بازاریابی ویروسی چیست و چگونه اجرا می شود؟


استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی بی شماری به منظور داشتن سهم بیشتر از بازار و معرفی برند کسب و کارهای کوچک و بزرگ، وجود دارد که به کارگیری برخی از آن ها، تأثیر به سزایی…

استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی بی شماری به منظور داشتن سهم بیشتر از بازار و معرفی برند کسب و کارهای کوچک و بزرگ، وجود دارد که به کارگیری برخی از آن ها، تأثیر به سزایی در کاهش هزینه های تبلیغاتی و جلوگیری از آزمون و خطاهای متعدد دارد. در این مقاله با نگاهی به پرسش بازاریابی ویروسی چیست، قصد داریم این استراتژی فوق العاده، که نامی جذاب و ترغیب کننده دارد را، به طور کاملا شفاف، توضیح داده و جزئیات ناگفته آن را برای موفقیت در کسب و کارتان، شرح دهیم. تا پایان همراه رشدانا بمانید.

بازاریابی ویروسی جیست

استراتژی بازاریابی چیست؟  

پیش از آنکه به پرسش اصلی این مقاله بپردازیم، ابتدا باید تعریف روشنی از استراتژی بازاریابی ارائه کنیم، زیرا، بازاریابی ویروسی یک نوع استراتژی بازاریابی است که باید کلیات آن را بدانید. استراتژی های بازاریابی، در واقع روش هایی برای معرفی محصول به مخاطبین آن محصول است که در نهایت منجر به خرید از سوی آن ها می‎شود.

استراتژی هایی که برای کسب و کارها استفاده می‎شوند، باید مطابق و منطبق با ویژگی های محصول تولید شده، نیاز بازار و همچنین نیاز مشتریان، باشند. کمپین های تبلیغاتی می‎توانند برای اولین بار اجرا شوند و یا چندین مرتبه از اجرای موفق آن گذشته باشد.

استراتژی های بازاریابی، در شکست و موفقیت کسب و کارها، استارتاپ ها و سازمان ها، نقش پررنگی دارند، بنابراین استفاده از یک یا چند استراتژی نامطلوب، آسیب های بسیاری به کسب و کارتان خواهد زد. بازاریابی ویروسی یا وایرال یکی از همان استراتژی هایی است که، منجر به رشد کسب و کارتان خواهد شد که به نحوه اجرای آن اشاره خواهیم کرد.

 

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، به معنای گسترش یک ایده و انتقال آن از فردی به فرد دیگراست که روندی شبیه رشد و تکثیر ویروس ها دارد. این چنین است که باعث می‎شود محصول یا خدمت مورد نظر، با اشتراک گذاری محتوای کمپین تبلیغاتی توسط کاربران متعدد و نامحدود، به اوج شهرت و دیده شدن برسد.

اگر بپرسند یکی از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ چیست؛ به جرات می توان از این استراتژی نام برد. به دلیل این که منجر به شناخت برند شما، در میان حجم انبوهی از برندهای رقبا خواهد شد. در این روش، با تشویق کاربران برای به اشتراک گذاشتن محتوای کمپین تبلیغاتی تان با سایر افراد در فضای دیجیتال، کاری می‎کنید که محتوای موردنظر، مانند یک ویروس پرسرعت مثل کرونا، در میان مردم پخش شود.

 

حتما بخوانید: پر بازده ترین روش های تبلیغات در اینترنت و فضای دیجیتال

 

اثر ویروسی (Viral effect) چگونه عمل می‌‎کند؟

نحوه انتقال اطلاعات و محتوای تبلیغاتی در بازاریابی ویروسی، مانند بازاریابی دهان به دهان و یا شفاهی است اما در بستر وب. در این روش، آن چیزی که به مخاطب ارائه می‎کنید رایگان است و ممکن است یک بازی یا حتی یک قطعه موسیقی باشد یا هدیه یک ایمیل رایگان به کاربران همچون شرکت hotmail.

هر نوعی از کمپین های تبلیغاتی، که بر مبنای وایرال مارکتینگ دارید، به منظور کسب موفقیت نیاز به بستری قدرتمند برای رشد، به نام اینترنت و شبکه های اجتماعی دارد. محیط هایی دارای کاربران بسیار زیاد مانند: سایت ها، وبلاگ ها، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تلگرام و…

 

حتما بخوانید: با نیچ مارکتینگ به گوشه‌ای از قلب مشتری نفوذ کنید!

 

عناصر مهم بازاریابی ویروسی کدامند؟

اگر بازاریابی ویروسی شیوه‌ای است که شما برای جذب مشتریان بیشتر انتخاب کرده‌اید، برای آن که در این مسیر موفق شوید و به اهدافتان برسید، لازم است عناصر مهم آن را بشناسید و تلاش کنید این عناصر را در مراحل کاریتان اجرا کنید. در ادامه این عناصر را به شما معرفی خواهیم کرد.

ارائه محصولات و خدمات ارزشمند

به طور کلی در بازاریابی، استفاده از کلمه (رایگان) بسیار ارزشمند و قدرتمند می‌باشد. درواقع استفاده از این کلمه در دامنه لغات بازاریابان، عبارتی شگفت‌انگیز است. بیشتر برنامه‌هایی که برای این شیوه بازاریابی در نظر گرفته می‌شود، می‌بایست به منظور جلب توجه مخاطبین صورت گیرد و خدمات ارزشمندی را به صورت رایگان به آن‌ها ارائه دهد. به عنوان مثال، ارائه نرم‌افزارهای رایگان، سرویس ایمیل رایگان و یا اطلاعات مفید رایگان دیگری که از نظر مشتریان باارزش است، شما را در این مسیر یاری می‌دهد.

اکثر مشتریان به محصولات و خدمات ارزان قیمت علاقمند هستند و برای به دست آوردن آن‌ها بسیار تلاش می‌کنند. در بازاریابی ویروسی معمولا مزد تلاش‌های صاحب کسب و کار دیرتر حاصل می‌شود، اما نتیجه کار در نهایت باب میل او خواهد بود. محصول و خدمات رایگان یا ارزان قیمتی که کیفیت مطلوب دارند، اولین و مهم‌ترین مرحله موثر در بازاریابی ویروسی است.

انتقال راحت پیام و تکثیر تبلیغات

در علم زیست‌شناسی ویروس‌ها زمانی سریع‌تر تکثیر می‌شوند که امکان انتقال راحت‌تری داشته باشند. راه ارتباطی و رسانه‌ای برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی نیز به همین شکل ایجاد می‌شود. برای آن که افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند، نیاز است راه انتقال باز باشد و مسیر نیز هموار شده باشد. به عنوان مثال، استفاده از نسخه رایگان نرم‌افزار یا وبسایت می‌تواند تا حدودی مسیر انتقال پیام را آماده کند.

ایجاد شرایط برای رشد

در بازاریابی ویروسی لازم است که شرایط برای گسترش آماده باشد. روش‌های انتقال ویروس می‌بایست با سرعت مقیاس‌پذیری صورت گیرد و شرایط نیز قابل اندازه‌گیری باشند. پیش از آن که بازاریابی ویروسی را آغاز کنید، نیاز است که جزئیات به طور دقیق بررسی شوند و آمادگی لازم برای تطابق سریع با درخواست‌ها موجود باشد.

استفاده از شبکه‌های ارتباطی قابل دسترسی

به گفته روانشناسان، هر فرد در اطراف خود شبکه‌ای تشکیل شده از 8 تا 12 نفر دارد. در بازاریابی ویروسی که به آن شبکه‌ای نیز گفته می‌شود، از قدرت شبکه ارتباطی انسان‌ها استفاده می‌شود. به صورتی که گروه‌های قدرتمند و به هم پیوسته با گروه‌های ضعیف‌تر وارد ارتباط می‌شوند.

بازاریابی ویروسی چیست و چگونه اجرا می شود؟

تکنیک‌های بازاریابی ویروسی

شیوه جذب مشتری به صورت ویروسی، اشکال مختلفی دارد. ویروس‌ها دسته ‌بندی‌های متفاوتی دارند و هر یک از آن‌ها وظایف ویژه خود را به عهده می‌گیرند. در هر حال در این روش بازاریابی، موقعیت دقیق پروژه بسیار مهم است. در این قسمت قصد داریم انواع روش‌های اجرای بازاریابی ویروسی را بررسی کنیم و با ویروس‌های بازاریاب آشنا شویم!

بازاریابی ویروسی ارزشی

بعضی از ویروس‌ها در دسته سبک ارزشی قرار می‌گیرند. در این روش شرکت، محصولی را ارائه می‌کند که کیفیت مطلوبی داشته و مخاطب را ترغیب به معرفی آن محصول به دیگران می‌کند. بازاریابی دهان به دهان نیز بر همین اساس استوار است. در این روش، کیفیت محصول حرف اول را می‌زند و لازم است آنقدر درصد کیفیت آن بالا باشد که انگیزه لازم در مخاطب، برای تبلیغ محصول به طور دقیق، ایجاد شود.

بازاریابی ویروسی حیله‌ای

در این تکنیک از بازاریابی ویروسی، فرد محصول خاصی را به افراد مختلف معرفی می‌کند و در ازای این عمل، پاداشی از سوی تولیدکننده و یا کسب و کار دریافت می‌کند. آن چیزی که این روش از بازاریابی را موجه و قابل قبول می‌کند، کیفیت مطلوب محصول و شیوه معرفی آن است. این روش تا حدودی ریسک بالا دارد و برای انجام آن نیاز به در نظر گرفتن سرمایه مشخصی می‌باشد.

بازاریابی ویروسی مارپیچی

در روش ویروسی مارپیچی، فرد می‌تواند باتوجه به تجربیاتی که از محصول و خدمات شما دارد، نظر خود را بازنشر دهد. واضح است که در این شیوه، استفاده از سیاست‌های مخصوص می‎تواند تا حدود زیادی در موفقیت آن تاثیرگذار باشد.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند

در این تکنیک، فرد تجربیات خود، از استفاده از محصولی، را با دیگران به اشتراک می‌گذارد، اما به صورتی که بیشتر جنبه هشدار دارد و به فرد مقابل این امکان را می‌دهد که از انتخاب‌های اشتباه دور باشد.

مزایا و معایب بازاریابی ویروسی

زمانی که تصمیم به استفاده از روش خاصی برای بازاریابی می‌گیرید، بهتر است به طور کامل با مزایا و معایب آن آشنا شوید تا بتوانید در ادامه راه شرایط را بهتر ارزیابی کنید.

مزایای بازاریابی ویروسی

اگر بخواهیم به طور خلاصه مزایای بازاریابی ویروسی را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش مشتریان علاقمند به برند
  • زمان کم و رشد زیاد
  • به دست آوردن اعتبار قابل قبول
  • بهتر دیده شدن
  • ارزان قیمت بودن و صرفه اقتصادی
  • محدودسازی هزینه‌های تبلیغاتی

علاوه بر موارد گفته شده، در این شیوه بازاریابی، عملکرد به صورت ویروس بوده و به گونه‌ای انتشار می‌یابد که در مدت زمان کوتاه، بیشترین افراد جذب کسب و کار شما می‌شوند و درنهایت ترافیک سایت شما تا میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. از سویی دیگر، زمانی که تبلیغات شما بیشتر شود، افراد بیشتری نیز درمورد برند و یا محصولات شما صحبت خواهند کرد و این امر به اعتباربخشی برند شما کمک می‌کند. درواقع زمانی که تبلیغات یک کسب و کار به اشتراک گذاشته می‌شود، ایده‌های به کار برده شده در آن به مخاطبین معرفی می‌شوند و درنهایت برند تبلیغ شده با گسترش بهتری دنبال خواهد شد. علاوه بر این، مردم نیز در بیشتر شناخته شدن کسب و کار شما دخیل هستند و هزینه‌های تبلیغاتی تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

معایب بازاریابی ویروسی

ازجمله معایبی که برای بازاریابی ویروسی وجود دارد، می‌توان به کپی بودن اکثر آن‌ها اشاره کرد. بارها دیده شده که رقیبان از روش‌های مشابه یکدیگر برای بازاریابی به این روش استفاده می‌کنند و این موضوع درصد اثرگذاری آن را کاهش می‌دهد. همچنین گاهی اوقات پیش می‌آید که برخلاف تلاش‌های متعدد صورت گرفته، در نهایت نتیجه چیزی که موردنظر کسب و کار بوده، حاصل نمی‌شود و پیام موردنظر به شیوه‌ای اشتباه ترویج می‌یابد. ازجمله سایر معایب این روش بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این روش کنترل نام و نشان تجاری توسط صاحب کسب و کار دشوار است.
  • مسیر رشد را نمی‌توان در این شیوه از بازاریابی پیش‌بینی کرد.
  • سنجش و اندازه‌گیری دشوار بوده و شرکت‌ها نمی‌توانند رفتار کاربرانشان را ارزیابی کنند.

 

حتما بخوانید: ایمیل مارکتینگ، روشی قدیمی اما موثر در بازاریابی

 

ویژگی‌های یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

این شیوه به دلیل جذابیت و ارزان بودن نسبت به بازاریابی های سنتی، مناسب کسب وکارهای کوچک و نوپا است. در صورتی که به تازگی کسب و کار خود را آغاز کرده اید با شناخت ویژگی های وایرال مارکتینگ، یک کمپین تبلیغاتی موفق را طراحی خواهید کرد.

  • مشتری محور بودن و شناخت کافی از مشتری
  • در اختیار گذاشتن اطلاعات مفید
  • ارائه پیامی ماندگار و نه مقطعی
  • ارزشمند بودن محتوای تبلیغاتی
  • درگیر کردن احساسات کاربران
  • پیام به راحتی منتقل می‌شود و پیچیده نیست
  • استفاده از سوشال مدیا
  • محتوا و پیام آن به یک نیاز مهم می‌پردازد

ویژگی های یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

چگونه محتوای تبلیغاتی بر مبنای بازاریابی ویروسی بسازیم؟

تفاوتی ندارد محتوایی که در فکر تولید آن هستید یک پادکست کوتاه باشد، ویدئوی آموزشی، مقاله، یا محتوایی طنز. پیامی که در قالب آن محتوا به مخاطبین منتقل می‌کنید باید آن چنان ارزشمند باشد که بتواند کاربر را متقاعد کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارد. پس، از تشویق و ترغیب مخاطبین به انتقال و اشتراک گذاری محتوای خود غافل نشوید. درگیر کردن احساسات کاربران کاری سخت است که برای رسیدن به این هدف باید به ترفندهای روانشناسی و تأثیر بر ضمیر ناخودآگاه افراد، آشنا باشید. اما به طور کلی وقتی بدانیم هدف مان از استفاده از بازاریابی ویروسی چیست، می‌‌توانیم به شیوه‌ای موثرتر احساسات مخاطبان را درگیر کنیم.

به عنوان مثال، خیلی از برندها در ایران از اتفاقاتی همچون زلزله کرمانشاه، سیل های شدید شمال کشور و کمک به هم میهنان استفاده کردند و با سرعتی بالا در میان مردم شناخته شدند، زیرا آن ها یکی از احساسات بزرگ انسانی مانند همدلی را در کاربران تحریک کردند.

 

 پیشنهاد ویژه: آموزش دیجیتال مارکتینگ و تکنیک های بازاریابی دیجیتال

 

آنچه در مقاله بازاریابی ویروسی چیست، آموختیم

در این مقاله به تعریفی جامع از اینکه بازاریابی ویروسی چیست، پرداختیم. هم چنین اشاره کردیم که کمپین های تبلیغاتی بر مبنای وایرال مارکتینگ با وجود ویژگی های مختلفی مانند: پاسخگویی به یک نیاز مهم، ارزشمند بودن پیام، شناخت همه جانبه مخاطبین، ماندگار بودن و… ایجاد می‌شوند.

این استراتژی که یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است، به دلیل رشد سریع پیام میان کاربران فضای وب و سوشال مدیا، مورد استقبال تعداد زیادی از مارکترها و بازاریابان قرار گرفته است. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما چه راه هایی وجود دارد تا متوجه شویم که محتوای تولید شده توسط ما محتوایی مناسب بازاریابی ویروسی است و به سرعت تکثیر می شود و ما را به هدفمان می رساند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin