اهمیت مشاوره شغلی و تاثیر آن بر رضایت شغلی


یکی از مسائلی که افراد مختلف پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه با آن روبرو می‌شوند، یافتن شغل مناسب است. برخلاف باور عموم، رضایت بخش بودن یک شغل تنها به میزان حقوق و دستمزد آن…

یکی از مسائلی که افراد مختلف پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه با آن روبرو می‌شوند، یافتن شغل مناسب است. برخلاف باور عموم، رضایت بخش بودن یک شغل تنها به میزان حقوق و دستمزد آن بستگی ندارد، بلکه در نظر گرفتن علایق، اهداف شخصی و ارزش‌های اصلی نیز بسیار مهم است. اما در نظر گرفتن تمام این موارد در انتخاب شغل نیازمند تخصص کافی در این حوزه است. اینجاست که اهمیت مشاوره شغلی نمود پیدا می‌کند! در این مقاله قصد داریم مزایای استفاده از خدمات مشاوره شغلی را بیان کنیم. اگر شما هم این روزها در پی یافتن شغل رضایت بخش برای خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه باشید.

اهمیت مشاوره شغلی

مشاوره شغلی چیست؟

شاید تا به امروز چیزهای زیادی درمورد مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره تحصیلی و… شنیده باشید. اما کمتر کسی است که به طور کامل مشاوره شغلی را نیز بشناسد. مشاوره شغلی شامل خدماتی است که به شما در انتخاب یک شغل متناسب با شخصیتتان کمک می‌کند. این شیوه از راهنمایی می‌تواند در شناسایی و ثابت قدم ماندن در اهداف شغلیتان تاثیرگذار باشد و به شما کمک کند تا بتوانید اقدامات لازم برای تحقق آن‌ها را انجام دهید.

چه افرادی به مشاوره شغلی نیاز دارند؟

شاید تصور کنید مراجعه به یک مشاوره برای یافتن شغل رضایت بخش تنها مخصوص افرادی است که به تازگی قصد ورود به بازار کار دارند. اما در حقیقت این یک تصور اشتباه است! چرا که پیش می‌آید که یک نفر سال‌ها در یک سازمان مشغول به کار است، اما رضایت کافی از شغل خود را ندارد و نیاز است تا یک نفر او را در این زمینه راهنمایی کند.

در واقع مشاور شغلی می‌تواند برای هرکسی مفید باشد. یک نفر که در شرایط مختلف انتخاب شغل، ورود مجدد به کار پس از گذراندن مرخصی، اخراج یا انصراف از شغل پیشین و… قرار گرفته، به هر حال نیاز به یک متخصص دارد تا در چنین مواقعی در کنارش باشد و با راهنمایی‌های حرفه‌ای، او را در جهت رسیدن به اهدافش یاری کند. خوب است بدانید که حتی اگر شاغل باشید نیز همچنان مشاوره شغلی می‌تواند بر روی موفقیت شما تاثیرگذار باشد.

اهمیت مشاوره شغلی چیست؟

به طور کلی مشاوره شغلی خدمات متنوعی را در برمی‌گیرد. این خدمات از ارزیابی شغلی تا نوشتن یک رزومه را در شامل می‌شود. برای اینکه با جزئیات بیشتری از اهمیت مشاوره شغلی آشنا شوید، در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

آزمون‌ها و ارزیابی‌های مهارتی

در یک جلسه مشاوره شغلی، شناسایی زمینه شغلی مناسب شخصیت شما به کمک انجام تست‌های مهارتی و ارزیابی آنان انجام می‌شود. متخصصان این حوزه می‌توانند در شناسایی مجموعه‌ای کامل از مهارت‌ها و کارهایی که با توانایی‌های خاص شما مطابقت دارند، به شما کمک کنند.

بررسی گزینه‌های شغلی

مشاوره شغلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دیدی عمیق‌تر به گزینه‌های شغلی پیش رو نگاه کنید. در انتخاب شغل، اکثر افراد از تطابق شغل با نقاط قوت و مهارت‌هایشان اطمینان ندارند. به بیانی دیگر، نمی‌توانند صددرصد تضمین کنند که با استفاده از توانایی‌های موجودشان، می‌توانند از پس شغل موردنظر بربیایند یا خیر.

اهمیت مشاوره شغلی زمانی مشخص می‌شود که نیاز به یک راهنما برای شناسایی شغل‌های مناسب داشته باشید. حتی اگر در حال تغییر شغلتان نیز باشید، باز هم در چنین شرایطی نیاز است که بدانید بهتر است به سراغ چه مشاغلی بروید. در این شرایط نیز می‌توانید از راهنمایی‌های یک متخصص مشاوره شغلی کمک بگیرید.

تدوین برنامه شغلی

یکی دیگر از موارد اهمیت مشاوره شغلی، مشخص شدن مسیر شغلی شماست. به عبارتی دیگر، ممکن است شما بدانید که چه شغلی مدنظرتان است، اما از اینکه چه مسیری را برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود باید بپیمایید، مطمئن نیستید! متخصصین مشاوره شغلی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید یک برنامه جامع و عملی برای رسیدن به اهداف شغلی خود تدوین کنید.

تاثیر مشاور شغلی

تمرین و مرور جلسه مصاحبه

شرکت در جلسات متعدد مصاحبه شغلی می‌تواند استرس زیادی به افراد منتقل کند و سبب خستگی عصبی آنان شود. اما زمانی که در طول مسیر شغلی خود از مشاور شغلی کمک بگیرید، می‌توانید چندین بار جلسات مصاحبه و پرسش و پاسخ‌ها را با مشاور خود تمرین کنید و از بروز استرس‌های بیش از حد در روز مصاحبه، جلوگیری نمایید.

غلبه بر موانع

از دیگر موارد اهمیت مشاوره شغلی در این است که یک متخصص می‌تواند در زمینه شناسایی و برخورد با مشکلاتی که بر سر راهتان است، کمکتان کند. به عنوان مثال اگر دچار اضطراب یا افسردگی شغلی شده باشید، این موارد آسیب‌های جدی به روند پیشرفت شما وارد می‌کند. بنابراین با مراجعه به یک مشاور می‌توانید به راحتی بر چنین موانعی غلبه کنید.

توسعه شبکه

تشکیل و توسعه شبکه شغلی برای بسیاری از افراد با توجه به تیپ شخصیتی که دارند، ممکن است بسیار سخت و دشوار باشد. اما خوب است بدانید که تشکیل شبکه، بخش مهمی از پیشرفت شغلی است. شبکه سازی می‌تواند تا حد زیادی در یافتن مشاغل و فرصت‌های شغلی جدید به شما کمک کند. به همین دلیل است که باید یاد بگیرید روابطتان را با همکاران خود رشد دهید و از فرصت‌های جدید بهره‌مند شوید. یک متخصص می‌تواند در تشکیل و توسعه شبکه بسیار تاثیرگذار باشد.

تاثیر مشاوره شغلی در انتخاب شغل؟

انتخاب شغل یکی از مراحل مهم زندگی هر فرد است. اما این امر چندان آسان نیست و نیاز به تحقیق و مشورت با افراد خبره دارد. در واقع برای انتخاب یک شغل نیاز است تا به عوامل زیادی از جمله مهارت‌ها، نیازها و خواسته‌های خودتان توجه کنید. برای این کار نیاز است تا یک متخصص تمامی این موارد را بررسی و ارزیابی کند. در واقع تحقیق در مورد طیف وسیعی از مشاغل بالقوه، بسیار زمان‌بر است. بنابراین یک مشاور که تمام اطلاعات لازم در زمینه مهارت‌ها و آموزش‌ها در اختیار دارد، می‌تواند خدمات ارزشمندی در حوزه انتخاب شغل مناسب به شما ارائه دهد.

جمع بندی

یکی از مشکلات مهمی که هر شخص حداقل یک بار با آن روبرو می‌شود، مربوط به شغل آن فرد است. این مشکل می‌تواند در ابتدای مسیر شغلی جلوه کند و یا در ادامه مسیر به صورت نارضایتی شغلی، خود را نشان دهد. در این مسیر، مهم است که فرد بداند با استفاده از چه روشی و چگونه با مشکلات شغلی، نظیر انتخاب شغل مناسب، استخدام، مصاحبه، اخراج و… روبرو شود. در واقع تصمیم گیری در مسیر شغلی به قدری اهمیت دارد که می‌تواند سبب موفقیت و یا شکست فرد شود. به همین دلیل در این مطلب به شرح اهمیت مشاوره شغلی پرداختیم.

مرکز مشاوره شغلی و منابع انسانی رشدانا در این راستا می‌تواند خدمات مختلفی را ارائه دهد. برای آشنایی با خدمات این مرکز اینجا کلیک کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin