الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه کاربردی دارد؟


الگوریتم های گوگل سال ها پیش از این ساخته شده اند اما به دلایلی مختلفی امروزه این الگوریتم‌ها تعداد بیشتری داشته و در فواصل زمانی کوتاه، مطابق با نیاز و ایجاد رضایتمندی در کاربران، آپدیت…

الگوریتم های گوگل سال ها پیش از این ساخته شده اند اما به دلایلی مختلفی امروزه این الگوریتم‌ها تعداد بیشتری داشته و در فواصل زمانی کوتاه، مطابق با نیاز و ایجاد رضایتمندی در کاربران، آپدیت می‌شوند. در واقع، الگوریتم‌ها مجموعه‌ای از قواعد هستند که گوگل با کمک آن‌ها می‌تواند بهترین و نزدیک ترین نتیجه را به چیزی که کاربر سرچ کرده است، نمایش دهد.

گوگل بدون استفاده از الگوریتم‌هایش، به مکانی بی‌نظم و پر آشوب تبدیل می‌شود و دقیقا به بخاطر آشفتگی‌های فراوان ناشی از اسپم‌ها و تبلیغات بود که برای نجات کاربران، الگوریتم‌های مختلفی را طراحی کرد. الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) از آن دسته قوانینی است که موجب نجات کاربران در میان حجم وسیعی از محتواهای آشفته گوگل شد.

در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و سئو و بهینه سازی سایت، قصد داریم که الگوریتم مرغ مگس خوار را به طور ساده اما کاملا حرفه ای، توضیح دهیم. چرا که شما با زوایای مختلف این الگوریتم مفید آشنا می‌شوید، می‌توانید مشکلات محتوایی سایت خود را شناسایی، سپس مرتفع کنید و در نهایت سئوی سایت خود را نسبت به گذشته ارتقاء دهید. با رشدانا همراه باشید.

Google Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوریتم Hummingbird از همان ابتدای تولد، یکی از الگوریتم های اصلی برای بهینه سازی سرچ های کاربران بود. هدف از ایجاد آن توسط گوگل، این بود که بر روی عبارات سرچ شده کاربران تمرکز کند و پس از تحلیل این عبارات در کوتاه ترین زمان ممکن، کاربر را به نزدیکترین پاسخ سؤالش برساند.

همزمان با طراحی الگوریتم مرغ مگس خوار، بسیاری از صاحبان سایت ها و تولید کنندگان محتوا نگران این موضوع بودند که به رتبه سایت و همینطور ترافیک سایت‌شان آسیب برسد. تا اینکه گوگل اعلام کرد وظیفه این الگوریتم، شناخت نیاز واقعی کاربران است. پس با تلاش برای پیدا کردن عبارات مورد نظر کاربران و تولید محتوا بر اساس این مؤلفه، می‎توانید توجه کاربران زودتر از رقبا، جلب کنید. در مقابل، گوگل نیز با بهبود سئو سایت تان، رتبه سایت تان را ارتقاء می‎‌دهد.

 

داستان نام گذاری این الگوریتم چیست؟

یکی از ویژگی های گوگل و کارمندانش، خلاقیت آن ها در انتخاب اسامی است. الگوریتم هایی که به باغ وحش گوگل معروف شده و ماندگاری بیشتری در ذهن ایجاد می‌کنند، هر کدام شان به یک دلیل خاص نامگذاری شده اند. در این میان، داستان نامگذاری مرغ مگس خوار به گفته امیت سینگال (Amit Singhal) به این صورت است که او می‌گوید:

هنگامی که تیم ما در گوگل به دنبال نامی برای این الگوریتم بود به این نتیجه رسیدیم که این الگوریتم مانند 2 الگوریتم پاندا و و پنگوئن، هدفش جریمه کردن وب سایت های خطاکار نیست. بلکه قصد دارد تا با سرعت بالا، نتایج مورد نظر کاربر را نمایش دهد. دقیقا دو ویژگی دقت و سرعت را پس از تحقیقات فراوان، در مرغ مگس خوار پیدا کردیم و به این شکل، نامی هدفمند و البته جذاب برای این الگوریتم انتخاب کردیم.

 

الگوریتم Hummingbird چگونه کار می‌کند؟

مرغ مگس خوار گوگل، جستجوی کاربر را درک می‎‌کند. بنابراین گوگل، سایت شما را نه بر اساس کلمات یا عبارات کلیدی پرتکرار، بلکه بر اساس معنا و مفهوم عبارات، تحلیل کرده و سپس نمایش می‌دهد. کمی سخت شد! اجازه بدهید تا با یک مثال منظور از روش کار مرغ مگس خوار را توضیح دهیم.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش سئو و بهینه سازی سایت

 

فرض می‌کنیم که شما یک وب سایت آموزش شنا دارید و برای اینکه در نتایج جستجوی کاربران، سایت‌تان در رتبه‌های بالا قرار بگیرد، عبارت “آموزش شنا” را در تمام مطالب و صفحات سایت بکار می‌برید. مرغ مگس خوار دقیقا با همین روش تولید محتوا مخالف است. زیرا، گوگل دیگر مانند سالهای قبل، فقط یک موتور جستجو نیست و تبدیل به یک موتور پاسخگو شده است که کاربرانش از او سؤال هایی کاملا متنوع و بعضا بی مفهوم می‌پرسند. ( مثلا اون آهنگه توش میگفت پروانه من باش، مال کدوم خواننده است؟!)

مرغ مگس خوار، هنگامی ایجاد شد که رفتار کاربران نسبت به قبل تغییر کرده بود. اینجا بود که گوگل سعی کرد هوای کاربر را داشته باشد و تولید کنندگان محتوا را نیز مجبور کند تا بجای بمباران سایت با کلمات کلیدی، محتوایی تولید کنند که نزدیکترین پاسخ ها را به نیاز کاربر بدهد.

به عنوان مثال اگر عبارت رستوران در مشهد را سرچ کنید، گوگل همه نتایج مرتبط و نزدیک به رستوران مانند فست فود، کترینگ و… را نیز، به شما نشان می‌دهد. این موضوع نشان دهنده این است که گوگل با کمک مرغ مگس خوار حرف کاربر را عمیقا می‌فهمد و به خوبی می‌داند که او به دنبال چه چیزی است.

Semantic Search یا جست و جوی معنایی

برای آن‌که بیشتر با نحوه عملکرد این الگوریتم آشنا شوید، در ادامه دو قابلیت مهم آن را شرح خواهیم داد.

گراف دانش گوگل (Knowledge)

نمودار دانش یا همان گراف گوگل، در واقع یک دایره‌المعارف است که موتور جستجوی گوگل با هدف ارتقا کیفیت نتایج جستجوی کاربران به آن رجوع می‌کند و به شکل یک باکس، اطلاعات تکمیلی درباره مکان‌ها، افراد، موضوعات و هر چیزی که کاربر جستجو می‌کند را نمایش می‌دهد.

جستجوی معنایی (Semantic Search)

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در عملکرد این الگوریتم گوگل، جستجوی معنایی است. در واقع مرغ مگس‌خوار به جای سرچ یک کلمه، با کمک این نوع از جستجو، به دنبال معنای آن می‌رود. راحت‌ترین و روان‌ترین تعریف برای توضیح این قابلیت، درک نیت کاربر از جستجو می‌باشد. البته درک نیت مخاطب نیز کار چندان راحتی نیست و به چندین عامل مختلف بستگی دارد.

به عنوان مثال، زمان وقوع سانحه نفت‌کش سانچی، اگر لغت نفت‌کش را سرچ می‌کردید، به دلیل اهمیت بالای این اتفاق و میزان جستجوهای کاربران برای آگاهی از این خبر، گوگل دقیقا همین سانحه و جزئیات آن را به شما نمایش می‌داد. در جستجوی معنایی (Semantic Search) علاوه بر سابقه تحقیقات کاربران که با مثال نفت‌کش توضیح داده شد، بعضی از عوامل دیگر نیز نقش دارند. عواملی مانند:

  • محل و مکان جغرافیایی کاربر (نمایش نتایج جستجو یک کلمه در شهر مشهد و کالیفرنیا با هم متفاوت خواهند بود.)
  • املا کلمه (مثلا تفاوت در جستجوی کلمات پتوس و پوتوس)
  • کلمات استفاده شده در جمله
  • سابقه جستجوهای کاربران
  • شباهت معنایی کلمات (مانند رستوران، فست‌فود، کترینگ)

مرغ مگس‌خوار گوگل به چه چیزهایی علاقمند است؟

در ادامه این مطلب قصد داریم مواردی که مورد علاقه این الگوریتم هستند را معرفی کنیم.

از کلمات مرتبط، مترادف و هم‌خانواده استفاده کنید

همان‌طور که گفتیم، مرغ مگس‌خوار به استفاده بیش از حد کلمات کلیدی حساس است و به هیچ وجه به محتواهایی که پر از تکرار هستند، توجهی نمی‌کند. بهترین راه و البته اولین راهکار برای جلب نظر آن، استفاده از LSI می‌باشد. به عبارتی بهتر، زمانی که در حال نوشتن درمورد یک موضوعی هستید، لازم است در ابتدا موارد هم‌معنی با کلیدواژه را نیز شناسایی کنید. از این طریق می‌توانید به صورت بهینه کلمه کلیدی مشخص شده و هم خانواده‌های آن را در مطلب خود به کار ببرید.

به تعداد کلمات محتوا توجه نکنید!

مخاطبین شما با خواسته‌ها، نیازها و اهداف کاملا گوناگونی به سایتتان سر می‌زنند. بنابراین، لازم است بتوانید تا طبق خواسته‌های آن‌ها، تعداد کلمات محتوای خود را مشخص کنید. درواقع محتوایی که 3000 یا 5000 کلمه است، لزوما یک مطلب ارزشمند نخواهد بود و ارزش آن زمانی مشخص می‌شود که نیاز کاربران را رفع کند.

به همکاری مرغ مگس‌خوار و رنک برین توجه کنید

به یاد داشته باشید که این دو الگوریتم، همکاری بسیار نزدیکی با هم دارند. به همین دلیل، لازم است تمام تلاش خود را به کار ببرید تا کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند. راه‌حل این موضوع هم آسان است. استفاده از تصاویر باکیفیت، ویدئوهای آموزشی، اینفوگرافیک، ارائه آمار و امثال آن از جمله مواردی است که به شما در این زمینه کمک می‌کند.

استفاده از نشانه‌گذاری استاندارد (Schema)

از بارزترین ویژگی‌های اسکیما این است که با به‌کارگیری آن، گوگل راحت‌تر و سریع‌تر متوجه محتوای مورد جستجوی کاربر می‌شود. در حقیقت، اسکیما نشانه‌هایی هستند که در سایت‌ها قرار می‌گیرند تا کار موتورهای جستجو راحت‌تر شود. در سایت (‌اسکیما) می‌توانید تمامی کدهای مربوطه را ببینید و از آن‌ها در بخش‌های مختلف سایت مانند صفحه اصلی، تماس با ما، ویدئوها و… استفاده کنید.

چگونه با کمک مرغ مگس خوار گوگل، سئو سایت خود را بهبود دهیم؟

همانطور که گفتیم، مرغ مگس خوار همچون الگوریتم پاندا و پنگوئن به دنبال جریمه و حذف وب سایت های متخلف نیست. این الگوریتم هدفی جز افزایش رضایت کاربران و بهبود تجربه جستجو ندارد بنابراین با رعایت نکات زیر می‌توانید زمینه رضایتمندی کاربران را هنگام بازدید از سایت تان فراهم کنید و خود را در دل مرغ مگس خوار جا دهید تا شما را به صدر نتایج گوگل برساند.

  1. سعی کنید نرخ پرش (Bounce Rate) وب سایت تان را با استفاده از روش های جذاب سازی محتوا مانند بکارگیری ویدئوها، اینفوگرافیک و… کاهش دهید تا کاربر زمان بیشتری را در سایت بگذراند و سیگنال مثبتی به گوگل مبنی بر مفید بودن محتوای تان بدهد. اگر دوست دارید راجع به این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش های کاهش نرخ پرش سایت را مطالعه کنید.
  2. از تکرار کلمات کلیدی جدا بپرهیزید. مرغ مگس خوار به این کار شدیدا حساس است. در مقابل از کلمات مترادف و مرتبط استفاده کنید. مثلا بجای تکرار کلمه آموزش، از کلماتی مانند یادگیری، فراگیری و آموختن استفاده کنید.
  3. در انتخاب Anchor Text های محتوا دقت کنید و سعی کنید که انکرتکستی را بکار ببرید که با کلمات کلید و محتوای سایت در یک راستا باشد.

 

حتما بخوانید: پنالتی گوگل چیست؟ دلایل و راهکار های رفع آن ها

 

و اما جمع بندی

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، گوگل به منظور رضایت بیشتر کاربران، قوانینی را در جهت بهبود وضعیت وب سایت ها و محتواهای منتشر شده، وضع کرده که به آن ها الگوریتم گفته می‌شود. در میان الگوریتم های متنوع، در این مقاله به توضیح الگوریتم مرغ مگس خوار پرداختیم و گفتیم که ایجاد چنین الگوریتمی، نشان از قدرتمندی هوش مصنوعی در شناخت نیازها و همچنین تشخیص اهداف کاربران در زمان جستجو دارد.

در همین راستا، به نکاتی اشاره کردیم که در صورت رعایت، مرغ مگس خوار را به سایت تان علاقمند ‌می‌کند و به او این اطمینان را می‌دهد که خواسته کاربر برای شما مهم است و عمیقا متوجه منظور او هستید، در مقابل مرغ مگس خوار هم وب سایت تان را در اولین نتایج گوگل نمایش می‌دهد.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin