چرا باید کاراموزی کرد؟ تأثیرکارآموزی در کسب فرصت های شغلی


همه ما هنگامی که یک رؤیای شغلی در سر داریم و در تلاش برای رسیدن به آن هستیم، به راحتی خودمان را با مشهور ترین و موفق ترین افراد آن شغل مقایسه می‎ کنیم. کمتر…

همه ما هنگامی که یک رؤیای شغلی در سر داریم و در تلاش برای رسیدن به آن هستیم، به راحتی خودمان را با مشهور ترین و موفق ترین افراد آن شغل مقایسه می‎ کنیم. کمتر اتفاق افتاده که دستیابی آن ها به آن همه درآمد و شهرت را محصول شانس ندانیم. در حالی که آن ها اولین قدم های شغلی خود را در قالب کارآموزی برداشته اند. حتی استیو جابز؟ بله، حتی استیو جابز!

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی راجع به اینکه اصلا چرا باید کارآموزی کرد، را در اختیارتان قرار دهیم. همین طور، با بیان مزایای بی‌شمارکارآموزی و نکاتی که در آن دوران باید رعایت کنید، به این نتیجه خواهیم رسید که حرفه ای شدن در یک مسیر شغلی، از کارآموزی آغاز می‌شود. پس تا انتها همراه رشدانا باشید.

 

چرا باید کارآموزی کرد؟

تحصیل در بهترین دانشگاه های کشور، گذراندن دوره های مشاوره شغلی و تحصیلی و حتی داشتن معدل الف دوران دانشگاه نیز، باعث نمی ‌شوند شما برای ورود به دنیای کار و اشتغال، تجربه ای کسب کنید. داشتن تجربه و رویارویی با چالش های کاری که قصد ورود به آن را دارید، در حقیقت سرمایه گذاری بر روی آینده است؛ که در ابتدای راه جز با کارآموز بودن نمی‎ توانید به آن ها دست پیدا کنید.

از سویی دیگر، شما همچون میلیون ها فرد تحصیل کرده دیگر در این کره خاکی، پس از فارغ التحصیلی، برای ورود به بازار کار، تجربه کاری کافی ندارید. مگر اینکه در هنرستان یا رشته های فنی درس خوانده باشید و چند واحد کارآموزی را گذرانده باشید که این موقعیت نیز، برای یک کارفرما چندان چشمگیر نیست.

بنابراین، بارها و بارها مانعی بزرگ بر سر راهتان ظاهر می‌شود. مانعی به نام نداشتن سابقه کاری و رزومه قوی. اینجا است که اهمیت این نکته روشن می‌شود که چرا باید کارآموزی کرد. شما در دوران کارآموزی علاوه بر آشنایی با شرایط و نحوه کار کردن، مشکلات و نیازهای محیط کار را نیز، می‌شناسید.

دلایل زیر را مطالعه کنید و در اولین فرصت سری به آگهی های کارآموزی شغل دلخواهتان بزنید تا اولین گام مهارت آموزی خود را بردارید.

چرا باید کارآموزی کرد | رشدانا

مسیر شغلی مورد علاقه تان را کشف می‌کنید

انسان علی رغم پیش بینی های لازم، داشتن چشم انداز، مشورت کردن و حتی برنامه ریزی های دقیق، باز هم با ورود به یک شغل ممکن است متوجه اشتباه در انتخاب خود شود. ممکن است ویژگی های شخصیتی شما به گونه ای باشد که پس از ورود به شغل مورد علاقه خود و صرف زمان و هزینه های بسیار، به این نتیجه برسید که اساسا انتخابتان مناسب نبوده است.

از همین رو، کارآموزی به شما این امکان را می‌دهد که علائق، استعداد و توانایی های خود را کاملا واقع بینانه ارزیابی کرده و در صورت تشخیص اشتباه، مسیر خود را تغییر دهید.

 

مهارت های لازم را می‌آموزید، اعتماد به نفستان بالا می‌رود

بخش اعظم رشته های تحصیلی در ایران به نحوی طراحی شده اند که پس از فارغ التحصیلی کمترین میزان مهارت را برای انجام شغل مرتبط خواهید داشت. یک دانشجوی روانشناسی را تصور کنید که پس از 4 سال تحصیل، هنوز هم یک مورد در زمینه اختلالات شخصیتی را از نزدیک ملاقات نکرده و به عنوان مثال، نمی‌تواند یک فرد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی را با انجام مصاحبه، تشخیص دهد.

به ناچار باید قبول کنید که در ابتدای راه و هنگامی که تجربه کافی ندارید، مهارت ها و جزئیات انجام شغل دلخواهتان را نیز، نمی‎ دانید. پس کارآموزی، بستری را فراهم می‌کند که حین یادگیری، خود باوری تان افزایش یافته و بیشتر از قبل، آماده ورود به فرصت های شغلی بهتر و عالی تر باشید.

 

شبکه سازی و ایجاد ارتباطات مفید

محیطی که در آن مشغول به کارآموزی هستید، حتی اگر به قدر کافی محیطی پویا و آموزنده نباشد، باعث می‌شود با افراد شاغل در آن زمینه آشنا شوید و اصطلاحا راه و چاه ارتباط با سایر مدیران موفق را بیاموزید.

البته روی دیگر این امر این است که، شما ضمن آشنایی با سایر افراد و داشتن همکاران متعدد، در صورت بروز توانمندی ها و اثبات اشتیاق خود به کار، از سوی همان کارفرما پیشنهاد انعقاد قرارداد کاری مطلوبتان را دریافت می‌کنید و چه چیزی بهتر از این! با شناختی که از کارفرما و محیط شرکت دارید می‌توانید همکاری خود را ادامه دهید یا با احترام کامل، چنین پیشنهادی را نپذیرید.

شبکه سازی و ایجاد ارتباطات مفید | رشدانا

تقویت رزومه کاری

قرار گرفتن در موقعیت یک کارآموز از راه های زیادی شانس موفقیت شغلی و استخدام شدنتان را چند برابر می‌کند. به این صورت به مدیرانی که رزومه خود را برای آن ها ارسال می ‎کنید این نکته را خاطر نشان می‌کنید که: من فردی پر انگیزه، مشتاق و اهل عمل هستم. به انواع مهارت های نرم مانند مدیریت زمان، ارتباط مثبت و …در طول کارآموزی دست یافته و با مهارت های متعددی که آموخته ام، قادر هستم از پس فرصت شغلی در شرکت به خوبی برآیم.

تقویت رزومه کاری | رشدانا

نکاتی که در کارآموزی باید رعایت کنید

پس از ارسال درخواست خود مبنی بر تمایل به همکاری در قالب کارآموزی و اعلام موافقت با درخواستتان، به چند نکته ای که در ادامه به آن اشاره می ‎کنیم دقت کنید. این نکات، اشتباهاتی هستند که اکثر کارآموزان آن ها را انجام می ‎دهند و نتیجه چیزی جز برخورد سرد کارفرما و عدم یادگیری نخواهد بود.

  • عدم توجه به ارتباط مثبت و گسترش روابط همکاری با سایرین
  • شرکت نکردن در جلسات کاری و آموزشی
  • تأخیر در ورود، زودتر از زمان مقرر خارج شدن و عدم توجه به مقررات، چون من کارآموزم نه کارمند!
  • بیان مشکلات و مسائل خانوادگی و شخصی در محیط کار
  • از پس این کار بر نمی‌آیم (کاری که در حیطه وظایفتان است)
  • دخالت در کارهای سایرین و ارائه نظر برای آن ها
  • سرگرم کردن خود با گوشی تلفن همراه و اتلاف وقت
  • پرسش از مسائل شخصی همکاران و مدیر مانند میزان درآمد و حقوق دریافتی

 

و اما جمع بندی

چرا باید کارآموزی کرد؟ یا (Reasons To Do An Internship)،عنوانی که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و با توصیه فراوان به گذراندن دوره کارآموزی، گفتیم که باعث تقویت رزومه، ایجاد ارتباطات حرفه ای، افزایش مهارت های نرم، کشف مسیر شغلی مطابق با ویژگی های شخصیتی فرد خواهد شد. بنابراین، کارآموزی میانبری است برای رسیدن به جایگاه شغلی که افراد آن را دور و دست نیافتنی می‌دانند.

در انتهای مقاله 8 نکته طلایی که هر کارآموز بایستی در مدت کارآموزی خود به آن ها توجه کند را بیان نمودیم. به امید اینکه هر کارآموز، در طول مدت کوتاه کارآموزی، توانمندی های خود را اثبات کرده و مسیر شغلی رضایت بخشی را تجربه نماید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما گذراندن یک دوره کارآموزی تا چه میزان می تواند در آینده شغلی افراد اهمیت داشته و تاثیرگذار باشد؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

آمارهایی از کالج کارآموزی رشدانا

  • تعداد دوره های برگزار شده : 29
  • تعداد درخواست ها : 13000 درخواست
  • تعداد پذیرفته شدگان مرحله اول : 2100
  • تعداد پذیرفته شدگان نهایی : +1500
  • درصد اشتغال بکار (شخصی/استخدام): 75%

فرصت های شغلی مختص کارآموزان رشدانا

  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  • طراح رابط کاربری
  • گرافیست و طراح
  • کارشناس سئو
  • برنامه نویس و کدنویس
  • کارشناس روابط عمومی
  • متخصص تولید محتوا
  • مدیر وبسایت و وبمستر
  • کارشناس شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin