بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ در سال 2021


اگر شما هم یکی از فعالان دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستید، احتمالا می‌دانید که دیجیتال مارکتینگ یکی از بخش‌های جدانشدنی کسب‌وکارهای آنلاین است و به برندها کمک می‌کند تا در چشم کاربران بهتر دیده…

اگر شما هم یکی از فعالان دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستید، احتمالا می‌دانید که دیجیتال مارکتینگ یکی از بخش‌های جدانشدنی کسب‌وکارهای آنلاین است و به برندها کمک می‌کند تا در چشم کاربران بهتر دیده شوند. بنابراین، اطلاع از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال می‌تواند تاثیر به سزایی در رشد کسب‌وکارهای آنلاین داشته باشد. در این مقاله از رشدانا، می‌خواهیم به بررسی تعریفی جامع از دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای تخصصی این حوزه بپردازیم. اگر می‌خواهید درباره این موضوعات اطلاعات کافی به دست آورید، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید.

digital marketing tools

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، ابتدا لازم است تعریفی کلی درباره این مفهوم ارائه کنیم. به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از بازاریابی و اصول آن در فضای آنلاین یا آفلاین به کمک ابزارهای دیجیتال که امروزه به شدت کاربردی و ضروری به نظر می‌رسد. اگر بخواهیم تعدادی از ملموس‌ترین مثال‌های این بخش را نام ببریم، می‌توانیم به پیامک‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف که در طول روز روی تلفن همراهتان می‌بینید، اشاره کنیم.

بازارایابی به روش دیجیتال مزایای زیادی برای کاربر و کسب‌وکار به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به هزینه کم تبلیغات برای تولیدکننده و آگاهی مصرف‌کنندگان از برندها و محصولات مختلف اشاره کرد. با ورود اغلب تولیدکنندگان به دنیای مجازی، مزایای دیجیتال مارکتینگ حالا بیشتر از هر زمان دیگری ملموس به نظر می‌رسد. از بین بردن هزینه‌های اضافی، افزایش تعداد مشتریان، سود بیشتر برند، آگاهی بیشتر کاربران نسبت به برند، رقابت قابل‌پیش‌بینی، در دسترس بودن انواع داده‌های مختلف، روش‌های تبلیغاتی استاندارد و به‌روز و در نهایت، رفع محدودیت‌های مکانی و زمانی همگی بخشی از مزایای این نوع بازاریابی هستند. حال که تعریف و مزایای دیجیتال مارکتینگ را شناختیم، زمان آن رسیده که به بررسی ابزارهای آن بپردازیم.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای بازاریابی دیجیتال بسیار متنوع و گسترده هستند. هر یک از این ابزارها، کاربرد و مزایای خاص خود را دارد که آن را نسبت به دیگری متمایز می‌کند. در این قسمت به هر یک از این ابزارها و کاربردهایشان نگاهی دقیق می‌اندازیم و تعدادی از مشهورترین‌هایشان را برای استفاده به شما معرفی می‌کنیم.

شبکه های اجتماعی ارگانیک

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ یا (Digital Marketing Tools)، شبکه‌های اجتماعی ارگانیک هستند که طرفداران زیادی دارند. از سپتامبر سال 2017 میلادی تعداد کاربران فعال در فیسبوک به بیش از 2 میلیارد، توئیتر 320 میلیون و اینستاگرام بیش از 700 میلیون نفر در ماه رسید. این اعداد برای بازاریابان دنیای دیجیتال بسیار مهم و خوشحال‌کننده است. بازارهای بزرگ و بدون محدودیت برای جذب هر چه بیشتر مشتری و کاربر که رایگان هستند! بنابراین، برندها باید بتوانند فعالیت خود را در این پلتفرم‌ها مدیریت کنند. برای این کار ابزار پیشنهادی ما Sprout Social است.

شبکه های اجتماعی ارگانیک

Sprout Social

یکی از ابزارهای مهم و قوی در بحث مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که در حال حاضر بیش از 19 هزار سازمان و کمپانی موفق در جهان از خدمات آن استفاده می‌کنند. از مزایای این ابزار، دسترسی راحت به استراتژی‌های پیشفرض در شبکه‌های اجتماعی و طرح‌ریزی استراتژی منطبق با اهداف برند است. همچنین، می‌توانید تقویم زمانی انواع محتواها را در این ابزار تنظیم کنید. قراردادن برچسب‌های ویژه هر موقعیت روی هر بخش از تقویم، مدیریت را برایتان راحت‌تر و دلپذیرتر می‌کند.

ابزارهای بازاریابی ایمیل

از دیگر ابزارهای اصلی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی به کمک ایمیل است. در سال 1971 اولین نامه الکترونیکی نگارش و ارسال شد. شاید کمی عجیب به نظر برسد که ایمیل با این قدمت چطور می‌تواند پاسخگوی نیازهای این زمان و بازاریابی محصولات امروزی باشد؟

اما واقعیت این است که ایمیل نقشی انکارناپذیر در بازاریابی دنیای فعلی ما دارد و از نظر ROI یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی است. میزان استفاده از ایمیل نسبت به سال‌های گذشته در حدود 4 درصد بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود به این زودی‌ها کاهشی در این نرخ مشاهده نکنیم. برای استفاده از ایمیل مارکتینگ در دنیای بازاریابی دیجیتال پیشنهاد می‌کنیم از ابزار MailChimp استفاده کنید.

MailChimp

یکی از غول‌های بازاریابی ایمیلی که در سال گذشته کاربران آن بیش از 250 میلیارد ایمیل ارسال کرده‌اند، ابزار MailChimp است. این پلتفرم بخش‌های کاربردی زیادی دارد که براساس حجم کاربران و نوع کسب‌وکار می‌توانید از گزینه‌های متنوع استفاده کنید. گزینه‌های مختلف و به‌صرفه برای برندهای کوچک‌تر از ابتکارات MailChimp است.

ابزارهای بازاریابی ایمیل

ابزارهای نمایش هدف گیری مجدد

به کمک این ابزار شما قادر هستید به آن دسته از مشتریان که احتمال می‌دهید خریداران مصمم و واقعی‌تری باشند، تبلیغات خود را به شکل هدفمند نشان دهید. سرعت و دقت این ابزار تاثیر به سزایی در فرآیند فروش و جلب مشتری خواهد داشت. در دنیای دیجیتال مارکتینگ به آن‌ها ابزارهای ریتارگتینگ می‌گویند و می‌توانید نرخ تبدیل بالایی از آن‌ها دریافت کنید. همچنین، این ابزار به مشتریانی که به محصولات یا خدمات مشابه خدمات و محصولات شما علاقه مند باشند، تبلیغاتتان را نشان می‌دهد. یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای کمکی در این حوزه، AdRoll است.

AdRoll

یکی از نام‌های شناخته شده در دنیای تبلیغات ریتارگتینگ پلتفرم AdRoll است که بیش از 35 هزار مشتری و تبلیغ‌کننده دارد. با عضویت در این پلتفرم می‌توانید به بیش از 500 نوع آگهی در بهترین و پربازدیدترین شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید. داستان موفقیت تعدادی از کاربران AdRoll بسیار شگفت‌انگیز است.

از دیگر ابزارهای اصلی در دنیای بازاریای دیجیتال می‌توان به مواردی مانند عناوین زیر اشاره کرد:

  • ابزارهای تبلیغاتی برنامه‌ای مانند ChoiceStream
  • ابزارهای تولید محتوا مانند Canva
  • ابزارهای آموزشی در زمینه محتوا مانند Feedly

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

ابزارهای مدیریت پروژه

ابزارهای مدیریت پروژه نرم‌افزارهایی هستند که با استفاده از تکنولوژی منجر به ساده تر شدن و تسهیل نظارت و همینطور رصد امور انجام شده کارکنان و بخش های مختلف یک شرکت توسط مدیران می‌شوند. در واقع، مدیریت بر پروژه ها در دیجیتال مارکتینگ بدون در اختیار داشتن ابزارهای مدیریت پروژه کاری بسیار دشوار است. هر چند دشواری در مدیریت بر پرسنل و همچنین نظارت بر روند پروژه های مختلف، زمانی سخت تر می‌شود که تیم شما افراد متعددی داشته باشد و اصطلاحا یک تیم بزرگ محسوب شود.

نرم افزارهای مدیریت پروژه بر مبنای سیستم کانبان اجرا می‎شوند، به این صورت که در سیستم کانبان کارها یا همان تسک ها در 3 ستون زیر تعریف می‌شوند:

  • برای انجام
  • در حال انجام
  • انجام شده

به این ترتیب، این سرویس ها در مدیریت پروژه های دیجیتال مارکتینگ مزایای همچون موارد زیر را دارند:

  • امکان تعریف وظیفه برای افراد
  • واگذاری وظایف به یک یا چند نفر از اعضاء تیم
  • مشخص کردن مهلت انجام وظایف
  • دسترسی آسان و سریع به اطلاعات هر پروژه برای تمام اعضاء تیم
  • افراد با منشن کردن و گذاشتن کامنت به تعامل و تبادل اطلاعات با یکدیگر می‌پردازند.
  • مدیر می‌تواند به صورت آنلاین بر فعالیت تیم خود نظارت داشته باشد.

مدیریت پروژه دیجیتال مارکتینگ

3 سرویس ترلو، تسکولو و میزیتو ( میزیتو اخیرا به جمع دو سرویس قبلی پیوسته) از پرطرفدارترین ابزارهای مدیریت پروژه در کشور به شمار می‌روند. علاوه بر این ها نرم افزارها و سرویس های محبوب دیگری نیز وجود دارد که نام آن ها را در ادامه می‌خوانید.

  1. کلیک آپ (ClickUp)
  2. میستر تسک (Meister Task)
  3. ماندی (Monday)
  4. تیم ورک (Team Work)
  5. آسانا (Asana)
  6. ورک زون (Workzone)

 

حتما بخوانید: بهترین ابزار های مدیریت پروژه را بشناسید

 

ابزارهای ارائه گزارش

گزارش نویسی در پروژه های دیجیتال مارکتینگ امری ضروری محسوب می‌‎شود زیرا در هر حال شما باید به مشتری یا کارفرمای خود به طور مرتب، گزارش فرایند کاری خود را اطلاع دهید. بنابراین اگر از ابزارهای قدیمی تر همچون اکسل استفاده می‌کنید باید بدانید که دستی وارد کردن مقدار زیادی از اعداد و ارقام آن هم به صورت روزانه، کار بسیار وقت گیر وطاقت فرسا است.

یکی از روش های بهینه که منجر به صرفه جویی در زمان تان خواهد شد، استفاده از ابزاری مانند گوگل‌شیت (Google Sheet) و یا استفاده از قالب های آماده گزارش نویسی است. علاوه بر این ها، گوگل در سال های گذشته سرویسی به نام دیتا استودیو ایجاد کرده که در ادامه به توضیح نحوه کار با این ابزار خواهیم پرداخت.

 

حتما بخوانید: راهنمای جامع گزارش نویسی | چگونه یک گزارش خوب بنویسیم؟

 

گوگل دیتا استودیو Google Data Studio

این ابزار، سرویس جدید گوگل برای کمک به پروژه های دیجیتال مارکتینگ و سایر پروژه های این چنینی است که قابلیت ارائه گزارش ها در قالب جداول و نمودارها را دارد. 2 مزیت فوق العاده این سرویس رایگان در این است که اولا دیگر نیاز به بروزرسانی گزارش های خود ندارید زیرا دیتا استودیو به صورت خودکار چنین کاری را انجام می‎دهد. ثانیا این سرویس قابلیت اتصال به سایر سرویس های کاربردی گوگل مانند گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و … که روزانه با آن ها سروکار دارید را برایتان فراهم کرده است.

برای استفاده از این سرویس مفید به آدرس زیر مراجعه کنید.

datastudio.google.com

 

جمع بندی پایانی

در این مقاله درباره ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و بهترین پلتفرم‌های هر ابزار صحبت کردیم. امروزه به دلیل افزایش تمایل مشتریان به خرید اینترنتی و حضور جمع کثیری از کاربران در دنیای مجازی، استفاده از روش‌های جدید و نوین بازاریابی برای جلب توجه مشتریان بالقوه و واقعی از ارزش بالایی برخوردار است.

همان طور که در بخش‌های قبل هم گفتیم، نباید روشی مانند ایمیل مارکتینگ را برای جلب مشتری دست کم بگیرید. هر روشی بازخوردها و کاربردهای خود را دارد. بهتر است طبق اهداف تعیین شده برند، از روش‌های مختلف برای تحقق این اهداف بهره‌مند شوید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما چه ابزارهای دیگری را می شناسید که در کسب و کار دیجیتالی خود از آنها استفاده  می کنید؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin