سوشال مدیا مارکتینگ یا SMM چیست و چه اهمیتی دارد؟


/

اگر تا به امروز در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت خود را شروع کرده باشید، به احتمال زیاد با تاثیر شگفت انگیز شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارهای آنلاین روبرو شده‌اید. امروزه بسیاری از…

اگر تا به امروز در زمینه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت خود را شروع کرده باشید، به احتمال زیاد با تاثیر شگفت انگیز شبکه‌های اجتماعی در کسب و کارهای آنلاین روبرو شده‌اید. امروزه بسیاری از مشاغل اینترنتی با استفاده از روش‌های بازاریابی متفاوت، به صورت سنتی و دیجیتال، اقدام به معرفی محصولات و خدمات خود می‌کنند. یکی از این روش‌ها، بازاریابی شبکه اجتماعی است که در این مقاله به شما خواهیم گفت که سوشال مدیا مارکتینگ چیست و چه فایده‌ای دارد، پس با رشدانا همراه باشید.

سوشال مدیا مارکتینگ

سوشال مدیا مارکتینگ یا SMM چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ یا Social Media Marketing یکی از روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی و وبسایت‌ها، به منظور تبلیغ برند یا محصولات، استفاده می‌شود. معمولا از این نوع تبلیغات، به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز یاد می‌کنند و آن را به صورت مخفف SMM به کار می‌برند. اگر می خواهید بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد، این مقاله را بخوانید.

در بازاریابی سوشال مدیا، بازاریاب با استفاده از مهارت‌های خود و پلتفرم‌های آنلاین، با مخاطبان و مشتریان ارتباط برقرار کرده و علاوه بر دریافت انتقادات و پیشنهادات، به طور کامل محصولات و خدمات خود را نیز معرفی می‌کند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

پلتفرم‌های سوشال مدیا را بشناسید

جالب است بدانید به اعتقاد متخصصان و تحلیلگران، سوشال مدیا یا همان شبکه‌های اجتماعی، قبل از اینکه فناوری به حساب آیند، بیشتر مرتبط با علوم جامعه شناسی و روان شناسی می‌باشند. در دنیای امروز بیش از 3میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این به معنای وجود یک فرصت طلایی برای بازاریابی است. در ادامه به شما خواهیم گفت که مهم‌ترین پلتفرم‌های سوشال مدیا مارکتینگ چیست.

فیسبوک Facebook

طبق آمار سال 2019، در شبکه اجتماعی فیسبوک بیش از 2.4 میلیارد کاربر فعال در ماه، حضور دارد. کسب و کارهای متعددی مانند تجارت الکترونیک، بانکداری، سرگرمی، مد و لباس، املاک، بهداشت و سلامت، ورزش و… از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

شبکه اجتماعی فیسبوک در میان کاربران ایرانی نیز طرفداران زیادی دارد. ولی استفاده از آن برای بازاریابی، به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، کمتر به چشم می‌خورد.

اینستاگرام Instagram

یکی از بهترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌ها، در میان شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام است. کسب و کار های زیادی در داخل کشور به عنوان بازاریابی بر روی این شبکه اجتماعی حساب باز کرده‌اند و البته سود زیادی نیز نصیب آنان شده است. این شبکه بیش از 1 میلیارد کاربر در ماه دارد. صنایع مختلفی به منظور معرفی محصولات و برند خود اقدام به تولید محتوای ارزشمند و اشتراک گذاری آن در این شبکه می‌کنند.

علاوه بر بازاریابی، بسیاری از مشاغل آنلاین از این پلتفرم به عنوان فروشگاه مجازی خود استفاده کرده و محصولات خود را از این طریق به فروش می‌رسانند.

پلتفرم های سوشال مدیا را بشناسید

توییتر Twitter

یکی دیگر از شبکه‌های پرطرفدار در بین کاربران ایرانی توییتر است. به صورت روزانه 126 میلیون کاربر از این شبکه بازدید می‌کنند. صنایعی مانند خرده فروشی، سلامت و بهداشت، مخابرات، سرگرمی و… به عنوان بازاریابی از این شبکه استفاده می‌کنند. در توییتر می‌توانید در قالب 280 کاراکتر، نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارید و این امکان را دارید کاربران را با برند خود آشنا کرده و محتوای تبلیغاتی خود را عمومی کنید.

لینکدین Linkedin

این شبکه 675 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و معمولا گروه سنی 25 تا 45 سال در آن فعالیت می‌کنند. استفاده از این شبکه معمولا به این صورت است که متخصصان فعال در حوزه‌های مختلف، خود را در شبکه اجتماعی لینکدین معرفی می‌کنند. معمولا در این شبکه فروش مستقیم صورت نمی‌گیرد و تبلیغات و آشنایی انجام می‌شود.

 

حتما بخوانید: لینکدین چیست و چرا باید در این شبکه اجتماعی فعالیت کنیم؟

 

یوتیوب Youtube

در شبکه اجتماعی یوتیوب می‌توانید ویدئوهای مرتبط با کسب و کار خودتان را نشر دهید. به بیانی ساده‌تر، تقریبا هر صنعتی می‌تواند از این رسانه برای بازاریابی استفاده کند. این پلتفرم، به عنوان یکی از بهترین موارد برای فعالیت در حوزه سوشال مدیا مارکتینگ محسوب می‌شود. اگر بتوانید ویدئوهای حرفه‌ای مرتبط با کسب و کارتان را در این فضا منتشر کنید، به این نتیجه  خواهید رسید که یوتیوب تا چه میزان قادر است در جهت جذب مشتری موثر باشد.

پینترست Pinterest

یکی دیگر از رسانه‌های اجتماعی که تمام امکانات موردنیاز برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را در اختیارتان می‌گذارد، پینترست است. هرچند که این شبکه در بین کاربران ایرانی طرفدار زیادی ندارد، اما باز هم نمی‌توان از اثر زیاد آن در تبلیغات و برندینگ صرف نظر کرد. بر اساس آمار اخیر، 367 میلیون کاربر به صورت فعال و ماهانه در این پلتفرم حضور دارند و فضایی بسیار مناسب و فوق‌العاده برای انتشار تصاویر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ

سوشال مدیا مارکتینگ یکی از رایج‌ترین و موثرترین انواع بازاریابی است. مزایای بی شماری که این روش بازاریابی دارد، باعث شده است که بازار رسانه‌های اجتماعی داغ شود و کسب و کارهای مختلف، تجربه‌های شگفت انگیزی از بازاریابی سوشال مدیا داشته باشند. در ادامه به شما خواهیم گفت که مزایای سوشال مدیا مارکتینگ چیست.

دسترسی به خیل عظیم مخاطبان

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که رسانه‌های اجتماعی را در بین صاحبین کسب وکار محبوب کرده است، این است که با استفاده از این رسانه‌ها می‌توانند به تعداد زیادی مخاطب هدف، دسترسی داشته باشند. در این روش بازاریابی می‌توانید با میلیون‌ها کاربر ارتباط برقرار کرده و برند خود را به آن‌ها معرفی کنید.

دسترسی به خیل عظیم مشتریان

برندسازی آسان

امروزه با توجه به کاربرد شبکه‌های اجتماعی، برندسازی کار چندان سختی نخواهد بود. با حضور در این شبکه‌ها و تولید محتوای ارزشمند، می‌توانید در تمام کشور شناخته شوید و محصولات و خدماتتان را به فروش برسانید. همچنین با تولید محتوای مفید، باعث می شوید مخاطبان، آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در نتیجه تعداد افرادی که با برند شما آشنا می شوند به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

ارتباط بهینه با مشتریان

سوشال مدیا مارکترها با استفاده از این روش بازاریابی، قادر هستند ارتباط بهتر و مداوم با مشتریان خود داشته باشند. در بازاریابی حضوری، مشتری به صورت شبانه روزی به کسب و کار مدنظر خود دسترسی ندارد. اما با وجود پلتفرم‌های اجتماعی، مخاطب و بازاریاب همیشه با هم در ارتباط خواهند بود.

علاوه بر آنچه که گفته شد، از دیگر مزایای سوشال مدیا مارکتینگ می‌توان به مواردی مانند: تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند، حذف محدودیت جغرافیایی، افزایش وفاداری مشتریان و یادگیری از رقبای خود اشاره کرد.

 

حتما بخوانید: با بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

 

حذف محدودیت جغرافیایی

همان‌طور که می‌دانید، این روش بازاریابی در قالب رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. بنابراین زمانی که شما محصولات و خدمات خود را معرفی می‌کنید، مردم کل جهان قادر به مشاهده آن‌ها هستند و در صورت تمایل، می‌توانند از شما خرید کنند. در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، محدودیت جغرافیایی معنایی ندارد و آزادانه می‌توانید خدمات و محصولات خود را به هر جای کره زمین ارسال کنید.

تبلیغات خلاقانه و کاربرپسند

به عنوان مثال، اگر بخواهیم تبلیغاتی که در اینستاگرام می‌بینیم را با تبلیغات موجود در تلویزیون مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در شبکه‌های اجتماعی تا چه حد امکان بروز خلاقیت بیشتری وجود دارد. جذابیت تبلیغاتی که در اینستاگرام و سایر شبکه‌ها به چشم می‌خورد، به قدری بالا است که خیلی راحت توجه کاربر را جلب می‌کند و ذهن او را برای تماشای چندین باره تیزر کنجکاو می‌کند.

افزایش وفاداری مشتریان

اگر محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی خود بارگذاری می‌کنید، به اندازه کافی کیفیت داشته باشد، مخاطب علاقمند به دنبال کردن شما می‌شود و زمانی که این اتفاق رخ دهد و مخاطب درک کرد که می‌تواند از شما ارزش دریافت کند، به برندتان اعتماد کرده و وفاداری شکل می‌گیرد.

 

حتما بخوانید: سود بیشتر با استراتژی های بازاریابی وفاداری

 

و اما پایان

در این مقاله بیان کردیم که سوشال مدیا مارکتینگ چیست و چه قدرتی در بازاریابی دیجیتال می‌تواند داشته باشد. استفاده از این روش بازاریابی، مزایای زیادی نسبت به سایر روش‌ها دارد و به همین دلیل است که امروزه در بین صاحبین کسب وکارهای مختلف بسیار پرطرفدار است. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما کدام یک از پلتفرم های اجتماعی را برای معرفی برند، محصول یا خدمات خود استفاده می کنید؟ به نظر شما، سوشال مدیا مارکتینگ فعال چه مزایای دیگری دارد؟ نظرات ارزشمند خود را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش ادمین حرفه ای اینستاگرام

Instagram Admin Course

رشد کسب و کارهای اینترنتی را با مدیریتی متفاوت در دست بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin