چرا داشتن مهارت بیش از حد خوب نیست؟


آیا در مورد مهارت بیش از حد در کار چیزی شنیده‏‌اید؟ می‎دانید چرا داشتن مهارت بیش‌ازحد، خوب نیست؟ ما در این مطلب از رشدانا قصد داریم راجع به افرادی صحبت کنیم که احساس می‏‌کنند در…

آیا در مورد مهارت بیش از حد در کار چیزی شنیده‏‌اید؟ می‎دانید چرا داشتن مهارت بیش‌ازحد، خوب نیست؟ ما در این مطلب از رشدانا قصد داریم راجع به افرادی صحبت کنیم که احساس می‏‌کنند در شغل خود خیلی خوب عمل می‏‌کنند و هم اکنون باید به دنبال یک شغل جدید باشند.

واقعیت این است که اگر بیش از حد در کار خود مهارت داشته باشید، در مسیر شغلی خود با اتفاقات نه چندان خوشایند مواجه خواهید شد. هنگامی که مدیر یا سرپرست تیمی که در آن عضو هستید باور داشته باشد که شما یک کارمند فوق‎العاده‏‌اید، سطح انتظارات او از شما افزایش خواهد یافت. شاید بپرسید که اشکال این موضوع چیست؟ مشکل اینجا است که به یک کارمند اجتناب ناپذیر تبدیل شده و فردی می‎شوید که به تدریج فرصت‌‏های متعدد برای پیشرفت شغلی را از دست خواهد داد.

اگر شما نیز از آن دسته کارمندانی هستید که مهارت بالایی در کار خود دارید و از سوی دیگر، به دنبال رشد و ارتقاء شغلی هستید؛ تا انتهای این مطلب از رشدانا همراه ما باشید.

مهارت بیش از حد

مهارت زیاد از حد چه بدی هایی دارد؟

بی تردید همه ما هنگامی که در کار خود از تخصص و مهارت بالایی برخوردار هستیم، نسبت به خودمان احساس خوبی داریم. این موضوع حاکی از این است که نسبت به شغل و تعهدات کاری خود، کاملا مسئولانه برخورد می‏کنیم و در واقع این نشانه بسیار خوبی است.

بنابراین، اگر شما هم با تلاش فراوان در حال انجام وظایف شغلی خود هستید و از مشارکت فعالانه در کار لذت می‏برید، احتمالا رضایت زیادی از خود داشته و برای حرکت به سمت جلو آمادگی دارید.

اینجا است که باید از خود بپرسید که چرا داشتن مهارت بیش‌ازحد، خوب نیست؟ واقعیت این است که مهارت بالا در کار باعث می‏شود مدیرتان بخواهد برای همیشه در سازمان یا شرکت او باقی بمانید. ممکن است بگویید این که چیز خوبی است، چرا باید برای این موضوع نگران باشیم!

تا به حال فکر کرده‌اید اگر برای همیشه قرار باشد در موقعیت و پست شغلی فعلی خود باقی بمانید، پس پیشرفت در مسیر شغلی چه می‎شود؟ مگر این همه سخت کوشی و افزایش تخصص برای رفتن به پله بعدی نیست؟ اینجا است که باید بگوییم، همواره مهارت بیش از حد داشتن، الزاما خوب نیست. چرا که ممکن است نتوانید به پله‌های بعدی مسیر شغلی خود صعود کنید.

کارمندانی که به طور مداوم از خود تعهد نشان داده و حتی مسئولیت‌های اضافه تیم را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند، به تدریج به کارکنانی اجتناب ناپذیر تبدیل می‏شوند. کارمند اجتناب ناپذیر یا ضروری، کارمندی ارزشمند است که تقریبا هیچ جایگرینی برای او پیدا نمی‎شود. با این حال مدیران ترجیح می‏دهند اینگونه کارمندان را پیوسته در کنار خود نگه داشته و به این صورت، مانع پیشرفت آنان خواهند شد.

 

حتما بخوانید: بهترین مهارت های شغلی که ارزششان از مدرک بیشتر است.

 

علاوه بر آن، سطح انتظارات از چنین کارمندانی بسیار بالا است. همین موضوع باعث می‏شود دائما توقع مدیر از کارمند افزایش یابد. این در حالی است که پس از مدتی ایده‌ها و نحوه کار کردن اینگونه کارمندان همچون گذشته دیده نمی‏شود و آن‏ها به تدریج ارزش خود را از دست می‏دهند.

این وضعیت کاملا ناراحت کننده و حتی ناامید کننده است. چرا که این افراد علیرغم از دست دادن احساس ارزشمندی، تصور می‌کنند برای دستیابی به موقعیت شغلی بالاتر، هیچ راهی ندارند. از این رو، خود را لایق ارتقاء در شغل ندانسته و در همان حرفه باقی می‌مانند.

جالب است بدانید تحقیقات صورت گرفته در این رابطه نشان می‌دهند کارمندان سخت کوشی که دائما به دنبال جلب رضایت مدیر خود هستند؛ در نهایت تحت فشار مدیر یا سرپرست خود قرار می‌گیرند. به این دلیل که همواره برای اثبات خود تلاش کرده و زمان بیشتری را برای کار کردن نسبت به همکاران‌شان اختصاص می‌دهند. اینگونه کارمندان، حتی به قیمت دور شدن از اهداف خود، حاضرند فرصت‌ها و زمان خود را برای کمک به همکاران ار دست بدهند. بر همین اساس، بیش از حد لازم مهارت داشتن در کار، باعث می‏شود به عقب برگشته و متضرر شوید.

حال، راه چاره چیست؟ همچنان تا انتهای این نوشته همراه ما باشید تا برای تغییر این وضعیت چند راهکار ساده را معرفی کنیم.

 

چگونه از وضع موجود خارج شویم؟

حال که دانستید چرا داشتن مهارت بیش‌ازحد، خوب نیست و قصد خروج از چنین وضعیتی را دارید، کافی است که چند راهکار زیر را به کار بگیرید.

مهارت کافی در کار

به همکاران خود برای تلاش بیشتر، فرصت بدهید

اینکه همیشه باید در رأس و محور تمام فعالیت‌ها باشید را کنار بگذارید. ضروری است که مدل رفتاری خود را تغییر دهید و به مدیران و همکاران خود نشان دهید که آن‎ها هم باید در تصمیم گیری‌ها سهیم باشند. در انجام کارهای سخت، داوطلب نشوید و اجازه دهید دیگران نیز در چنین شرایطی، توان و مهارت خود را بروز دهند.

در بیان نظرات خود کمی صبور باشید. هرچند راه حل مسائل نزد شما باشد اما این فرصت را در اختیار سایر همکاران نیز قرار دهید تا بیشتر تفکر کرده و به دنبال راه حل باشند. با این حال، پس از شنیدن نظرات مختلف، نظر خود را ابراز کنید.

 

مهارت‌ها و دانش خود را به همکارتان انتقال دهید

حتما در میان همکاران‏تان فردی وجود دارد که در غیاب شما توانایی انجام وظایفتان را دارد. به روزهایی فکر کنید که بالاجبار باید از کار خود دور بمانید. به حجم کاری که پس از بازگشت به محل کار دارید، فکر کنید! بهتر نیست همین امروز دانش خود را به یکی از همکاران مورد اعتمادتان انتقال دهید؟

در مقابل، از او بخواهید مهارت‏ها و اطلاعات مورد نیاز پست سازمانی‏اش را به شما بیاموزد. این کار نه تنها برای خود شما بلکه برای سازمان نیز بسیار مفید است. حتی اگر قصد خروج از سازمان را دارید، با انجام این کار مدیرتان با آسودگی بیشتر به دنبال یک کارمند جایگزین خواهد بود و اینگونه سریع‌تر به سمت فرصت شغلی جدید می‎روید.

 

به ترک شغل هم فکر کنید

اگر مطمئن هستید که مهارت بیش از حد شما در کار باعث شده در شغل فعلی در جا بزنید، پس بهتر است همین حالا به دنبال یک کار بهتر بروید. البته، پیش از این کار ابتدا با کارفرمای خود گفتگو کنید. از او بخواهید شرایط لازم برای ارتقاء شغلی، افزایش درآمد و موضوعاتی از این دست را برایتان فراهم آورد. با این حال اگر مدیرتان چنین پیشنهادی را نپذیرفت، به دنبال جایی باشید که برای رشد و توسعه شغلی کارمندان‎شان اهمیت فراوانی قائل‌اند.

 

حتما بخوانید: مهم ترین دلایل ترک شغل کارمندان چیست؟

 

و اما جمع بندی

مخاطب این سؤال که: ” چرا داشتن مهارت بیش‌ازحد، خوب نیست؟” تمام کارمندانی هستند که به دلیل برخورداری از مهارت و دانش بالا، به تدریج به یک کارمند ضروری تبدیل شده و احساس ارزشمندی خود را از دست می‌دهند. همانطور که در این مطلب از رشدانا اشاره کردیم، به محض درک این موضوع باید دست به کار شده و شرایط را تغییر دهید.

آیا شما هم در چنین وضعیتی قرار داردید یا در گذشته تجربه‌ای به این شکل داشته‌اید؟ نظرات و تجربه‌های خوب شما باعث ارتقاء سطح کیفی این مقاله می‏شود؛ آن‎ها را با ما در میان بگذارید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin