مراحل و نکات نوشتن رزومه برای تازه کارها


/

همه ما می‎‌دانیم که رزومه نویسی برای فردی که اصطلاحا صفر کیلومتر است و یا به تازگی فارغ التحصیل شده و به دنبال شغلی مناسب است؛ بسیار متفاوت‌تر از رزومه نویسی یک فرد با سابقه…

همه ما می‎‌دانیم که رزومه نویسی برای فردی که اصطلاحا صفر کیلومتر است و یا به تازگی فارغ التحصیل شده و به دنبال شغلی مناسب است؛ بسیار متفاوت‌تر از رزومه نویسی یک فرد با سابقه و دارای تجربه شغلی چندین ساله است. هرچند نوشتن رزومه برای تازه کار‌ها، سخت و پیچیده بنظر می‌رسد اما این کار هم، مانند سایر کارهای دیگر، ممکن و شدنی است. یعنی نیاز به مقداری مطالعه و یادگیری تکنیک‌های رزومه نویسی دارد و بس!

بنابراین اگر دانشجو هستید و به دنبال یک شغل پاره وقت می‌گردید، پس از سال‌ها تحصیل قصد دارید شروع به کار کنید و یا درحال یادگیری یک مهارت جدید هستید که با استفاده از آن وارد بازر کار شوید؛ نگران نداشتن رزومه‌ای بلند بالا و قوی نباشید. شما با همین مهارت‌ها و داشته‌های امروزتان هم می‌‎توانید رزومه‌ای بنویسید که مدیران شرکت ها و کارفرماها، توسط آن به شما اعتماد کرده و در جایی که تمایل دارید مشغول به کار شوید.

نوشتن رزومه برای تازه کار ها

 

چگونه بدون داشتن سابقه کاری رزومه نویسی کنیم؟

هرچند رزومه تازه کارها (Fresher Resume) باید با با دقت و حساسیت بیشتری تهیه شود اما بهتر است بدانید حتی مدیران با سابقه شرکت‌های بزرگ که قصد دارند در کمپانی‌های بین المللی استخدام شوند نیز باید با حساسیت، دقت و صرف زمان به رزومه نویسی می‌پردازند. این گونه افراد علاوه بر برخورداری از تجربه، دانش، تخصص و مهارت‌های نرم و سخت بسیار زیاد، اگر نتوانند معرفی بی‌نقصی از دستاوردها و شخصیت‌شان داشته باشند باید قید یک فرصت شغلی کم نظیر را به راحتی بزنند.

بنابراین، اگر سابقه کار ندارید و یا تازه کار هستید، نوشتن رزومه‌ای که به خوبی شما و توانمندی‌هایتان را به دیگران معرفی کند، اولین و اساسی ترین گام برای استخدام شدن است. شما با ارائه یک رزومه قوی به کارفرما، خود را متمایز از سایر متقاضیان نشان می‎‌دهید و در صورتی‌که در جلسه مصاحبه هم با اعتماد به نفس ظاهر شوید، به فرصت شغلی مناسبی دست پیدا می‎‌کنید.

ما در رشدانا، مراحل و تکنیک‌های نوشتن یک رزومه عملکردی یا کاری (Functional Resume)  قوی را در زیر برای شما آورده ایم. در واقع رزومه عملکری گزینه بسیار مناسبی برای افراد کم سابقه و یا بی‌سابقه شغلی است که اهمیت داشتن تجربه کاری را کم‌رنگ می‌‎کند و از این طریق شانس فرد را برای استخدام شدن بالا می‌برد. پس مراحل زیر را به خوبی مطالعه کرده و از آن‌ها برای رزومه نویسی بهره ببرید.

 

حتما بخوانید: چگونه مناسب‌ترین شغل را برای خود پیدا کنیم؟

 

1- بررسی کنید کارفرما چه نوع وظایفی از شما می‌خواهد

اولین گامی که باید بردارید این است که شرح وظایف شغل موردنظر را به دقت بخوانید. با استفاده از این ترفند متوجه می‌شوید که دقیقا در رزومه خود باید بر روی چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی تأکید کنید. از سوی دیگر، شما به کلمات کلیدی دست پیدا می‌کنید که با آوردن آن‌ها در رزومه، کارفرما را به خود مشتاق می‌‎کنید.

به وظایف شغلی ذکر شده در آگهی زیر که یک شرکت برای استخدام طراح و مدیر سایت منتشر کرده توجه کنید:

  • آپدیت اطلاعات بر اساس اطلاعات جدید دریافتی
  • مدیریت ارتباط موثر برای مشتری و برنامه ریزی برای وفادار سازی مشتریان
  • تسلط بالا به مانیتورینگ و گزارش دهی سایت Google Analytics‌ و Search Consol و …) و شبکه‌های اجتماعی
  • آپدیت اطلاعات بر اساس اطلاعات جدید دریافتی
  • توانایی رصد، بررسی، و بارگذاری محتوا در سایت و شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت تحویل محصولات و ارتباط با مشتری

هنگام بررسی چنین شرح وظایفی متوجه می‌شویم که مهارت ارتباط با مشتری در دو جا مطرح شده، این همان چیزی است که باید در رزومه ارسالی به این شرکت، بر آن تأکید داشته باشید.

 

2- اطلاعات تماس خود را قید کنید

پس از اینکه با دقت، وظایف شغلی آگهی استخدامی مورد نظرتان را بررسی کردید و و مطمئن شدید که این همان شغل مناسب شما است؛ اولین کار برای شروع رزومه نویسی، ذکر اطلاعات تماس‌تان است. در واقع برای نوشتن رزومه باید ابتدا اطلاعات تماس خود را قید کنید. اطلاعاتی همچون آدرس دقیق محل سکونت، شماره تماس، ایمیل و لینک پروفایل شبکه های اجتماعی به ویژه لینکدین.

البته اگر قصد دارید لینک شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها عضو هستید را بنویسید، باید به این موضوع دقت داشته باشید که فعالیت شما در آن شبکه‌ها در راستای شغل مورد نظرتان باشد. توقع نداشته باشید که پیج اینستاگرام یا بیوی تلگرام‌تان کاملا غیر حرفه‌‌ای باشد و کارفرما با سر زدن به آن‌ها متوجه شود که شما فردی حرفه‌ای هستید! از این رو سعی کنید در رابطه با کار مورد علاقه خود، مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

مثال:

سمیه عرفانی

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان…

شماره همراه….

ایمیل: …(آدرس ایمیل تان کوتاه و رسمی باشد)

شبکه های اجتماعی: (بهتر است لینک عضویت خود در هر یک از شبکه های اجتماعی را در کنار تصویر آن شبکه بنویسید)

 

3- درج اطلاعات مربوط به سابقه شغلی و تجارب کاری

این قسمت از نوشتن رزومه برای تازه کارهایی که هیچ نوع سابقه کاری ندارند؛ تا حد زیادی مشکل است. ممکن است شما حتی تجربه کار پاره وقت هم نداشته باشید اما مهم این است هر نوع کار پروژه‌ای یا داوطلبانه مرتبط با شغل مورد نظرتان را حتما قید کنید.

نکته مهم دیگری که بسیاری از تازه کارها از آن غافل‌اند، عدم توجه به دوران کارآموزی است. در واقع دوران کارآموزی بخشی از دوران کاری شما به شمار می‌‎آید و با توضیح تجاربی که در این مدت کسب کرده اید می‎‌توانید کارفرما را قانع کنید که شما فردی توانمند در آن حوزه شغلی هستید.

مثال:

  • شرکت در دوره آموزش برنامه نویسی به نوجوانان مناطق محروم مشهد با همکاری استارتاپ …- سال 97
  • 3 ماه کارآموزی در بخش طراحی سایت استارتاپ…- سال 99
  • فعالیت در پروژه‌‌های برنامه نویسی دبیرستان …- سال 93

 

4- بر مهارت‌های خود تکیه کنید

در این مرحله از رزومه نویسی بایستی بر مهارت‌های نرم و سخت خود که برای به دست آوردن شغل دلخواه تان ضروری است، تأکید کنید. بهتر است جهت آشنایی بیشتر با این موضوع، نگاه کوتاهی به تعریف هر دوی آن‌ها داشته باشیم.

تکیه بر مهارت ها

مهارت های نرم مجموعه‌ای از مهارت‌های بین فردی هستند که بر نوع و نحوه تعامل تان با سایرین تأثیر می‌گذارند. کار تیمی، مدیریت زمان، رهبری، انعطاف پذیری، توانایی حل مسأله و مذاکره تنها بخشی از ده ها مهارت نرمی است که در محیط کار به آن نیاز دارید.

 

حتما بخوانید: مهارت‌های نرم چیست و چرا باید مهارت‌های نرم را بیاموزیم؟

 

مهارت های سخت یا فنی، مجموعه‌ای از مهارت‌های تخصصی و دانش مورد نیاز برای پیشرفت شغلی است که می‌توانید آن‌ها را در حین انجام کار نیز بیاموزید. به عنوان مثال توانایی کار با نرم افزارها، دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در محل کار از جمله مهارت‌های سخت محسوب می‌‎شوند.

لازم است که لیستی از مهارت‌های خود را تهیه کنید و به صورت عمودی در متن رزومه به آن‌ها اشاره کنید. خوشبختانه امروزه بسیاری از مدیران آگاه، به مهارت‌های نرم داوطلبین استخدامی شرکت‌شان بیشتر از میزان مهارت‌های فنی آن‌ها توجه دارند. شما می‌‎توانید مهارت‌های خود را اینگونه لیست کنید.

  • مسلط به مهارت‌های هفت گانه ICDL
  • تسلط نسبی بر زبان انگلیسی
  • دارای مهارت ارتباط با مشتری
  • برخورداری از مهارت‌های حل مسأله، کار تیمی، مسئولیت پذیری، تفکر خلاق

 

5- درج تحصیلات، دوره‌های آموزشی گذرانده و گواهی‌ها

در این مرحله نیز دقت کنید که از تمام مدارک تحصیلی و دوره‌هایی که گذرانده‌اید، به خوبی استفاده کنید. اگر گواهی و مدارک دیگری جز مدارک دانشگاهی دارید و یا پیشنهاد بورسیه تحصیلی و امثال آن را داشته اید، حتما آن ها را هم درج کنید. به مثال زیر توجه کنید.

  • فارغ التحصیل رشته الکترونیک- سال 99
  • مدرک آیتلس- سال 97
  • اعطای بورسیه تحصیلی- سال 1400
  • گواهی دوره فتوشاپ مقدماتی و پیشرفته جهاد دانشگاهی مشهد- سال 99
  • مدرک اتمام مسیر رشد وبمستری و مدیریت سایت کالج رشدانا- 1400

تحصیلات و گواهی ها

6- خلاصه‌ای از اهداف شغلی و شخصیت حرفه‌ای‌تان بنویسید

در این بخش به کارفرمای خود نشان می‌‎دهید که چه اهداف و انگیزه‌هایی برای فعالیت شغلی خود دارید. به عبارت دیگر، در این قسمت اشتیاق و علائق خود را با توجه به مسیری که تاکنون پشت سرگذاشته‌اید برای کارفرما به صورت مختصر، توضیح می‎‌دهید.

در این مرحله که آخرین مرحله نوشتن رزومه‌تان است خلاصه‌ای از تمام کارها، مهارت‌ها و تجارب خود را بنویسید. این در حالی است که چکیده‌ای از تجارب کارآموزی، پروژه‌ها و کارهای داوطلبانه‌تان که همسو با شغل مورد نظر است را بایستی توصیف کنید. به این ترتیب به کارفرما یا مسئول استخدامی شرکت این اطمینان را می‎‌دهید که از اهداف و فرآیند شغل مورد تقاضا آگاه بوده و بر کار خود به صورت حرفه‌ای متمرکز هستید.

 

حتما  بخوانید: تفاوت رزومه و cv در چیست؟

 

و اما جمع بندی

ما در این مقاله از رشدانا گفتیم که شما هم به عنوان فردی تازه کار و بدون تجربه کاری می‌‎توانید از فرصت‌های شغلی بسیار مناسب در شرکت‌های معتبر، برخوردار شوید. به این شرط که بتوانید تمام مهارت‌ها، ویژگی‌های مثبت شخصیتی و شایستگی خود را در رزومه‌ای که برای مدیر یک شرکت ارسال می‌‎کنید، به خوبی و به اختصار بیان کنید.

تمام مراحل بالا و مثال‌هایی که برای هر قسمت گفته شده، بخشی از تجربیات و دانش افرادی است که امروزه در شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ایران و جهان مشغول به کار هستند. شما هم نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و سایر دوستان تازه کاری که قصد ورود به بازار کار را دارند، به اشتراک بگذارید.

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش رزومه نویسی حرفه ای

How to Write a Resume

با یک رزومه خوب خود را به بهترین شکل معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin