بازاریابی محتوا Content Marketing چیست جه مراحل و مزایای دارد؟


/

در چند سال اخیر، به مقدار قابل توجهی بر اهمیت کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا، افزوده شده است. طی یک تحقیق که در سال 2017 انجام شده بود، مشخص شد بیشتر از 70 درصد شرکت…

در چند سال اخیر، به مقدار قابل توجهی بر اهمیت کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا، افزوده شده است. طی یک تحقیق که در سال 2017 انجام شده بود، مشخص شد بیشتر از 70 درصد شرکت ها از بازاریابی محتوا برای رسیدن به اهداف طلایی خود استفاده کرده و بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند.

البته، همزمان با افزایش استفاده از Content Marketing، نیاز به افراد کارشناس و خبره برای تولید محتوا هم به شدت، احساس شد. از این رو، ظرفیت های شغلی و حرفه ای مناسبی هم برای این کار در ایران فراهم آمده است. پس در ادامه مقاله بازاریابی محتوا چیست همراه رشدانا باشید و چنانچه به این حرفه علاقه مند شدید، به راحتی از کنار این فرصت عالی، عبور نکنید.

بازاریابی محتوا

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا چیست؟

Content Marketing، یکی از مهم ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ است که به شیوه بازاریابی از طریق محتوا، اطلاق می‌شود در واقع نوعی از مارکتینگ بر پایه محتوا آنلاین. در این روش از بازاریابی، شما قادر هستید محصول یا خدمات تولیدی خود را به روشی غیر مستقیم، به مشتریان و بازار هدف معرفی کنید.

به این شکل که با خلق محتوای با کیفیت و ارزش آفرین، کاربران را تبدیل به مشتریانی وفادار کرده و بدون استفاده از تبلیغات مستقیم طی یک فرآیند کاملا برنامه ریزی شده، پروداکت یا محصول خود را به مخاطب معرفی کرده و او را جذب می‎ کنید. فارغ از اینکه چه روش هایی را برای بازاریابی و اجرای کمپین های تبلیغاتی کسب و کارتان درنظر گرفته اید، باید از انواع محتوا برای جذب کاربران، معرفی برند و افزایش نرخ تبدیل خود بهره ببرید.

با انواع محتوا در بازاریابی محتوا آشنا شوید

برخلاف تصور عموم، بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ تنها محدود به پست‌های وبلاگی نیست، بلکه شما می‌توانید با استفاده از هر رسانه و هر نوع محتوایی، اقدام به جذب مشتری بیشتر نمایید. در این بخش، چند مورد از انواع محتوا در این روش مارکتینگ را معرفی خواهیم کرد:

وبلاگ‌ها

ساده‌ترین انتشار و تبلیغ محتوا می‌تواند در وبلاگ‌ها انجام شود. همان‌طور که می‌دانید، بازدید کاربران و مخاطبین از این بخش از سایت بیشتر است و با انتشار مطلب، شانس بیشتری برای دیده شدن به دست می‌آورید.

تصاویر

از آنجایی که بیشترین نوع محتوا غیرکلامی است، بنابراین گاهی اوقات می‌توانید منظور خود را در تصاویر بگنجانید تا مخاطب به روشنی متوجه آن شود. به یاد داشته باشید که تصاویر باید به اندازه کافی جذاب، پرمفهوم و خلاقانه باشند تا توجه مشتری را به خود جلب کنند.

اینفوگرافیک‌ها

این نوع از کانتکت‌ها معمولا چیزی فراتر از یک تصویر معمولی هستند و موردتوجه افراد بیشتری نیز قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید با استفاده از تصاویر، اقدام به بازاریابی کنید، حتما استفاده از اینفوگرافیک‌ها را نیز در برنامه خود بگنجانید.

انواع محتوا

ویدئو و فیلم

فیلم‌ها و ویدئوهایی که شما در رابطه با کسب و کارتان تولید می‌کنید، معمولا مورد استقبال مخاطبین قرار می‌گیرند. شفاف و روشن بودن مطالب در این فیلم‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مخاطب به آن‌ها علاقمند می‌باشد. از آنجایی که کاربران امروزه راحت طلب هستند و برای دستیابی به دیتای موردنظرشان راحت‌ترین راه‌ها را انتخاب می‌کنند، بدون شک ویدئو انتخاب قطعی آن‌ها است.

پادکست‌ها

درک برخی از افراد به وسیله شنیدن صورت می‌گیرد. به همین دلیل در حوزه بازاریابی می‌توان از محتواهای صوتی نیز استفاده کرد. اکثر تولیدکنندگان محتوا بر این باورند که علت مشهور و محبوب شدن محتوای آن‌ها تولید پادکست بوده است.

کتاب

نوع کتاب، فیزیکی یا الکترونیکی باشد تفاوت چندانی نمی‌کند. مهم آن است که بتوانید منظور خود را در قالب یک کتاب به جامعه هدفتان منتقل کنید. ممکن است کتاب در تعریفی ساده فقط سرگرمی باشد، اما بازاریابان آن را به عنوان سلاحی برای موفقیت خود به کار می‌برند!

 

پیشنهاد ویژه: آموزش بازاریابی محتوا و تولید محتوای تخصصی

 

اصول بازاریابی محتوا چیست؟

یکی از دلایلی که مردم به سمت برند خاصی جذب می‌شوند، محتوای جذاب است. بنابراین از اهمیت و ضرورت یک مطلب، پادکست یا فیلم باکیفیت نمی‌توان غافل شد. به منظور تولید محتوای باکیفیت، لازم است به اصول خاصی توجه کنید تا زودتر به اهدافتان در مارکتینگ برسید. در ادامه به اصول بازاریابی محتوا می‌پردازیم.

مزیت ایجاد کنید

محتوایی که شما به مخاطبین‌تان ارائه می‌کنید، باید ارزش واقعی داشته باشد. پست شما در هر پلتفرمی باید شامل اطلاعات مفید، مطالب آموزشی کاربردی و یا حتی سرگرمی باشد. محتوا باید برای خواننده جذاب به نظر برسد و در نهایت، او را به خرید و یا استفاده از خدمات شما ترغیب کند. هرچه بیشتر بتوانید مخاطبتان را راهنمایی کنید و مطالب آموزشی را به صورت رایگان در اختیار او قرار دهید، تصور بهتری از برندتان در ذهن او نقش می‌بندد و با اشتیاق بیشتری تبلیغتان را می‌کند.

محتوای اصیل تولید کنید

حقیقت این است که هر چقدر محتوای شما واقعی‌تر، بااصالت‌تر و دارای منابع معتبر باشد، راحت‌تر می‌توانید اعتماد مشتری را به خود جلب کنید. دانش و اطلاعات غلط نه تنها سودی برای شما ندارد، بلکه ممکن است مخاطبی را که متقاعد به مطالعه کرده‌اید را پشیمان کرده و نوعی تبلیغ منفی برای شما انجام شود.

اصول بازاریابی محتوا

به کنجکاوی مخاطبتان پاسخ دهید

به یاد داشته باشید که جامعه هدف شما همیشه به دنبال اطلاعاتی است که زندگی را برایش راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کند و راهکارهایی برای حل مشکلاتش پیدا کند. شما می‌توانید از این حس کنجکاوی او نهایت استفاده را ببرید. تایتل‌هایی انتخاب کنید که مردم نتوانند به سادگی از آن‌ها عبور کنند. علاوه بر رفع نیازها، باید راهی برای افزایش جذابیت مطالب خود نیز پیدا کنید. به بیانی دیگر، ارائه پاسخ به یک سوال، کار چندان سختی نیست. اما شما باید بتوانید این کار را در نهایت خلاقیت انجام دهید.

احساسات را برانگیزید

لازم به ذکر است، اطلاعاتی که بر روی احساسات طرف مقابل اثر می‌گذارند، می‌توانند در زمینه بازاریابی بسیار کارآمد باشند. زمانی که سخن از فرآیند خرید به میان می‌آید احساسات، انگیزه‌بخش اصلی هستند. با این حال مهم است که از عواطف مخاطب طوری بهره‌گیری نکنید که طرف مقابل به این نتیجه برسد که از او سوءاستفاده می‌کنید. درواقع در حین برانگیختن احساس، باید بتوانید رویکردی منطقی و خردگرایانه نیز داشته باشید. از دیگر اصولی که برای بازاریابی محتوا باید همواره درنظر داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌طرف و منطقی بنویسید.
  • نگارش حرفه‌ای داشته باشید.
  • پیشنهاد هوشمندانه ارائه دهید و از تبلیغ مستقیم خودداری کنید.

کانتنت مارکتینگ و تبلیغات چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اگر تصمیم به جذب مشتری از طریق محتوا دارید، باید بدانید که این روش بازاریابی، تبلیغات نیست. در واقع تفاوت‌های زیادی بین تبلیغ و بازاریابی با استفاده از محتوا وجود دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را شرح خواهیم داد.

 

حتما بخوانید: تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات در چیست؟

 

تفاوت در فلسفه

به طور کلی، فلسفه بازاریابی محتوا و کانتکت مارکتینگ، تلاش برای نزدیک‌تر شدن به مشتری و درگیر کردن او با محتوا است. این روش بازاریابی، بیشتر بر بستر تولید مستمر محتوا در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و تمرکز آن بر روی نیاز و نگاه مشتری است. بنابراین تعامل مستمر و اثر بلندمدت ذهنی، فلسفه وجودی بازاریابی محتوا است. تبلیغات هم یکی از تکنیک‌های مارکتینگ است و نوعی عملیات هدفمند برای معرفی محصول و هرگونه اطلاع‌رسانی می‌باشد. پیام‌های تبلیغی، معمولا کوتاه و محدود هستند. به طور معمول، افرادی جذب تبلیغ می‌شوند که از قبل تصمیم به خرید داشته باشند. تبلیغات برخلاف جذب مشتری با استفاده از محتوا، به جای تعامل با مخاطب، به صورت مستقیم دعوت به خرید می‌کند.

تفاوت در استراتژی

بازاریابی محتوا در حالت حرفه‌ای خود، به جای تمرکز بر روی برند و محصول، بر روی اصالت مطلبی که نشر می‌دهد متمرکز است. این شیوه از بازاریابی، در تلاش است تا پیوندی عمیق میان خود و مشتری ایجاد کند و بر مبنای خواسته‌ها و نیازهایش تولید محتوا کند. اما کمپین‌های تبلیغاتی، باتوجه به ساختار خود، در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده، مشتری بالقوه را در معرض اطلاع‌رسانی‌های پیاپی خود قرار می‌دهند و یا اینکه به شکلی خلاقانه مشتری را با برند آشنا می‌کنند. در تبلیغات، اصالت برند و کالا موردنظر است و آن را مخاطب متوجه می‌شود. از طرفی دیگر، معمولا مستمر نیست و در یک مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

تفاوت در بستر نشر

بستر نشر محتوا می‌تواند شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها باشند که نسبت به بقیه بسترها ارزان‌تر نیز هستند. اما اگر تصمیم به تبلیغات دارید، بدون شک نیاز به بودجه بیشتری نیز خواهید داشت. معمولا تبلیغ را در جاهایی مانند بیلبوردهای شهری، تلویزیون و حتی فضای دیجیتال مانند تبلیغات درون برنامه‌ای و بنرهای سایتی انجام می‌دهند.

تفاوت در چرخه عمر محتوا

به دلیل نوع نگرشی که در کانتکت مارکتینگ وجود دارد و نیز قابلیت ویرایش و بازسازی، این روش چرخه عمر طولانی‌تری نسبت به تبلیغات دارد. به طور کلی، تبلیغ چرخه عمر محتوا کوتاه‌تری داشته و برای اثرگذاری نیز نیاز به مدت زمان کم‌تری دارد.

تفاوت در اثر خطی و غیرخطی

تبلیغ در مدت زمان کوتاهی، احساسات مخاطب خود را تحریک و ترغیب می‌کند و فاصله واکنش مشتری تا خرید را کوتاه می‌کند. شما می‌توانید بلافاصله پس از تبلیغات موردنظرتان، تغییر رفتار مشتری را ببینید. در حالی که محتوا اثرگذاری بلندمدتی دارد و مشتری آن را تا آینده با خود به همراه خواهد داشت. درصورت متوقف شدن بازاریابی محتوا، رفتار مخاطب بلافاصله تغییر نمی‌کند، در حالی که با پایان کمپین تبلیغاتی و پایین آمدن بیلبوردها، مشتری خیلی زود واکنش نشان داده و به سراغ برندهای دیگر می‌رود! از دیگر تفاوت‌های این دو مورد، می‌توان به گزینه‌های زیر نیز اشاره کرد:

  • تفاوت در ریسک سرمایه‌گذاری
  • تفاوت در نگاه مشتری
  • تفاوت در اهداف دیجیتال

استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چگونه تدوین می‌شود؟

در این روش از مارکتینگ، وجود یک استراتژی به شما کمک می‌کند تا مسیر خود را راحت‌تر بیابید. جذب مشتری به وسیله محتوا، روشی است که روز به روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. این شیوه، مناسب رساندن برند به موفقیت است و بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود، همواره از سایر روش‌های دیگر بیشتر است. عاملی که معمولا افراد را دچار مشکل می‌کند و بودجه آن‌ها را به باد می‌دهد این است که تصور می‌کنند Content Marketing آسان است. در صورتی که در واقعیت نیاز به یک استراتژی دارید تا از افکار و اهدافتان پشتیبانی کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید یک استراتژی تدوین کنید.

گام اول: پژوهش در بازار

پیش از آن‌که به استراتژی فکر کنید، باید پژوهش را آغاز نمایید! درواقع شما باید پاسخ سوالات زیر را در تحقیقات خود پیدا کنید:

  • واکنش مخاطبین در زمان روبرو شدن با بلاگ شما چیست؟
  • مشتریان شما در کدام قسمت چرخه خرید قرار دارند؟
  • آن‌ها چه چیزی می‌خواهند و نیازشان چیست؟ و…

تهیه پرسش‌نامه و نظارت بر نحوه فعالیت جامعه هدف در شبکه‌های اجتماعی، به شما کمک می‌کند تا این مرحله را به راحتی پشت سر بگذارید و به اطلاعات موردنظرتان دست پیدا کنید.

گام دوم: پژوهش رقابتی

علاوه بر جامعه هدف، باید مراقب رقیبانتان نیز باشید. عملکرد آن‌ها چگونه است؟ آیا به دنبال اهدافی مانند شما هستند؟ تا چه میزان به تهیه یک استراتژی توجه می‌کنند و در این زمینه موفقند؟ در این بخش، باید به دنبال مشخص کردن موقعیت‌های دفاعی و تهاجمی باشید. مثلا نقاط توسعه نیافته آن‌ها که به شما سود می‌رساند و یا نقاط قوتی که دارید و باید از آن‌ها محافظت کنید.

گام سوم: تنظیم هدف

در گام سوم لازم است که خیلی دقیق‌تر درمورد کلمه (موفقیت) فکر کنید و ببینید چه کاری شما را به آن نزدیک‌تر می‌کند. آیا در ابتدا باید تبدیلات را افزایش دهید و یا ترافیک اینترنتی را؟ آیا باید بر روی جذب مشتری جدید تمرکز کنید و یا حفظ مشتری قدیمی؟ در اینجا هیچ پاسخ صحیح یا غلطی وجود ندارد و شما می‌توانید هم‌زمان اهداف متعددی داشته باشید. اما این هدف‌ها باید واضح، نشانه‌گذاری شده و قابل دسترسی باشند. به دنبال طی کردن این مراحل، در ادامه امور زیر را نیز پشت سر بگذارید تا به آنچه که می‌خواهید برسید:

  • گام چهارم: تعیین بودجه
  • گام پنجم: متناسب کردن و توزیع اولویت‌ها و منابع
  • گام ششم: افزودن حسابرسی

استراتژی های مؤثر در بازاریابی محتوا چیست؟

اگر قصد استفاده از این روش مارکتینگ روی سایت خود را دارید، پیشنهاد می‎کنیم که بی درنگ به آب نزنید، با مطالعه، آگاهی و تأمل گام بردارید. تکنیک ها و شیوه هایی که در ادامه به آن ها می‌پردازیم، به شما کمک می‎کند تا محتوایی قابل قبول تولید کنید که با ایجاد ارزش برای مخاطبین، آن ها را تبدیل به مشتریان دائمیتان کند.

 

کلمات کلیدی کسب وکارتان را مشخص کنید

این راهکار، در واقع به سئو سایت تان هم کمک به سزایی می‎کند و از طرفی باعث می‌شود که برای تولید محتواهای آینده، برنامه ای منسجم و منظم داشته باشید. اگر ندانید تاثیر تعیین کلمات کلیدی بر بازاریابی محتوا چیست و در اولین گام در استراتژی محتوا دچار اشتباه و خطا شوید، کل مسیر را باید به ناچار به عقب بازگردید.

 

حتما بخوانید: کلمه کلیدی چیست و چگونه بهترین کلمات را انتخاب کنیم؟

 

مخاطبانتان را بشناسید

این گام، به تعیین پرسونای مخاطب مشهور است و در توضیح آن بهتر است بدانید که، ابتدا باید هدف از فعالیتتان، کاملا مشخص و واضح باشد. بعد به دنبال مخاطبینی باشد که شما را به هدفتان می‌رسانند. به عنوان مثال، اگر شامپوی گیاهی مناسب موهای چرب تولید می‎کنید، انتظار نداشته باشید افرادی که موهای خشک  دارند، نیز از شما خرید کنند. اینجا است که باید طبق جامعه هدفی که مشخص کرده اید محتواهایی خلاقانه، آموزشی و جذاب تولید کنید.

 

حتما بخوانید: پرسونا چیست و چه نقشی در یک کسب و کار ایفا می کند؟

 

تقویم انتشار محتوا را فراموش نکنید  

توسط این تقویم، مشخص می‌کنید که، محتوای مورد نیاز روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه تان چه تعداد است. در چه روزهایی و از چه طریقی ( سوشال مدیا، وب سایت، پیامک و…) محتوای تولید شده را منتشرکنید.

استراتژی های موثر در بازاریابی محتوا

ارزیابی و نظارت مداوم

بازاریابی محتوا نیازمند ارزیابی دائمی است. زیرا در هر گام، باید نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنید و با سنجش هر محتوای تولید شده، بتوانید میزان جذب یا ازدست دادن مشتریان را، به خوبی تحلیل کنید. با این کار، متوجه می‌شوید کدام محتوا مفید بوده و کدام مضر!

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

به چه دلیل به بازاریابی محتوا نیازمندید؟

بازاریابی محتوا کسب‌ و کارها و استارتاپ‌ها را یاری می‌کند تا ترافیک سایت خود را با استفاده از منابع مورد اعتماد و به صرفه افزایش دهند و آن‌ها را مدیریت نمایند. در زیر به 7 دلیل استفاده از بازاریابی کانتنت محور می‌پردازیم:

1- آگاهی از برند (Brand awareness)

یکی از دلایل و در واقع یکی از اهداف استفاده از کانتن مارکتینگ، شناساندن برندتان به جامعه هدف است که از آن تحت عنوان آگاهی از برند یا Brand awareness یاد می‌شود. محتواهای تولید شده در راستای دستیابی به این هدف، می‌تواند موارد زیر باشد:

  • ویدئوهای جذاب و متناسب با سلیقه مخاطب
  • اینفوگرافیک‌های مفید
  • پادکست‌های مرتبط و جالب

2- بهبود سئو (Seo)

با استفاده از بهبود سئو و مداومت در تولید محتواهای مفید و اصولی می‌توانید در موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتری قرار بگیرید و بیشتر دیده شوید. به دنبال آن ترافیک سایت ما بیشتر و در نتیجه زمینه خوبی برای افزایش درآمد کسب‌ و کارتان فراهم می‌شود.

 

حتما بخوانید: سئو چیست؟ بهینه سازی اصولی وب‌سایت و روش های انجام آن

 

3- افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

از نظر اقتصادی، بازاریابی محتوا نسبت به سایر روش‌های تبلیغات، مقرون به صرفه‌تر است. با استفاده از این نوع بازاریابی می‌توان با سرمایه‌گذاری نسبتا کم، بازدهی بالایی را به دست آورد. نکته مهم این است که این روش چندان زودبازده نیست و پس از چندین ماه تولید محتوای مفید و مستمر، می‌توان نتایج آن را مشاهده کرد.

4- به اشتراک گذاشتن محتوا توسط بازدیدکننده‌ها (Share)

زمانی که بازدیدکنندگان، محتوایتان را به اشتراک می‌گذارند در واقع کسب و کار شما بدون هیچ هزینه‌ای در معرض دید سایر افراد قرار می‌گیرد. این قابلیت یکی از بهترین مزیت‌های بازاریابی محتوا نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی است. بنابراین هر چه سعی کنید تا محتوای جذاب‌تر و مفیدتری برای مخاطبان خود خلق کنید، احتمال به اشتراک‌گذاری محتوای شما و در نتیجه احتمال موفقیتتان در کسب و کار افزایش می‌یابد.

5- ایجاد اعتماد در بازدیدکننده‌ها

هر چه بیشتر بتوانید با استفاده از تولید محتوا اعتماد بازدیدکنندگان را به خود جلب کنید، احتمال استفاده آن‌ها از محصولات یا خدماتتان افزایش می‌یابد. چنین بازدیدکنندگانی کسب و کار شما را صرفا به این خاطر که به شما اعتماد کرده‌اند، به دوستان خود نیز معرفی می‌کنند و این زنجیره می‌تواند همینطور ادامه داشته باشد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که ایجاد حس اعتماد در مخاطب، یکی از راه‌های خوب و پایدار برای موفقیت در کسب و کار محسوب می‌شود که از طریق این روش بازاریابی قابل دستیابی است.

6- جذب مخاطب مطلوب

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب بازاریابی محتوا این است که تنها کسانی که به محتوا و یا کسب و کار شما علاقه‌مند یا نیازمندند، شما را دنبال می‌کنند که این نوعی غربالگری اولیه مثبت تلقی می‌شود. حال از بین این افراد که تمایل خود را به محتوای شما نشان دادند، باید بتوانید در جهت منافع کسب و کارتان استفاده کنید که بدون شک، این هنر تیم فروش و یا بازاریابی است.

 

حتما بخوانید: اهداف بازاریابی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

7- بازگشت افراد به سایت شما

با استفاده از کانتنت مارکتینگ می‌توانید بستری ایجاد کنید تا افراد بارها به سایت شما سر بزنند و حتی به محتوای تولید شده توسط شما استناد کنند. چنین امکانی در سایر روش‌های بازاریابی وجود ندارد یا به ندرت یافت می‌شود.

مزایا و معایب بازاریابی محتوا کدامند؟

کانتکت مارکتینگ هم مانند هر روش دیگر بازاریابی، یک‌سری ویژگی‌ها دارد که باتوجه به آن‌ها و در نظر گرفتن مزایا و معایب آن می‌توانید بهترین تصمیم را جهت افزایش مشتری خود بگیرید. در این قسمت از مقاله، چند مورد از نقاط ضعف و قوت آن را معرفی می‌کنیم.

مزایا

مقرون به صرفه است

از نظر کارشناسان مربوطه، این روش از مارکتینگ نسبت به سایر روش‌های سنتی و حتی مدرن، مقرون به صرفه می‌باشد. انتشار پست‌های وبلاگی به صورت مداوم به شما کمک می‌کند تا با گذر زمان، ترافیک ارگانیک بیشتری به دست آورید و با یک هزینه منطقی کسب و کارتان را رشد دهید.

افزایش آگاهی از برند

تصور کنید بخشی از جامعه هدف شما در خارج از کشور زندگی می‌کنند. برای آن‌که بتوانید صدای خود را به گوش آن‌ها برسانید و برندتان را معرفی کنید، باید یکی از راه‌های موثر موجود مانند محتوا را به کار بگیرید. شما می‌توانید با ایجاد مطالب مفید، ارزش محصولات یا خدماتتان را به آن‌ها معرفی کنید.

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ چیست

ارائه آموزش‌های لازم با استفاده از محتوا

بدون شک کسانی به سراغ شما می‌آیند که مشکلی دارند و می‌خواهند آن را رفع کنند. بهترین راه برای کمک به آن‌ها، ارائه محتوای آموزشی است. درواقع شما می‌توانید با ایجاد مطالبی در رابطه با مشکل مخاطب و ارائه راه حل‌های مربوطه، اعتماد او را به دست آورید و از طرفی محتوای ارزشمند ارائه دهید.

ایجاد فضای رقابتی

طبق آمار به دست آمده، محتواهای وبلاگ در جذب، تعامل و ایجاد لذت برای بازدیدکنندگان و مشتریان بسیار تاثیرگذار است. اگر قصد دارید در بازار مشغول رقابت باشید، نیاز به تولید و انتشار محتوا دارید. بدین ترتیب همواره حرفی برای گفتن در دنیای وب خواهید داشت و از رقیبانتان نیز عقب نمی‌مانید.

 

حتما بخوانید: 6 مزیت خاص بازاریابی محتوا که باید بدانید!

 

معایب

نیاز به صرف زمان زیاد

هر چند که برای انجام این روش مارکتینگ نیاز به سرمایه کمی دارید، اما در عوض زمان و انرژی زیادی را از شما می‌گیرد. نوشتن پست‌های وبلاگ، ضبط پادکست و یا هر روش دیگری ممکن است ساعت‌ها از وقت شما را به خود اختصاص دهد. بنابراین باید فکری به حال آن کنید و تلاش کنید با برنامه‌ریزی از هدر شدن زمانتان جلوگیری نمایید.

سنجش میزان پیشرفت کمی دشوار است

گاهی اوقات مشخص شدن این‌که آیا راهتان را درست می‌روید یا خیر، ممکن است دشوار باشد. شاید این سوالات برایتان ایجاد شود که چه کاری درست است: افزایش ترافیک سایت؟ افزایش دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی؟ افزودن افراد بیشتری به لیست ایمیل‌های خبرنامه؟ برخی از نتایج را می‌توان با استفاده از ابزارها به راحتی پیگیری کرد. اما دسته‌ای دیگر نامحسوس هستند و نمی‌توان به یک نتیجه قطعی رسید که آیا روش شما به سمت درستی می‌رود یا خیر؟ از دیگر معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت کانتکت مارکتینگ کمی پیچیده است
  • برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیاز به گذر زمان دارد

 

و اما جمع بندی

در این مقاله به اینکه کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا چیست، اشاره کردیم و گفتیم شیوه ای است کاملا غیرمستقیم، که در آن توسط انواع محتوا ( متنی، مصاحبه، پادکست، نظرسنجی، مصاحبه و…) به بازاریابی، معرفی محصول و آشنایی با برند، پرداخته می‌شود.

در انتهای مقاله نیز گفتیم که برای داشتن کانتنت مارکتینگ موفق و مؤثر، باید چه گام هایی را بردارید تا بتوانید کسب و کارتان را بهبود ببخشید. به نظر شما این نوع بازاریابی چه مزیت هایی دارد که باعث تمایز و اثربخشی فراوان آن شده است؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin