با این 5 ابزار تحلیل وب سایت به راحتی سایت خود را تحلیل کنید


/

برای موفقیت در هر کاری نیاز است که هرچند وقت یکبار به پشت سر خود نگاه کنیم و عملکردمان را در مدت گذشته بررسی کنیم. داشتن کسب و کار آنلاین و وابسته به وبسایت نیز…

برای موفقیت در هر کاری نیاز است که هرچند وقت یکبار به پشت سر خود نگاه کنیم و عملکردمان را در مدت گذشته بررسی کنیم. داشتن کسب و کار آنلاین و وابسته به وبسایت نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به آنالیز دارد. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چطور می‌توانیم در دنیای مجازی وبسایتمان را تحلیل کنیم؟ در این مقاله قصد داریم ابزار تحلیل وب سایت را به شما معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه رشدانا باشید.

تحلیل وبسایت چیست| رشدانا

منظور از تحلیل سایت چیست و چه فایده‌ای دارد؟

تحلیل کردن به صورت کلی به معنی تجزیه یک موضوع، به بخش‌های کوچک‌تر برای فهم بهتر آن است. منظور از تحلیل سایت (Website Analysis)، سنجش، جمع آوری و تهیه گزارش از داده‌ها و اطلاعات است. این کار با هدف درک و بهینه کردن مواردی که گفته شد، صورت می‌گیرد.

اگر بدانید آنالیز وضعیت سئو چیست، می توانید یک تحلیل اختصاصی از عملکرد بهینه سازی سایت داشته باشید. در نتیجه تمامی این تحلیل‌ها، از جایگاه سایت خود در موتورهای جستجو و امتیاز آن آگاه می‌شوید. همچنین از روش‌هایی که به بهبود وضعیت کلی سایت کمک می‌کنند، اطلاع پیدا می‌کنید و از دیدگاه کاربران نسبت به وبسایتتان باخبر می‌شوید.

با چند ابزار تحلیل وب سایت آشنا شوید

ابزارهای زیاد و البته متفاوتی در زمینه آنالیز سایت وجود دارد. در ادامه شما را با چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم ساخت.

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

گوگل سرچ کنسول یا همان گوگل وبمستر تولز سابق، به شما در زمینه بررسی عملکرد سایتتان کمک می‌کند. با استفاده از این ابزار تحلیل وب سایت، گزارشی کلی از میزان ترافیک سایت به دست می‌آورید. امکانات دیگر گوگل وب مستر عبارتند از:

  • امکان سئو محتوا براساس عباراتی که کاربران استفاده می‌کنند
  • آنالیز نوع ایندکس شدن صفحات
  • آنالیز انواع لینک‌های داخلی و خارجی
  • بررسی جریمه‌های گوگل

 

پیشنهاد ویژه: آموزش گوگل سرچ کنسول 

 

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از ابزارهای حرفه‌ای در زمینه تحلیل سایت، گوگل آنالیتیکس است. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، با استفاده از این ابزار، آنالیز می‌شوند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ابزار می‌توانید مقاله گوگل آنالیتیکس چیست را بخوانید.

  • تعداد ورودی سایت
  • مدت زمان حضور کاربران در سایت
  • شیوه ورود کاربران (مستقیم، ارجاعی یا جستجو)
  • نرخ فرار یا نرخ پرش یا (Bounce Rate)
  • ارائه اطلاعات درمورد محل زندگی کاربران
  • نرخ تبدیل

 

پیشنهاد ویژه: آموزش گوگل آنالیتیکس و آنالیز کامل سایت

 

وورنک (Woorank)

یکی از پرکاربردترین ابزارهایی که در تحلیل وبسایتتان شما را یاری می‌دهد، Woorank است. در این ابزار یک شمارشگر دایره‌ای و 3 آنالیزور با رنگ‌های مختلف (سبز، زرد و قرمز) وجود دارند که هرکدام از آن‌ها مفهوم خاص خود را دارد.

  • عددی که در دایره شمارشگر نشان داده می‌شود، درصد موارد رعایت شده در گوگل است.
  • آیکون سبز، موارد مثبتی است که به خوبی در سایتتان رعایت کرده‌اید.
  • آیکون زرد مواردی هستند که نیاز به بهبود و بررسی دارند.
  • آیکون قرمز نشان دهنده خطاهایی است که در سئو مرتکب شده‌اید و هرچه سریع‌تر باید رفع شوند.

با استفاده از اطلاعاتی که این ابزار در اختیارتان قرار می‌دهد، می‌توانید به راحتی عملکرد خود را ارزیابی کنید و نقاط قوت و ضعف سایتتان را به دست آورید.

Semrush

اگر قصد شناخت بیشتر رقبا و عملکرد آن‌ها را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از این ابزار تحلیل وب سایت استفاده نمایید. با استفاده از Semrush اطلاعاتی نظیر آنچه که در ادامه ذکر می‌کنیم را به دست خواهید آورد:

  • میزان سختی کلمات کلیدی
  • شناخت برترین رقبا
  • شناسایی کلمات کلیدی مرتبط
  • تحلیل میزان فعالیت رقبا در تبلیغات کلیکی

Site Auditor

معمولا تحلیلگران سایت با استفاده از Site Auditor به تحلیل عملکرد سایت و کسب اطلاع از خطاهای سئو می‌پردازند. روش کار این ابزار این گونه است که خزنده‌هایی را به صفحات سایت می‌فرستد تا لینک‌های شکسته، متا دیتا، محتوا و تصاویر، ساختار معنایی و سایر موارد را بررسی کنند و مواردی که نیاز به بهبود دارند را اطلاع دهند. آنالیز Site Auditor به شکل زیر است:

  • گزارش جزئیات عملکرد سایت
  • برطرف کردن مشکلات سئو
  • پیگیری مراحل انجام شده برای بهینه سازی و رفع مشکلات
  • بررسی امنیت سایت

site auditor

Similar Web

یکی از شرکت‌های داده‌کاوی و تحلیل رقابت‌های سایتی، Similar Web است که اطلاعاتی دقیق درباره سایت‌های مختلف و چشم‌انداز جامعی از استراتژی‌های بازاریابی سایت موردنظرتان را ترسیم می‌کند. این نرم‌افزار با استفاده از دیتاهای استخراج شده از 4 منبع اصلی این کار را انجام می‌دهد:

  1. پنلی از وبگردهای ناشناس که مجهز به نمونه اپ‌ها، پلاکشن‌های آپدیت شده و پسوندهای دسکتاپ است.
  2. ISPهای محلی و گلوبال و شراکت داده
  3. ترافیک سایت که به صورت مستقیم از مجموعه آموزشی وبسایت‎ها و اپ‎های برگزیده اندازه‎گیری می‎شود.
  4. کلونی از کاوشگران وب که تمام فضای وب و فروشگاه‌‌های اپ را اسکن می‌کند.

علاوه بر آنچه که ذکر شد، در ادامه چند متغیر که در تحلیل‎های این ابزار آمده را معرفی می‌کنیم:

  • تخمینی از بازدیدکنندگان به صورت ماهانه
  • زمان میانگینی که بازدیدکنندگان در مجراهای متفاوت سپری می‌کنند.
  • نرخ پرش
  • میانگین بازدید به ازای هر بازدیدکننده
  • درصد ترافیک از مجراهای مختلف
  • سایت‌های مرجع برتر
  • بنرهای استفاده شده برای تبلیغات نمایشی
  • کلمات کلیدی که سبب ایجاد ترافیک طبیعی می‌شوند
  • کلیدواژه‌هایی که باعث به وجود آمدن ترافیک پولی می‌شوند
  • تمایلات مخاطب

برای تمامی خدمات ذکر شده، نیازی به پرداخت هزینه نیست، اما اگر بدون تبدیل شدن به عضو ویژه اطلاعات را دریافت کنید، به صورت کامل نخواهند بود. بنابراین به منظور دسترسی به دیتای کامل، لازم است با پرداخت هزینه مشخص شده، اشتراک پرمیوم آن را تهیه کنید.

 

حتما بخوانید: معرفی بهترین ابزارهای بهینه سازی سایت

 

Alexa

یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای تحلیل سایت، الکسا است. رنک‌های این ابزار، در درجه اول از یک مجموعه نمونه‌هایی از ترافیک پیروی کرده و کاربران آن معمولا از مرورگرهایی مانند اینترنت اکسپلور، فایرفاکس و گوگل کروم استفاده می‌کنند. نوار ابزار الکسا شامل یک بلاکر پاپ‌آپ، جعبه جستجو، لینک‌هایی به سایت‌های معتبری همچون آمازون، صفحه اصلی و رنکینگ سایتی است که کاربر در حال بازدید آن می‌باشد. این نوار ابزار، این فرصت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به سایت رتبه دهند و پیوندهای داده شده به سایت‌های خارجی را شناسایی کنند. اطلاعاتی که Alexa ارائه می‌دهد، نسبت به سیمیلار وب کم‌تر است، اما بسیار دقیق و معتبر می‌باشند.

Quantcast

یکی از ابزارهایی که به منظور درک رفتار بازدیدکنندگان سایت به کار می‌رود، کوانت کست است. هدف اصلی آن این است که دیتاهایی از مشخصه‌های کاربران را جمع‌آوری کند. با قرار دادن تگ‌ها در سایت‌ها، وبلاگ‌ها، ویدئوها و ویجت‌ها و نرم‌افزارها اطلاعاتی مانند سن مخاطب، جنسیت، نیازها، میزان تعاملات با انواع محتوا را مشخص می‌کند. شما با استفاده از یک کد رهگیری در سایت خود، می‌توانید از کوانت کست با هدف تولید داده‌های خود استفاده کنید.

Moz

یکی دیگر از مشهورترین و البته پرطرفدارترین ابزارهای آنالیز وبسایت که با هدف نظارت بر سئو و کمپین‌های بازاریابی محتوا و اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرد، ماز است. به کمک آن می‌توانید بر روی رنکینگ کلمات کلیدی خود تمرکز کنید تا بدانید استراتژی سئو شما تا چه میزان عملکرد موفقی دارد.

در واقع ماز یک ابزار فوق‌العاده برای نظارت بر رنکینگ کلیدواژه‌ها است. لازم به ذکر است که با استفاده از این ابزار، امکان ردیابی رنکینگ موتور جستجوی رقبای شما وجود ندارد. بنابراین بیشتر وبمسترها به منظور تحلیل رقیبان خود، از ابزارهایی مانند سمراش و مانند آن استفاده می‌کنند.

جمع بندی پایانی

در این مقاله شما را با چند مورد ابزار تحلیل وب سایت آشنا کردیم. علاوه بر مواردی که گفته شد، ابزارهای زیاد دیگری نیز هستند که  می توانند در این زمینه به شما کمک کنند که با اندکی جستجو به آن‌ها نیز دست پیدا می‌کنید. ابزارهایی مانند:

  1. Google page insight
  2.  GT metrix
  3. Ahref
  4. Google Structured Data Testing Tools نیز جزو ابزارهای تحلیل وب سایت هستند که می‌توانید از آن‌ها در این زمینه بهره ببرید.

اگر می‌خواهید در کسب و کار اینترنتی خود موفق شوید، نباید از تحلیل سایت که به منزله فروشگاه شماست، غافل باشید. این کار به شما کمک می‌کند که عملکرد خود را ارزیابی کنید و دریابید که در چه مرحله‌ای از موفقیت قرار دارید و تا چه میزان به اهداف خود نزدیک شده‌اید. با استفاده از آنالیز سایت، نقاط ضعف و قوت آن را درمی‌یابید و در جهت رفع مشکلات تلاش می‌کنید. شما معمولا از کدام ابزار برای تحلیل عملکرد و بهبود وضعیت وب سایت خود استفاده می کنید؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

2 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. مهرداد جعفری

    ابزار فارسی kwrank هم برای بررسی سئو سایت خود و دقیق هست.

  2. سینا

    ممنون از سایت جذابتون
    اینا یا فیلترن یا پولی
    سایتی که خوب باشه و فی سبیل الله خدمات ارائه بده ندارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin