بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟


برای اکثر سایت‌ها این مسئله پیش می‌آید که کاربران پس از ورود به صفحه لندینگ پیج، به دلایل مختلف، از سایت خارج می‌شوند. این عمل بانس ریت را ایجاد می‌کند که تاثیرات منفی بر روی…

برای اکثر سایت‌ها این مسئله پیش می‌آید که کاربران پس از ورود به صفحه لندینگ پیج، به دلایل مختلف، از سایت خارج می‌شوند. این عمل بانس ریت را ایجاد می‌کند که تاثیرات منفی بر روی بهینه سازی سایت شما خواهد داشت. در این مقاله راه‌های کاهش نرخ پرش یا بانس ریت را توضیح می‎دهیم. اگر بانس ریت سایت شما بالا است و به دنبال راه‌های کاهش آن هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با رشدانا همراه باشید.

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

نرخ پرش یا Bounce Rate، درصد بازدیدکنندگانی است که به جای ادامه مشاهده سایر صفحات سایت، وارد سایت می‌شوند و سپس آن را ترک می‌کنند. این نرخ در واقع واحد اندازه گیری اثربخشی یک وب سایت در تشویق بازدیدکنندگان برای ادامه بازدید و جلوگیری از فعالیت نداشتن است. منظور از فعالیت نداشتن، کلیک نکردن روی لینک‌های داخلی، عدم تکمیل فرم‌ها، ثبت نام نکردن در سایت و… است. زمانی که برای بهبود عملکرد سایت خود تلاش می‌کنید، درواقع در حال کاهش بانس ریت هستید. اگر این نرخ کاهش پیدا نکند، بیانگر این است که بعضی از استراتژی‌ها درست اجرا نشده‌اند که خروج زودهنگام کاربر را سبب می‌شوند.

نرخ پرش چیست

چرا نرخ پرش ایجاد می‌شود؟

به طور کلی به دلایل مختلفی بانس ریت یک سایت افزایش پیدا می‌کند که این موارد را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

حتما بخوانید: گوگل آنالیتیکس چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

 

انتظارات کاربر برآورده نمی‎شود!

تصور کنید که به منظور خرید یک جاروبرقی، به سراغ جستجو و تحقیق در گوگل رفته‌‎اید و پس از سرچ کلمه کلیدی مورد نظرتان، وارد یکی از لینک‌ها می‌شوید. اما به جای آن‎که به صفحه فروش جاروبرقی و یا مشخصات آن منتقل شوید، با صفحه اصلی یک سایت روبرو می‌شوید. در این شرایط، احتمالا از آن صفحه خارج شده و بر روی سایر نتایج کلیک می‌کنید. یا این‎که به عنوان مثال، کاربری به دنبال دستور آشپزی خاصی می‌گردد. اما در صفحه شما تنها یک‎سری نکات کلی درباره آشپزی ذکر شده است. بنابراین مخاطب به دلیل آن‌که به هدف خود نرسیده، صفحه را می‌بندد و به سراغ یک لینک دیگر می‌رود.

زیبا نبودن طراحی سایت

طراحی سایت نامناسب و غیراصولی از نظر زیبایی شناختی، باعث می‌شود تا نرخ پرش آن تا حدود زیادی افزایش پیدا کند. یکی از مواردی که سبب می‎شود در نگاه اول کاربر تصمیم به ماندن در یک وبسایت بگیرد، زیبایی ظاهری آن و توجه به اصول ترکیب رنگ‌ها و… است. به عبارتی دیگر، کاربرها از روی ظاهر سایت درباره آن قضاوت می‌کنند. بنابراین هرچند که وبسایت شما از نظر محتوا غنی باشد، اما اگر ظاهر خوبی نداشته باشد، بانس ریت بالایی نصیبتان خواهد شد!

تجربه کاربری نامطلوب

هر چند که ظاهر قابل قبول سایت، در کاهش نرخ پرش موثر است، اما سهولت در استفاده و دسترسی آسان به اجزای یک وبسایت نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کنید. عدم دسترسی آسان به المان‌ها، می‎تواند سبب نارضایتی کاربران شود. در واقع اگر کاربری مجبور باشد برای رسیدن به مقصودش راه‌های مختلفی را بپیماید و به نتیجه نرسد، خیلی زود آن صفحه را ترک می‌کند و به سراغ یک وب‌سایت دیگر می‌رود.

چرا باید جلوی پرش کاربران را گرفت؟

عموما هدف اصلی در طراحی سایت و اقداماتی که پس از راه اندازی صورت می‌گیرد، درگیر کردن مخاطب با سایت و ترغیب او به انجام عمل دلخواه ما است. این عمل ممکن است خرید محصول، کلیک بر روی لینکی مشخص، اشتراک مطلب و… باشد. بالا بودن بانس ریت نشانه عدم علاقه کاربر به انجام این اقدامات است. همان طور که اشاره شد، افزایش بانس ریت سبب آسیب به سئو سایت نیز می‌شود. بنابراین  کاهش نرخ پرش، در بهبود روند کلی وبسایت بسیار مهم است.

راه‌های کاهش نرخ پرش یا بانس ریت کدامند؟

قبل از اینکه به پیاده سازی راه‌های کاهش بانس ریت بپردازید، باید تمامی صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند را در سایت خود شناسایی کنید. به منظور انجام این کار می‌توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید. در ادامه چند مورد از راه حل‌های کاهش نرخ پرش را معرفی می‌کنیم.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش گوگل آنالیتیکس و آنالیز کامل سایت

 

بهبود تجربه کاربری

بهبود تجربه کاربری یا UX، سبب افزایش تمایل کاربر به بازدید از سایت شما می‌شود. طراحی یک سایت استاندارد با پلتفرم مطلوب و کاربرپسند، اولین گام برای کاهش بانس ریت است.

افزایش سرعت سایت

کاربران سایت شما انتظار دارند سایت در کسری از ثانیه نمایش داده شود! در واقع اولین چیزی که نظر آنان را جلب می‌کند، سرعت لود شدن سایت است. راه‌های زیادی برای بهینه کردن سرعت سایت وجود دارد که در ادامه چند تا از مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کاهش حجم تصاویر

یکی از دلایلی که باعث می‌شود صفحات خیلی آهسته بارگذاری شوند و حوصله کاربر سر برود، حجم بالای تصاویر استفاده شده است. به منظور رفع این مشکل می‌توانید از ابزارهای آنلاین برای فشرده‌سازی آن‎ها و کاهش حجمشان استفاده کنید. یا اگر سایتی بر روی وردپرس دارید به راحتی می‌توانید با افزونه‌هایی مانند SEMRUSH این کار را انجام دهید.

ارتقا میزبان وب

اگر به هر دلیلی از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنید، بهتر است برای این قسمت کمی بیشتر سرمایه‌گذاری کرده و پلن خود را بهبود دهید. در واقع هاست‌های اشتراکی برای وبسایت‌هایی کارآمد هستند که ترافیک بسیار پایینی دارند. بنابراین اگر سایت پرمخاطبی دارید، انتخاب یک هاست این چنینی را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم!

حذف افزونه‌ها و اسکریپت‌های اضافه

اگر سایت شما با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا، مانند وردپرس راه‌‎اندازی شده، بهتر است سری به بخش افزونه‌های نصب شده بر روی آن بزنید و آن‎هایی که استفاده نمی‌کنید را حذف نمایید. این کار علاوه بر افزایش سرعت، سبب بهبود امنیت سایتتان نیز خواهد شد. استفاده از ابزار Webpagetest نیز در انجام این کار به شما کمک می‌کند.

 

حتما بخوانید: 8 روش تضمینی برای افزایش سرعت سایت

 

ایجاد و بهینه کردن Call to Action

یکی از راه‌هایی که بتوانید کاربر را در سایت خود نگه دارید، این است که انجام عملی را از او درخواست کنید. به این نوع درخواست‌ها Call to Action یا CTA گفته می‌شود. شما می‌توانید با طراحی یک فرم یا دکمه‌ای که توجه کاربر را جلب کند، درخواست‌های خود از بازدیدکنندگان را، بیان کنید.

 

حتما بخوانید: CTA، درخواستی هوشمندانه برای اقدامی بهینه

 

استفاده از ویدیو برای تعامل بیشتر

این موضوع برای همه ما ثابت شده است که استفاده از ویدیو نسبت به متن و عکس، برای کاربران جذاب‌تر است. با استفاده از ویدیو در پیش زمینه سایت، استفاده از انیمیشن، صوت و سایر ابزار می‌توانید نظر کاربران را جلب کنید و از خروج زودهنگام آنان از سایتتان جلوگیری نمایید.

راه های کاهش نرخ پرش

استفاده از تیترهای جذاب

یکی از عواملی که از خروج زود هنگام کاربران از یک صفحه جلوگیری می‌کند، وجود تیترهای جذاب و خیره‌کننده است. در واقع شما با به‌کاربردن چنین تیترهایی می‌توانید زمان ماندن مخاطب در سایتتان را افزایش دهید و او را ترغیب به مطالعه مطالب نمایید.

افزایش خوانایی صفحه

اگر صفحات سایت شما به گونه‎ای ساختاربندی شده‎اند که مطالب در خطوط ریز و نزدیک به هم قرار گرفته‎اند، به صورتی که هیچ چیز قابل فهم نیست، بالا بودن نرخ پرش آن کاملا طبیعی است! سعی کنید مطالبتان را تا حد امکان خوانا ساختاربندی کرده و از فونت و اندازه مناسب استفاده نمایید.

استفاده از داده‌های هیت مپ

Heat Map یک روش فوق‌العاده برای مشاهده نحوه تعامل کاربر با سایت است. ابزارهای متعددی برای این کار وجود دارد، اما Hotjar و CrazyEgg از بهترین آن‎ها هستند. شیوه استفاده از ابزارهای نام‎برده بسیار آسان است. شما می‌توانید به راحتی و با اضافه کردن یک قطعه کد جاوا اسکریپت، چگونگی پیمایش و تعامل مخاطبین با سایت خود را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. بدین ترتیب از عواملی که سبب افزایش نرخ پرش می‌شوند آگاه خواهید شد.

اضافه کردن لینک‌های داخلی

به احتمال زیاد از اهمیت استفاده از لینک‎های داخلی در سئو اطلاع دارید. اما جالب است بدانید که این لینک‌ها علاوه بر سئو، بر کاهش نرخ پرش نیز موثر هستند. درواقع پیوندهای داخلی یک سایت، افراد را به صفحات دیگر انتقال می‎دهند و این کار باعث می‏شود که نه تنها از سایت شما خارج نشوند، بلکه مدت زمان بیشتری را نیز در آن سپری کنند. بدین منظور، توصیه می‎کنیم که ساختار وبسایت خود را به گونه‎ای برنامه‎ریزی کنید که زمان کلیک بر روی یک لینک داخلی، یک تب جدید باز شود. به این ترتیب زمانی که مخاطبین شما وارد صفحه جدید می‎شوند، صفحه قبلی را ترک نخواهند کرد.

طراحی جذاب و خلاقانه

طراحی زیبا و اصولی صفحات می‎تواند مانند یک آهنربا، کاربر را به خود جذب کند. بنابراین بهتر است که همواره این نکته را مدنظر داشته باشید و برای بهبود آن تلاش کنید. لازم به ذکر است که اگر قرار است از تصاویر زیاد در طراحی‌های خود استفاده کنید، حتما از قبل حجم آن‌ها را کاهش دهید.

به کاربردن فهرست مطالب

معمولا مطالبی در شبکه‌های مجازی بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند که به اندازه کافی کامل و جامع باشند. اما مشکل بزرگی که در این‎گونه مطالب وجود دارد این است که پیدا کردن یک بخش خاص در محتواهای طولانی کمی دشوار است. در نظر بگیرید که برای یافتن یک پاراگراف خاص در یک محتوای 3000 کلمه‌ای، چقدر باید زمان صرف شود! بنابراین اگر کاربر احساس کند که مجبور است زمان زیادی را صرف این کار کند، خیلی زود صفحه را ترک خواهد کرد. در این‌جاست که استفاده از فهرست مطالب در محتوا، به خصوص آن‌هایی که مقداری طولانی هستند، بسیار کمک‎کننده خواهد بود.

لینک دادن به سایر مطالب مرتبط

این کار تقریبا شبیه همان لینک‎سازی داخلی است با این تفاوت که شما مطالب و مقالات شبیه به آن‎چه که مخاطبتان در حال مطالعه است را به او پیشنهاد می‌دهید. این کار نیز باعث می‎شود تا او پس از اتمام یک مقاله، به سراغ موضوع مرتبط بعدی برود و به این ترتیب نرخ پرش کاهش می‌یابد.

جمع بندی نهایی

افزایش نرخ پرش یا بانس ریت، همواره یکی از عوامل نگرانی صاحبین سایت بوده است. برای اینکه این نرخ را کاهش دهید، می‌توانید از راه حل‌هایی که در این مقاله بیان شد، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که به طور کلی، جذابیت و کاربرپسند بودن سایت شما، سبب کاهش بانس ریت خواهد شد. شما برای بهبود تجربه کاربری و کاهش نرخ پرش سایت خود از چه راهکارهایی استفاده می کنید؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin