خود انتخاب کرده و با کم‌ترین هزینه ممکن به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند. در ده سال گذشته، فروش محصولات و خدمات برای شغل‌های نوپا همراه با چالش‌های زیادی بوده است. چراکه آن‌ها مجبور بودند برای معرفی برند خود به جوامع بزرگ‌تر، متحمل هزینه‌های گزاف شوند که البته تضمینی هم برای موفقیت آن‌ها وجود نداشت!

نرخ تبدیل بالاتر

کسب و کارهایی که اقدام به استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌کنند، می‌توانند درصد بیشتری از بازدیدکنندگان خود را به مصرف‌کننده تبدیل کنند. سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ ازجمله روش‌هایی هستند که نرخ تبدیل بالایی دارند. چراکه می‌توانند برای ارتباط با مشتریان، یک کانال ارتباطی سریع و تاثیرگذار ایجاد کنند. البته ممکن است ترافیکی که در سایت خود دریافت می‌کنید، همواره نتیجه‌بخش نباشد. به همین دلیل دیجیتال مارکتینگ این امکان را به شما می‌دهد که تنها با کسانی که به خدماتتان نیازمند هستند، تماس بگیرید.

بازاریابی مقرون به صرفه

یک کسب و کار، قبل از آن‌که شروع به دریافت سود کند، لازم است در منابع خود صرفه‌جویی داشته باشد. بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که به صورت هم‌زمان و با بودجه خود بتوانید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. شما می‌تواند باتوجه به بودجه خود، استراتژی‌های موجود در دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و بهترین استفاده را از آن‌ها ببرید. دقت داشته باشید که اگر سرمایه محدودی دارید، باید با سرعت بیشتری مخاطبین خود را هدف قرار دهید و زمان را از دست ندهید.

گسترش مخاطب

ازجمله مهم‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال و دلیل مهم بودن آن، این است که می‌توانید مخاطب خود را افزایش دهید. بااستفاده از بازاریابی سنتی، کسب و کار شما محدود به منطقه جغرافیایی خاصی می‌شود. توجه داشته باشید که افزایش نرخ استفاده از تبلت و گوشی‌های هوشمند، شانس بیشتری برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی مختلف، ایجاد کرده است.

حل مشکلات مشتریان

با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ، همواره می‌توانید راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن مشکلات مشتریان پیشنهاد دهید. حتی این امکان برای شما ایجاد می‌شود تا با دسترسی به چت، آن‌ها را با محصولات موردنیازشان آشنا کنید. سایت و صفحه‌های اجتماعی می‌توانند تبدیل به مکانی شوند که در آن مخاطب سوالاتش را بپرسد و پیشنهادات مورد نظرش را نیز ارائه دهد. از دیگر دلایل اهمیت بالای دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای مختلف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه‌گیری موفقیت بازاریابی
  • افزایش اعتماد به نام تجاری
  • امکان تغییر در روش‌های مورداستفاده

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه کسب و کارها پاسخگو است؟

به طور کلی، می‌توان گفت تمامی شرکت‌ها، کسب و کارها و حتی انواع کارخانه‌ها به نوعی، به بازاریابی آنلاین نیازمند هستند. بدون در نظر داشتن خدمات یا محصولی که تولید می‌کنید، استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی برای شناخت بهتر مشتری، ضروری است. به یاد داشته باشید که این مطلب به این معنا نیست که استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای همه یکسان است. بلکه هر کسب و کاری، بنا به شرایط و حوزه فعالیت خود، باید استراتژی ویژه‌ای را به کار بگیرد.

از آن‌جایی که شاخه‌های این نوع از مارکتینگ و استراتژی‌های آن بسیار زیاد است، با انواع بودجه می‌توان هریک از آن‌ها را به کار گرفت. با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان میزان سود، نرخ بازگشت سرمایه و میزان دقیق ضررها و هزینه‌ها را به دست آورد. محاسبه این مسائل، با دقت بالا در بازاریابی سنتی کمی دشوار و حتی غیرممکن است.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اهمیت بازاریابی دیجیتالی برای مشاغل آنلاین بر هیچکس پوشیده نیست و برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ می تواند مثمر ثمر و سودآفرین باشد. اما برای اینکه بتوانید در فضای آنلاین حضور موثری داشته باشید، نیازمند تدوین استراتژی هستید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ مثل 5s ،SMART ،RACE ،SOSTAC و … که با ارائه مدل ها، استاندارد ها و الگو های مختلف، میتوانند شما را در ایجاد یک برنامه ریزی مشخص ، مسیر حرفه ای پیش رو، انتخاب مناسب ترین ابزار ها و در نهایت طراحی پلن دیجیتال مارکتینگ یاری کنند. در ادامه شما را با استراتژی 3M (رایج ترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ) آشنا میکنیم.

 

بخش اول استراتژی 3M: توجه به بازار هدف یا Market Target

اولین و مهم ترین نکته ای که فرایند بازاریابی باید به آن توجه داشته باشید، شناسایی بازار هدف یا مارکت تارگت شماست. منظور از مارکت مشتری های شما و درواقع افرادی که پتانسیل این را دارند که به مشتری های دائمی شما تبدیل شوند (مشتری های بالقوه) است.

تعیین بازار هدف از آن جهت اهمیت دارد که شما برای تمرکز روی نحوه تبلیغات خود و همچنین ایجاد کمپین های مختلف به یک دیتای مشخص نیاز دارید. هرچه تصویری کامل تر و شفاف تری از مشتریان خود ترسیم کنید، بهتر میتوانید استراتژی های لازم برای پیشبرد اهداف خود را اجرا کنید. برای تعیین بازار هدف نیاز دارید تا مشتریان خود را از جنبه های زیر بررسی کنید.

بازار هدف دیجیتال مارکتینگ

 

بخش دوم استراتژی 3M: توجه به پیام یا Message

منظور از Message همان چیزی است که قرار است به بازار هدف بگویید. اینکه چرا باید افراد شما را انتخاب کنند و از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. پیام شما باید بسیار قانع کننده و به دور از ابهام باشد تا افراد را وادار به توجه کند هرچند که تمایلی به انجام این کار نداشته باشند. به نوعی میتوان گفت که در Message ارزش و وجه تمایز کسب و کار شما با سایرین وجود دارد که بازار هدف باید آن را به درستی درک کنند.

 

بخش سوم استراتژی 3M: توجه به نوع رسانه یا Media

دو نکته قبلی بین بازاریابی دیجیتال و سنتی مشترک بودند اما سومین نکته و درواقع آن چیزی که مرز بازاریابی دیجیتال را از بازاریابی سنتی جدا میکند، انتخاب نوع مدیاست. به این دلیل که ما در این مرحله قصد داریم انتخاب کنیم برای رساندن پیام خود به بازار هدف، از چه رسانه و پلتفرمی استفاده کنیم.

 

روش های بازاریابی دیجیتال

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، منظور از دیجیتال مارکتینگ همان فرایند بازاریابی است که با استفاده از روش ها ، تکنیک ها و ابزار های دیجیتال در بستر آنلاین انجام میشود که در ادامه با بخشی از این روش ها آشنا خواهید شد. دقت داشته باشید که برخی از مواردی که در ادامه مطرح میکنیم، میتوانند همپوشانی داشته باشند؛ یعنی میتوانند هم روش و تکنیک باشند و هم ابزار به حساب بیایند.

  • تبلیغات بنری (Banner Advertising)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • تبلیغات کلیکی یا PPC (Pay Per Click Advertising)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موتو های جست و جو یا SEM (Search Engine Marketing)

 

حتما بخوانید: با ۹ روش بازاریابی دیجیتال آشنا شوید

 

در ادامه مهم‌ترین روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در این روش از بازاریابی، اطلاعاتی مانند معرفی محصولات، خدمات و تغییرات اخیر هر یک از آن‌ها در بازه زمانی مشخص، به وسیله ایمیل برای مخاطبین ارسال می‌شود. در این روش، برخلاف سایر شیوه‌ها، بر پایه ایجاد یک رابطه مخصوص بین مشتری و شرکت، فرآیند جذب انجام می‌شود. ارسال ایمیل‌های به‌روزرسانی شده، سبب فراهم کردن ارزش برای مشتری‌ها و کسب اعتماد و وفاداری بیشتر آن‌ها به برند می‌شود.

بهترین نتیجه در بازاریابی ایمیلی زمانی حاصل می‌شود که مشترکین خود را نه با پرداخت هزینه، بلکه ازطریق تولید محتوای مناسب و جلب اعتماد، به دست آورده باشید. این شیوه بازاریابی، نقش بسیار مهمی در افزایش فروش محصولات و خدمات دارد. چرا که کاربرانی که فرم‌های ثبت‌نام در اشتراک ایمیل را پر می‌کنند، به احتمال بالا همان مشتریان فعال شما می‌باشند.

 

حتما بخوانید: ایمیل مارکتینگ، روشی قدیمی اما موثر در بازاریابی

 

بازاریابی موتورهای جستجو یا همان SEM

این روش بازاریابی یکی از موارد نادیده گرفته شده در سئو، یعنی خرید ترافیک اختصاصی از موتورهای جستجو را پوشش می‌دهد. با استفاده از SEM می‌توان در SERP کاربران، فضایی را با هدف تبلیغات سایت خریداری نمود. ازجمله رایج‌ترین پلتفرم‌های غیر رایگان Google Ads و Bing Ads هستند. در این روش، باید مبلغ مشخص شده‌ای را به موتورهای جستجو پرداخت کنید. بدین ترتیب، در بخش‌های مختلف SERP حاصل از جستجوی کلیدواژه‌های معین یا عباراتی خاص، تبلیغات موردنظرتان نمایش داده می‌شود.

 

حتما بخوانید: بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و چگونه کار می کند؟

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در دنیای دیجیتال امروز، شبکه‌های اجتماعی نقش تاثیرگذاری در بازاریابی کسب و کارهای مختلف بازی می‌کنند و اهمیت آن‌ها در به وجود آوردن یک استراتژی بازاریابی مناسب، بر هیچ‌کس پوشیده نیست! نکته اساسی در استفاده صحیح از این پلتفرم‌ها، شناخت کافی ورودی‌ها و خروجی‌های بازاریابی می‌باشد. در این شیوه، محصولات و خدماتتان بیش از پیش در معرض نمایش قرار می‌گیرند و امکان برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان برایتان فراهم خواهد شد. در این تعاملات می‌توانید بازخوردهای مهم مشتریان را دریافت کنید و بااستفاده از دیتای به دست آمده، کیفیت خدمات و محصولات و نحوه ارائه آن‌ها را بهبود دهید.

 

حتما بخوانید: سوشال مدیا مارکتینگ یا SMM چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوایی روشی است که در آن با تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند برای مخاطبین، می‌توانید فروش بیشتری را ازآن خود کنید. محتوای مورد نظر را می‌توان در هر پلتفرمی که مدنظر دارید، ایجاد کرد. ارسال پیام در توییتر، آپلود ویدئو در یوتیوب و نوشتن مطلب در سایت، ازجمله مصادیق این شیوه از مارکتینگ می‌باشند. این روش، کارآیی بسیار خوبی دارد؛ چراکه محتوای شما با راه‌های دیگری از قبیل سئو و شبکه‌های اجتماعی ترکیب شده و درنتیجه بهره‌‌وری کار با میزان زیادی افزایش می‌یابد.

برای اجرای صحیح این نوع از بازاریابی، توجه به چند نکته بسیار مهم است. یکی از آن‌ها این است که پیش از تولید محتوا، حتما کاربران و جامعه هدف خود را در نظر داشته باشید. بدین منظور، باید نوع مخاطبین و علائق آن‌ها را به خوبی بشناسید. این مسئله، حوزه موضوعات انتخابی را برایتان تعیین می‌کند. علاوه بر این، زبان و اصطلاحات مورداستفاده مخاطبین خود را نیز در زمان جستجوها مدنظر داشته باشید.

به یاد داشته باشید که در آغاز کار، شما نیاز ندارید تک تک روش ها را به طور همزمان به کار ببرید. اما لازم است به طور کامل با آنها آشنایی داشته باشید تا با توجه به اهداف تجاری، بازار هدف و نوع استراتژی خود، کارآمد ترین روش ها را در نظر بگیرید.

 

حتما بخوانید: بازاریابی محتوا کارساز ترین شیوه در بازاریابی دیجیتال

 

مراحل بازاریابی دیجیتال

شاید برایتان سوال پیش بیاید که مراحل دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این مراحل عبارتند از:

جستجو و تهیه محتوای مناسب برای کاربر

بازاریاب دیجیتال ابتدا باید چند نوع محتوا در قالب‌های متفاوت مانند عکس، ویدیو، متن و غیره تولید کند. محور تمام این محتواها محصولات یا خدماتی هستند که قرار است آن‌ها را به مشتریان بالقوه بفروشد. بنابراین ابتدا باید محتواهای مناسبی برای هر یک از این محصولات یا خدمات تولید کند تا مشتری با جستجو در دنیای اینترنت، با این موارد آشنا شود. داشتن وب‌سایت  مناسب که با قوانین گوگل و سئو هم‌تراز باشد، کمک بسیاری به ادامه مسیر خواهد کرد.

مقایسه و ارزیابی کاربران

در این مرحله، بازاریاب دیجیتال باید براساس داده‌های کاربر رفتار او را ارزیابی و پیش‌بینی کند؛ مثلا با بررسی ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس متوجه می‌شود که ورودی کاربرها از چه درگاهی بیشتر است و عمده فعالیت کاربر در کدام بخش سایت اتفاق می‌افتد.

همچنین، با بررسی بخشی از آمار و اطلاعات به دست آمده از رفتار کاربر می‌تواند علت خرید کردن یا خرید نکردن مشتریان را هم تشخیص دهد. تمام این موارد در بهتر شدن نرخ فروش و افزایش بازدهی سایت، نقش به سزایی دارند. تخصص دیجیتال مارکتر، استفاده از این داده‌ها و اطلاعات برای رصد کردن نیازهای مشتری و تعیین مراحل بعدی فروش است.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع دیجیتال مارکتینگ

 

ترغیب مشتری به خرید و بازدید از سایت

امتیازهایی که دیجیتال مارکتر بعد از هر بار بررسی رفتار کاربران هدف، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد در نهایت منجر به خرید محصول می‌شود. این امتیازها مانند تخفیف، گارانتی محصول، ارسال رایگان و مواردی از این قبیل باید با هوشمندی و دقت کامل انتخاب و اجرا شوند. چون هر امتیازی، افزایش خرید کاربران را در پی نخواهد داشت و شاید نتیجه عکس بدهد. قبل از هر چیزی باید اعتماد مشتری نسبت به برند و کالاها جلب شود. اگر مشتری اعتماد خوبی نسبت به برند پیدا کند، امتیازهای دریافتی او را به خرید از برند ترغیب می‌کند.

ترغیب مشتری به خرید و بازدید از سایت

تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار و بازگشت مجدد

کیفیت و اصالت محصول یا خدمت در این بخش اهمیت زیادی دارد. این مسئولیت بر عهده دیجیتال مارکتر است که روی این دو موضوع به خوبی تمرکز کرده و ابعاد مختلف آن را به مشتریان نشان دهد. اگر مشتری به خوبی با برند و هویت کسب‌وکار آشنا شود و خود را جزئی از برند تصور کند، برای خریدهای بعدی راحت‌تر به کسب‌وکار معرفی شده اعتماد می‌کند.

همچنین، دیجیتال مارکتر با برنامه‌ریزی فرآیند خرید مناسب می‌تواند روی وفادارسازی مشتری سرمایه‌گذاری کرده و به طور غیرمستقیم به واسطه همان خریدار، تبلیغات برند را گسترش دهد. یعنی با ارائه خدمات باکیفیت به مشتری، همان یک خریدار؛ نام برند و کسب‌وکار مورد نظر را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و به این ترتیب، تعداد مخاطبین و فروش برند افزایش می‌یابد. دقت داشته باشید، تمام این مراحل به چشم‌اندازی که دیجیتال مارکتر تعیین می‌کند وابسته است.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بشناسید!

در این بخش از مبحث دیجیتال مارکتینگ، قصد داریم که مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای این حرفه را معرفی کنیم. اگر واقعا می‌خواهید که تبدیل به یک دیجیتال مارکتر کاربلد شوید، باید به خوبی این ابزارها را شناخته و با طرز استفاده از آن‌ها آشنا باشید. به طور کلی، این ابزارها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دسته اول آن‌هایی هستند که به صورت مستقیم زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند. (مانند ابزارهای سئو، تحلیل کاربران سایت، پنل‌های تبلیغاتی، تحلیل سرعت سایت و…)
  2. ابزارهایی که به طور مستقیم زیرشاخه بازاریابی دیجیتال نیستند، اما آشنایی با آن‌ها برای دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای لازم است.

یکی از سوالاتی که معمولا افراد فعال در این حوزه در شروع کار می‌پرسند این است که آیا واقعا این ابزارها ارزش هزینه کردن دارند یا خیر؟ جواب این سوال این است که اگر در ابتدای راه قرار دارید، بهتر است که سرمایه خود را برای خرید پنل‌های پولی هزینه نکنید. اما چنانچه به ابزارهای رایگان به اندازه کافی مسلط شده‌اید، به کارگیری نوع پولی آن مزایای بیشتری برای شما خواهد داشت.

 

حتما بخوانید: بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ

 

ابزارهای تست سرعت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که سبب جلب رضایت کاربر و رسیدن به اهداف بازاریابی می‌شود، بالا بودن سرعت سایت است. راه‌های زیادی برای بهینه کردن سرعت وجود دارد. مانند فعال‌سازی افزونه‌های کش، بهینه‌سازی تصاویر، استفاده نکردن از کدها و اسکریپت‌های غیرضروری در صفحات و… . از بهترین این ابزارها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • GTmetix
  • Pingdom
  • Page Speed Insights

GTmetix

یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ GTmetix است که به شما این امکان را می‌دهد تا دیتای دقیقی درباره سرعت صفحه، زمان‌بندی، امتیاز عملکرد و سایر موارد به دست آورید. همچنین این ابزار درباره چگونگی رفع مواردی که سبب کاهش سرعت می‌شود نیز راهنماییتان می‌کند.

Page Speed Insights

مدت زمان زیادی است که از Page Speed Insights به عنوان ابزاری برای آزمایش و درجه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌شود. این ابزار ساده، توسط گوگل ایجاد شده است که وبسایت‌های مختلف را محک می‌زند و آن‌ها را در مقیاس 1 تا 100 برای تلفن‌های همراه و انواع دسکتاپ درجه‌بندی می‌کند. هرچه این عدد بیشتر باشد، سرعت سایت نیز افزایش می‌یابد.

Pingdom Speed Test

یکی دیگر از ابزارهای شناخته شده تست سرعت، Pingdom است که به منظور استفاده از آن، نیازی به ورود نیست و گزارش‌ها با جزئیات کم‌تری نسبت به آنچه از pagespeed insights دریافت می‌کنید، ارائه می‌شوند. این ابزار، عملکرد سایت را از 0 تا 100 دسته‌بندی می‌کند.

WebPage Test

یکی دیگر از ابزارهایی که برای تست عملکرد سایت استفاده می‌شود، WebPage Test است که این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا سایت خود را در طیف وسیعی از دستگاه‌ها تست کنید. علاوه بر این، می‌توانید آزمایشاتتان را از طریق یک شبکه تلفن همراه با سرعت پایین یا یک شبکه سریع 4G شبیه‌سازی کنید تا نتیجه به صورت درجه‌بندی شده از F به A نمایش داده شود.

ابزارهای بررسی سئو سایت و تحلیل رقبا

هر دیجیتال مارکتر حرفه‌ای باید به خوبی با ابزارهای سئو و شیوه کار آن‌ها آشنا باشد. در شرکت‌های بزرگ که تیم سئو دارند، استفاده از این ابزارها توسط مدیر بازاریابی دیجیتال یا کارشناس تبلیغات انجام نمی‌شود، اما به هر حال دیجیتال مارکترها نیز باید بتوانند با ابزارهای سئو سایت کار کنند. از کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Alexa
  • Similarweb
  • Ahref
  • Moz
  • Semrush

بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

یکی از مهم‌ترین گام‌های سئو و بهینه‌سازی سایت و به دنبال آن بازاریابی دیجیتال، تحقیق کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل می‌باشد. اینکه بدانیم کاربرهای مختلف درمورد یک موضوع خاص، چه کلماتی را جستجو می‌کنند و کدام کلمات میزان سرچ بالاتری دارند، از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در تحقیق کیورد باید به آن‌ها دقت کرد. ابزارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارد، ولی لازم است بدانید که همه آن‌ها آمار دقیقی ارائه نمی‌کنند. از بهترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Google Keyword Planner
  • Keyword Tools
  • Kwfinder

ابزارهای تحلیل سایت

منظور از این دسته از ابزارها، مواردی مانند Ahref و Moz نیستند، بلکه در این بخش آن‌هایی که وضعیت کاربران و شیوه رفتار آن‌ها را می‌سنجند، موردنظرمان می‌باشند. این ابزارها کمک می‌کنند تا بفهمیم که آیا به اهدافمان رسیده‌ایم یا خیر؟! برای معرفی چند مورد از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Google Analytics
  • Search Console
  • SumoMe

 

حتما بخوانید: با این ۵ ابزار تحلیل وب سایت، به راحتی سایت خود را تحلیل کنید

 

بهترین ابزارهای مدیریت و کنترل شبکه‌های اجتماعی

یکی از راه‌های بازاریابی دیجیتال و جذب مشتری بیشتر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. برای آن‌که بتوانید از این شبکه‌ها بهترین استفاده را ببرید و عملکرد خود را آنالیز کنید، ابزارهای ویژه‌ای وجود دارند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • MeetEdgar
  • Hootsuite

معرفی بهترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ

یکی از راه‌های موثر در دیجیتال مارکتینگ، استفاده از ایمیل برای جلب نظر مخاطبین است که روش‌ها و اصول خاص خود را دارد. برای انجام این کار، باید از ابزارهای مربوطه کمک بگیرید تا بهترین نتیجه به دست آید. چند مورد از بهترین ابزارهایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارتند از:

  • MailChim
  • HubSpot Sales
  • MailGenius
  • Litmus
  • MailerLite

ابزار گرافیکی

اگر تصمیم دارید در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت حرفه‌ای داشته باشید، لازم است که حداقل یک ابزار گرافیکی مانند فتوشاپ را یاد بگیرید. به هر حال زمانی که می‌خواهید کارهای جزئی مانند کم کردن سایز عکس یا حذف بک‌گراند و… را انجام دهید، بهتر است خودتان دست به کار شوید و منتظر گرافیست نمانید. ابزارهای گرافیکی همواره برای کسانی که با امور اینترنت سر و کار دارند، مفید بوده است. فتوشاپ، ایلاستریتور و… ازجمله مواردی هستند که در این زمینه به شما کمک می‌کنند.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ

در تکمیل توضیحات بالا در مورد مفهوم دیجیتال مارکتینگ باید بگوییم که، دیجیتال مارکتر یا کارشناس بازاریابی دیجیتال کسی است که بر تمام روش های و ابزار های بازاریابی آنلاین تسلط دارد و با توجه به نیاز هر کسب و کار، استراتژی های لازم را به کار میبرد. درآمد دیجیتال مارکتر میتواند بسته به تجربه، سابقه کار، میزان مهارت، شهر و نوع کار (نیمه وقت / تمام وقت) متفاوت باشد.

فرصت های شغلی دیجیتال مارکتینگ

 

فرصت های شغلی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر میتوانید به مرور در چند حوزه بازاریابی مسلط شوید و یا اینکه به طور تخصصی مسئولیت بخشی خاصی از مارکتینگ را به عهده بگیرید. فرصت های شغلی دیجیتال مارکتینگ از این قرار است:

  • کارشناس سئو
  • بازاریاب محتوا
  • بازاریاب اینستاگرام
  • کارشناس گوگل ادوردز
  • مدیر تبلیغات دیجیتال
  • مشاور دیجیتال مارکتینگ
  • کارشناس ایمیل مارکتینگ
  • بازاریاب شبکه های اجتماعی
  • استراتژیست دیجیتال مارکتینگ
  • متخصص طراحی کمپین تبلیغاتی
  • کارشناس ارشد تیم دیجیتال مارکتینگ

 

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

در فضای دیجیتال مارکتینگ یا Digital Marketing شما اغلب با ابزارهای دیجیتالی مانند ایمیل، سایت، پیامک و مواردی از این دست سر و کار دارید. هر فرآیندی که در جهت فروش باشد مانند تبلیغات محصول، ارزیابی نظر مشتری به کمک نظرسنجی یا معرفی خدمات و محصولات کسب‌وکار به کمک ابزارهای معرفی شده، همگی در دسته وظایف و مسئولیت‌های دیجیتال مارکتر قرار می‌گیرد.

 

حتما بخوانید: چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم؟

 

روش های زیادی برای تبدیل شدن به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؛ به طور مثال دیدن ویدیو های مختلف در یوتیوب و یا شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ که به طور کامل تمام اصول لازم را به صورت پروژه محور آموزش دهد.

به عنوان یک کارشناس بازاریابی دیجیتال، بخش اعظم کار شما را جمع آوری و تحلیل داده و دیتا در بر میگیرد. در نظر گرفتن شرایط بازار، تحقیق و ارزیابی مشتریان و انطباق محصولات با آنها، کنترل بودجه و برنامه ریزی مدون برای تبلیغات، تلاش در جهت برندینگ محصولات و خدمات و افزایش نرخ تبدیل تنها بخشی از وظایف یک دیجیتال مارکتر می باشد.

جمع بندی پایانی

در این مقاله، به این سوال که دیجیتال مارکتینگ چیست به طور کامل پاسخ دادیم و کاربردهای این شاخه از بازاریابی نوین را با هم بررسی کردیم. با افزایش جمعیت کسب‌وکارها در فضای دیجیتال و مهاجرت آن‌ها از فضای سنتی به دنیای بازاریابی مدرن، نیاز به دیجیتال مارکتر متخصص روزبه روز افزایش می‌یابد. در حال حاضر، نیروی متخصص در این حوزه بسیار محدود است. امیدواریم با ورود نیروهای متخصص به دنیای دیجیتال مارکتینگ، این کمبود نیرو به زودی جبران شود. امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید. شما در کسب و کارتان چگونه از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنید؟ نظرات سازنده خود را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin