ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی و استراتژی های آن چیست؟


اگر فکر می‌کنید که با یافتن بانک آدرس ایمیل مخاطبان و ارسال پیام تبلیغاتی به آن‌ها بازاریابی ایمیلی انجام داده‌اید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید! برخلاف باور عموم، ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی…

اگر فکر می‌کنید که با یافتن بانک آدرس ایمیل مخاطبان و ارسال پیام تبلیغاتی به آن‌ها بازاریابی ایمیلی انجام داده‌اید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید! برخلاف باور عموم، ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی، ارسال پیام‌های تبلیغاتی نیست، بلکه راه و رسم خاص خودش را دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه انجام می‌شود، تا انتها همراه رشدانا باشید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

Email Marketing تعریف سخت و پیچیده‌ای ندارد. در این بازاریابی می‌توان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی نمود. محتوای ایمیل می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، پیشنهادات و تخفیف‌های جذاب و… باشد.

کسب و کارها در هر مرحله‌ای از استراتژی تبلیغاتی خود باشند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. هدف از این نوع مارکتینگ، برندسازی و معرفی برند، تشویق به خرید، حفظ مشتری وفادار قدیمی و جذب مشتریان جدید می‌باشد. استفاده از این روش بازاریابی ظرفیت‌های زیادی دارد که اغلب کسب و کارها از آن بی‌خبر هستند.

ایمیل مارکتینگ چیست

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

اولین کسی که از ایمیل به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده کرد، گری توئرک بود. او 41 سال پیش توانست به صورت انبوه 400 ایمیل را برای مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال ارسال کند. در اولین تجربه او، سود 13میلیون دلاری به دست آمد. گری توئرک پدر اسپم دنیا نام گرفت اما به اعتقاد خودش باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ را می‌گرفت؛ چرا که به صورت هدفمند ایمیل‌ها را ارسال می‌کرد.

حدفاصل سال های 1990 تا 2000، اولین سرویس ایمیل تحت وب  با نام Hotmail به وجود آمد. این سرویس دارای ظرفیت‌های بالایی در راستای دیجیتال مارکتینگ بود. از سال 2010 این مدل مارکتینگ وارد فاز جدیدی شد و شرایط سخت گیرانه‌تری را برای استفاده از آن در نظر گرفتند.

از سال 2013 به بعد بود که اکثر بازاریابان متوجه شدند که چگونه باید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنند. در این سال‌ها استراتژی‌های نوین به صورتی که امروز شاهد آن هستیم، پدید آمدند و این روش مارکتینگ رونق بیشتری گرفت. در ادامه، بیشتر با این استراتژی‌ها آشنا می‌شوید.

عملکرد بازاریابی ایمیلی به چه شکل است؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از روش‌های موثر در استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی با استفاده از ایمیل است. این روش بازاریابی در ابعاد گسترده‌ای انجام می‌شود. اساسا کمپین‌هایی که به قصد ایمیل مارکتینگ تشکیل می‌شوند، به سه عنصر ضروری نیاز دارند تا بتوانند شما را به اهداف خود در بازاریابی برسانند. در ادامه به معرفی این سه عنصر می‌پردازیم.

تهیه یک لیست ایمیل

در قدم اول، برای اجرایی کردن یک کمپین بازاریابی ایمیلی لازم است لیستی از ایمیل‌های فعال تهیه کنید. این لیست، شامل آدرس ایمیل کسانی است که به پیام‌هایی که برایشان ارسال می‌کنید، واکنش نشان می‌دهند. به منظور ساخت این لیست، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از راحت‌ترین راه‌ها این است که در قبال محتوا و یا هر چیزی که کاربرانتان به آن علاقه دارند، آدرس ایمیل آنان را دریافت کنید و از این طریق لیست ایمیل‌های مورد نظرتان را بسازید.

ابزار ایمیل مارکتینگ

سرویس ویژه ایمیل مارکتینگ یا همان ابزار بازاریابی ایمیلی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر لیست ایمیل‌های خود را مدیریت کنید. علاوه بر این، این دسته از نرم‌افزارها باعث می‌شوند تا بتوانید کمپین‌های اتوماتیک ایجاد کنید. ابزارهای بازاریابی ایمیلی به شما این اجازه را می‌دهند تا به صورت خودکار و باتوجه به رفتار مخاطبینتان، یک سری از اقدامات را انجام دهید و یا حذف کنید. در نتیجه استفاده از این ابزارها، قادر خواهید بود هر تعاملی با مشتری را شخصی‌سازی نمایید و از این طریق نرخ تعامل و ارتباط با مشتری را بهبود دهید.

بازاریابی رایانامه ای

اهداف مشخص و تعریف شده

استفاده از روش بازاریابی ایمیلی به صاحبین برندها و کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا به اهداف متعدد خود برسند. به عنوان مثال، از این شیوه مارکتینگ به منظور تحقق اهداف زیر استفاده می‌شود:

  • افزایش فروش
  • معرفی بهتر برند تجاری
  • افزایش جلب توجه مخاطبین
  • افزایش و بهبود تعامل با مشتریان
  • وفادار نگه داشتن مشتریان قدیمی

به منظور اجرایی کردن یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق، لازم است لیست ایمیل‌ها، ابزارهای ویژه و اهدافی که دارید را با یکدیگر همسو کنید. اگر این شرایط ایجاد شوند، خیلی راحت‌تر می‌توانید به اهداف خود در کسب و کارتان دست یابید. به طور خلاصه، برای عملی کردن چنین کمپینی، باید لیست ایمیلی که از قبل آماده کرده‌اید را طبق مشخصات مشترکین و فعالیت‌هایشان طبقه‌بندی کنید. پس از آن لازم است یک یا چند ایمیل طراحی کرده و در آن‌ها جامعه هدف خود را به انجام کار مورد نظرتان دعوت کنید و در مرحله نهایی از یک ابزار برای ارسال و مدیریت بهتر پیام‌ها استفاده نمایید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ

 

ایمیل مارکتینگ چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی، دلایل زیادی برای استفاده از روش بازاریابی ایمیلی وجود دارد و کاربردهای زیادی برای این روش مطرح شده است. دقت داشته باشید که در ایمیل مارکتینگ، فروش مستقیم صورت نمی‌گیرد، بلکه کسب و کارها از این طریق جامعه هدف خود را در جریان فعالیت‌های خود گذاشته و آن‌ها را ترغیب به خرید می‌کنند. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای این روش اثرگذار بازاریابی را معرفی خواهیم کرد.

ارسال اطلاعات خرید

یکی از موقعیت‌هایی که می‌توانید به مشتریان خود ایمیل ارسال کنید، زمانی است که از سایت شما خرید کرده‌اند و شما بخواهید اطلاعات مربوط به فاکتور و رسید خرید را برای آن‌ها بفرستید. بدون شک یکی از راه‌های ارتباطی عالی، ایمیل است! علاوه بر این، می‌توانید لینک فایل‌های دانلودی را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهید. بسیاری از کسب و کارها در چنین پیام‌هایی با استفاده از روش‌های زیرکانه، پیشنهادات خرید مرتبط نیز ارائه می‌کنند.

اطلاع‌رسانی در مورد خدمات یا محصولات جدید

اگر تصمیم دارید به زودی تغییر و تحولی در محصولات یا خدمات خود ایجاد کنید، می‌توانید این خبر را ازطریق ایمیل به مخاطبین خود اعلام کنید. این کار سبب اطلاع‌رسانی بهتر و ایجاد تعامل صمیمانه‌تر بین شما و مشتریانتان نیز می‌شود.

اطلاع‌رسانی رویدادها

گاهی اوقات پیش می‌آید که بخواهید رویداد ویژه‌ای که مربوط به کسب و کارتان می‌شود را برگزار کنید. به منظور اطلاع‌رسانی به مخاطبینتان، می‌توانید خیلی راحت و سریع از ایمیل استفاده کرده و آن‌ها را به رویداد خود دعوت کنید.

خوشامدگویی به کاربران جدید

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید از ایمیل در جذب مشتری بیشتر استفاده کنید، خوشامدگویی به افرادی است که به تازگی در سایت یا خبرنامه شما عضو شده‌اند. در پیام خوشامدگویی، می‌توانید اطلاعات ورود، راه‌های ارتباطی با شما و اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف را نیز برای عضو جدید ارسال کنید.

پیشنهادات ویژه و تخفیف

اگر به مناسبت‌های مختلف و در یک مدت زمان محدود، تخفیف یا تسهیلاتی برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با استفاده از ایمیل این موضوع را به اطلاع آن‌ها برسانید. این کار در افزایش مشتری‌های وفادار تاثیر بسزایی دارد.

استراتژی‌های مهم در ایمیل مارکتینگ چیست؟

بخشی از استراتژِی‌های کلان بازاریابی کسب و کار شما را، استراتژِی‌های ایمیل مارکتینگ تشکیل می‌دهند. استفاده از این تکنیک‌ها سبب فروش بیشتر محصولات و افزایش نرخ بازگشت سرمایه خواهد شد. در ادامه به شما خواهیم گفت این استراتژی‌ها چه هستند؟

ایجاد بهترین لیست ایمیل

بازاریابی با استفاده از ایمیل، بدون یک لیست درست و حسابی بی‌معنا و بی‌فایده است. لیستی که بدین منظور تهیه می‌شود، لازم است به اندازه کافی هدفمند و هوشمند باشد تا بیشترین و بهترین خروجی را برای شما به ارمغان آورد. اگر می‌خواهید مشتریان وفادار بیشتری از طریق ایمیل جذب کنید، لازم است ارزش‌آفرینی داشته باشید و به مخاطبین خود ارزش و منفعت ارائه دهید.

ایمیل‌ها را شخصی سازی کنید اما از نام مشتری در آن استفاده نکنید

متاسفانه بسیاری از متخصصان ایمیل مارکتینگ با تصوری غلط از شخصی سازی، از نام گیرنده در نامه الکترونیک ارسالی خود استفاده می‌کنند. در صورتی که امروزه به دلیل استفاده اسپمرها و کلاهبرداران از این روش، کمتر کسی به این نوع پیام‌ها اعتماد می‌کند. به منظور شخصی سازی ایمیل، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

  • گیرنده موضوعاتی که قرار است در مورد آن‌ها ایمیل دریافت کند را مشخص نماید.
  • تعداد دریافت ایمیل توسط مخاطب مشخص شود.

 

حتما بخوانید: 7 مورد از موثر ترین تکنیک های بهینه سازی نرخ تبدیل

 

ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد

شک نکنید که در این زمینه، هیچ ساعتی از شبانه روز بر دیگری برتری ندارد. پس خودتان را برای ارسال پیام در ساعاتی خاص، تحت فشار قرار ندهید. تنها نکته‌ای که در این زمینه مهم است، همان موضوع انتخاب بازه زمانی از سمت مخاطب می‌باشد.

طولانی یا کوتاه بودن عنوان ایمیل

براساس تحقیقات صورت گرفته، افزایش نرخ باز شدن ایمیل، هیچ ارتباطی به طول تیتر و تعداد کاراکتر آن ندارد. چیزی که در طراحی تیتر اهمیت دارد این است که تیتر به گونه‌ای نوشته شود تا امکان قرار دادن CTA در متن وجود داشته باشد. بدین منظور می‌توانید به استخدام یک کپی رایتر حرفه‌ای در این بخش بپردازید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش تکنیک های کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی حرفه ای

 

ریتارگتینگ

یکی از اهداف مهم این شیوه از بازاریابی این است که خریدارانی که مدت‌هاست از سایت شما بازدید نکرده‌اند و یا آن‌هایی که به هر دلیل سبد خرید قبلی خود را ناتمام گذاشته‌اند را مجددا جذب کنید. شما می‌توانید با ارسال یک ایمیل به آن‌ها یادآوری کنید که به سایت شما برگردند و خرید خود را تمام کنند و یا از محصولات جدید شما بازدید کنند.

با کمپین‌های تبلیغاتی جدید و هدفمند ایمیل مارکتینگ آشنا شوید

هر چند که ایمیل پل ارتباطی بسیار خوبی برای تعامل بیشتر با مخاطبین است، اما این روزها شاهد اجرای کمپین‌های تبلیغاتی گوناگون و جدید هستیم. به عبارتی دیگر، با استفاده از بازاریابی رایانامه ای می‌توان کمپین‌های متفاوتی نیز اجرا کرد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

ریتنشن مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین اقدامات هر برند، به ویژه آن‌هایی که محصول یا خدماتی برای ارائه دارند، این است که مشتریان خود را حفظ کرده و آن‌ها را تشویق به خرید مجدد کنند. بازاریابی ایمیلی یکی از برترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ یا حفظ مشتری است که می‌توانید به واسطه آن، هم مخاطبین قبلی خود را حفظ کنید و هم مشتریان وفادار خود را افزایش دهید.

 

حتما بخوانید: بازاریابی برگشتی یا ریتنشن مارکتینگ، یک استراتژی مهم برای بازگشت سرمایه

 

خبرنامه

عضویت در خبرنامه‌های مختلف همچنان برای برخی از افراد جذاب است و کسانی که به دنبال محتوای جدید و کارآمد هستند، معمولا در خبرنامه‌ها عضو می‌شوند. شما می‌توانید در استراتژی خبرنامه سایتتان محتواهای جذاب و ارزشمند، بخشی از پست‌های وبلاگ، اطلاع‌رسانی‌های محصولات جدید، پست شبکه اجتماعی و… را به شکل منظم و مستمر ارسال کنید و از این طریق مخاطبینتان را در جریان اقدامات برند خود قرار دهید.

سایر استراتژی‌هایی که در این نوع بازاریابی باید به آن توجه داشته باشید، به اختصار عبارتند از:

  • از خدمات رایگان و یا هدیه در ایمیل خود نام ببرید و آن‌ها را ارائه کنید.
  • ایمیل‌های خود را طوری طراحی کنید که قابلیت اجرای صحیح، در گوشی موبایل، تبلت و سایر دستگاه‌ها را داشته باشند.
  • با روش‌های جذاب، به مخاطبین خود انگیزه بدهید تا کسب و کار شما را پیگیری کنند.
  • لیست مخاطب نخرید، بلکه با شیوه‌های درست بازاریابی آن‌ها را به دست آورید.
  • از استفاده از محتواهای تعاملی در متن ایمیلتان غافل نشوید.

استراتژی های مهم در ایمیل مارکتینگ

با ویژگی‌های ایمیل مارکتینگ آشنا شوید

برای یافتن بهترین روش بازاریابی نیاز است تا به خوبی با ویِژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا شوید. در ادامه مزایا و معایب این روش را بیان خواهیم کرد.

مزایا

نرخ بالای بازگشت سرمایه

در دنیای امروز که کسب و کارها خیلی سخت حاضر به هزینه کردن هستند و بودجه کافی برای خرج کردن در حوزه تبلیغات ندارند، موضوع بازگشت سرمایه بسیار مهم می‌باشد. مدیرانی که برای تبلیغات و بازاریابی برند خود هزینه می‌کنند، بی‌صبرانه منتظرند که نتیجه هزینه‌ها را ببینند. یکی از مزایای قابل توجه بازاریابی ایمیلی این است که به شرط حرفه‌ای و اصولی انجام شدن، می‌تواند بسیار مفید و کارآمد باشد. ایمیل مارکتینگ نرخ تبدیل بالایی دارد و روش مقرون به صرفه‌ای برای بازاریابی محسوب می‌شود.

اثربخشی آنی

زمانی که پیامی را برای مخاطبین خود ارسال می‌کنید، از همان دقایق اولیه پس از ارسال، پیام اثرات آن را دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر قرار است یک حراجی یا فروش ویژه داشته باشید، استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌تواند بسیار موثر واقع شود. محتوایی که در ایمیل ارسالی شما به کار می‌رود، می‌تواند خیلی خوب حس عجله و محدودیت زمانی را به کاربر منتقل کند و او را با ترس از دست دادن روبرو سازد.

مقرون به صرفه

یکی از ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی، ایمیل است که نه تنها نرخ بازگشت خوبی دارد، بلکه با یک هزینه قابل قبول و با در اختیار داشتن یک لیست فعال ایمیل می‌توانید خروجی فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

ایمیل‌های سفارشی

شما می‌توانید به عنوان ارسال کننده ایمیل، پیام‌های خود را همان‌طور که می‌خواهید، سفارشی‌سازی کنید و علاوه بر این، مخاطبین و مشترکان شما می‌توانند انتخاب کنند که چه ایمیل‌هایی را دریافت کنند.

آنالیز رفتار مخاطب هدف

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین ابزارها برای تحلیل رفتار مشتریان می‌باشد. با استفاده از آن می‌توان دریافت که چه ایمیل‌هایی از جانب مخاطبتان باز شده، کدام پیام‌ها جذابیت بیشتری داشته، بر روی کدام لینک‌ها کلیک شده و نسبت به کدام CTA ها واکنش نشان داده شده است. اطلاعاتی از این قبیل می‌تواند شما را جهت استفاده بهینه از ایمیل یاری دهد.

شروع آسان

یکی از مزایای این شیوه بازاریابی، ساده بودن آن است. به گونه‌ای که هرکس با حداقل آموزش می‌تواند این نوع بازاریابی را تجربه کند. از سویی دیگر، برای شروع به کار در این حوزه، نیاز به تیم حرفه‌ای و صرف هزینه‌های گزاف وجود ندارد. شما می‌توانید حتی با استفاده از قالب‌های آماده همراه متن، عکس و ویدئو نیز استفاده کنید.

معایب

امکان اسپم شدن پیام‌ها

ارسال بیش از حد ایمیل‌ با محتوای تبلیغاتی سبب آزردگی مخاطبین شما می‌شود. به همین دلیل اکثر آن‌ها چنین پیام‌هایی را در بخش اسپم ایمیل‌های خود قرار می‌دهند. وقوع این امر باعث آسیب به اعتبار برند شما خواهد شد.

احتمال ارسال نشدن ایمیل‌ها

ایمیل‌هایی که از نظر طراحی و محتوایی ضعیف هستند، به وسیله نرم‌افزارهای ویژه‌ای فیلتر شده و به مخاطبین تحویل داده نمی‌شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات پیش می‌آید که مخاطبین شما آدرس ایمیل خود را عوض می‌کنند و در صورتی که لیست ایمیل‌های خود را آپدیت نکرده باشید، تعداد ایمیل‌های دریافت نشده شما زیاد خواهد شد.

مشکلات مربوط به طراحی ایمیل

اگر در زمان طراحی ایمیل‌های تبلیغاتی به استانداردهای لازم توجه نکنید، در این روش بازاریابی به نتیجه دلخواهتان نخواهید رسید. یکی از این استانداردها این است که ایمیل‌های خود را به گونه‌ای طراحی کنید که قابلیت نمایش بر روی تمامی دستگاه‌ها را داشته باشد. بدین ترتیب در هنگام اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ، با لغو اشتراک مشترکین یا حذف ایمیل‌ها مواجه نمی‌شوید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی

 

جمع بندی

در این مقاله دانستیم که ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد تا به سود مورد نظر دست یافت. همان طور که گفته شد بازاریابی به وسیله ایمیل، تنها پیدا کردن آدرس ایمیل افراد و ارسال پیام‌های تبلیغاتی به آنان نیست، بلکه باید از استراتژی‌ها و تکنیک‌های خاصی در این زمینه استفاده کرد. این روش مارکتینگ مانند سایر روش‌ها، دارای ویژگی‌های مشخصی است که با دانستن آن‌ها می‌توانید بهترین تصمیم را، درمورد استفاده یا عدم استفاده از آن، بگیرید.

در هر کسب وکاری می توان از این روش بازاریابی بهره برد و موفقیت شما تا حد زیادی به نحوه استفاده از این روش بستگی دارد. به نظر شما از چه راه هایی و با استفاده از چه ابزارهایی می توانیم یک لیست ایمیل خوب تهیه کنیم؟ نظرات عالی خودتان را با ما در میان بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin