چگونه با سابقه کاری کم استخدام شویم؟


نداشتن سابقه کار، یکی از جدی ترین چالش های پیش روی افراد بی‎‌شماری است که ضمن داشتن یک یا چند مهارت و مدارک آموزشی و دانشگاهی متعدد، از رسیدن به فرصت های شغلی دلخواه و…

نداشتن سابقه کار، یکی از جدی ترین چالش های پیش روی افراد بی‎‌شماری است که ضمن داشتن یک یا چند مهارت و مدارک آموزشی و دانشگاهی متعدد، از رسیدن به فرصت های شغلی دلخواه و مطلوب شان تا حدی ناامید شده و دائما به دنبال پاسخ چنین پرسشی هستند که: “چگونه با سابقه کاری کم استخدام شویم؟”

هرچند داشتن تجربه انجام یک کار مشخص، که به آن سابقه کار گفته می‎ شود، مهم ترین دلیل برای استخدام یک فرد نیست اما، طبق پژوهش های صورت گرفته حدود 70 درصد از کارفرمایان، وجود سابقه کاری را برای متقاضیان حتی مهم تر از مدرک دانشگاهی مرتبط می‌دانند.

قصد ما از بیان چنین آماری، نگرانی بیشتر شما نیست، بلکه در این مقاله راهکارهایی در اختیارتان قرار می‌دهیم که با استفاده از آن ها، تمام پتانسیل و توانمندی خود برای کسب جایگاه شغلی مورد نظرتان را به کار ببرید و این نوع تفکر که داشتن شغل خوب، شانس می‌خواهد را از خود دور کنید. پس تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید.

چگونه با سابقه کاری کم استخدام شویم | رشدانا

فرآیند استخدامی شرکت های خصوصی و شرکت های دولتی

تفاوت های زیادی میان مدل استخدامی شرکت های خصوصی و دولتی وجود دارد. به دلایل این تفاوت ها اشاره ای نمی‌کنیم اما بهتر است بدانید که شرکت ها و سازمان های دولتی به مدرک تحصیلی فرد، بهای بیشتری نسبت به سابقه کاری می‌دهند؛ آن هم مدارکی که از دانشگاه های معتبر اخذ شده باشند، البته بزرگترین مانع برای استخدام شدن در این شرکت ها، ظرفیت محدود پذیرش و آزمون های دشواری است که پیش روی شما قرار می‌گیرند.

درمقابل، اکثر مدیران شرکت های خصوصی بر این موضوع پافشاری می‌کنند که فرد باید دارای تجربه کافی و مهارت های لازم برای ورود به فرصت شغلی باشد. بنابراین، به سوابق کاری و سایر مؤلفه هایی مثل داشتن روحیه تیمی تأکید فراوانی دارند. خبر خوب اینکه، در میان این گونه شرکت ها، کارفرمایان و مدیران زیادی وجود دارند که به تجربیات دوران دانشجویی و کارآموزی های گذرانده شده علاقه مند هستند و این دو مورد را یک امتیاز مثبت تلقی می‌کنند.

در ادامه مقاله چند راهکارکمتر گفته شده در مورد چگونه با سابقه کاری کم استخدام شویم یا (How To Get Hired With Little Work Experience) را می خوانید و با استفاده از این نکات می توانید فرصت شغلی ایده آل تان را تصاحب کنید.

 

حتما بخوانید: چگونه مناسب‌ترین شغل را برای خود پیدا کنیم؟

 

دانشگاه و فرصت آفرینی

اگر در حال حاضر دانشجو هستید، این فرصت بزرگ را غنیمت بدانید. دانشگاه بهترین مکانی است که می توانید با سمینارها، رویدادهای علمی و پژوهشی، اساتید برتر مشغول به فعالیت حرفه ای در رشته تحصیلی و افراد متخصص در زمینه مدنظرتان، آشنا شده و با انجام کارهای تیمی و پروژه های متناسب، می‌توانید مهارت ها و تجربیات بسیار گران بهایی را به دست آورید.

 

سرمایه گذاری بر خودآموزی

به چه شغلی علاقه مندید؟ این شغل به چه مهارت ها و آموزش هایی نیاز دارد که باید همین امروز آن ها را بیاموزید؟ خوشبختانه شبکه های اجتماعی، یوتیوب، سایت ها و نرم افزارهای آموزشی متعددی را برای آموختن در دست دارید. به این شکل می‎ توانید رزومه ای قوی مبتنی بر دانسته ها و آموزش های کاربردی که بدون صرف هیچ هزینه ای فراگرفته اید، در اختیار مدیر سازمان یا شرکت مورد نظر قرار دهید.

سرمایه گذاری بر خودآموزی

کارآموزی فرصتی استثنائی

فقط به آموخته های دوران دبیرستان یا دانشگاه اکتفا نکنید! پس از گذراندن دوره های آموزشی متناسب با شغل مورد علاقه خود و توسعه مهارت های فنی لازم از طریق خودآموزی، به شرکت هایی که نیازمند کارآموز هستند مراجعه کنید و در کنار افراد باتجربه، فرصت مناسبی برای کسب سابقه کاری مرتبط، به دست آورید.

در دوران کارآموزی علی رغم تقویت مهارت های سخت (مهارت های فنی) به توسعه مهارت های نرم مانند کار تیمی، ارتباط مؤثر، تفکر خلاق و… نیز، بپردازید. یادگیری چنین مهارت های کلیدی باعث می‌شود کارفرمای فعلی، مشتاق انعقاد قراردادکاری دائمی با شما باشد.

کارآموزی

امریه سربازی یک گزینه خوب

جوانان ایرانی، بعضا 2 سال سربازی را کاری بیهوده می‌دانند و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به هر دری می‌زنند تا دوران سربازی را به تعویق انداخته و به هر نحو ممکن، از گذراندن این دوره اجباری رها شوند.

امریه سربازی، گزینه خوبی است تا بتوانید دوره سربازی را بدون حضور در پادگان ها و درون سازمان های دولتی سپری کنید و همزمان با گذراندن 2 سال صرف زمان در انجام یک شغل، دارای تجربه و سابقه کار نیز شوید. یکی از بارزترین ویژگی های مثبت امریه این است که مدت زمان خدمت در امریه جزء سوابق کاری تان محاسبه می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: منابع انسانی در شرکت های IT و استارتاپ ها

 

یادگیری رزومه نویسی

رزومه شرح حالی است که از خود برای کارفرما ارائه می‌کنید. هر قدر رزومه تان دارای کلمات کلیدی بیشتری باشد و حرفه ای تر نوشته شده باشد، کارفرما یا مدیریت منابع انسانی دید وسیع تری نسبت به شما خواهد داشت. به همین منظور، شما با آموزش رزومه نویسی حرفه ای، ده ها نکته ارزشمند را برای نوشتن یک رزومه قوی فرا می گیرید.

یادگیری رزومه نویسی

عضویت در شبکه های اجتماعی به ویژه لینکدین

اگر می‌خواهید که با صاحبان کسب و کارهای مورد علاقه تان آشنا شوید، همزمان مطالب بسیاری از آن ها بیاموزید و در نهایت دایره ارتباطی گسترده ای تشکیل دهید؛ شبکه های اجتماعی به ویژه لینکدین را به شما پیشنهاد می‌دهیم. لینکدین این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با صاحبان مشاغل دلخواهتان ارتباط بگیرید، آگهی های کارآموزی و جذب نیرو را از طریق آن ها پیگیری کرده و این چنین فرصت های مناسب را برای خود ایجاد کنید.

علاوه بر لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی، سایت های کاریابی نیز، دارای موقعیت های شغلی مناسبی هستند که با ثبت نام در آن ها می توانید یک گام به خواسته خود نزدیکتر شوید. هرچند میزان استخدامی از طریق سایت های کاریابی که جایگزین صفحه آگهی های روزنامه ها شده، چیزی حدود 15 درصد است، اما به یاد داشته باشید که هر روزنه ی کوچکی می‌تواند فرصتی باورنکردنی را برایتان رقم بزند.

 

و اما جمع بندی

چگونه با سابقه کاری کم استخدام شویم؟ پرسشی که ذهن و روان جوانان بسیاری را درگیر خود کرده است و باعث شده علی رغم مهارت های بالایی که جوانان در طول تحصیل خود کسب کرده اند، اعتماد به نفس پایینی برای نشان دادن توانمندی های شان داشته باشند.

بنابراین، در این مقاله سعی کردیم ابتدا تفاوت استخدامی در شرکت های دولتی و خصوصی را برای تصمیم گیری بهتر شما بیان کنیم و سپس 6 مورد از نکات کمتر گفته شده برای کسب مهارت و افزایش تجربه کاری را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما چه راهکارهای دیگری وجود دارند که استفاده از آن ها می تواند باعث کسب تجربه و پربارتر شدن رزومه ما برای استخدام در شرکت ها و سازمان ها شود؟ نظرات ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

منابع انسانی در شرکت های IT و استارتاپ ها

Human Resources in Startup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin