لینکدین چیست و چرا باید در این شبکه اجتماعی فعالیت کنیم؟


/

امروزه قدرت ارتباطات و تعامل بسیار مهم است و در بعضی موارد، افراد به کمک لینک‌های تجاری و اجتماعی که می‌سازند، شناخته می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی ساخت این خطوط ارتباطی را بسیار راحت کرده‌اند؛ فقط کافی…

امروزه قدرت ارتباطات و تعامل بسیار مهم است و در بعضی موارد، افراد به کمک لینک‌های تجاری و اجتماعی که می‌سازند، شناخته می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی ساخت این خطوط ارتباطی را بسیار راحت کرده‌اند؛ فقط کافی است در یکی از آن‌ها عضو شوید تا بتوانید فهرستی از تعاملات و لینک‌های خود را داشته باشید. یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌ها برای شبکه‌سازی، لینکدین است.

میلیون‌ها فرد متخصص در این شبکه حضور دارند و در حال انتقال تجربه، جذب نیرو، سرمایه‌گذاری یا جذب سرمایه هستند. در دنیایی که تمام کارها بر پایه ارتباط و تعامل استوار است، عضو نبودن در چنین بسترهایی شاید چندان هوشمندانه نباشد. اگر دوست دارید بدانید شبکه اجتماعی محبوب و قدرتمند لینکدین چیست، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

لینکدین چیست

لینکدین LinkedIn چیست؟

شبکه اجتماعی LinkedIn، در سال 2003 فعالیت خود را در راستای شکل‌گیری ارتباطات حرفه‌ای و کاری در بستر وب آغاز کرد. لینکدین در واقع یک سایت آمریکایی شبکه سازی اجتماعی برای افرادی که در مشاغل حرفه ای هستند، است. جالب است بدانید، امروزه بیش از 65 میلیون نفر متخصص حوزه‌های مختلف شغلی در این شبکه حضور دارند و از آن برای توسعه یا ارتقا خدمات و مشاغل خود استفاده می‌کنند.

LinkedIn مانند سایر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مشابه، صرفا برای ساختن روابط دوستانه و گسترش ارتباطات اجتماعی نیست؛ بلکه کاربرد اصلی آن، ساخت و احیای روابط استراتژیک به هدف ارتقا جایگاه شغلی است. به همین خاطر تعداد اتصال و ارتباطات شما با افراد مختلف چندان اهمیت ندارد؛ در مقابل، نوع ارتباطات شما با دیگران مهم است.

احتمالا به این موضوع توجه کرده‌اید که LinkedIn به طور خودکار تعداد اتصالات شما را بعد از 500 نفر، نشان نمی‌دهد؛ به نظر شما دلیل این کار چیست و یا به بیان دیگر مفهوم آن چه می‌تواند باشد؟ همان طور که پیشتر هم گفتیم، هدف از عضویت در لینکدین، گسترش ارتباط اجتماعی و فعالیت در بستر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیسبوک نیست و عدد دوستان یا دنبال کنندگان شما اهمیتی ندارد. در این شبکه کیفیت از کمیت و تعداد مهم‌تر است و جنس روابط و اتصالات هستند که چشم‌اندازها را تعریف می‌کنند.

 

کارفرمایان و کارجوها کنار هم در لینکدین

یکی دیگر از نکات جالب توجه درباره لینکدین این است که کارفرماها و کارجویان هر دو در این شبکه اجتماعی حضور دارند. از تمامی کشورهای دنیا در این سایت عضو هستند و همچنین، اکثر مدیران 500 کسب و کار موفق جهانی هم در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. اگر دقت کرده باشید، قسمتی از لینکدین، به تبلیغات اختصاص می‌یابد اما این تبلیغات همانند شبکه‌های مشابه مثل اینستاگرام، آزاردهنده نیست و حس بدی به بیننده منتقل نمی‌کند. در واقع تبلیغات در لینکدین متفاوت از بازاریابی شبکه های اجتماعی دیگر است.

اساس و قاعده شبکه لینکدین این گونه است که در وهله اول شما با کسانی که آن‌ها را می‌شناسید و شما را می‌شناسند، ارتباط می‌گیرید و از همین طریق، شبکه خود را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کنید تا به افراد و منابع جدید، کار یا پروژه، گروه، نهاد، کمپین و شرکای جدید متصل شوید. این شبکه، برای ایجاد چشم‌اندازی مدت‌دار از جایگاه شغلی، کار، جذب خریدار یا مشتری و ارتباطات شما برای جذب سرمایه‌گذار بسیار ایده‌آل است.

مزایای عضویت در لینکدین چیست؟

عضویت در شبکه اجتماعی لینکدین مزایای منحصر به فردی دارد که تعدادی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • امکان ارتباط با متخصصین بنام حوزه‌های مختلف و کسب تجربه: افراد مشهور و موفق بسیاری در سایت LinkedIn حضور دارند که می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.
  • شما می‌توانید در حیطه کاری و مهارتی خودتان تولید محتوا کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • امکان ارائه رزومه آنلاین یا به عبارت دیگر، کارت ویزیت اینترنتی: با ارسال آدرس شخصی خود برای افراد دیگر، آن‌ها می‌توانند مشخصات شخصی و شغلی شما را بررسی کنند.
  • گرفتن توصیه‌نامه از افراد متخصص: این توصیه‌نامه‌ها بسیار مهم هستند و نشان می‌دهند شما در کار خود مهارت دارید.
  • ارتباط با گروه‌ها و انجمن‌های مختلف: هر حوزه شغلی و کاری در لینکدین، گروه و انجمن خاصی دارد که با عضو شدن در آن‌ها قادر خواهید بود تا در اولین فرصت از اخبار رشته خود آگاه شوید.
  • آگاهی از اخبار مختلف مانند سمینارهای علمی و مسابقات بین‌المللی
  • دریافت پیشنهادات کاری مختلف، کارآموزی و همچنین، شرکت در دوره‌های آموزشی
  • امکان جذب سرمایه‌گذار برای ایده و استارت‌آپ یا استخدام نیروی انسانی
  • برون‌سپاری پروژه‌های شرکت به افراد ماهر
  • تبادل نظر و ارتباط با دوستان و همکاران درباره مسائل مختلف: این آگاهی شما را ارتقا می‌دهد.

مزایای عضویت در لینکدین

 

پروفایل لینکدین چیست؟

برای ساخت حساب کاربری در لینکدین، مانند هر شبکه اجتماعی دیگری نیاز به ایمیل، نام کاربری و رمز عبور دارید. بعد از وارد کردن این اطلاعات در صفحه ثبت‌نام موارد زیر در اختیار شما قرار می‌گیرند که می‌توانید به مرور آن‌ها را تکمیل کنید:

  • اصل رزومه
  • خلاصه‌ای از زندگی و ویژگی‌های شخصیتی خودتان
  • اطلاعات تماس مانند ایمیل، شماره تلفن، حساب اینستاگرام یا توییتر و غیره
  • پیوند و لینک به سایت یا وبلاگ شخصی
  • کارفرمایان سابق یا سوابق کاری گذشته
  • کتاب‌ها و مقالات یا پژوهش‌هایی که انجام داده‌اید.
  • امکان درج عکس پروفایل

لینکدین پروفایل

یکی از نکات مهمی که درباره لینکدین باید رعایت کنید، رفتار در چهارچوب کاری و تخصصی است؛ یعنی نباید از مهمانی‌ها، حیوانات خانگی و غذای رستوران خود عکس یا محتوا به اشتراک بگذارید. اشتراک‌گذاری محتوا در لینکدین قواعد خاصی دارد که به مرور آن‌ها را خواهید آموخت.

کانکشن در لینکدین چیست؟ چه کاربردی دارد؟

پس از اینکه به‌خوبی متوجه شدید که شبکه اجتماعی لینکدین چیست، حالا نوبت به توضیح راجع به بخش‌های مهم آن می‌رسد. این پلتفرم اجزاء مختلفی دارد که در اینجا قصد داریم درمورد یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بخش‌های آن به نام کانکشن صحبت کنیم.

اگر با فیسبوک کارکرده باشید، می‌دانید که اضافه‌کردن یک فرد جدید به این شبکه شروعی برای تعامل با او است که در اینجا به آن فرد دوست یا Friend گفته می‌شود. در لینکدین نیز به همین ترتیب، شما قادر هستید افرادی را به‌عنوان دوست انتخاب کنید. منتها در این شبکه، نام آن‌ها “کانکشن” است. ایجاد Connection این امکان را به شما می‌دهد که اطلاعات پروفایل و پست‌های فرد مقابل را مشاهده کرده و با او وارد ارتباط شوید.

موردی که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم، ایجاد کانکشن با افرادی است که در حوزه شغلی و تحصیلی شما قرار دارند درواقع در لینکدین نباید مانند سایر شبکه‌های اجتماعی با تمام اعضاء خانواده، دوستان و آشنایان ارتباط برقرار کنید. چراکه این کار نشان می‌دهد هدف شما ساختن یک شبکه حرفه‌ای نیست و صرفاً در پی منافع خود هستید.

به یاد داشته باشید که این پلتفرم، برای مراودات شغلی و حرفه‌ای ایجاد شده و افراد برای بهبود موقعیت شغلی خود وارد آن می‌شوند. پس، پیش از آنکه هر فردی را به شبکه ارتباطی خود وارد کنید از خود بپرسید این فرد تا چه حد می‌تواند منجر به آشنا شدن من با کارفرماها شود؟

از سوی دیگر، قابل‌فهم بودن مطالب صفحه‌تان برای افرادی که در حلقه کانکشن شما قرار دارند، مهم است. مثلاً شما دیجیتال مارکتر هستید؛ اما افرادی را انتخاب کرده‌اید که هیچ‌چیز از حوزه کاری‌تان نمی‌دانند. بدون تردید آن‌ها نمی‌توانند نسبت به مطالب شما واکنش نشان داده و این امر باعث کاهش تعاملات شما در LinkedIn خواهد شد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

انواع کانکشن در لینکدین

به‌طورکلی در LinkedIn ما 3 نوع یا 3 سطح از کانکشن را داریم. این سطوح عبارت‌اند از:

سطح اول یا First

فرض می‌کنیم نام شما مریم است و به فردی که در حوزه شغلی شما است درخواست کانکشن می‌دهید. نام او زهرا است و سپس زهرا نیز شما را دنبال می‌کند. اینجا سطح اول کانکشن ایجاد شده و شما و زهرا درست مثل سایر شبکه‌های اجتماعی وارد تعامل با یکدیگر خواهید شد.

سطح دوم یا Second

در سطح دوم قضیه کمی متفاوت و در ظاهر پیچیده‌تر است. همان مثال را به یاد بیاورید. زهرا در کانکشن سطح یک شما قرار گرفت. درست است؟ حالا تصور کنید زهرا ۱۰۰ کانکشن دارد که همه این صد نفر تبدیل به کانکشن‌های سطح دوم شما می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، دوست شما زهرا صد نفر دوست دارد و این‌گونه دوستانِ دوست شما، کانکشن سطح دوم شما خواهند شد.

سطح سوم یا Third

کانکشن سطح دوم را در مثال قبلی به یاد بیاورید. زهرا، ۱۰۰ نفر کانکشن داشت که اصطلاحاً کانکشن سطح دوم شما بودند. حال تصور کنید یکی از همان ۱۰۰ نفر فردی به نام مژده است. مژده، ۵۰ کانکشن دارد و نام یکی از آن‌ها سهیلا است. در اینجا کانکشن شما و سهیلا، کانکشن سطح سوم است.

حالا تصور کنید که الهام، ۳۵۰ کانکشن دارد. ارتباط میان شما و کانکشن‌های الهام بسیار دور است که به آن out of network گفته می‌شود. اگر از بالا به این سطح‌بندی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که با هرمی از شبکه‌ها در لینکدین سروکار دارید. دلیل این نوع شبکه‌سازی از سوی لینکدین این است که ارتباطات حرفه‌ای گسترش‌یافته و از سوی دیگر فرایند ارتباطات نیز آسان‌تر شود.

جمع بندی نهایی

در این مقاله درباره اینکه شبکه اجتماعی لینکدین چیست، صحبت کردیم. این سوشال نتورک منبعی ارزشمند برای صاحبان مشاغل و کسب و کارهاست؛ چرا که به کمک این شبکه اجتماعی پرقدرت می‌توانند ارتباطات خود را گسترش داده و شبکه‌سازی کنند. همچنین، با جذب منابع مالی و انسانی رتبه کسب‌و کار خود را ارتقا ببخشند و همواره با مشتریان و شرکای بالقوه خود، در ارتباط باشند.

لینکدین برای صاحبان مشاغل دورکار و همچنین، فریلنسرها هم بستری ایده‌آل محسوب می‌شود تا به این روش با مشتریان جدید ارتباط گرفته و پروژه‌های بیشتری دریافت کنند. اگر می‌خواهید لینک‌های باکیفیت بسازید و با افراد متخصص در ارتباط باشید، پیشنهاد می‌کنیم همین امروز در شبکه لینکدین عضو شوید و خدمات خود را توسعه دهید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما چه دلایل دیگری وجود دارد که به ما نشان می دهد باید از لینکدین استفاده کنیم؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

Social Media Marketing

شبکه های اجتماعی، یک بازار پر مخاطب برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin