الگوریتم پاندا گوگل چیست و چه کاری انجام می دهد؟


هرجایی که ردی از انسا ن باشد، بایستی مجموعه ای از قوانین و مقررات نیز، وجود داشته باشد، حتی اینترنت! دلیلش هم واضح است، زیرا نبود قانون، مساوی است با ایجاد هرج و مرج و…

هرجایی که ردی از انسا ن باشد، بایستی مجموعه ای از قوانین و مقررات نیز، وجود داشته باشد، حتی اینترنت! دلیلش هم واضح است، زیرا نبود قانون، مساوی است با ایجاد هرج و مرج و آشفتگی. به همین دلیل و با توجه به مشکلات بی‌شماری که کاربران اینترنت در سال های اخیر بوجود آوردند، گوگل شروع به وضع یک سری قوانین کرد تا مانع حضور وب سایت‌های اسپم شود و از طرفی وب سایت‌هایی که با روش های غیرقانونی و حتی غیر اخلاقی سعی در جذب کاربر داشتند را نیز، جریمه کرد.

اما این گونه قانون شکنی‌ها و خلاف‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه گوگل چاره اندیشی کرده و از الگوریتم‌های خود رونمایی نمود. یکی از انواع الگوریتم‌ها، الگوریتم پاندا بود که در سال 2011 معرفی شد و کمک بسیار زیادی به بهبود محتواهای موجود بر روی موتور جستجوی گوگل کرد. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و سئو و بهینه سازی سایت، قصد داریم با ارتقاء دانش و آگاهی شما در رابطه با الگوریتم‌های گوگل، موجب بهبود رتبه سایت تان شویم. پس تا انتهای این مطلب همراه رشدانا باشید.

google algorithm 

الگوریتم پاندای گوگل چیست و چرا طراحی شد؟  

ما در اینترنت با میلیاردها محتوا روبرو هستیم که هر کدام در یک زمینه، اطلاعاتی را در اختیارمان قرار می‌دهند. بنابراین، اگر این اطلاعات، صحیح نباشند، بی کیفیت باشند و مورد ارزیابی واقع نشوند، آنوقت ما با انبوهی از اطلاعات بدرد نخور مواجهیم که هیچ فایده ای برایمان ندارند.

حدود 10 سال قبل بود که گوگل، شروع به مقابله با این حجم از محتواهای بی کیفیت، کوتاه و ناقص کرد. گوگل موفق شد الگوریتم پاندا یا Google Panda Algorithm را ایجاد کند تا سرو سامانی به وضعیت اطلاعات موجود بدهد و از طرفی رضایت میلیون‌ها کاربر خود را نیز بدست آورد. جالب است بدانید که، نام پاندا برای این الگوریتم برگرفته از نام یکی از سرپرستان گوگل به نام Navneet Panda است.

به طور خلاصه، پاندا باعث شد تا تولید کنندگان محتوا، علی‌رغم توجه تمام وقت به رضایت گوگل، به کاربران نیز اهمیت دهند و محتوایی کاربرپسند و در عین حال مفید تولید کنند. اینگونه، هم گوگل میزان محبوبیت خود را افزایش می‌داد و هم با کنترل بر روی کمیت و کیفیت محتواها، کاربران بیشتری را جذب خود می‌کرد.

 

حتما بخوانید: آشنایی با الگوریتم پنگوئن گوگل – چه سایت هایی را پنالتی می کند؟

 

به روزرسانی‌های الگوریتم پاندای گوگل

اولین نسخه از پاندای گوگل در تاریخ 23 فوریه 2011 معرفی شد. یک روز پس از 24 فوریه، گوگل یک بلاگ پست درمورد الگوریتم جدید خود منتشر کرد و در آن شرح داد که برای بهبود وضعیت نتایج جستجو، پاندا را ایجاد کرده که باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در 11.8 درصد از نتایج جستجو می‌شود. این متن که از جانب گوگل منتشر شد، به شرح زیر است:

این به روزرسانی به دنبال کاهش رتبه سایت‌هایی منتشر شد که محتوای بی‌کیفیتی دارند، محتوای آنان ارزش افزوده‌ای برای کاربر ندارد، محتواهایشان را از سایت‌های دیگر کپی می‌کنند و یا غیرقابل استفاده هستند. با این حال، پاندا باعث بهبود رتبه سایت‌های باکیفیت نیز می‌شود و آن‌هایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، خاص، مفید و تحقیقی استفاده می‌کنند، به رتبه بالایی خواهند رسید.

موسس سایت Search Engine Land از این آپدیت به عنوان آپدیت (Farmer) یاد کرده بود. هر چند که گوگل مدتی بعد فاش کرد که این الگوریتم از ابتدای ساخت، با نام پاندا شناخته شده است. پس از انتشار و آپدیت‌های آن، تحقیقاتی با نام (برنده‌ها و بازنده‌ها) توسط موسسه Search Metrics صورت گرفت که مشخص کرد وبسایت‌هایی که بیشترین کاهش رتبه را داشته‌اند، واقعا مستحق چنین رتبه‌ای بودند!

بعضی از سایت‌های معروف مانند WikiHow پس از این به روزرسانی‌ها تلاش کردند تا مطابق دستورالعمل‌های درست عمل کنند و کیفیت سایت خود را ارتقا دهند. واضح‌ترین تغییری که بر اساس معرفی و توسعه الگوریتم پاندا به وجود آمد، این بود که مزرعه محتوا (Content Farm) را به طور کلی نابود کرد. طبق آمار ارائه شده، اکثر سایت‌هایی که دچار افت رتبه شدند، حداقل یکی از مشکلات زیر را داشتند:

  • طراحی نامناسب و جذاب نبودن آن
  • تبلیغات آزاردهنده
  • تکرار بیش از حد کلیدواژه در یک صفحه
  • عدم رعایت نکات ویرایشی و نگارشی
  • استفاده از عبارات و ترکیب‌های تکراری
  • پایین بودن ارزش و کیفیت محتوا

مزرعه محتوا و پاندای گوگل

Content Farm یا مزرعه محتوا، نام پدیده ای در گوگل است که در آن برخی از وب سایت ها، محتوای تکراری و غیر مفید بسیار زیادی را برای گوگل تولید می‌کنند (بعضا روزانه 100 مطلب را در زمینه های مختلف و به صورت غیر منسجم از دیگر سایت ها کپی می‌کنند)

در همین راستا، پاندا متولد شد و هدف از ایجاد این الگوریتم توسط گوگل، این بود که کیفیت محتوای وب سایت ها افزایش پیدا کرده و سپس رضایت کاربران نیز بالا رود. گوگل با ساختن این الگوریتم، به مبارزه با مزارع محتوا و همینطور محتواهای بی کیفیت می‎پردازد و آن ها را از بین می‌برد.

Google Algorithm چگونه پنالتی می‌کند؟

هدف اصلی این الگوریتم، مبارزه با وب سایت هایی است که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده کرده و یا با انجام برخی روش های غیرقاتونی مانند تبادل لینک و خرید بک لینک های با تعداد زیاد، سعی دارند گوگل را فریب بدهند. بنابراین، جریمه ای که برای این سایت ها در نظر گرفته می‌شود، یا حذف مطالب است و یا در شدیدترین حالت، حذف وب سایت.

 

حتما بخوانید: پنالتی گوگل چیست؟ دلایل و راهکار های رفع آن ها

 

پاندای گوگل چه سایت هایی را پنالتی می‌کند؟

همانطور که می‎دانید گوگل از الگوریتم های مختلفی استفاده می‌کند که هرکدام شان دارای وظایف گوناگونی هستند. در این میان، پاندا الگوریتم، براساس وظایفی که برای او تعریف شده، به وجود موارد زیر در محتوا حساس است.

 

محتوای کوتاه

منظور از محتوای کوتاه، محتوایی است که روی هم رفته از چند جمله تشکیل می‌شود. بدون شک، این نوع محتوا نمی‌تواند اطلاعات مفیدی را به کاربران منتقل کند. بنابراین، باید تمام تلاش خود را برای تولید محتوایی جامع و بالای 500 کلمه انجام دهید تا از خشم پاندای گوگل در امان باشید.

تبلیغات انبوه

هیچ می‎دانستید که اگر میزان تبلیغاتی که بر روی سایت قرار داده اید بیشتر از محتوای سایت باشد، گوگل به وب سایت تان مشکوک شده و توسط پاندا جریمه خواهید شد؟

محتوای بی ارتباط با جستجوی کاربر

مطمئنا تا کنون با این مورد روبرو شدید که به عنوان مثال طرز تهیه سوپ جو را سرچ کرده اید اما با کلیک بر روی یکی از نتایج، با تبلیغات سوپ جوی فلان مارک مواجه شدید. این روش، یکی از همان روش های نادرستی است که پاندا را حساس کرده و کاربران را ناراضی!

محتوای تکراری

محتوای تکراری، محتوایی است که یا از سایت های دیگر کپی کرده باشید و یا کاملا شبیه دیگر مطالب بر روی وب سایت تان باشد. دقت کنید که اگر محتوایی را از سایتی کپی می‎کنید حتما نام منبع را ذکر کنید تا اعتماد گوگل را جلب کنید و اگر مطالب مشابه سایت تان زیاد است، سریعا آن ها را حذف کنید.

محتوایی که ضعیف است و به صفحه ای دیگر، لینک می‌دهد

برای شما هم پیش آمده که بعد از سرچ یک عبارت یا کلمه، وارد سایتی شوید که درمورد آن موضوع، چند خط بیشتر ننوشته و شما را به به صفحه ای در شبکه های مجازی یا حتی یک وب سایت دیگر، ارجاع ‌دهد؟ این دسته از محتواهای ضعیف و دارای لینک نیز، اعتبار سایت تان را خدشه دار می‌کنند.

 

حتما بخوانید: نحوه تولید محتوا بهینه و روند آن در بهینه سازی سایت

 

پاندا از انجام چه کارهایی خوشحال می‌شود؟

هنگامی که بتوانید موارد زیر را رعایت کرده و توسعه دهید، پاندای گوگل خوشحال شده و تمام تلاشش را برای ارتقاء رتبه سایت تان انجام می‌دهد:

  • تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهید.
  • ترافیک سایت و میزان گردش کاربر در صفحات وب سایت را بالا ببرید.
  • افزایش میزان توقف و تعامل کاربر در وب سایت
  • فعال بودن در شبکه های اجتماعی

رفع جریمه این الگوریتم گوگل چگونه انجام می‌شود؟

اگر به دلیل وجود یک یا چند مورد از مشکلاتی که مطرح کردیم، پاندا سایت شما را جریمه کرد، باید بدانید که رفع آن بسیار دشوار است! تا زمانی که این الگوریتم به موضوع بهبود عملکرد وبسایت‌ها باتوجه به محتوای باکیفیت می‌پردازد، بهترین راه حل، تولید محتوای ارزشمند، منحصر به فرد، جدید و بهبود کیفیت آن است. در برخی از موارد محدود، مشاهده شده که یک سایت پس از جریمه شدن، توانسته با حذف مطالب بی‌کیفیت خود، از جریمه گوگل رها شود.

در ابتدای فعالیت پاندا، برخی از سایت‌های جریمه شده با ترکیب محتوای صفحاتی که از نظر موضوعی با یکدیگر شباهت داشتند، اقدام به ایجاد صفحات جدید کردند. علاوه بر این، با ویرایش محتوا و ساختار این صفحات، در بازیابی رتبه خود و رفع جریمه نیز موفق شدند. این الگوریتم در طی سالیان گذشته تغییر و تحولات زیادی داشته است. در ابتدای کار، نگاه پاندا به کل سایت و کیفیت محتوای قرار گرفته در تمام صفحات بود، اما در ادامه توجه خود را به هر صفحه از سایت معطوف کرد. البته ممکن است پاندا فقط یک یا چند صفحه از سایتتان را از نتایج گوگل حذف کند، اما اگر تعداد صفحات جریمه شده زیاد باشد، تمامی آن‌ها سایت شما را با افت جایگاه روبرو خواهند کرد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

 

الگوریتم پاندا و پنگوئن چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارند؟

اصلی‌ترین تفاوت بین دو الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن در هدفی است که هرکدام از آن‌ها دنبال می‌کنند. همان‌طور که پیش از این هم توضیح دادیم، پاندا تلاش می‌کند تا محتواهای اسپم و تکراری را بشناسد. همچنین مطالبی که بمباران کلیدواژه شده‌اند، توسط این الگوریتم جریمه خواهند شد. این در حالی است که وظیفه اصلی الگوریتم پنگوئن، شناسایی سایت‌هایی است که به منظور ارتقا رتبه خود، اقدام به خرید لینک اسپم و لینک‌سازی بی‌رویه می‌کنند. علاوه بر این، در گذشته اگر مشکل محتوای بی‌کیفیت و کپی در سایتی دیده می‌شد، الگوریتم پاندا کل سایت را جریمه می‌کرد و کاری به تک صفحه نداشت! اما پنگوئن از همان ابتدای ورود خود، صفحات را به صورت تکی موردبررسی قرار می‌دهد.

در کنار این تفاوت‌ها، شباهت‌هایی نیز میان دو الگوریتم پاندا و پنگوئن وجود دارد. به عنوان مثال، هردو آن‌ها با هدف مقابله با اسپم و سئو کلاه سیاه ایجاد شده‌اند. درواقع اگر فکر می‌کنید در سایت خود اقداماتی نظیر لینک‌سازی اسپم، انتشار محتوای بی‌کیفیت، هرزنامه، استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی و یا مواردی از این دست دارید، بهتر است همین امروز آن‌ها را برطرف کنید. چراکه دیر یا زود پاندا و پنگوئن گوگل به سراغتان خواهند آمد!

و اما جمع بندی

در این مقاله به بررسی الگوریتم گوگل پرداختیم و توضیح دادیم که این الگوریتم چرا و چگونه متولد شد. در واقع پاندای گوگل، برای مبارزه با وب سایت هایی که قصد فریب دادن گوگل را داشته و هیچ احترامی برای کاربر قائل نبودند، ایجاد شد. پاندا توانایی این را دارد که با وب سایت های دارای تبلیغات زیاد اما محتوای کم، مقابله کند. علاوه بر آن، جریمه های سنگینی را برای سایت های دارای محتوا کوتاه و تکراری، تعیین می‎کند.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin