الگوریتم پنگوئن گوگل و سایت هایی که پنالتی می کند؟


همانطور که می‌دانید در دنیای وب موتورهای جستجوی مختلفی وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها گوگل است. در سال‌های اخیر موتور جستجوی گوگل برای آنکه بتواند خدمات باکیفیت‌تری به کاربران ارائه دهد و نتایج جستجوها را…

همانطور که می‌دانید در دنیای وب موتورهای جستجوی مختلفی وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها گوگل است. در سال‌های اخیر موتور جستجوی گوگل برای آنکه بتواند خدمات باکیفیت‌تری به کاربران ارائه دهد و نتایج جستجوها را با خواسته مخاطبان تطبیق دهد، الگوریتم‌های مختلفی به کار می‌گیرد. الگوریتم‌های گوگل نظیر پاندا، پنگوئن، کبوتر و مرغ مگس خوار آن‌هایی هستند که تا به امروز توسط این موتور جستجو معرفی شده‌اند.

شناسایی هرکدام از این الگوریتم‌ها و ویژگی‌های آنان می‌تواند کمک شایانی به ارتقا جایگاه سایت شما کند. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و سئو و بهینه سازی سایت، قصد داریم به طور کامل در مورد الگوریتم پنگوئن توضیح دهیم. چنانچه شما هم به شناخت الگوریتم‌های گوگل علاقمندید، با رشدانا همراه شوید.

الگوریتم پنگوئن از کجا پیدایش شد؟!

قبل از اینکه به بیان ویژگی‌های الگوریتم پنگوئن و دلایل جریمه سایت و… بپردازیم، لازم می‌دانیم توضیح کوتاهی درمورد پیدایش گوگل پنگوئن ارائه کنیم. در آغاز فعالیت موتورهای جستجو، موضوع یک مقاله براساس کلمات کلیدی تعیین می‌شد. بدین ترتیب هرچه تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در یک متن بیشتر بود، موتور جستجو آن را در جایگاه بالاتری در نتایج جستجو نمایش می‌داد. این امر باعث شد که برخی افراد با تکرار بی رویه کلمه کلیدی در متن (تا حدی که ساختار مطلب نامفهوم شود) سعی در کسب رتبه بهتری داشتند.

Google Penguin Algorithm

پس از آن، موتورهای جستجو لینک‌ها را یکی دیگر از عوامل مهم سئو و رتبه بندی سایت‌ها معرفی کردند. با اختراع PageRank، گوگل توانست تعداد بک لینک‌ها را به دست آورد و به وسیله آن کیفیت یک وبسایت را مشخص کند. این شیوه اندازه گیری به یکی از مهم‌ترین ابزارهای رتبه بندی سایت‌ها تبدیل شد و به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. این روش بسیار موثر بود؛ زیرا بر این مبنا بنیان گذاری شده بود که هر لینک، یک رای تایید برای صفحه است. دلیل موثر واقع شدن این روش این بود که گوگل اعتقاد داشت هیچ سایتی حاضر نیست به یک سایت بی کیفیت لینک دهد؛ بنابراین هر سایتی که لینک بیشتری دریافت کند، بدون شک لیاقت ارتقا جایگاه را دارد!

با تمام تاثیرگذاری PageRank، متخصصین سئو راهی برای دور زدن این الگوریتم پیدا کردند و با دست کاری این ابزار توانستند جایگاه خود را در گوگل ارتقا دهند. گوگل که متوجه این راهکارهای تقلب گونه شد، فعالیت خود را برای مقابله با سایت‌های اسپم شروع کرد. این دور زدن‌ها باعث شد تا گوگل روش‌های کلمات کلیدی و لینک بیلدینگ خود را بی اعتبار اعلام کند. بدین ترتیب موتور جستجوی گوگل با ارائه الگوریتم پنگوئن خود، روش‌های تنبیهی برای سایت‌هایی که مرتکب تقلب می‌شوند، در نظر گرفت.

با الگوریتم پنگوئن آشنا شوید!

به طور کلی الگوریتم پنگوئن یا Google Penguin Algorithm نوعی فیلتر است که به منظور مقابله با سایت‌هایی که قصد دارند از طریق لینک سازی اسپم و پر کردن صفحه با کلمات کلیدی، جایگاه خود را ارتقا دهند، پدید آمده است. به بیانی دیگر این الگوریتم تلاش دارد تا سایت‌هایی که اسپم به نظر می‌آیند را جریمه کند!

گوگل پنگوئن در سال 2012 برای اولین بار توسط گوگل معرفی شد. در ابتدای کار این الگوریتم فعالیت خود را به صورت دوره‌ای انجام می‌داد. به آن معنا که سایت‌های جریمه شده، حتی درصورت اصلاح خطاهای خود، بازهم آزاد نمی‌شدند. درواقع آن‌ها باید در انتظار فعالیت مجدد پنگوئن می‌ماندند و این کار ممکن بود ماه‌ها و یا حتی سال‌ها فعالیت وبسایت را مختل کند.

در حال حاضر این الگوریتم همزمان با خزش ربات‌ها در سایت‌ها، به صورت مداوم به روز رسانی شده و فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است که امروزه تغییرات کوچکی که در آن به وجود می‌آید، دیگر به اطلاع همگان نمی‌رسد. البته این بی‌خبری از بروزرسانی‌ها می‌تواند مفید باشد؛ زیرا سئوکاران می‌توانند با خیالی آسوده بر روی فعالیت‌های بازاریابی خود تمرکز داشته و نگران اعمال جریمه نباشند.

Google Penguin Algorithm چه سایت هایی را پنالتی می‌کند؟!

هرکدام از الگوریتم‌هایی که گوگل ارائه کرده است، به خطاهایی خاص حساس هستند. در این بخش از مطلب قصد داریم موارد حساسیت الگوریتم پنگوئن را شرح دهیم.

Google Penguin Algorithm

 

لینک سازی اسپم (Link Schemes)

باتوجه به اینکه لینک‌ها همچنان در رتبه بندی گوگل و سئو سایت موثر هستند و گوگل بارها این موضوع را صراحتا بیان کرده، اما باید دقت داشته باشید که نباید صددرصد انرژی خود را برروی لینک سازی بگذارید. تصور کنید که شما دارای سایتی با 5 صفحه هستید که هیچ نشانی از شبکه‌های اجتماعی یا پیج رنک در آن دیده نمی‌شود و 5000 بک لینک نیز دارد! بدون شک عملکرد وب‌سایت شما از نظر گوگل مشکوک و غیرمعمول به نظر می‌رسد. در این حالت برای گوگل این سوال پیش می‌آید که چگونه چنین سایتی که هیچ فعالیت و مارکتینگی ندارد، قادر است لینک بیلدینگ قوی داشته باشد؟!

 

حتما بخوانید: لینک بیلدینگ چیست؟ چه تاثیری بر رتبه های سایت دارد؟

 

بنابراین درست است که لینک سازی در پیشرفت سایت شما بسیار اثرگذار است، اما به شرطی که شرایط لازم را داشته باشید. به بیانی دیگر لینک سازی به تنهایی پیشرفت سایت را تضمین نمی‌کند، بلکه فقط یکی از عوامل بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو می‌باشد. زمانی شما می‌توانید تعداد زیادی لینک باکیفیت و مورد تایید گوگل را به دست آورید که فعالیت‌های بازاریابی را در حد عالی انجام دهید. آن گاه می‌توانید بدون هیچ ترسی از جریمه، اقدام به لینک بیلدینگ کنید.

پر کردن صفحه با کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

اگر تا حدودی با حرفه سئو آشنا باشید، حداقل یک بار کلمه Keyword Stuffing به گوشتان خورده است. زمانی که کلمه کلیدی خود را انتخاب کردید، از تاکید بیش از حد بر روی آن پرهیز کنید. به بیانی دیگر شما مجبور نیستید در هر جمله‌ای که می‌نویسید از کلمه کلیدی استفاده کنید!  فراموش نکنید که استفاده بی رویه از کلید واژه، باعث نتیجه معکوس شده و هیچ تاثیری بر روی رتبه بندی سایت شما نخواهد داشت.

 

حتما بخوانید: کلمه کلیدی چیست و چگونه بهترین کلمات را انتخاب کنیم؟

 

یکی از دلایلی که گوگل متن‌های پر از کلیدواژه را نمی‌پذیرد این است که کاربر علاقه‌ای به مطالعه آن‌ها ندارد. حقیقت این است که هرچیزی که کاربر دوست نداشته باشد، گوگل نیز دوست ندارد! اگر شما از این تکنیک برای ارتقا سایت خود استفاده کنید، نه تنها به هدفتان نمی‌رسید، بلکه باید خود را برای دسته و پنجه نرم کردن با گوگل پنالتی نیز آماده کنید!

بی کیفیت و کم ارزش بودن محتوا (Thin Content)

پنگوئن، نسبت به میزان کیفیت و کاربردی بودن محتوا نیز حساس است. از این رو، علی‌رغم توجه به فاکتورهای کمی همچون استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، برای فاکتورهای کیفی یک محتوا مانند ارزشمندی و جامعیت نیز اهمیت ویژه ای قائل است.

برای درک بهتر جملات بالا از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. فرض کنید در گوگل عبارت کیوورد استافینگ چیست را سرچ کرده و با مقاله‌ای که تنها چند خط کوتاه راجع به آن توضیح داده مواجه شده و به سرعت از آن سایت خارج می‌شوید. در اینگونه مواقع، سؤالات متعددی در ذهن‌تان وجود دارد که شما جواب هیچکدام از آن‌ها را نگرفته و سراغ وب سایت‌های دیگر می‌روید.

به عبارت دیگر، هنگامیکه کاربر پس از ورود به سایت تان به سرعت از آن خارج شود و وب سایت های مشابه دیگری را باز کند؛ یعنی محتوای شما جامع و کاربردی نبوده تا او پاسخ تمام سؤالاتش را دریافت کند. در نتیجه، الگوریتم پنگوئن متوجه چنین چیزی خواهد‌ شد و محتوای شما را کم ارزش تلقی می‌کند. از این رو، در تولید محتوا همیشه تأکید بر کاربرپسند بودن آن است یعنی محتوا به گونه‌ای تهیه شود که تمام پرسش‌های مخاطب را پاسخ دهد و کاربر از آن رضایت داشته باشد.

بکار بردن افراطی کلمات کلیدی در تگ‌ها

همانطور که می‌دانید تگ‌ها شامل H1 تا H6 هستند و کاربرد آن‌ها این است که گوگل را متوجه ترتیب اهمیت عناوین یک محتوا می‌کند. از سوی دیگر، H1 مهم ترین عنوان در یک مقاله و H6 کم اهمیت‌ترین آن‌ها است و به کاربر کمک می‌کند تا درک بهتری از مفهوم محتوای سایت داشته باشد.

متأسفانه برخی از سئوکاران و وبمسترها، با توجیه بهینه سازی تگ‌های عنوان، بیش از اندازه از کلمات کلیدی در عناوین مطالب استفاده می‌کنند. این در حالی است که پنگوئن هوشمند، متوجه چنین کار اشتباهی شده و پس از تشخیص این امر به عنوان خطا، سایت را جریمه می‌کند. پس بیاد داشته ‌باشید که عناوین خود را لبریز از کلمات کلیدی یکسان نکنید و با کمی تأمل، از LSI ها، کلمات مترادف و هم‎خانواده‌‌ها نیز استفاده کنید.

محتوای کپی شده (Duplicate Content)

علاوه بر 4 مورد بالا، پنگوئن گوگل نسبت به محتواهای کپی شده نیز حساسیت بالایی دارد. علی‌رغم اینکه الگوریتم پنگوئن چنین موضوعی را در زمره خطاهایی که مستحق جریمه‌اند به شمار می‌آورد؛ کارت قرمز خود را به نشانه اخطار برای وب‌سایت متخلف از جیبش خارج می‌کند. پس همیشه مراقب خاص و یونیک بودن محتوای خود باشید و از کپی کردن محتوای سایر ‌سایت‌ها جدا خودداری کنید.

محتوای کپی شده دارای دو حالت کلی است: 1) کپی کردن محتوای تمام یک صفحه 2) کپی کردن چند جمله یا قسمتی از محتوای سایت دیگر. با توجه به این نکته، بهتر است بدانید که گوگل برای میزان مجازات خود، مقدار محتوای کپی شده را درنظر می‌گیرد. یعنی هرچقدر مقدار محتوای رونوشت شما بیشتر باشد، جریمه‌ای که توسط پنگوئن برایتان اعمال می‌شود نیز سنگین‎تر خواهد بود.

بیاد داشته ‌باشید که محتوای یکسان صرفا به مقالات و سایر محتواهای متنی مربوط نمی‌شود. به عبارت دیگر، در سایر فرمت‌های محتوایی نیز باید ازکپی کردن خودداری کنید. به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی دارید که در آن به فروش انواع کفش های زنانه و مردانه می‌پردازید، حتما برای هر کدام از محصولات خود یک صفحه جداگانه طراحی کرده‌اید، چرا که این امر کاملا رایج است. اما در صورتی‌که برای یک مدل از کفش‌های زنانه خود که دارای چندین سایز و رنگ متفاوت است، صفحات جداگانه‌ای را طراحی کنید؛ با اخطار پنگوئن مواجه خواهید شد و این کار یعنی استفاده از محتوای کپی شده.

 

حتما بخوانید: کنیبالیزیشن چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟

 

جمع بندی

در سال‌های اخیر موتور جستجوی گوگل با ارائه الگوریتم‌های خاص خود قوانینی برای بهینه کردن سایت‌ها معین کرده است. یکی از معروف‌ترین این الگوریتم‌ها، پنگوئن نام دارد. پنگوئن بر روی خطاهایی مانند لینک سازی غیرمنطقی و استفاده بیش از حد از کلیدواژه حساس است و سایت‌هایی که مرتکب این خطا می‌شوند را شناسایی و جریمه می‌کند.

برای اینکه بتوانید وبسایت خود را از پنالتی نجات دهید، بهتر است به طور کامل الگوریتم‌های گوگل را بشناسید و قوانین آن را رعایت کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما چه راه‌های دیگری برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن وجود دارد؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin