پنالتی گوگل چیست؟ دلایل و راهکار های رفع آن ها


این روزها تقریبا تمام بخش‌های وب از قوانین اصولی و به‌روز برخوردار است. همه سایت‌ها باید از چنین قوانینی پیروی کنند تا از پنالتی شدن توسط گوگل جلوگیری شود. با این حال، بعضی از سایت‌ها…

این روزها تقریبا تمام بخش‌های وب از قوانین اصولی و به‌روز برخوردار است. همه سایت‌ها باید از چنین قوانینی پیروی کنند تا از پنالتی شدن توسط گوگل جلوگیری شود. با این حال، بعضی از سایت‌ها از روش‌های غیرقانونی مانند سئو کلاه سیاه برای افزایش اعتبار و رتبه خود بهره می‌برند که اصلا پیشنهاد نمی‌شود؛ چون به محض این که الگوریتم‌های گوگل این سایت‌ها را شناسایی کنند، سایت مورد نظر جریمه شده و از بین نتایج موتور جستجوی گوگل حذف می‌شوند.

پس سرپیچی از قوانین موتورهای جستجو نتایج مطلوبی برای وبمسترها به همراه ندارد. اگر نمی‌دانید پنالتی گوگل چیست و چه عواملی باعث پنالتی شدن یک سایت توسط گوگل می‌شود، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید؛ چون می‌خواهیم به طور کامل درباره الگوریتم‌های گوگل و اصول این موتور جستجو صحبت کنیم.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال دقیق‌تر نگاه کنیم، پنالتی گوگل یا (GOOGLE PENALTY) در حقیقت نوعی مجازات و جریمه برای سایت‌های متخلف است که از قوانین موتور جستجو سرپیچی کرده و نسبت به رعایت آن‌ها سهل‌انگارانه رفتار می‌کنند. هر چند وقت یکبار استراتژی‌های بازاریابی موتورهای جستجو تغییر کرده و به‌روز می‌شود که گوگل، تمام اصول و قواعد جدید را به طور گسترده در اختیار کاربران وب قرار می‌دهد.

همه سایت‌ها موظفند برای بهتر دیده شدن توسط موتورهای جستجو، به این قوانین پایبند باشند. الگوریتم‌های گوگل وظیفه بررسی دقیق هر سایت را برعهده دارند. در صورت مشاهده هر گونه مغایرت بین اصول گوگل و رفتار سایت، آن مجموعه جریمه شده و در نهایت در لیست سایت‌های پنالتی گوگل قرار می‌گیرد. شاید مفهوم پنالتی و الگوریتم کمی شبیه به هم و یا یکسان به نظر برسد اما این طور نیست. در ادامه به بررسی تفاوت این دو عبارت می‌پردازیم.

پنالتی شدن توسط گوگل چیست

تفاوت پنالتی گوگل و الگوریتم های آن

بعضی از اطلاعاتی که درباره پنالتی گوگل در دسترس قرار دارد، کمی دور از واقعیت است. برای مثال، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن خود به تنهایی می‌توانند باعث حذف و پنالتی شدن یک سایت باشند؛ در حالی که آن‌ها فقط ابزارهای گوگل هستند و توانایی دیگری ندارند. گوگل برای بررسی سایت‌ها از این الگوریتم‌ها استفاده می‌کند و به کمک نیروی انسانی به صورت دستی وب سایت هایی را که با استانداردهای کیفیت گوگل تطبیق ندارند،مشخص می کند و بر این اساس، تصمیم به پنالتی شدن یا نشدن سایت می‌گیرد.

در حقیقت، این الگوریتم‌ها شاخک‌های گوگل هستند که ممکن است به یک سایت به عنوان سایت متخلف یا مجرم مشکوک شوند ولی بررسی‌های بعدی توسط ابزارهای تخصصی‌تری انجام می‌گیرد. درک این مسئله که آیا وب سایت سما توسط یک مجازات دستی تحت تاثیر قرار گرفته یا از لحاظ کیفیت الگوریتم ها تحریک شده بسیار مهم است، زیرا که به شما در تدوین استراتژی سئو کمک می کند.

تا این بخش از مقاله، با تعریف پنالتی گوگل و الگوریتم‌های آن آشنا شدیم. در ادامه، به سراغ دلایل موثر در جریمه و پنالتی شدن از سمت گوگل می‌پردازیم.

قوانین گوگل درباره پنالتی شدن سایت

همان طور که پیشتر گفتیم، الگوریتم‌های گوگل به بعضی تخلفات و اقدامات حساس هستند. بعضی از این موارد عبارتند از:

مخفی کردن یا تغییر مسیر سایت

اگر صفحاتی از سایت که به کاربر نشان داده می‌شود با صفحاتی که موتور جستجو می‌بیند متفاوت باشد، گوگل سایت را جریمه می‌کند. بنابراین، پنالتی به 2 شکل درباره سایت متخلف اجرا می‌شود:

  • جزئی: که فقط بخشی از سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • گسترده و کلی: که تمام بخش‌های سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

راه‌حل این اتفاق چیست؟

اگر به این مشکل دچار شدید از روش‌های زیر برای برطرف شدن پنالتی کمک بگیرید:

  • طبق آدرس روبرو Google Search Console >Crawl> Fetch as Google به بخش مورد نظر رفته و قسمت‌های آسیب دیده را از سایت خود جدا کنید.
  • محتوای سایتتان را با محتوای نتایج گوگل مقایسه کرده و در صورت مشاهده هر گونه مغایرت، حتما آن را برطرف کنید.
  • مسیرهای مختلف کاربر را ببینید و اگر هدایت مخاطب به درستی انجام نمی‌شد، مشکل را برطرف کنید.
  • هر زمان که مشکلات فوق را حل کردید، می‌توانید درخواست بازبینی به گوگل بفرستید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت

 

محتوای بی ارزش یا کم ارزش

یکی از سوالاتی که زیاد در بین وبمسترها می‌شنویم این است که اگر محتوا از سایت دیگری کپی شده باشد بهترین راه برای جلوگیری از جریمه گوگل چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان از محتوای کپی و غیراصل در سایت خود استفاده نکنید؛ چون هیچ سودی برایتان نداشته و ضررهای جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف سایت وارد کرده و روی سئو آن نیز تاثیر می گذارد.. عوامل دیگری که روی پنالتی شدن سایت توسط گوگل به دلیل محتوای کم‌ارزش تاثیر دارد، عبارتند از:

  • پست‎های بی‌کیفیت
  • ساخت صفحات فریب دهنده گوگل یا Doorway ها
  • نداشتن اطلاعات منحصر به فرد برای کاربر

راه‌حل این اتفاق چیست؟

اگر به دلیل استفاده از محتوای کپی به مشکل دچار شدید از راهکارهای زیر برای برطرف شدن پنالتی کمک بگیرید:

  • بخش‌های مختلف سایت را بررسی کرده و محتواهای بی‌ارزش را حذف کنید.
  • حذف صفحات وابسته و بی‌ارزش
  • ارائه کیفیت مطالب و محتوای قسمت‌های مختلف سایت
  • حذف Doorway ها
  • ارسال درخواست بازبینی بعد از برطرف کردن مشکلات ذکر شده

قوانین گوگل درباره پنالتی شدن

اولین کلیک رایگان

این قانون گوگل، درباره وبسایت‌هایی صدق می‌کند که محتوای کامل را به گوگل ارائه می‌کنند، اما همان محتوا تنها برای تعداد محدودی از کاربران قابل مشاهده است. معمولا کاربرانی که از سرویس‌های ویژه گوگل استفاده می‌کنند، می‌توانند محتوا را مشاهده نمایند. اگر به هر دلیلی کاربر مجبور باشد برای دیدن محتوا یا ورود به یک سایت، ثبت‌نام کند و یا ملزم به خرید اشتراک شود، بدون شک گوگل با این کار برخورد می‌کند. بنابراین یکی دیگر از جریمه‌های گوگل در مورد این موضوع رخ می‌دهد و به دو صورت اعمال می‌شود:

  • تطابقات جزئی که بر روی بخشی از سایت شما اثر می‌گذارد.
  • تطابقات گسترده که تمام سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

راه حل چیست؟

برای عبور از جریمه گوگل به دلیل مطلبی که در بالا توضیح دادیم، لازم است روش‌های زیر را به کار بگیرید:

  1. محتوای نشان داده شده به مخاطبین، باید دقیقا همانی باشد که به سرویس‌های گوگل ارائه می‌شود. هرگونه اصلاحاتی که برای این تطابق نیاز است را انجام دهید تا از پنالتی خارج شوید.
  2. پس از تصحیح مسائل گفته شده، درخواست تجدید نظر دهید.

شما می‌توانید در این قسمت، از سیاست (اولین کلیک رایگان) گوگل استفاده نمایید. اجازه دهید که مخاطبین با استفاده از خدمات این موتور جستجو، یک مطلب کامل بدون نیاز به ثبت‌نام یا اشتراک، پس از ورود به سایت مشاهده کنند.

تصاویر پنهان شده

در بسیاری از اوقات، جریمه گوگل شامل حال تصاویر نیز می‌شود. به عنوان مثال، عکسی که:

  • با یک تصویر دیگر مخفی شده باشد.
  • متفاوت از تصویر ارائه شده باشد.
  • کاربران را به تماشای یک عکس دیگر هدایت کند.

تمام این موارد خلاف قوانین گوگل است و سایت خاطی جریمه می‌شود.

راه‌حل چیست؟

برای مقابله با این پنالتی لازم است:

  • به موتور جستجو دقیقا همان تصویری که به مخاطبین نشان می‌دهید، ارائه کنید.
  • پس از تصحیح مشکلات، درخواست تجدید نظر دهید.

دقت داشته باشید که در زمان تصحیح مشکلات مربوط به تصاویر، لازم است تمامی پلاگین‌هایی که نصب کرده‌اید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل دیگری وجود ندارد.

سایت هک شده

هکرها به صورت مداوم در حال ایجاد حملات مخرب در وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا هستند. این موارد در اکثر اوقات به راحتی پیدا نمی‌شوند و اصلاح آن‌ها بسیار دشوار است. اطلاعیه‌ای که گوگل درباره این موضوع به سایت می‌دهد، مطلبی با عنوان (این سایت هک شده است) می‌باشد. این موضوع سبب وارد شدن صدمه به رتبه وبسایت در نتایج جستجو می‌شود.

راه‌حل چیست؟

برای آن‌که بتوانید وبسایت خود را از دست هکرها خلاص کنید و از آسیب بیشتر به رتبه آن در لیست نتایج جلوگیری کنید، لازم است راه‌حل‌های زیر را به کار بگیرید:

  • بلافاصله با میزبان سایت تماس گرفته و یک تیم پشتیبان تشکیل دهید.
  • سایتتان را برای پیشگیری از هرگونه آسیب بیشتر، ایمن یا قرنطینه کنید.
  • برای شناختن نوع هک، از کنسول جستجو استفاده کنید.
  • اگر هرزنامه یا بدافزار دارید، میزان آسیب را ارزیابی کنید.
  • نقطه ضعف سایت را شناسایی کنید تا چگونگی ورود هکرها را تشخیص دهید.
  • اقدام به پاک‌سازی سایت کنید و آسیب‌های وارده را پاک نمایید.
  • پس از انجام تمامی اقدامات گفته شده، یک درخواست به گوگل ارسال کرده و از او بخواهید تا برچسب هک را از سایت شما حذف کند.

برای جلوگیری از هک، لازم است همواره یک نسخه پشتیبان از سایت خود در اختیار داشته باشید. ویژگی‌های امنیتی را نصب کنید و از پلتفرم‌های امن استفاده نمایید.

 

حتما بخوانید: با رعایت اصول سئو سایت خود را به اوج برسانید!

 

در پایان

در این مقاله درباره اینکه پنالتی گوگل چیست و همچنین، رفع مشکل پنالتی گوگل توسط راهکارهای مختلف صحبت کردیم. گوگل محبوب‌ترین و پرطرفدارترین موتور جستجو در تمام دنیا است و مخاطبان متنوعی دارد؛ بنابراین، برای حفظ کاربران خود باید محتوا و نتایجی را که به کاربر نشان می‌دهد، همواره بهبود ببخشد. اگر می‌خواهید در نتایج گوگل رتبه و اعتبار بیشتری به دست آورید، در کنار اصول و الگوریتم‌های گوگل حرکت کنید و در مقابل آن‌ها قرار نگیرید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما تشخیص اینکه سایت ما دچار پنالتی گوگل شده است از چه طریقی امکان پذیر است؟ نظرات عالی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin