چگونه بدون داشتن تجربه شغل پیدا کنیم؟


/

“من هیچ‌گونه تجربه کاری و یا سابقه شغلی ندارم، چطور می‎توانم شغل دلخواهم را بدست بیاورم؟ اصلا چنین چیزی امکان دارد و یا برای من فقط یک رؤیا باقی خواهد ماند؟” این سؤالی است که…

“من هیچ‌گونه تجربه کاری و یا سابقه شغلی ندارم، چطور می‎توانم شغل دلخواهم را بدست بیاورم؟ اصلا چنین چیزی امکان دارد و یا برای من فقط یک رؤیا باقی خواهد ماند؟”

این سؤالی است که اغلب دانشجویان، سربازان، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و حتی دبیرستانی‌ها از خود می‌‎پرسند و بخاطر رویارویی با تمام کارفرماهایی که به دنبال استخدام نیروی انسانی با سابقه هستند، احساس ناامیدی و سرخوردگی می‌کنند. در واقع، مدیران به دنبال نیروی انسانی ماهر، باتجربه و همینطور متخصص هستند و این امر باعث نگرانی تمام افراد بدون سابقه کاری شده به طوری که فکر می‌کنند هیچ شانسی برای رسیدن به شغل مورد علاقه شان ندارند و دست از تلاش می‌‎کشند.

ما در این مقاله از رشدانا قصد داریم به شما و تمام افرادی که هیچ گونه سابقه کاری ندارند، بگوییم که با استفاده از برخی تکنیک‌های ساده، می‌‎توانید به هدف تان برسید. در حقیقت، با کمی تلاش می‌‎توانید شرکت‌هایی که بدون سابقه کاری استخدام می‌کنند را پیدا کنید، بدون تجربه شغلی رزومه بنویسید، خود را به کارفرما اثبات کرده و حتی در شغلی استخدام شوید که در راستای رشته تحصیلی‌تان نباشد.

یافتن شغل بدون تجربه

راهکارهایی مفید برای استخدام بدون سابقه کاری

هرچند استخدام شدن بدون داشتن رزومه و تجربه کاری آن هم در شغل مورد علاقه‌تان، دشوار است اما به همه افراد موفقی بیندیشید که روزی در نقطه‌ای که شما الان در آن ایستاده‌اید، قرار داشتند. آن‌ها هم از صفر شروع کردند و اکنون نه تنها دارای سوابق شغلی متعدد هستند بلکه بخاطر حرفه‌ای بودنشان، در میان مردم کاملا شناخته شده هستند، درست مثل ایلان ماسک، هنری فرد، بیل گیتس و صدها فرد موفق دیگر در جهان.

در ادامه مؤثرترین راهکارهای کسب تجربه و افزایش مهارت را معرفی خواهیم کرد، همراه ما باشید.

 

حتما بخوانید: چگونه با سابقه کاری کم استخدام شویم؟

 

دانش شغلی خود را افزایش دهید

می‌پرسید به جز دانشگاه از چه راه‌هایی و چگونه می‌توانم در رابطه با شغل مورد علاقه‌ام آموزش ببینم؟ روش‌های مختلفی وجود دارد که می توانید آن‌ها امتحان کنید. اگر به عنوان مثال دیجیتال مارکتر شغل دلخواه‌تان است می‌‎توانید در دوره های حرفه ای کالج هایی مانند کالج رشدانا ثبت نام کنید. در واقع، صرف داشتن مدرک دانشگاهی کافی نیست و اگر از عهده هزینه دوره های موجود در بازار برنمی‌آیید، از مقالات، ویدئوها و پادکست های رایگانی که بسیار فراوان هم هستند، بهره ببرید.

 

کارآموزی کنید

خوشبختانه امروزه عده زیادی از مدیران برای استخدام یک نیروی خوب، فرصت کارآموزی را برای افراد بدون سابقه کاری هم فراهم کرده‌اند. بنابراین در دفاتر و سایت های کاریابی به دنبال شرکت‌های معتبری باشید که درخواست استخدام کارآموزی خود را منتشر کرده‌اند.

کارآموزی در شرکت

هرچند در دوران کارآموزی ممکن است بسته به میزان درخواست کارفرما، مدتی حدود 3 ماه را بدون دریافت حقوق و یا با دستمزدی بسیار کم، مشغول به کار شوید. با این حال، اگر نکات دوران کارآموزی را به خوبی رعایت کنید، معمولا مدیر شرکت به شما درخواست ادامه همکاری خواهد داد و این یک فرصت بزرگ برای شما است.

راه دیگری نیز وجود دارد و آن هم شرکت در فعالیت های داوطلبانه مرتبط با شغل دلخواهتان است. در فعالیت های داوطلبانه ساعات کمتری مشغول به کار خواهید شد و هیچگونه دستمزدی هم ندارید، اما از این فرصت برای تکمیل رزومه خود می‌‎توانید به خوبی استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: چرا باید کاراموزی کرد؟ تأثیرکارآموزی در کسب فرصت های شغلی

 

شبکه‌های ارتباطی قوی بسازید

یکی دیگر از راه های استخدام شدن در حالی‌که سابقه کار ندارید، این است که حلقه اطرافیان خود را گسترش دهید. این اشخاص می‌‎توانند شما را به سازمان‌ها و شرکت‌های موردنظرتان معرفی کنند. البته برای شبکه سازی، باید وقت بگذارید. در شبکه‌های اجتماعی همچون لینکدین، انجمن ها و گروه های تخصصی که مرتبط با شغل موردنظرتان هستند، عضو شوید، مطالعه کنید و با بالا بردن دانش خود در بحث‌های گروهی شرکت کنید.

 

حتما بخوانید: شبکه سازی و دلیل اهمیت آن

 

رزومه نویسی صحیح را بیاموزید

رزومه های کاری قوی، همیشه پر از دستاوردها، تخصص و دانش صاحبانشان نیستند. آنچه در رزومه نویسی مهم است نحوه صحیح ارائه مهارت‌ها، توانمندی‌ها و سوابق کاری است. حقیقت این است که مدیران روزانه با ده ها رزومه سروکار دارند و شما باید بتوانید شروع بسیار خوبی داشته باشید تا کارفرما جلب رزومه‌تان شود و به سرعت آن را کنار نگذارد.

 

حتما بخوانید: مراحل و نکات نوشتن رزومه برای تازه کارها

 

مصاحبه کننده را تحت تأثیر قرار دهید

اگر بتوانید یک داستان جذاب از روند تحصیل، کارها و پروژه های انجام شده اخیر، اهداف شغلی و انگیزه های خود به مصاحبه کننده، بگویید؛ قادر هستید که او را تحت تأثیر آینده نگری، شوق، انگیزه و علاقه تان قرار دهید. به این ترتیب شانس استخدام شدن خود را نیز بالا می‌برید.

مصاحبه کاری موفق

واقع بین باشید

بهتر است شرایط خود را فراموش نکنید و درگیر بلندپروازی های بیهوده نشوید. شما به عنوان فردی که در ابتدای راه استخدام شدن است، فاقد برخی از مهارت‌ها و تجارب هستید بنابراین برای شروع به کار، شغلی را انتخاب کنید که توانایی انجام آن را دارید. اهداف خود را کاملا منطبق با واقعیت ترسیم کنید و با افزایش سطح دانش و مهارت‌های نرم، به شغل مورد علاقه خود نزدیک شوید.

 

مهارت‌های نرم را در کنار مهارت‌های سخت‌تان بهبود دهید

مهارت های سخت (Hard Skills) همان دانش فنی مورد نیاز برای انجام یک شغل است همچون توانایی رانندگی با ماشین و داشتن گواهینامه رانندگی. در مقابل مهارت‌های نرم (Soft skills) تعیین کننده نحوه تعامل افراد با یکدیگر هستند و شامل مهارت‌های ارتباطی، حل مسأله، مدیریت زمان و… می‌شوند.

امروزه مدیران افرادی را به استخدام سازمان شان درمی‌آورند که علاوه بر برخورداری از مهارت های فنی و سخت، بتوانند کار تیمی انجام دهند، خلاقیت داشته باشند، زمان خود را به درستی مدیریت کرده و به طور خلاصه، در استفاده از مهارت های نرم بسیار توانمند عمل کنند.

 

حتما بخوانید: مهارت‌های نرم چیست و چرا باید مهارت‌های نرم را بیاموزیم؟

 

و اما جمع بندی

ما در این مقاله از رشدانا تلاش کردیم تا حد امکان بهترین روش های استخدام شدن در شغل مورد علاقه‌تان را معرفی کرده و هر یک را توضیح دهیم. پس بهتر است خودتان را فریب ندهید و نداشتن سابقه کاری را بهانه‌ای برای بیکار ماندن ندانید.

در واقع با تلاش، انگیزه و استفاده از روش های گفته شده در این مطلب می‎توانید مهارت ها و توانمندی های خود را به خوبی ارتقاء دهید و در جلسات مصاحبه، مانند فردی حرفه ای و نه مبتدی، نظر کارفرما را جلب کرده و قرارداد کاری خود را منعقد کنید. آیا شما هم روش های خوبی برای استخدام شدن افراد مبتدی و بدون تجربه شغلی، می‌شناسید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

جادوی اقناع مشتری

Customer Persuasion

مشتری‌ات را دست خالی نگذار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin