سئو چیست؟ بهینه سازی اصولی وب‌سایت و روش های انجام آن


/

اگر به فعالیت در فضای آنلاین علاقه مند باشید و یا در این زمینه دستی بر آتش داشته باشید، بدون شک تا به امروز حداقل یک بار واژه سئو به گوشتان خورده است. سئو یکی…

اگر به فعالیت در فضای آنلاین علاقه مند باشید و یا در این زمینه دستی بر آتش داشته باشید، بدون شک تا به امروز حداقل یک بار واژه سئو به گوشتان خورده است. سئو یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است، که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، بخشی از بودجه بازاریابی خود را بر روی این موضوع سرمایه گذاری می‌کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که سئو چیست و چرا در این حد مهم است؟! پس با رشدانا همراه باشید.

سئو چیست

سئو (SEO) چیست؟

واژه سئو (SEO) برگرفته از عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت و بالابردن قابلیت مشاهدۀ وبگاه در نتایج موتورهای جستجوگر می‌باشد. در حقیقت سئو به معنی فریب موتورهای جستجو از طریق روش‌های غیر اخلاقی نیست، بلکه سئو به اقداماتی گفته می‌شود که به بهبود رویت وبسایت‌ها و ارتقا جایگاه آن‌ها در موتورهای جستجو می‌پردازد.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای تغییر استراتژی وبسایت‌ها دانست. بهینه سازی سایت، فرآیند پیچیده‌ای دارد و انجام آن کار چندان آسانی نمی‌باشد. زیرا برای انجام این کار باید دانش لازم، علم پیش زمینه و صبر کافی داشت، تا تلاش‌های سئوکار به نتیجه برسد. یک سئوکار حرفه‌ای به صورت مداوم باید اطلاعات خود را به روز رسانی کند؛ زیرا الگوریتم‌های موتورهای جستجو دائما در حال تغییر هستند.

اهمیت سئو چیست؟

معمولا کاربران اینترنت مطالب موردنظر خود را از طریق سرچ در موتورهای جستجو اصلی مانند گوگل، بینگ یا یاهو می‌یابند. به همین دلیل، یکی از کلیدهای اصلی رسیدن به موفقیت برای هر کسب و کار اینترنتی، سئو می‌باشد. علاوه بر این، موتورهای جستجو، همان چیزی را به کاربران ارائه می‌دهند که آن‌ها در پی آن هستند. بنابراین در مقایسه با تبلیغات اینترنتی، اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت.

این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای بهینه‌سازی سایت و ارزش آن است. کلماتی که کاربران جستجو می‌کنند، در موتورهای جستجو بسیار مهم هستند. تجربه ثابت کرده که جذب ترافیک ارگانیک از طریق گوگل می‌تواند موفقیت هر کسب و کاری را تضمین کند. چنین بازدیدهایی بر هر نوع تبلیغاتی برتری دارد و در مدت زمان طولانی، هزینه کم‌تری را به شما تحمیل خواهد کرد.

اهداف سئو کدامند؟

همه ما کم و بیش با اهمیت بهینه‌سازی سایت آشنا هستیم، اما ممکن است به طور کامل هدف از انجام آن را ندانیم. برای رسیدن به اهداف سئو، لازم است در ابتدا جایگاهتان را در بازار تعیین کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است هدف‌هایی که مدنظرتان است، محقق نشوند. در این بخش قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین اهداف انجام این کار را با شما در میان بگذاریم.

سئو چیست

افزایش ترافیک سایت

یکی از معیارهایی که می‌تواند بیشترین موفقیت را برای شما به ارمغان آورد، جذب ترافیک ارگانیک است. زمانی که بتوانید ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود جذب کنید، نه تنها به تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه دسترسی دارید، بلکه به موتورهای جستجو سیگنال می‌دهید که محتوای شما ارزشمند است. این موضوع به نوبه خود پتانسیل رتبه‌بندی را ارتقا می‌دهد. افزایش ترافیک در سایت‌هایی که وابسته به تبلیغات هستند، بسیار اهمیت دارد.

 

حتما بخوانید: سریع ترین راه های افزایش ترافیک سایت چیست؟

 

نمایه بک‌لینک خود را بهبود ببخشید

دسترسی به بک‌لینک‌های باکیفیت، به افزایش قدرت دامنه و به دست آوردن پتانسیل کلی رتبه‌بندی شما کمک می‌کند. زمانی که هدف سئو مشخص می‌شود، به تعداد پیوندهایی که قرار است به دست آورید فکر نکنید، بلکه بر روی سایت‌هایی که می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تمرکز داشته باشید. بدین ترتیب، می‌توانید بر روی محتوای آن‌ها تمرکز کرده و ببینید چه نوع محتوایی معمولا به آن‌ها پیوند می‌خورد و به دنبال پیدا کردن مشترکات باشید.

اقتدار دامنه خود را تقویت کنید

افزایش قدرت دامنه می‌تواند در پتانسیل رتبه‌بندی شما بسیار تاثیرگذار باشد. هرچه موتورهای جستجو، سایت شما را معتبرتر بشناسند، اولویت بیشتری در SERP نصیبتان خواهد شد. مولفه اقتدار دامنه، با کیفیت محتوا در سایتتان ارتباط مستقیم دارد. به طور کلی، هرچه بازدیدکنندگان بیشتری مطالب شما را بخوانند، به اشتراک بگذارند و با آن تعامل داشته باشند، شانس شما برای افزایش رتبه نیز بیشتر خواهد شد. از دیگر اهداف سئو سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسیدن به حداکثر سرعت صفحه
  • کاهش اضافه‌گویی
  • افزایش زمان حضور بازدیدکننده در صفحه
  • بهینه‌سازی پیوندهای داخلی

 

رفتار کاربران چه تاثیری بر بهینه‌سازی موتور جستجو دارد؟

الگوریتم‌های مختلفی مانند RankBrain در گوگل، تلاش می‌کنند تا رفتار کاربر را در هنگام جستجو، تجزیه و تحلیل کنند و متناسب با همان، رتبه بندی نتایج را انجام دهند. زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو کند، یک یا چند نتیجه‌ای که به او نمایش داده می‌شود را، بازدید خواهد کرد و موتور جستجو به وسیله آنالیز انتخاب کاربران، درک می‌کند که آن‌ها بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند. این الگوریتم گوگل، زمانی نقش پررنگی به خود می‌گیرد که به عنوان مثال افراد زیادی بر روی وبسایتی که در رده‌های پایین قرار دارد، کلیک کنند. بدین صورت گوگل متوجه می‌شود که آن وبسایت مورد توجه کاربران است و این گونه رتبه سایت موردنظر را ارتقا می‌دهد.

از دیگر رفتارهای کاربران که می‌تواند در سئو سایت تاثیرگذار باشد، مدت زمان حضور آن ها در وبسایت است. به همین دلیل است که مدیران سایت تلاش می‌کنند بهترین محتوا را در وبسایت خود ارائه دهند تا بدین وسیله بتوانند نظر مخاطب را جلب کرده و مدت زمان حضور او در وبسایت خود را طولانی‌تر کنند.

منظور از بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

SEM یا همان بازاریابی موتورهای جستجو، یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از تبلیغات پولی، به منظور ارتقا وب‌سایت‌ها و از طریق بیشتر دیده شدن آن‌ها در صفحات موتورهای جستجو صورت می‌گیرد. زمانی که کاربر موضوعی را جستجو می‌کند، سایت‌هایی که در قسمت میانی یک صفحه قرار دارند، همان‌هایی هستند که به دلیل سئو خوب در این رتبه‌ها واقع شده‌اند. لینک‌هایی که در قسمت بالا و پایین صفحه مشاهده می‌شوند، حاصل استراتژی‌های سئو می‌باشند.

 

حتما بخوانید: بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و چگونه کار می کند؟

 

SEM یک روش موثر و خاص برای جذب مشتری بیشتر در کسب و کارهای آنلاین است. جامعه هدف شما آنچه را که می‌خواهند جستجو می‌کنند و تبلیغ کنندگان، کلمات مربوط به جستجوها را مورد هدف قرار می‌دهند. در این روش، شما تنها زمانی ملزم به پرداخت پول هستید که کاربران بر روی لینک تبلیغی‌تان کلیک کنند. در اینجاست که مفهوم تبلیغات PPC یا همان پرداخت به ازای هر کلیک به کار می‌آید.

تفاوت بزرگی که این نوع بازاریابی با تبلیغات آفلاین، مانند بیلبوردها یا روزنامه‌ها دارند این است که در تبلیغات سنتی، بازاریابی بدون توجه به اشتیاق مردم برای مشاهده نمایش داده می‌شوند و شما نیز در هر صورت باید هزینه مشخص شده را پرداخت کنید. اما در SEM مردم محصولات یا خدماتی را که می‌خواهند، جستجو می‌کنند و تبلیغ تنها به کسانی که به این موضوع علاقمندند، نمایش داده می‌شود.

انواع سئو

سئو کاران به دو صورت بهینه سازی سایت‌ها را انجام می‌دهند؛در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت انواع سئو چیست.

انواع سئو

سئو درون صفحه (On Page SEO)

به صورت کلی سئو درون صفحه به کنترل کدها و یا محتوای سایت مانند: متن، تصویر، پیوند و… گفته می‌شود. به عبارتی دیگر هر چیزی را که در سایت خود منتشر می‌کنید، مربوط به سئو درون صفحه می‌باشد. هرگونه تغییر و تحول در سایت شما در نتایج جستجو تاثیرگذار خواهد بود؛ به همین دلیل مهم است که قبل از انجام سئو برون صفحه، حتما On Page SEO انجام شود. در ادامه چک لیست مربوط به سئوی داخلی سایت را بررسی خواهیم کرد.

بهینه کردن آدرس (URL) در تمام صفحات سایت

یکی از مواردی که بسیار مورد توجه گوگل است، آدرس صفحات سایت می‌باشد. هرچه آدرس سایت کوتاه‌تر، خواناتر و مرتبط با موضوع سایت باشد، تاثیر بهتری روی بهینه سازی خواهد داشت.

بررسی کلمات کلیدی (Keyword Research)

یکی از چک لیست‌های مربوط به سئو درون صفحه، تحقیق و بررسی کلمات کلیدی است. بررسی دقیق کلمات کلیدی باعث می‌شود تا متوجه شویم، مخاطب هدف ما به دنبال چه چیزهایی هست و برای پیدا کردن آن‌ها چه کلماتی را جستجو می‌کند. اگر این تحقیق را به درستی انجام دهیم، می‌توانیم مخاطبین خود را بهتر بشناسیم و وضعیت سایت خود را بهبود بخشیم.

بهینه سازی عنوان سئو

عنوان سئو در واقع همان عبارتی است که در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. سئوکاران معمولا برای دریافت بهترین نتایج، سعی می‌کنند تا از جذاب‌ترین عنوان‌ها استفاده کنند. نکاتی که باید در سئو عنوان در نظر بگیرید، به شرح زیر است:

  • کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان به کار ببرید.
  • تعداد کاراکترهای عنوان باید کمتر از 55 باشد.
  • عنوان مطلب حتما باید در تگ <H1> قرار گیرد.

ساختار را در نوشتار متن رعایت کنید (بهینه‌سازی H2، H3 و H1 )

در زمان تولید محتوا باید به این نکته توجه کرد که در نوشته‌ها ساختار را رعایت کنید. به عنوان مثال ساختار عنوان را با سرنویس H1 و تیترهای اصلی را با سرنویس H2 بنویسید. بدین صورت گوگل بهتر متوجه مطلب می‌شود و از طرفی دیگر به کاربر نیز در فهم مطلبتان کمک خواهید کرد.

بهینه سازی تصاویر سایت

سرعت بارگذاری سایت در بهینه سازی آن بسیار اهمیت دارد. زمانی که کاربر احساس کند سایتی که باز کرده است، به کندی در حال بارگذاری می‌باشد، خیلی زود از سایت خارج شده و این کار سبب آسیب به جایگاه سایت در موتور جستجو، خواهد شد. یکی از عواملی که بر روی سرعت سایت بسیار اثرگذار است، حجم عکس‌ها می‌باشد. به وسیله بهینه کردن حجم تصاویر، می‌توان به سرعت بارگذاری سایت و در نهایت بهینه سازی آن کمک کرد.

ریسپانسیو بودن سایت

واکنش‌گرا و یا ریسپانسیو بودن، جایگاه ویژه‌ای برای سایت‌ها در موتورهای جستجو ایجاد خواهد کرد. واکنش‌گرا بودن به این معنی است که صفحات سایت در تمامی دستگاه‌ها و با انواع سایزها قابل اجرا باشد و سبب رضایت خاطر کاربران گردد.

علاوه بر آنچه که درمورد بهینه سازی درون صفحه‌ای گفته شد، چک لیست‌های دیگری نیز وجود دارد که موارد کامل آن را می‌توانید در منابع مختلف بیابید.

سئو خارجی (Off-page SEO)

مکمل سئوی داخلی سایت، سئو خارجی یا همان Off-page SEO است. منظور از این نوع سئو، مجموعه اقداماتی است که در بیرون از سایت انجام می‌شود. چک لیست‌های سئوی خارجی در ادامه آمده است.

لینک سازی خارجی

منظور از لینک‌سازی خارجی یا لینک بیلدینگ، دریافت لینک از سایر سایت‌ها و استفاده از آن در سایت مورد نظر است. موتورهای جستجوگر نظیر گوگل، از لینک‌ها به منظور تعقیب سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای ساخت لینک خارجی وجود دارد که برخی از این روش‌ها اصولی هستند و برخی از آن‌ها نادرست‌اند و باعث ضرر به وبسایت شما خواهد شد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های زیادی برای کسب و کارهای مختلف خواهد داشت. یکی از این مزیت‌ها کمک به لینک سازی سایت‌ها است. بدین وسیله می‌توانید در شبکه‌هایی نظیر لینکدین و گوگل پلاس برای سایتتان لینک سازی کنید. از دیگر مزیت‌های فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، امکان برندسازی می‌باشد. به عنوان مثال در لینکدین می‌توانید توجه مخاطبین را به یکی از مطالب خود در سایتتان جلب کرده و با این کار ورودی به سایتتان را افزایش دهید.

سئو برون صفحه

سئو تکنیکال چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، سئو تکنیکال شامل یک سری از فعالیت‌های فنی مربوط به سایت می‌شود که از نظر موتورهای جستجو بسیار مهم هستند. این اقدامات سبب افزایش سرعت سایت، فهم بهتر محتوا توسط ربات‌های جستجو و… می‌شوند. لازم است بدانید که این نوع از سئو در سایت‌های وردپرسی به راحتی توسط افزونه‌ها انجام‌پذیر می‌باشد. در ادامه چند مورد از فعالیت‌هایی که در بهینه‌سازی تکنیکال سایت انجام می‌شود را معرفی می‌کنیم.

دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید

اولین قدم در سئو فنی، انتخاب دامنه اصلی سایت است. البته در اینجا منظور، انتخاب نام دامنه نیست، بلکه بیشتر دامنه به همراه پیشوند اصلی و پروتکل امنیتی آن موردنظرمان می‌باشد. خوب است بدانید که سایت شما می‌تواند به اشکال مختلف در سطح وب به نمایش درآید. مثلا همراه با www یا بدون آن، یا همراه با http یا بدون آن باشد. باتوجه به آن‌که گوگل، سایت‌ها را به وسیله URL شناسایی می‌کند و نه شکل و محتوای آنان، اگر دامنه اصلی را انتخاب نکرده باشید، ممکن است موتور جستجو آدرس‌های مختلف موجود در سایتتان را به عنوان محتوای تکراری شناسایی کند!

ssl را فعال کنید

باتوجه به حساسیتی که گوگل بر روی امنیت اطلاعات کاربران دارد، در صورت عدم وجود ssl در آدرس سایت، کاربرانی که قصد ورود به آن را دارند، با پیام سایت ناامن روبرو می‌شوند. این مسئله به شدت بر روی رتبه‌بندی وب‌سایت شما تاثیر منفی دارد. بنابراین در ابتدای کار، لازم است حتما  ssl فعال شود. این پروتکل دقیقا همان چیزی است که سبب می‌شود آدرس سایت از HTTP به HTTPS تغییر یابد.

سایت را به گوگل معرفی کنید

یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو تکنیکال که باید به آن توجه داشته باشید، اطمینان از توانایی گوگل در بررسی سایتتان است. ربات‌های گوگل قبل از آن‌که به وب‌سایت وارد شوند، به سراغ بخشی از کدهای سایت می‌روند تا مطمئن شوند که آیا شما اجازه بررسی را به آن‌ها داده‌اید یا خیر؟ بنابراین برای آن‌که از ایندکس شدن سایت خود مطمئن شوید، لازم است در وردپرس به بخش تنظیمات رفته و سپس به (تنظیمات خواندن) مراجعه کرده و در پایان صفحه اجازه ایندکس شدن را صادر کنید. از دیگر مواردی که در سئو تکنیکال لازم است آن‌ها را رعایت نمایید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت سایت
  • فعال کردن سایت مپ
  • بهینه‌سازی URL
  • تنظیم ساختار سایت
  • فایل robot
  • فعال‌سازی بردکرامب سایت
  • نوایندکس کردن صفحات نامرتبط
  • بررسی ریسپانسیو بودن سایت
  • اسکیماگذاری سایت
  • اهمیت به خطاهای سرچ کنسول
  • حذف صفحات 404 و…

 

بهینه‌سازی موتور جستجو با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

بهینه سازی وبسایت‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که سئوکاران از اصطلاحاتی مانند کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری در این باره استفاده می‌کنند.

سئو کلاه سفید (White Hat) چیست؟

سئو کلاه سفید در واقع مجموعه تکنیک‌هایی هستند که با استفاده از استراتژی‌هایی مشخص، از قوانین و راهنمایی‌های موتورهای جستجو پیروی می‌کنند. در این تکنیک به هیچ وجه از فریب‌کاری استفاده نشده و همه کارها دقیقا براساس قوانین انجام می‌شود. در استفاده از این روش باید زمان زیادی سپری شود تا سایت به صورت ارگانیک رشد کند.

سئو کلاه سیاه (Black Hat) چیست؟

در استفاده از روش کلاه سیاه در بهینه سازی سایت، سئوکار با استفاده از راه‌هایی خلاف قوانین موتورهای جستجو، به منظور فریب و دستکاری الگوریتم‌ها، اقدام به ارتقا جایگاه وبسایت می‌کند. انجام این تکنیک ممکن است در ابتدای کار موجب بهینه سازی سایت شود، اما به مرور زمان که موتورهای جستجو متوجه این تکنیک شوند، آسیب غیرقابل جبرانی به سایت وارد خواهد شد.

تکنیک کلاه خاکستری (Gray Hat) 

تعریف این تکنیک تا حدودی دشوار است. در تعریف این روش می‌توان اینطور بیان کرد که استفاده از آن، چیزی بین کلاه سیاه و کلاه سفید نیست، بلکه این روش شامل تکنیک‌هایی می‌شود که اگر موتورهای جستجو متوجه استفاده از آن‌ها شوند، سایت را جریمه خواهند کرد، اما سئوکارانی که از این روش استفاده می‌کنند، اعتقاد دارند که مرتکب خلافی در حد کلاه سیاه نشده‌اند! استفاده از این تکنیک فقط به کسانی توصیه می‌شود که به اندازه کافی حرفه‌ای باشند تا بتوانند قوانین موتورهای جستجو را به صورت نامحسوس، دور بزنند!

با اصول سئو آشنا شوید!

از آن‌جایی که برای موفقیت در هر کاری باید در ابتدا با اصول آن آشنا شوید، در این بخش قرار است چند مورد از مهم‌ترین اصول سئو را که به بهتر پیش رفتن امور و رسیدن به اهدافتان به شما کمک می‌کند، اشاره کنیم.

 

حتما بخوانید: مهم ترین اصول سئو برای چند برابر کردن رشد سایت

 

اصل اول: بدانید برای چه کسی تولید محتوا می‌کنید

یکی از مراحل اولیه سئو و بهینه‌سازی سایت، تولید محتوای صحیح و استاندارد است. قبل از انجام هر کاری، باید بدانید که برای چه گروهی از افراد می‌نویسید. این بدان معنا است که باید مشتریان هدف خود را به بهترین شکل شخصی‌سازی کنید. این دسته‌بندی سبب می‌شود تا مشکلات اساسی و نیاز مخاطبین خود را دریابید و به دنبال آن مطالب مرتبط با نیاز آن‌ها را تولید کنید.

اصل دوم: کاربران سایت قصد مطالعه چه چیزی را دارند

برای آن‌که بدانید کاربران سایت بیشتر تمایل به مطالعه چه نوع مطالبی دارند، فقط کافیست تحقیق کلمات کلیدی داشته باشید. با انجام این کار، درواقع می‌توانید اطلاعات خوبی درباره سختی یک کلیدواژه و چگونگی رنک گرفتن آن را بیابید. این مورد به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که کاربران هدف شما به دنبال چه موضوعاتی هستند و چه مطالبی موردنظرشان است.

اصل سوم: تولید محتوای ارزشمند و قابل درک

حال که به طور کامل اصول سئو را در مراحل آغازین تولید محتوا در نظر گرفتید، وقت آن می‌رسد تا تولید محتوا را شروع کرده و اقدام به افزایش مخاطبین خود کنید. با رعایت این اصل، کاربران به اندازه کافی به شما اعتماد کرده و به عنوان یک فرد متخصص از شما یاد می‌کنند. علاوه بر این، در هر زمانی که به مشکلی برخورد کنند، بدون شک به سایت شما مراجعه خواهند کرد.

براساس آمار به دست آمده، افراد پس از 8 ثانیه تصمیم می‌گیرند که در یک صفحه باقی بمانند و یا آن را ترک کنند. درنتیجه، باید به عواملی مانند طول پاراگراف‌ها، مطالب لیست شده و… توجه کنید تا محتوا برای کاربر جذاب‌تر به نظر برسد و آن را مطالعه کند. علاوه بر اصول گفته شده، سایر اصل‌هایی که در سئو لازم است مدنظر داشته باشید، به شرح زیر است:

  • اصل چهارم: میزان دسترسی به سایت افزایش می‌یابد
  • اصل پنجم: ایجاد یک تجربه کاربری بی‌نظیر
  • اصل ششم: بهبود وضعیت navigate در صفحه سایت
  • اصل هفتم: تشویق کاربران برای افزایش ارتباط
  • اصل هشتم: تحلیل عملکرد صورت گرفته درباره جذب کاربر

سئو یک سایت به طور کلی شامل چند مرحله می شود؟

معمولا شرکت‌های مختلف که پروژه‌های سئو را انجام می‌دهند، هرکدام استراتژی ویژه خود را دارند. اما اگر بخواهیم یک ترتیب کلی از مراحل سئو یک سایت را معرفی کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. نکته مهمی که در رابطه با این مراحل وجود دارد این است که تمام آن‌ها به صورت زنجیره به یکدیگر متصل‌اند و تک تک آن‌ها لازم است که به درستی انجام شوند. در این بخش، سعی داریم تا مهم‌ترین مراحل را که معمولا اکثر سئوکاران براساس آن عمل می‌کنند، شرح دهیم.

مرحله اول: مشاوره و بررسی

اولین گام برای سایت‌هایی که خواستار بهینه‌سازی هستند، ارائه مشاوره از جانب کارشناسان سئو است. این جلسات مشاوره، می‌توانند دید درستی از اصول سئو که منطبق با آخرین تغییرات گوگل هستند، در اختیار صاحبین کسب و کارها قرار دهند. در مشاوره‌ها معمولا درباره مباحث زیر صحبت می‌شود:

  • اصول و کلیات استراتژی‌های سئو سایت در شرکت مربوطه
  • پاسخ به پرسش‌ها و موارد مطرح شده درباره بهینه‌سازی از سوی مشتری
  • دریافت کلیدواژه موردنظر مشتریان
  • دریافت آدرس سایت مشتری

 

حتما بخوانید: تدوین استراتژی سئو سایت، مهم ترین گام در بهینه سازی سایت

 

مرحله دوم: آنالیز کلمات کلیدی و میزان رقابت

بررسی کلیدواژه‌ها دومین مرحله سئو است. در این بخش اگر مشتری، سایتی داشته باشد، طراحی سایت و پتانسیل آن برای انجام فرآیند سئو موردآنالیز قرار می‌گیرد. علاوه بر این، میزان رقابت سایت‌های رقیب نیز در این بخش مورد سنجش قرار می‌گیرد و درپایان، نتایج این آنالیزها به صاحب سایت اطلاع داده می‌شوند. در این گام، موارد زیر انجام می‌شود:

  • بررسی و آنالیز کلمات کلیدی موردنظر مشتری
  • آنالیز میزان رقابت کلمات کلیدی و بررسی سایت‌های رقیب
  • بررسی نام دامنه و فاکتورهای اصلی سایت
  • بررسی نوع طراحی، شرایط و پتانسیل موجود
  • تعیین استراتژی سئو
  • برآورد و اعلام هزینه و مدت زمان موردنیاز جهت رسیدن به صفحه اول گوگل

مرحله سوم: بهینه‌سازی Off Page و On Page

این گام، بخش اجرایی بهینه‌سازی سایت می‌باشد. در بخش‌های قبلی با فاکتورهای اصلی دو نوع سئو درونی و بیرونی آشنا شدید. لازم به ذکر است که حدود 2000 فاکتور از جانب گوگل برای بهینه‌سازی سایت‌ها اعلام شده که بخش زیادی از آن‌ها نیاز به این دارند که به Source سایت دسترسی داشته باشند. این مسئله و نحوه طراحی سایت، تاثیر بسزایی در موفقیت و یا عدم موفقیت سئو دارد.

مرحله چهارم: رساندن سایت به صفحه اول گوگل

مرحله آخر فرآیند بهینه‌سازی، رسیدن سایت به صفحه نخست جستجو است. اگر روند سئو به درستی پیش رود و شما نیز تعهدات خود را به خوبی انجام داده باشید، پس از پایان دوره مشخص شده، بدون شک عبارت کلیدی موردنظرتان را در رتبه‌های برتر گوگل خواهید دید.

معرفی الگوریتم‌های گوگل

منظور از الگوریتم، سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که به گوگل در پیدا کردن و رتبه‌بندی مرتبط‌ترین صفحات برای عبارت جستجو شده، کمک می‌کنند. در حقیقت، تمام سیستم رتبه‌بندی گوگل از چندین الگوریتم تشکیل شده که هر یک از آن‌ها چندین فاکتور مختلف درون یا برون صفحه را در نظر دارند. در ادامه، چند نمونه از این الگوریتم‌ها را معرفی خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید: معروف ترین و مهم ترین الگوریتم های گوگل چیست؟

 

الگوریتم پاندا

هرچند تا پیش از روی کار آمدن الگوریتم‌ها، گوگل خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌داد، اما پاندا اولین الگوریتمی بود که در دنیای مدرن سئو به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. بیشترین موضوعی که الگوریتم پاندا بر روی آن حساسیت دارد این است که در سایت شما محتوای تکراری به کار رود و یا سرقت ادبی انجام شده باشد. بنابراین باید تلاش کنید تا جایی که امکان دارد، از محتوای منحصر به فرد استفاده نمایید.

الگوریتم پنگوئن

پنگوئن گوگل بر روی بک‌لینک‌هایی که سایت‌ها از یکدیگر دریافت می‌کنند متمرکز است و تک تک آن‌ها را آنالیز می‌کند. بک‌لینک‌های استفاده شده در سایت باید اصیل باشند، معاوضه و یا خرید و فروش نشده باشند و معتبر شناخته شوند. در غیر این صورت، با جریمه الگوریتم پنگوئن روبرو خواهند شد.

الگوریتم دزد دریایی

گوگل با ایجاد این الگوریتم سعی بر آن داشت تا با کپی‌برداری از سایت‌های دیگر و دزدی از محتوای سایرین جلوگیری کند. بنابراین سایت‌هایی که در حوزه دانلود کتاب، فیلم یا موزیک، بدون رعایت حق کپی رایت فعالیت می‌کنند، با برخورد جدی این الگوریتم روبرو خواهند شد.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

در گذشته زمانی که کاربر کلیدواژه‌ای را در گوگل جستجو می‌کرد، در نتایج گوگل ابتدا با لینک‌هایی روبرو می‌شد که این عبارت در آن وجود داشت. در حالی که با به روی کار آمدن الگوریتم مرغ مگس‌خوار، این فرآیند متحول شد. امروزه نتیجه جستجو به موضوع و زمینه اصلی کوئری مربوط می‌باشد و الزاما نیازی به اینکه کلمه کلیدی در داخل مقاله یا محتوای صفحه وجود داشته باشد، نیست. از دیگر الگوریتم‌های موجود در موتور جستجوی گوگل عبارتند از:

  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم موبایل گدون
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم موش کور
  • الگوریتم سند باکس
  • الگوریتم رقص گوگل و…

یادگیری سئو چگونه است و از کجا شروع کنیم؟

افراد زیادی هستند که باتوجه به جذابیت بالای حرفه سئو و یا هر دلیل دیگری، به آن علاقمندند؛ اما نمی‌دانند که یادگیری این مهارت را از کجا شروع کنند؟ در این قسمت از مقاله، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید به یک سئوکار کاربلد تبدیل شوید. اولین کار برای متخصص شدن در این زمینه، آشنایی با اصول و مفاهیم آن است. شما می‌توانید در گام اول، از مطالب آموزشی که در اینترنت به زبان فارسی یا انگلیسی موجود است، استفاده کنید. علاوه بر این، تماشای ویدئوهای آموزشی رایگان که در سایت‌های معتبر وجود دارند نیز به شما در یادگیری بهینه‌سازی سایت کمک می‌کند.

 

حتما بخوانید: سئو کار کیست؟ چگونه متخصص سئو شویم؟

 

یکی از این سایت‌های معتبر، یوتیوب است که مانند یک دانشگاه مجازی، هر آنچه را که می‌خواهید، می‌توانید در آن آموزش ببینید. اگر تمایل دارید تخصص بیشتری در این زمینه پیدا کنید، پکیج‌های آموزشی و یا دوره‌های زیادی نیز وجود دارند که با شرکت در آن‌ها می‌توانید به طور تمام و کمال به این حرفه مسلط شوید. درواقع شرکت در یک دوره، می‌تواند تمام سوالات شما درمورد سئو را پاسخ دهد و شما را تبدیل به یک متخصص کند. البته به شرطی که در انتخاب دوره دقت لازم را به خرج داده باشید!

لازم است بدانید که اگر شما در بهترین کلاس‌های ممکن هم شرکت کنید، تا زمانی که آموخته‌های خود را به کار نگیرید، در زمینه مربوطه موفق نخواهید شد. برای رسیدن به تسلط کامل، می‌توانید یک پروژه شخصی را اجرا کرده و کارآیی دانش خود را مورد سنجش قرار دهید. فراموش نکنید که کمک گرفتن از یک متخصص نیز می‌تواند در ارتقا مهارت‌هایتان بسیار موثر باشد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش سئو و بهینه سازی سایت

 

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا به طور کامل بیان کنیم که سئو چیست و چگونه انجام می‌شود. بهینه سازی سایت‌ها امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. سئو به وبسایت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند جایگاه خود را در موتورهای جستجوی مختلف، مانند گوگل ارتقا دهند. موفقیت در این زمینه، نیازمند دانش کافی و صبر می‌باشد. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما برای بهبود سئو وبسایت، توجه به الگوریتم موتورهای جستجو از اهمیت بیشتری برخوردار است یا نظرات کاربران و تجربه کاربری وبسایت؟ نظرات ارزشمندتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. بلوویرا

    سلام ممنون از مطلب خوب شما در رابطه با موضوع سئو چیست. سوالی که من دارم این است چند درصد از سئو مربوط به سئو داخلی است و جند درصد به سئو خارجی مربوط می شود؟ می خواهم بدانم هنوز آیا می بایست روی بک لینک های وب سایت فعالیت شود یا دیگر بک لینک ها در سئو اهمیتی ندارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin