نرخ تبدیل چیست و چه تأثیری بر کسب و کارها دارد؟


کسب و کارهای دیجیتال و سنتی، به شیوه های مختلف به دنبال جذب و افزایش روزافزون مشتریان خود هستند. هر کدام از مشاغل شاخه های آنلاین و سنتی، به فراخور کسب و کارشان کمپین های…

کسب و کارهای دیجیتال و سنتی، به شیوه های مختلف به دنبال جذب و افزایش روزافزون مشتریان خود هستند. هر کدام از مشاغل شاخه های آنلاین و سنتی، به فراخور کسب و کارشان کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی مختلفی را اجرا می‎کنند تا بتوانند مخاطبین بیشتری را جذب کرده و آن ها را تبدیل به مشتری کنند.

دقیقا از همین جا بود که مفهومی به نام نرخ تبدیل ایجاد شد که با استفاده از آن می‎توان فهمید صاحبان مشاغل و صد البته صاحبان وب سایت ها و افرادی که با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستند؛ تا چه حد در کسب و کار و جذب مشتری موفق عمل کرده اند. هرچند برخلاف تصورعموم، نمی‎توان نرخ تبدیل را منحصر به مشاغل دیجیتال دانست اما بیشترین کاربرد این مفهوم، مربوط به وب سایت است.

در این مقاله، پیش از پاسخ به پرسش نرخ تبدیل چیست، به مفهوم تبدیل پرداخته، سپس نحوه محاسبه و ابزارهای اندازه گیری آن را معرفی خواهیم کرد.. همراه رشدانا باشید.

نرخ تبدیل چیست

مفهوم تبدیل چیست؟ 

پیش از آن که به توضیح نرخ تبدیل یا بپردازیم، برای درک بهتر این موضوع بهتر است مفهوم تبدیل را بیان کنیم. به عنوان مثال، برای خرید یک کتاب وارد یک سایت فروشگاهی می‎شوید، کتاب های موضوع مورد علاقه خود را جستجو می‎کنید و در نهایت به علتی مانند تخفیف قابل توجهی که سایت در اختیارتان قرارداده کتاب های مورد نظرتان را خریداری می‎کنید.

در موقعیتی که مثال زدیم، هنگام ورود به سایت و جستجوی کتاب موردعلاقه تان شما یک کاربر محسوب شده و زمان خرید از سایت، به مشتری تبدیل می‎شوید. این همان فرآیند تبدیل است که بیشتر درمورد آن خواهیم گفت.

 

مفهوم نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

همان طورکه متوجه شدید به فرایند تبدیل بازدید کننده های سایت به مشتری، تبدیل گفته می‌شود. حال برای توضیح اینکه نرخ تبدیل چیست، از یک مثال ساده استفاده می‎کنیم. همان وب سایت فروش کتاب را در نظر بگیرید که روزانه هزار نفر بازدید کننده دارد و از این میان 10 نفر اقدام به خرید کتاب می‎کنند. نسبت خریداران به بازدیدکنندگان، همان نرخ تبدیل می‎باشد.

نکته مهم این است که نرخ تبدیل فقط درمورد خرید یک محصول، محاسبه نمی‎شود بلکه با توجه به هدف هر کسب و کاری، نرخ تبدیل قابل محاسبه است. برخی از رایج ترین Conversion Rate موجود به این نحو می‎باشند: تماس گرفتن، پر کردن فرم های ثبت نامی ، فعال سازی حساب کاربری در وب سایت، دانلود فایل های موسیقی، آموزشی، نرم افزارها و…

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

نرخ تبدیل را چگونه محاسبه کنیم؟

در پاراگراف قبل توضیح مختصری درمورد به دست آوردن نرخ تبدیل ارائه کردیم، اما به صورت دقیق تر این مفهوم به این شکل محاسبه می‌شود:

در محاسبه نرخ تبدیل به حجم و کیفیت اطلاعات توجه کنید

نکته مهمی که در زمان محاسبه نرخ تبدیل لازم است به آن توجه کنید، کیفیت و دامنه گستردگی دیتایی است که در اختیار دارید. به عنوان مثال، ممکن است آمار و ارقامی که به دست آورده‌اید، حاکی از نرخ تبدیل 100 درصدی سایتتان باشد. در حالی که اگر سایت شما فقط یک بازدیدکننده هم داشته باشد و همان فرد تبدیل شده باشد، باز هم همین آمار به دست می‌آید.

به بیانی دیگر، اگر جامعه آماری شما کوچک باشد، نتیجه‌ای که از این محاسبات به دست می‌آورید چندان قابل اعتماد نیستند. مثلا تصور کنید که اگر 5 درصد از 20 کاربر در سایت شما تبدیل شوند و یکی از آنان هم اکشن مدنظرتان را به صورت اتفاقی انجام داده باشد، آیا می‌توان گفت که عملکرد شما مطلوب است؟ بدون شک خیر؛ چراکه این آمار تصادفی به دست آمده است. از سویی دیگر، اگر 5 درصد از 10000 نفر تبدیل شوند و 5 نفر از آن‌ها اتفاقی تبدیل شده باشند، نرخ تبدیل شما از 5 درصد به 4.95 نزول می‌یابد، اما این آمار را می‌توان نسبتا قابل اعتماد دانست.

از آنجایی که هریک از منابع ترافیک اندکی خطا به صورت طبیعی دارند، تنها راه دستیابی به یک آمار قابل اعتماد، در نظر گرفتن بازه زمانی نسبتا بلند مدت می‌باشد. البته که نمی‌توان برای تمامی کسب و کارهای بزرگ و کوچک یک نسخه پیچید و یک بازه زمانی را برای همه آن‌ها در نظر گرفت، اما بنا بر شرایط و فاکتورهای خاص هر بیزنسی، لازم است که بازه زمانی مشخص شود. بازاریاب‌های زیادی از مدت زمان یک ماهه استفاده می‌کنند، اما اگر سایت بزرگی مانند دیجی کالا دارید، به احتمال زیاد اطلاعات یک روز برای دریافت آمار دقیق، کافی خواهد بود.

نرخ تبدیل را چگونه محاسبه کنیم

با چه ابزاری می‎توان نرخ تبدیل را به دست آورد؟

اطلاع از میزان بازدیدهای سایت، امری ضروری برای ارزیابی و مطلع شدن از جریان کسب و کارتان است و غافل شدن از آن باعث ورود ضررهای بسیاری خواهد شد. از این رو ابزارهای متعددی برای دیدن تعداد بازدیدکنندگان وب سایت و تعداد خریدهای صورت گرفته، در فضای وب وجود دارد. ابزارهایی مانند: گوگل آنالیتیکس، فیسبوک ادز، توییتر ادز، گوگل ادورز و… که در این مقاله به نرخ تبدیل و نحوه محاسبه آن در گوگل آنالیتیکس می‌پردازیم.

با چه ابزاری می توان نرخ تبدیل را به دست آورد؟

گوگل آنالیتیکس

محاسبه نرخ تبدیل و به دست آوردن جزئیات بازدیدهای سایت در گوگل آنالیتیکس، کاری دشوار و غیر ممکن نیست. البته از این نرخ برای موضوعات و موارد بسیاری می‎توانید استفاده کنید. موضوعاتی مانند: نرخ تبدیل صفحات (کدام صفحه بیشترین بازدید را داشته)، نرخ تبدیل کلمات کلیدی (کدام کلمات کلیدی باعث بیشترین بازدید شده اند) و نرخ تبدیل کانال بازاریابی( تعداد بازدیدهایی که توسط سایت و یا شبکه های اجتماعی به دست آورده اید)

 

حتما بخوانید: به راحتی آب خوردن سایت خود را آنالیز کنید!

 

تعیین Goals در گوگل آنالیتیکس

آنچه برای به دست آوردن نرخ تبدیل در گوگل آنالیتیکس اهمیت دارد، هدف گذاری صحیح و مناسب است. وبمسترها، سئوکاران و حتی اکثر دیجیتال مارکترها به یادگیری کار با گوگل آنالیتیکس، نیاز مبرمی دارند و یکی از مهم ترین قسمت های کاری وب سایت ها، تحلیل تبدیل ها می‌باشد. برای این کار باید قسمت اهداف (Goals) را مورد بررسی قرار دهیم.

  1. وارد قسمت Admin شده و از ستون Create View گزینه ای به نام Goals را انتخاب نمایید.
  2. گزینه New goal را انتخاب کنید. توجه کنید که بیشتر از 20 هدف را نمی‎توانید تعریف کنید.
  3. در این مرحله دو گزینه Template و Custom پیش روی شما قرار می‌گیرند.
  4. در گزینه Template تعدادی هدف پیشنهادی از سوی گوگل آنالیتیکس برای شما درنظر گرفته شده است، در صورتی که این اهداف مطابق با هدف کسب و کار شما است آن ها را انتخاب کنید.
  5. اگر در مرحله قبل، اهداف موجود، مطابق خواسته های شما نباشند بر روی Custom کلیک کرده و هدف خود را برای گوگل آنالیتیکس تعریف کنید.

پس از گذراندن مراحل بالا، به راحتی می‌توانید اهداف خود را بارها و بارها تغییر دهید و میزان موفقیت کمپین های تبلیغاتی و نحوه عملکرد خود را بر روی سایت، به طور مستمر مورد ارزیابی قرار دهید.

 

حتما بخوانید: 7 مورد از موثرترین تکنیک های بهینه سازی نرخ تبدیل

بهترین میزان نرخ تبدیل چقدر است؟

احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید که نرخ تبدیل باتوجه به فاکتورهایی مانند کیفیت ترافیک، حوزه ترافیک، حوزه فعالیت و نوع کسب و کار شما دست‌خوش تغییرات قرار می‌گیرد. بنابراین اگرچه می‌توان بر مبنای آمار موجود، به طور کلی ارقام گوناگونی از یک نرخ خوب را برای حوزه‌های مختلف تجویز کرد، ولی مطلوب بودن این آمار به کسب و کار و کمپین بازاریابی شما وابسته است. مطالعات زیادی برای مشخص شدن میانگین نرخ تبدیل در زمینه‌های مختلف کسب و کار انجام شده است. در ادامه چند مورد از بهترین نرخ‌های تبدیل را آورده‌ایم:

  • آموزش‌های شغلی: 6.1 درصد
  • وام و استقراض: 5.6 درصد
  • سفر: 5 درصد
  • مشاوره تجاری: 5 درصد
  • خدمات تجاری: 3.5 درصد
  • و…

به طور کلی بهترین آمار مربوط به این حوزه، بین ارقام 2 تا 5 درصد قرار می‌گیرند. البته به عنوان مثال، اگر نرخ تبدیل سایتتان 2 درصد باشد و آن را به 4 برسانید، مسلما رشد چشم‌گیری داشته‌اید. اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که بازه 2 تا 5 درصد به صورت کلی یک بازه قابل قبول است و برای رسیدن به رده‌های ممتاز نیاز به تلاشی بیشتری خواهید داشت. نکته مهم دیگری که در رابطه با این موضوع باید بدانید این است که تبدیل، همواره به معنای خرید نیست و هدف نهایی ممکن است موفقیت در اقدامات بازاریابی و دریافت واکنش از کاربران باشد.

و اما جمع بندی

ابتدای مقاله به تأثیر نرخ تبدیل بر کسب و کارها اشاره کرده و سپس به طور کامل گفتیم دو مفهوم تبدیل و نرخ تبدیل چیست. پس از آموزش نحوه محاسبه نرخ تبدیل، به ابزارهایی که توسط آن ها می‌توان بر نحوه عملکرد سایت و شبکه های اجتماعی تسلط داشت؛ پرداختیم. گوگل آنالیتیکس یک ابزار بسیار مفید برای این کار است که در انتها روش هدف گذاری و بررسی تبدیل اهداف توسط آن را بیان نمودیم.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما برای بهینه سازی نرخ تبدیل یک وبسایت از چه روش ها و ابزارهای دیگری می توان استفاده کرد؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin