11 شغل کم استرس مناسب افراد مضطرب


تمام افراد شاغل در حوزه های مختلف کاری، کم یا زیاد، استرس شغلی را تجربه می‌کنند و مطمئنا شما هم از این قضیه مستثنی نیستید. اگر فکر می‌کنید که با داشتن یکی از شغل های…

تمام افراد شاغل در حوزه های مختلف کاری، کم یا زیاد، استرس شغلی را تجربه می‌کنند و مطمئنا شما هم از این قضیه مستثنی نیستید. اگر فکر می‌کنید که با داشتن یکی از شغل های کم استرس، می‎توانید آرامش و یا لذت بیشتری داشته باشید؛ احتمالا دچار خطا هستید و بهتر است بدانید که استرس شغلی، با نوع شخصیت افراد و همچنین شرایط کاری در ارتباط است.

به عبارت دیگر، ممکن است شغلی برای شما میزان بالایی از استرس را به همراه داشته باشد و شما را دچار فرسودگی شغلی کند اما همان کار برای فرد دیگری که دقیقا هم سن و سال شما است و در یک رشته دانشگاهی واحد، فارغ التحصیل شده اید، بسیار جذاب و لذت بخش باشد. علت این تفاوت را در قسمت ابتدایی مقاله توضیح می‌‎دهیم و شما را تا حد امکان با جنبه‌ها و علل مختلف استرس شغلی آشنا خواهیم کرد.

ما در این مقاله از رشدانا قصد داریم بیشتر با شما راجع به شغل های کم استرس صحبت کنیم و البته، درمورد استرس شغلی و پیامدهای آن نیز اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار می‌دهیم. در ادامه نیز، ضمن بیان نمره تحمل استرس برخی از کارها، متوجه می‌شوید که الزاما یک کار کم استرس، شغل مناسبی برای شما نیست و گاهی چالش‌های کاری، محرک‌هایی برای پیشرفت‌تان هستند. پس تا انتها، همراه ما باشید.

 

شغل های کم استرس

 

استرس شغلی چیست و چرا به وجود می‌آید؟

در مقدمه این مطلب با موضوع شغل های کم استرس، به مفهوم چالش‌های کاری اشاره کردیم و گفتیم که این چالش‌ها، می‌توانند شما را به سمت موفقیت کاری ببرند. به این ترتیب، برخی از افراد چالش‌های شغلی را مساوی با استرس می‌دانند؛ در حالی‌که این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند و غالبا با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

اصولا استرس شغلی هنگامی بوجود می‎‌آید که فرد شاغل (کارمند، کارگر، کارفرما و…) در تعامل با شرایط کاری خود احساس رنجش و عدم رضایت دارند. برخی از کارشناسان معتقدند که ویژگی های شخصیتی افراد در ایجاد و یا عدم ایجاد استرس مؤثر هستند. از این رو، ممکن است دو فرد در شرایط کاری یکسان، احساسات مختلفی نسبت به شغل خود داشته باشند.

به این معنی که فردی درونگرا، در حوزه ارتباط با مشتریان به خوبی عمل نکند و دچار استرس شغلی شود. در مقابل، کارمندی برونگرا، در بخش های ارتباط با مشتریان و روابط عمومی به خوبی عمل کند و حتی اگر حجم کاری زیادی را هم تجربه کند، باز هم با رضایت خاطر به کار خود ادامه بدهد.

اما آنچه در رابطه با شغل های کم استرس و پر استرس باید بدانید این است که هر چند تفاوت‌های فردی و ویژگی‌های شخصیتی کارکنان در این امر دخیل هستند اما، در اکثر افراد شرایط کاری خاص در شکل گیری استرس‌های کاری اهمیت بسیار زیادی دارند.

به عنوان مثال، در برخی شرایط کاری که کارفرما انتظارات بیش از حدی از کارمند داشته باشد، به مهارت‌های او توجهی نکند و ساعات کاری را بدون در نظر گرفتن اضافه حقوق افزایش دهد، میزان استرس در میان اغلب کارمندان، به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد و متأسفانه با ایجاد فرسودگی شغلی در آن‌ها، موجب بروز بیماری مختلف جسمی و روانی نیز می‌شود.

 

حتما بخوانید: انتخاب شغل مناسب تضمین کیفیت زندگی شماست!

 

چالش چیست و چگونه به پیشرفت افراد کمک می‌کند؟

به عبارت بهتر، به درصد بسیار کمی از استرس، که شما را وادار می‌کند تا به سمت انجام کار بروید، مهارت‌های جدید بیاموزید، از نظر روانی انگیزه بگیرید و در کار خود به فرد بهتری تبدیل شوید؛ چالش گفته می‌شود. در واقع این چالش‌ها، با گرفتن بک پروژه جدید، ارتقاء شغلی و اعزام به بخش دیگری از سازمان و امثال آن، به شما کمک می‌کنند تا موقعیت شغلی و درآمدی خود را بهبود ببخشید و احساس رضایت بیشتری در زندگی خود داشته باشید.

 

انواع شرایط کاری که منجر به شکل گیری استرس شغلی می‌شوند

پیش از آن‌که به بررسی عناوین و توضیح شغل های کم استرس بپردازیم، لازم است چند مورد از مهم‌ترین شرایط کاری که ممکن است با آن‌ها درگیر باشید اما از تأثیر مخرب آن‌ها بر نحوه کار کردن و سایر ابعاد زندگی خود بی‌خبرید را نام ببریم. این شرایط کاری استرس زا که اتفاقا در شغل های کم استرس کمتر دیده می‎‌شوند عبارتند از:

  • وظایف شغلی نامشخص
  • مسئولیت‌های زیاد کاری
  • مولتی تسک بودن (وظایف کاری متعدد)
  • نداشتن امنیت شغلی و فرصت پیشرفت در کار
  • شرایط محیطی نامطلوب مانند آلودگی صوتی زیاد یا شلوغی بیش از حد در محیط کار
  • عدم وجود حمایت‌های روانی از سوی همکاران و یا مدیران
  • ساعات کاری زیاد بدون استراحت کافی
  • نداشتن مهارت کافی در انجام وظایف و احساس ناتوانی در فرد
  • عدم توجه کافی به تلاش‌های کارکنان از سوی مدیران

استرس شغلی

شغل آرام چیست؟

احتمالا زمانی که تیتر این مقاله را خواندید، این سوال برایتان ایجاد شد که شغل آرام چیست؟! همان‌طور که می‌دانید، در دنیای امروز، هزاران شغل با شرایط مختلف وجود دارد. درصد زیادی از مشاغل موجود در سراسر دنیا، بسیار پر استرس، پرتنش و حتی پرخطر هستند! افرادی که در چنین شغل‌هایی استخدام می‌شوند، باید از نظر شخصیتی آمادگی رویارویی با هر شرایطی را داشته باشند. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که (کسانی که تیپ شخصیتی هماهنگ با شرایط دشوار را ندارند، باید چه کاری انجام دهند؟) پاسخ این سوال، دقیقا همان شغل‌های آرام هستند.

منظور از مشاغل آرام، کسب و کارها و یا جایگاه‌های شغلی هستند که فرد، حداقل استرس و تنش را تجربه می‌کند و آرامش بیشتری را در طول شبانه روز به دست می‌آورد. مسلما کسانی که شخصیت کنجکاو، ماجراجو و پرهیاهو دارند، از پرداختن به چنین شغل‌هایی خودداری می‌کنند؛ چراکه از نظرشان کسل کننده هستند! این در حالی است که عده دیگری، برای رسیدن به شغل‌های آرام بسیار تلاش می‌کنند.

جالب است بدانید که کارهایی مانند خدمتکار رستوران، جزو شغل‌های آرام محسوب نمی‌شوند! درست است که شرایط کاری چندان سخت ندارند، اما استرسی که فرد زمان سرویس‌دهی به مشتریان متحمل می‌شود و از طرفی، لزوم پاسخگو بودن وی به فرد بالادستی، برای او شرایط ناآرامی ایجاد می‌کند. بنابراین در این مطلب، منظور از شغل‌های ناآرام، لزوما خلبان جنگنده و یا افسر آگاهی نیست، بلکه هر کاری که سبب ایجاد تنش در شما شود، در زمره مشاغل آرام قرار نمی‌گیرد.

 

مشاغل مناسب برای افرادی که به دنبال زندگی آرام و بدون استرس هستند

اکثر افراد روزانه حدود 8 ساعت کار می‎‌کنند و این یعنی تقریبا یک سوم از 24 ساعت شبانه روز، مشغول فعالیت در حرفه خود هستند. ما و شما هم تقریبا شرایط مشابهی داریم و با کمی اختلاف، یک سوم از ساعات روزمان را در محیط کارمان می‎‌گذرانیم. برخی از اوقات ممکن است آن چنان درگیر استرس و تنش‌های شغلی شویم که تنها راه حل موجود برای رهایی از این احساسات را در ترک شغل‌مان ببینیم.

فکر کردن به ترک شغل فعلی و یافتن یک شغل جدید، خود منبع استرس دیگری است که ممکن است باعث شود آسیب‌های جدی به شغل خود بزنیم. بنابراین، در این زمینه اگر جزء افرادی هستید که از رویارویی با مشکلات شغلی و استرس های آن واهمه دارید و اصطلاحا فردی آرام هستید و هدف تان از کار کردن، داشتن یک زندگی آرام و دور از تنش است پس بهتر است به لیست شغل های کم استرسی که برای تان گردآوری کرده ایم نگاهی بیاندازید.

احتمالا در میان این لیست، یک یا چند شغل مناسب با علائق و ویژگی های شخصیتی و توانمندی های تان باشد و آن را انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید که امتیاز میزان تحمل استرس این مشاغل بین 1 تا 100 می‌باشد که ما در رشدانا، برای درک بهتر شرایط هر کار، امتیاز تحمل و تاب آوری در برابر تنش‌های این شغل را نیز ذکر کرده‌ایم.

 

حتما بخوانید: چه شغلی مناسب شخصیت من است؟!

 

مدیر فروشگاه اینترنتی

میزان تحمل استرس: 65

ممکن است در میان شغل های کم استرس، این حرفه برای شما جذاب باشد و باید بدانید که افراد فعال در این حوزه کاری، به فروش محصولات مختلف همچون فایل‌های آموزشی، موسیقی، انواع کالا، دوره‌های آموزشی و… مشغول هستند. این افراد به مهارت هایی همچون بازاریابی، حسابداری، طراحی استراتژی‌های فروش، تبلیغات، تحویل سفارشات و ارتباط با مشتریان نیاز دارند.

 

ویراستار

میزان تحمل استرس: 61

ویراستاران به بررسی و اصلاح خطاهای تایپی، نگارشی و املایی موجود در متون نویسندگان می‌پردازند. آن‌ها موظف‌اند صحت مطالب ذکر شده در متن را قبل از انتشار تأیید کرده و ارتباط مستقیمی با نویسنده، گرافیست و بازاریابان داشته باشند.

 

مهندس پزشکی

میزان تحمل استرس: 63

مهندسان پزشکی که یکی از شغل های کم استرس را در میان مشاغل دارند، وظیفه دارند تا به نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی بپردازند، به کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی را بیاموزند و همچنین به طراحی و تولید لوازم، تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی اقدام کنند.

 

کارمند آژانس مسافرتی

میزان تحمل استرس: 57

یکی از بهترین گزینه‌های شغلی برای افرادی که به دنبال شغل های کم استرس هستند، کار در آژانس‌های مسافرتی است، البته اگر به اگر به مسائل مربوط به سفر علاقه داشته و به برنامه ریزی و نسبت سازماندهی نیز مشتاق باشید. کارمندان این گونه آژانس‌ها، موظف‌اند صفر تا صد کارهای مربوط به سفر مشتریان خود را انجام داده و پیگیری نمایند. اموری همچون مشاوره برای مقصد بهتر، بیمه مشتری، پیگیری محل اقامت، رزرو بلیط و حمل و نقل مشتری.

 

ماساژور

میزان تحمل استرس: 63

به نظر می‌‎رسد این شغل جذاب که از شغل های کم استرس نیز به شمار می‌آید، از جمله حرفه‌های پرطرفدار این روزها است. اگر به این شغل و ریلکس کردن افراد علاقمند باشید درواقع با ماساژهای تخصصی کمک می‌کنید تا گردش خون بدن اشخاص بهتر شود، میزان تنش‌ها و استرس‌های آن‌ها کاهش یابد و گرفتگی‌های عضلانی‌شان نیز از بین رود.

بسیاری از متخصصان ماساژ می‌توانند برنامه‌های درمانی نیز برای افراد ارائه دهند تا درد مفاصل و دردهای عضلانی آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تحت درمان قرار بگیرند.

 

نجوم و ستاره شناسی

میزان تحمل استرس: 62

در این شغل، شما موظفید که با مطالعه بر روی اجرام آسمانی مانند سیارات، کهکشان‌ها و ستارگان به تحقیق راجع به آن‌ها نیز بپردازید. بهتر است بدانید که ستاره شناسان به دو گروه حرفه‌ای و آماتور تقسیم می‌شوند. ستاره شناسان حرفه‌ای افرادی هستند که در حوزه نجوم دارای تحصیلات دانشگاهی در یکی از شاخه‌های نجوم هستند. از سوی دیگر، منجمان آماتور افرادی هستند که بخاطر علاقه وارد این حوزه کاری شده و به تحلیل پدیده‌های نجومی می‌پردازند.

 

مهندس شیمی

میزان تحمل استرس: 61

مهندسان شیمی افرادی هستند که داده‌ها و دستاوردهای شیمی‌دان‌ها را در صنایع مختلف بکار می‌گیرند. به عنوان مثال با استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید، تجهیزات و یا مواد شیمیایی جدیدی همچون بنزین، سیمان، آهک، تولیدات مبتنی بر نانو و…. را تولید می‎‌کنند. پس اگر کار در آزمایشگاه‌ها، دفاتر کاری در پالایشگاه‌ها و یا بخش‌های مختلف کارخانه‌ها برایتان جذاب است، به این حرفه جدی‌تر بیاندیشید.

 

حتما بخوانید: ۶ راهکار ساده برای پیدا کردن علاقه شغلی

 

مهندس کشاورزی

میزان تحمل استرس: 59

مهندسی کشاورزی یکی دیگر از شغل های کم استرسی است که در این مقاله از رشدانا به شما توصیه می‌کنیم به این شرط که به کار در پروژه‌های کشاورزی، طراحی و تجهیز انواع ماشین آلات کشاورزی جدید، نظارت و اجرای فرایندهای مختلف کشاورزی همچون تولید، فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی علاقمند باشید.

 

متخصص تغذیه

میزان تحمل استرس: 56

این شغل دارای مزایای بسیاری است. به عنوان مثال میزان تحمل تنش در این شغل تقریبا پایین است. این روزها تعداد افرادی که به واسطه بی تحرکی و یا کم تحرکی، در حال افزایش وزن هستند رو به افزایش است و صنعت زیبایی و مد هم این تفکر را به افراد جامعه القاء می‌‎کند که باید دارای اندام کاملا متناسب باشند.

بنابراین، متخصصان تغذیه، مشتریان بسیار زیادی دارند و طبیعتا درآمد بالایی هم خواهند داشت. آن‌ها با محاسبه میزان چربی، کالری، قند، پروتئین و ویتامین‌های موجود در در مواد غذایی مختلف، رژیم‌های مناسب با سن، قد و وزن افراد را تهیه می‎‌کنند. البته برخی از این متخصصان در کارخانه‌های تولید مواد غذایی مشغول به کار هستند و با استفاده از قواعد علم شیمی و میکروبیولوژی، وظیفه نظارت بر تولید مواد غذایی سالم را برعهده دارند.

 

مدلینگ

میزان تحمل استرس: 24

علاوه بر دستمزدهایی که افراد فعال در مدلینگ می‌‎گیرند، شغلی با سطح استرس بسیار پایین هم دارند. هرچند مدل‌ها چه خانم باشند و یا آقا، در زمینه مدل لباس و یا لوازم جانبی همچون اکسسوری‌ها، لوازم آرایش و… فعالیت می‌‎کنند اما شغل آن‌ها محدود به این حوزه‌ها نمی‌شود.

مدلینگ‌ها برای تبلیغات در مجلات، تلویزیون، بیلبوردها، شبکه‌های اجتماعی و… استخدام می‎‌شوند و امروزه از آن‌ها برای تبلیغ مواد غذایی، فروشگاه‌ها و… نیز استفاده می‎‌شود.

 

امور مرتبط با حمل و نقل

میزان تحمل استرس: 65

متخصصین و فعالین در زمینه حمل و نقل شهری و برون شهری موظفند طرح‌هایی در رابطه با ترافیک، امنیت جاده‌ها و حمل و نقل را طراحی و ترسیم کنند. آن‌ها به تحلیل و بررسی وضعیت عبور و مرورهای شهری و جاده‌ای پرداخته و به توسعه طرح‌های جامع شهری و منطقه‌ای کمک می‌کنند.

شاید برایتان این ابهام بوجود آمده که این شغل دارای وظایف سنگینی است و ممکن است نتوانید به اصطلاح از پس آن بربیایید، اما طبق مطالعات صورت گرفته بر روی این حرفه، یکی از شغل های کم استرسی است که می‎‌توانید آن را با درآمد خوبی که دارد در لیست انتخاب‌های خود بگذارید.

 امور مرتبط با حمل و نقل

نویسنده و یا گرافیست

بسیاری از شغل‌ها، مانند طراحی گرافیک، نویسندگی، تولید محتوا و… امکان کار کردن از راه دور را دارند و این بدان معنا است که تعاملات به صورت آنلاین صورت می‌گیرند. بنابراین اگر احساس می‌کنید که خلاقیت و مهارت لازم برای پرداختن به این دسته از مشاغل را دارید، می‌توانید در این زمینه‌ها به صورت دورکاری فعالیت کنید و درآمد داشته باشید.

 

حتما بخوانید: چگونه طراح گرافیک شویم؟

 

مربی خصوصی ورزش

امروزه باتوجه به اینکه اکثر مردم، رو به زندگی سالم و ورزش آورده‌اند، مربی‌گری ورزشی می‌تواند شغل پردرآمدی برای شما باشد. البته از آنجایی که مربی خصوصی با تعداد نفرات محدودی در ارتباط است، در زمره مشاغل آرام و بی‌دردسر قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که در این شغل، مهارت اجتماعی بالا و اندام متناسب، می‌تواند شما را خیلی زود به درآمد عالی برساند. در این شغل، به واسطه ورزش کردن، هم سلامتی و شادابی خود را حفظ می‌کنید و هم درآمد دارید.

 

کارشناس فناوری

مشاغل مربوط به کامپیوتر و فناوری می‌توانند برای کسانی که به دنبال شغل‌های آرام هستند، مفید باشند. تفاوتی ندارد که در زمینه طراحی سایت فعالیت می‌کنید و یا متخصص برنامه‌نویسی هستید! به هر حال طبق آمار به دست آمده، این دسته از مشاغل، استرس و تنش زیادی ندارند و برای کسانی که به دنبال آرامش هستند، بسیار مناسب می‌باشند.

همان‌طور که می‌دانید، این دسته از کارها، به گونه‌ای هستند که فرد بیشتر زمان خود را به حالت نشسته پشت کامپیوتر سپری می‌کند و از آنجایی که نیاز به ارتباط چندانی با ارباب رجوع ندارد، می‌تواند شغل بسیار آرام و بی‌دغدغه‌ای باشد. تنها چیزی که در شغل‌های وابسته به فناوری نیاز دارید، یک ذهن خلاق و تحلیل‌گر است که سبب می‌شود خیلی زود به درآمد خوبی برسید.

 

متخصص داروسازی

متخصصین داروساز، معمولا کار اصلی خود را در پشت صحنه انجام می‌دهند. از آنجایی که در حین انجام وظایف مهم (ساخت و ترکیب دارو و…)، در ارتباط با مردم نیستند و توانایی تمرکز کافی بر روی کارشان را دارند، تا حدود زیادی از استرس دور می‌مانند. البته ناگفته نماند که شما به عنوان یک داروساز، برای توجیه و توضیح مقدار استفاده از داروها باید با بیماران در ارتباط باشید. اما این موضوع، وظیفه سنگینی برای شما ایجاد نمی‌کند؛ چراکه تمامی توضیحات قبلا از جانب پزشک مشخص شده‌اند.

 

و اما جمع‌بندی

ما در این مقاله از رشدانا، تلاش کردیم تا شما را با مفاهیم پرکاربردی همچون استرس شغلی، چالش و همچنین فرسودگی شغلی آشنا کرده و توضیح دهیم که چگونه شرایط محیط کاری و ویژگی های شخصیتی تان باعث می‌شود میزان بالایی از اضطراب و استرس را تحمل کنید.

در این مطلب اشاره کردیم که دوری از استرس هاس شغلی و تنش‌های موجود در کار، تأثیر کاملا مستقیمی بر سلامت جسم و روان شما دارد و به احساس رضایتمندی‌تان از زندگی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. بنابراین، لیستی از شغل های کم استرس را در این مقاله در اختیارتان قرار دادیم که به شما در پیدا کردن شغل‌های آرام، دارای درآمد خوب و موقعیت‌های حرفه‌ای مناسب کمک می‌کند.

این مشاغل تنها بخش کوچکی از دنیای گسترده مشاغل کم استرس می‌باشند. پس اگر فردی آرام هستید و به دنبال شغلی می‎‌گردید که دور از تنش و متناسب با روحیات و علائق‌تان باشد، علاوه بر 11 شغل بالا مشاغل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که قطعا در آن‌ها موفق و خرسند خواهید بود. اگر شما هم تعدادی از این گونه مشاغل را می‌شناسید، تجربیات و نظرات خود را با ما راجع به آن‌ها به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin