تفاوت اصلی بازاریابی محتوا و سئو در چیست؟


/

اگر شما هم یکی از اعضای جدید دنیای بازاریابی آنلاین یا Online Marketing هستید، واژه سئو و بازاریابی محتوا را به وفور شنیده‌اید. در وهله اول، به دلیل به کار رفتن این دو کلمه در…

اگر شما هم یکی از اعضای جدید دنیای بازاریابی آنلاین یا Online Marketing هستید، واژه سئو و بازاریابی محتوا را به وفور شنیده‌اید. در وهله اول، به دلیل به کار رفتن این دو کلمه در کنار هم و در جهت بهینه‌سازی موتورهای جستجو، ممکن است فکر کنید آن‌ها یکی هستند و تفاوتی ندارند اما این طور نیست؛ در این مقاله، می‌خواهیم به بررسی تفاوت بازاریابی محتوا و سئو بپردازیم. تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید.

در دنیای بازاریابی آنلاین چه می گذرد؟

اگر به تازگی وارد دنیای مارکتینگ و بازاریابی آنلاین شده باشید، مفاهیم مختلف شما را گیج و گمراه خواهند کرد. حتی اگر یکی از اعضای فعال و باتجربه این حوزه هم باشید، شاید تفاوت بازاریابی محتوا و سئو (The Difference Between Content Marketing And SEO) را ندانید و نتوانید بین آن‌ها تمایز قائل شوید. در بسیاری از موارد، درک چنین تفاوتی نیاز نیست چون این دو مفهوم کاملا از هم مستقل نیستند و به یکدیگر وابسته‌اند. اما گاهی شرایط این طور نیست؛ یعنی زمانی که می‌خواهیم از یکی در جهت افزایش سرعت و راندمان بازاریابی آنلاین استفاده کنیم، باید به طور تخصصی‌تر به مفاهیم هر دو بپردازیم و در مورد آن‌ها آگاهی کامل داشته باشیم.

 

پیشنهاد ویژه: دوره بازاریابی محتوا

 

تفاوت بازاریابی محتوا و سئو چیست؟

اگر از زاویه دید سئو به محتوا نگاه کنیم، محتوا باید روی هدف اصلی متمرکز شده و کمتر به حواشی یا نکات پراکنده توجه کند؛ در همین راستا، یکی از اهداف تولید محتوا برای سایت‌های مختلف این است که مخاطب از جستجو بی‌نیاز شود و با خواندن محتوای یک سایت، پاسخ خود را بیابد. همچنین، پیشنهاد کارشناسان سئو، استفاده از محتوای سرگرم کننده و جذاب است که بتواند مخاطب را بیشتر درگیر کند تا وی آن را با سایرین به اشتراک بگذارد.

از دیگر مزایای محتوای سرگرم کننده، گرفتن بک لینک است؛ بنابراین، با چنین راهکارهایی محتوای سایت رتبه خوبی کسب می‌کند و افراد بیشتری به آن محتوا دسترسی خواهند داشت. البته لازم است بدانید که استراتژی سئو به تولید محتوا ختم نمی‌شود؛ مثلا با استفاده از بعضی ویژگی‌های آن، رتبه گوگل سایت بهبود می‌یابد و بهتر می‌شود.

کانتنت مارکتینگ و سئو

حال که از زاویه سئو به محتوا نگاه کردیم و به بررسی مزایای آن پرداختیم، باید بدانیم بازاریابی محتوا چیست و تعریفی از آن ارائه کنیم. بازاریابی محتوا نسبت به سئو شاخه‌های بیشتری دارد و وسیع‌تر است؛ چون روی جذب مخاطب تمرکز داشته و باید براساس سلیقه مخاطب رفتار کند. هر چقدر محتوا باکیفیت‌تر باشد، اعتماد و میل مخاطب زودتر به آن جلب شده و در نهایت، محتوا می‌تواند از مخاطب بخواهد که اقدامات مورد نظر را انجام دهد؛ مانند خرید یک محصول، به اشتراک‌گذاری مطلب، ذخیره مطلب و مواردی از این دست.

ادغام استراتژی سئو و بازاریابی محتوا

همان طور که پیشتر هم گفتیم، استراتژی سئو و بازاریابی محتوا در اغلب موارد دو اصل پیوسته و مکمل هستند؛ برای ایجاد این پیوند، باید از پل‌های گوناگون استفاده کرد. تعدادی از این پل‌ها عبارتند از:

  • تحقیق درباره مخاطب مورد نظر
  • میزان جستجو
  • اهداف کسب‌وکار
  • تولید محتوا براساس اصول سئو

 

پیشنهاد ویژه: دوره سئو سایت

 

در پایان

در این مقاله قصد داشتیم تا از تفاوت بازاریابی محتوا و سئو صحبت کنیم. همان طور که گفته سئو و کانتنت مارکتینگ با هم یکپارچه اند و نمی توان این دو را از یکدیگر جدا دانست اما به هر حال دارای تفاوت هایی نیز هستند. اگر به دنبال داشتن یک استراتژی جامع هستید بهتر است این دو مفهوم را با یکدیگر به کار ببرید. ایجاد تعادل بین سئو و بازاریابی محتوایی برای رسیدن به موفقیت ضروری است.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما برای تاثیرگذاری بیشتر بازاریابی محتوایی در سئو، محتوای ما باید از چه ویژگی مهمی برخوردار باشد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin