طراحی گرافیک چیست‌؟ مهارت های طراح گرافیک


اغلب افراد وقتی کلمه طراحی گرافیک را می‌شنوند به یاد تبلیغات رنگارنگ و وب‌سایت‌های زیبا می‌افتند اما گرافیک فقط به این موارد محدود نمی‌شود؛ این دو مثال فقط بخشی از دنیای گرافیک را در بر…

اغلب افراد وقتی کلمه طراحی گرافیک را می‌شنوند به یاد تبلیغات رنگارنگ و وب‌سایت‌های زیبا می‌افتند اما گرافیک فقط به این موارد محدود نمی‌شود؛ این دو مثال فقط بخشی از دنیای گرافیک را در بر می‌گیرند. به طور کلی، تمام صفحه‌آرایی‌هایی که در بین صفحات کتاب‌ها و مجلات می‌بینیم یا لوگوها و پوسترها همگی در دسته‌بندی گرافیک و دنیای طراحی گرافیکی قرار می‌گیرند. شاید با خواندن چند خط قبل کمی سردرگم شوید و سوالاتی مثل طراحی گرافیک چیست؟ و آیا تعریف دقیقی درباره این حوزه هنری وجود دارد؟ ذهن شما را درگیر کند.

اگر به دنیای گرافیک و هنر علاقه مند هستید یا رنگ‌ها برای شما پر از معانی مختلف هستند، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید؛ چون می‌خواهیم شما را با طراحی گرافیک و کاربردهای آن آشنا کرده و درباره اینکه دیزاین چیست، بیشتر صحبت کنیم. همچنین، مهارت‌های یک طراح گرافیک و نحوه رسیدن به این شغل را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

طراحی گرافیک چیست

طراحی گرافیک چیست؟

برای رسیدن به جواب سوال بالا، تنها خواندن این مطلب تمام جوانب مختلف این حوزه هنری را برای شما آشکار نمی‌کند چون مبحث بسیار گسترده‌ای است ولی می‌توانید یک دیدگاه کلی به دست آورید؛ یعنی با بعد کوچکی از دنیای گرافیک به خوبی آشنا شوید. رسیدن به نتایج و بررسی‌های بیشتر درباره این موضوع، نیازمند مطالعات کافی و تحقیق یا حتی تمرین در این حوزه است. در ابتدا، باید یک تعریف مناسب درباره گرافیک داشته باشید.

واژه گرافیک در اصل از یک کلمه یونانی به نام گرافیکوس به دست آمده و براساس معنی این کلمه یونانی؛ گرافیک، نمایشی از محتوای بصری روی یک سطح است. این سطح می‌تواند هر چیزی باشد مانند دیوار، کاغذ، صفحه نمایش کامپیوتر یا حتی سنگ و دیواره غارها که در گذشته انسان نخستین روی آن طراحی می‌کرد. بنابراین، نقاشی‌های انسان‌های اولیه روی دیوار غارها از اولین نمونه‌های طراحی گرافیک به شمار می‌رود. در آن زمان، مردم به کمک نمادها و خطوط مختلف در صدد انتقال پیام و روایت یک داستان بودند و امروزه هم براساس چنین هدفی از طراحی گرافیک یا Graphic Design استفاده می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: دوره طراح گرافیک دیجیتال از پایه + پروژه محور

 

بعد از اختراع کاغذ، فرآیند نوشتار و ترسیم اشکال مختلف تسهیل شد و نمونه‌های بیشتری از طراحی گرافیک منتشر شده و به چاپ رسیدند. هر فناوری دیگری که وارد زندگی بشر می‌شد، تاثیر به سزایی در حوزه هنر و گرافیک داشت؛ مثلا 1450 سال بعد از میلاد که ماشین تایپ متحرک اختراع شد، روند نوشتار با سهولت بیشتری ادامه یافت و شاید ریشه تایپوگرافی امروزی به همان دوران بر می‌گردد.

تعریف تخصصی‌تری هم درباره مفهوم گرافیک وجود دارد که توسط AIGA موسسه هنر گرافیکی در آمریکا ارائه شده است. طبق این تعریف گرافیک یعنی یک فرآیند خلاقانه که از ترکیب و تلفیق تکنولوژی و هنر به دست می‌آید. در همین راستا، طراح گرافیک به کمک مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف بین ایده‌های متنوع ارتباط برقرار کرده و پیامی را به مخاطبان خود منتقل می‌کند. ابزار اصلی طراح برای فرستادن این پیام، تصاویر و تایپوگرافی است.

ابزارهای اصلی طراحی گرافیک چیست؟

همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، ابزارهای اصلی طراحی گرافیک، تصاویر و تایپوگرافی هستند. یک ابزار دیگر هم در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه مقاله به تعریف مختصر این سه ابزار می‌پردازیم.

تصاویر

تصاویر یا به طور کلی مجموعه‌ای از هنرهای بصری که به شیوه عکاسی یا تصویربرداری در کارهای گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دسته ابزارهای اصلی کارهای گرافیکی قرار می‌گیرند. این ابزار، بخش زیادی از فرآیند طراحی گرافیکی را در بر می‌گیرد و بسیار مهم است.

تایپوگرافی

طراح گرافیک برای اضافه کردن جذابیت به طرح یا انتقال پیام مستقل به مخاطب از ابزار تایپوگرافی استفاده می‌کند. این ابزار به فرآیند تنظیم، ترتیب‌بندی و طراحی حروف اشاره دارد.

 

حتما بخوانید: پریمیر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

صفحه آرایی

یکی از کارهایی که طراح گرافیک در آن مهارت زیادی دارد، صفحه‌آرایی است. صفحه‌آرایی یعنی تنظیم عناصر و المان‌های مختلف در یک صفحه که باید چاپ یا منتشر شود..

اهمیت طراحی گرافیک

اهمیت طراحی گرافیک چیست؟

بعد از اختراع کامپیوتر و ورود آن به زندگی بشر، تقریبا اغلب حوزه‌ها دستخوش تغییر شدند؛ دنیای گرافیک نیز از این تغییرات بی‌بهره نماند. امروزه آغاز عصر طراحی گرافیک را با تولد کامپیوتر همسو و موازی می‌دانند. هر چقدر دنیای فناوری و تکنولوژی پیشرفته‌تر شد، کارهای گرافیکی با ظرافت و دقت بیشتری منتشر شدند. با افزایش دسترسی مردم جامعه به چنین فناوری‌هایی، زمینه آشنایی آن‌ها با دنیای طراحی و گرافیک بیش از پیش میسر شد و علاقه مندان بیشتری پیدا کرد.

گرافیک به دلیل تحریک احساسات افراد مختلف و انتقال پیام‌های متنوع به شیوه‌ای خلاقانه یکی از بخش‌های مهم و جدا نشدنی صنعت تبلیغات و بازاریابی محسوب می‌شود. کاربردهای گرافیک بسیار متنوع است. تعدادی از این کاربردها عبارتند از:

  • لوگو
  • صفحه‌آرایی مجله و کتاب
  • نشانه‌ها و علائم
  • وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل یا کامپیوتر
  • طراحی کارت ویزیت
  • ست‌های اداری
  • بسته‌بندی و برچسب محصولات
  • جلد کتاب‌ها و مجلات
  • اینفوگرافیک‌ها
  • رابط کاربری نرم‌افزارها
  • طراحی پوستر و اعلامیه

اهمیت طراحی گرافیک فقط به موارد بالا خلاصه نمی‌شود. تصور دنیای بدون تنوع و خلاقیت واقعا سخت است. گرافیک با اضافه کردن عناصری مانند رنگ، خط، شکل و از همه مهم‌تر، خلاقیت به زندگی ما باعث جذاب‌تر شدن معنای زندگی شده است. چند لحظه فکر کنید که در دنیایی بدون طرح و رنگ، بدون تصاویر و هنرهای بصری زندانی شده‌اید. چنین دنیایی قطعا تحمل‌ناپذیر است. شهرها، کتاب‌های درسی و مجلات، وب‌سایت‌ها و اینترنتی که روزانه بیشترین ساعات خود را در آن به فعالیت مشغول هستیم همگی با گرافیک زیباتر به نظر می‌رسند.

لوگوی شرکت‌های مختلف یا خواندن یک پوستر تئاتر که به تازگی به شهر آمده است و همچنین، بسته‌بندی محصولات بدون وجود عنصر گرافیکی و فضای هنری چقدر شگفت‌انگیز و چشم‌نواز خواهد بود؟ حتما شما هم معتقد هستید که گرافیک و طرح‌های گرافیکی جزء جدایی‌ناپذیر دنیای ما هستند. در همین راستا، بسیاری از افراد علاقه دارند به رشته گرافیک وارد شوند و در آن به فعالیت بپردازند؛ اگر شما هم در این دسته قرار دارید، بخش بعدی به طور ویژه برای شما نوشته شده است. از نظر شما، مهارت‌های کاربردی برای موفقیت در صنعت طراحی گرافیک چیست؟

 

پیشنهاد ویژه: آموزش موشن گرافیک به طور کامل

 

مهارت های لازم برای یادگیری طراحی گرافیک چیست؟

بعضی از مهارت‌هایی که برای یادگیری اصول گرافیک و موفقیت در این رشته نیاز دارید، عبارتند از:

تسلط روی نرم افزارهای Adobe

نرم‌افزاهای این شرکت برای طراحان گرافیک بسیار کاربردی و ضروری هستند. برای یادگیری این نرم‌افزارها باید در دوره‌های تخصصی شرکت کنید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید و با اصول اولیه کامپیوتر آشنایی مناسبی دارید، به شکل خودخوان هم می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید. فهرستی از ابزارهایی که باید یاد بگیرید، در زیر آمده است:

ابزار های طراحی گرافیک

  • Photoshop: برای خلق تصاویر و هنرهای بصری جذاب و خلاقانه
  • Illustrator: خلق تصاویر یا تایپوگرافی خلاقانه و متنوع به کمک اشکال و خطوط
  • Aftereffects: ویرایش تصاویر در یک محیط حرفه‌ای برای طراحی عمیق و دقیق‌تر
  • Premier: به کمک این ابزار می‌توانید تصاویر خود را به حرکت درآورید و به شکل انیمیشن نمایش دهید.
  • Audition: اضافه کردن صدای باکیفیت به تصاویر طراحی شده
  • XD: طراحی رابط کاربری وب‌سایت و اپلیکیشن
  • Indesign: ویژه صفحه‌آرایی کتاب و مجلات

 

حتما بخوانید: چگونه طراح گرافیک شویم؟

 

خلاقیت و تفکر طراحی گرافیکی

از دیگر موارد می‌توان به خلاقیت و تفکر طراحی گرافیکی اشاره کرد که در مسیر یادگیری گرافیک بسیار ضروری است. برای تقویت این ویژگی‌ها باید تمرین زیادی داشته باشید و آثار هنرمندان مختلف را بررسی کنید.

 

در پایان

در این مقاله به بررسی دنیای گرافیک پرداختیم و به این سوال پاسخ دادیم که طراحی گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد. شاید شما هم دوست داشته باشید به دنیای طراحان گرافیک وارد شوید و طرح‌های جذاب خلق کنید. قبل از هر چیزی باید از خود بپرسید که چقدر به خلاقیت و نوآوری علاقه دارید؟ ایده‌پردازی چطور؟ در ذهن شما رنگ‌ها و اشکال مختلف چه معنی می‌شوند؟ گرافیک نیازمند افراد دقیق و خلاق است. اگر این دو عنصر را به وفور در خود می‌بینید، پس ورودتان را به دنیای طراحان گرافیک تبریک می‌گوییم. به نظر شما یک طراح گرافیک برای اینکه بتواند آثار منحصر به فردی خلق کند، باید چه کارهای دیگری انجام دهد؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره طراحی گرافیک دیجیتال از پایه + پروژه محور

Digital Graphic Designer

طراح گرافیک شوید و در فضای وب و شبکه های اجتماعی کسب درآمد کنید

دوره طراحی گرافیک دیجیتال | رشدانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin