سئو تکنیکال چیست Technical SEO و چگونه انجام می‌شود؟


متخصصان، فرآیند سئو را به سه بخش سئو داخلی، خارجی و فنی تقسیم کرده‌اند. یکی از بخش‌های بسیار مهم که هر سئوکاری باید از آن آگاه باشد، سئو تکنیکال و فنی است. این مبحث بیشتر…

متخصصان، فرآیند سئو را به سه بخش سئو داخلی، خارجی و فنی تقسیم کرده‌اند. یکی از بخش‌های بسیار مهم که هر سئوکاری باید از آن آگاه باشد، سئو تکنیکال و فنی است. این مبحث بیشتر بر روی استاندارد بودن قالب طراحی شده برای سایت و راحت ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو، تمرکز دارد. با رشدانا همراه باشید تا به شما بگوییم سئو تکنیکال چیست.

سئو تکنیکال چیست؟

Technical SEO یعنی بهبود جنبه‌های یک سایت با هدف بالا بردن رنک‌های صفحات آن در موتور جستجو. برخلاف سئو داخلی و خارجی، بیشتر اقداماتی که در سئو تکنیکال انجام می‌شود، مربوط به موتورهای جستجو، مسائل فنی سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی ومواردی در این زمینه است. هدف از اجرای این بخش از سئو، آماده سازی سایت برای ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو است. از دیگر دلایلی که سئو کاران سعی در بهینه سازی سایت در این زمینه‌ها دارند، این است که رعایت اصول فنی سئو در سایت، سبب ایجاد تجربه کاربری بهتری می‌شود و کاربر از حضور در آن سایت لذت خواهد برد.

سئو تکنیکال چیست

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

تصور کنید که صاحب سایتی هستید که از نظر ظاهری به بهترین و خلاقانه‌ترین شکل ممکن طراحی شده است و از نظر محتوایی نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد. با وجود همه این نکات مثبت، اگر ربات‌های خزنده موتورهای جستجو، به هر دلیلی نتوانند آن سایت را ایندکس کنند، شما به هدف خود نخواهید رسید. هرچند که از نظر متخصصین حوزه سئو، رضایت کاربر باید در درجه اول موردتوجه قرار گیرد، اما این بدان معنی نیست که موتورهای جستجو را از یاد ببرید!

در واقع این نوع از سئو را می‌توان به عنوان پل ارتباطی بین رضایت کاربر و رضایت موتورهای جستجو در نظر گرفت که با کمک آن می‌توانید سایت خود را برای خزنده‌های گوگل بهینه‌سازی نمایید. بدین ترتیب، فضای لازم برای نمایش محتوا و لینک‌سازی را به شکل بهتری برای خود فراهم می‌کنید. اگر می‌خواهید بدون هیچ مانعی رتبه صفحه اول گوگل را ازآن خود کنید، بهتر از سئو فنی غافل نشوید. چراکه زیربنای انواع دیگر بهینه‌سازی سایت، نوع تکنیکال آن می‌باشد.

سئو تکنیکال چگونه انجام می‌شود؟

چنان چه یک وبسایت اصول سئو را رعایت کرده و از لحاظ فنی قوی باشد، گوگل به راحتی می تواند صفحات راخزش کرده، ساختار و محتوای آن ها را درک کند و در نتیجه رتبه بندی بهتری را برای آن سایت در نظر بگیرد. حال که با سئو تکنیکال یا (Technical SEO) آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده است که رازهای چگونگی انجام آن را با شما در میان بگذاریم.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش سئو سایت

 

سرعت بارگذاری سایت

یکی از فاکتورهایی که گوگل بسیار به آن توجه دارد، میزان زمان لازم برای لود شدن سایت شماست. این یعنی آن که سرعت پایین سایت، باعث می‌شود تا محتوای جذاب و ارزشمند شما به چشم گوگل و حتی کاربر نیاید. از آن جایی که گوگل به کاربران اهمیت زیادی می‌دهد، و از طرفی کاربران هم تمایلی به انتظار ندارند، سرعت بارگذاری سایت یکی از معیارهای مهم سئو تکنیکال است.

ساختار بهینه برای ایندکس شدن سایت

همان طور که می‌دانید، گوگل و سایر موتورهای جستجو برای بررسی صفحات سایت شما از ربات‌ها استفاده می‌کنند. به این ربات‌ها کراول، خزنده، عنکبوت و… نیز گفته می‌شود. این خزنده‌ها توانایی بالایی در کنترل و بررسی صفحات ندارند. به همین دلیل باید برای دیده شدن سایتتان، به آن‌ها کمک کنید. بدین منظور باید یک ساختار قابل پیگیری را برای سایت خود پایه ریزی کنید. یکی از بهترین راه‌های ساختار بندی استاندارد سایت، استفاده از لینک‌های داخلی است.

ایندکس شدن سایت

فایل Robot.txt

زبان ارتباط برقرار کردن با ربات‌های موتورهای جستجو، برنامه نویسی است. فایل متنی Robot.txt که در هاست وبسایت بارگذاری می‌شود، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر رفتار ربات‌ها کنترل داشته باشید. مثلا به وسیله این فایل می‌توانید از ربات‌ها بخواهید که صفحه پرداخت را ایندکس نکنند.

صفحات 404 و لینک‌های شکسته

منظور از صفحات 404 همان صفحاتی هستند که آدرس آن‌ها عوض شده و یا به صورت کلی آن صفحه از وبسایت حذف شده است. هر لینکی که به این صفحات ختم شود، لینک شکسته نام دارد. ربات‌های گوگل با برخورد به این لینک‌ها توانایی ادامه ایندکس سایت را از دست می‌دهند؛ به همین دلیل وجود لینک‌های شکسته سبب آسیب به سئو تکنیکال سایت خواهد شد.

صفحات 404

جلوگیری از ایجاد صفحات تکراری

گوگل با انتشار محتوای تکراری در یک سایت مشکل دارد؛ به همین دلیل از ارتقا رتبه سایت‌هایی با محتوای تکراری جلوگیری می‌کند. برای اینکه از وجود صفحاتی با محتواهای تکراری در سایت خود جلوگیری کنید، بهتر است از تگ کنونیکال استفاده نمایید. این تگ، صفحه اصلی را برای ایندکس شدن، به گوگل معرفی خواهد کرد.

استفاده از یک هاست پرقدرت

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که موتورهای جستجو متوجه ضعف هاست سایت‌ها می‌شوند. اگر کیفیت سرورهای هاست مورد نظرتان همواره رو به کاهش باشند، در طول زمان به رتبه سایت آسیب وارد می‌شود. علاوه بر این، سایت شما در برابر حملات هکرها نیز آسیب‌پذیرتر می‌شود و ممکن است تمام اطلاعات سایت شما از دست برود. در صورتی که به هر دلیلی هاست وبسایت شما به اندازه کافی قدرتمند نباشد، گوگل خیلی زود به این موضوع واکنش نشان داده و آن را از نتیجه جستجوها حذف می‌کند.

موبایل فرندلی بودن سایت

طبق تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی از جستجوهایی که در یک شبانه روز در موتورهای جستجو انجام می‌شوند، با استفاده از موبایل‌ها صورت می‌پذیرند. این بدان معنی است که اگر سایت شما طراحی مناسبی برای موبایل‌ها نداشته باشد و با آن‌ها سازگار نباشد، به صورت بالقوه هزاران بازدیدکننده را از دست می‌دهید. طراحان سایت، با انتخاب یک قالب مناسب، خیلی راحت می‌توانند این مسئله را برطرف کنند. همچنین می‌توانید گزینه سازگاری با گوشی‌های موبایل را از طریق یکی از ابزارهای موجود در گوگل، مورد سنجش قرار دهید.

بهینه‌سازی URL صفحات

انجام این کار، علاوه بر بهبود تجربه کاربری مخاطبین، باعث می‌شود تا ایندکس شدن صفحات سایت توسط موتورهای جستجو، آسان‌تر شود. به عبارتی، خزش ربات‌های گوگل در سایت موردنظر، راحت‌تر انجام می‌شود. به منظور بهینه‌سازی آدرس URL سایت، لازم است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از خط تیره برای جداسازی کلمات استفاده کنید.
  • آدرس‌ها را تا حد امکان کوتاه و توصیفی بنویسید.
  • کلمات کلیدی را در URL بهینه‌سازی کنید.

امنیت سایت

یکی دیگر از مواردی که گوگل نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد، امنیت وبسایت‌ها است. در صورتی که سایت شما مورد هجوم هکرها واقع شود، گوگل این موضوع را در سطح وب بازگو می‌کند و رتبه سایت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است تا جایی که امکان دارد، از امنیت سایت خود اطمینان حاصل کنید.

استراکچر دیتاها

برای اینکه گوگل بتواند سطح کیفیت محتوای شما را درک کند، می‌توانید از کدهای استراکچر دیتا در برنامه نویسی سایتتان استفاده نمایید. با استفاده از این کد می‌توانید کیفیت محتوای خود را به خوبی به گوگل نشان دهید.

علاوه بر مواردی که گفته شد، موارد دیگری نیز وجود دارند که در سئو تکنیکال سایت باید به آن‌ها توجه کنید. این موارد به اختصار به شرح زیر است:

  • ساختارمندی آدرس صفحه‌ها
  • استفاده ازلینک‌های بردکرامب و…

 

حتما بخوانید: کاربرد structured data و انواع ساختارهای آن چیست؟

 

استفاده از BreadCrumb

منظور از Breadcrumb، یک منو شامل لینک صفحات قبلی است. با استفاده از این منو، کاربر متوجه می‌شود که دقیقا در کدام‌یک از قسمت‌های سایت قرار گرفته است. به عبارتی دیگر، Breadcrumb به منزله نقشه سایت برای کاربران است که گوگل استفاده از آن را به سئوکاران و وبمستران توصیه می‌کند. اگر سایت خود را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه‌اندازی کرده‌اید و از قالبی استفاده می‌کنید که این گزینه را ندارد، می‌توانید با استفاده از افزونه Yoast Seo آن را ایجاد نمایید.

ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت یا همان فایل sitemap.XML فایلی است که کدهای XML را شامل می‌شود و در ریشه هاست قرار می‌گیرد. استفاده از این مورد، باعث معرفی بهتر صفحات سایت به موتورهای جستجو می‌شود. یکی از مهم‌ترین عملکردهای نقشه سایت، کمک به ایندکس شدن صفحات به طور کامل است.

استفاده از اسکیماها Schema

اسکیما مانند کدهایی است که در داخل سایت قرار داده می‌شود و یک‌سری اطلاعات درباره آن، مانند: موضوع کلی وبسایت و… را به موتورهای جستجو ارائه می‌کند. بدین ترتیب موتورهای جستجو می‌توانند آن‌ها را در دسته‌بندی و جایگاه مطلوب‌تری در صفحه نتایج قرار دهند. از جمله تاثیرگذارترین و مهم‌ترین اسکیماها، آن‌هایی هستند که برای تعیین اطلاعات مربوط به برگزاری یک رویداد در سایت به کار گرفته می‌شوند. همچنین اسکیمایی که برای معرفی محصول استفاده می‌شود و یا آن‌هایی که به منظور ارائه اطلاعات مربوط به آهنگ‌ها و فیلم‌های بارگذاری شده به کار می‌روند نیز بر سئو تکنیکال اثرگذار هستند.

نصب پروتکل SSL

موتور جستجوی گوگل، همواره اهمیت خاصی برای امنیت کاربران خود قائل است. به همین دلیل، برای سایت‌هایی که دارای پروتکل SSL هستند، امتیاز ویژه‌ای اختصاص می‌دهد. بنابراین لازم است که به منظور بهبود وضعیت سایتتان از نظر فنی، حتما یک گواهی SSL تهیه کرده و کلیه URL های آن را از http به https منتقل کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی بر آن شد تا توضیح دهیم که سئو تکنیکال چیست و چگونه می‌توان آن را انجام داد. برای اینکه بتوانید سایت خود را از نظر فنی و تکنیکی بهینه سازی کنید، علاوه بر موارد گفته شده، نکات فراوان دیگری در طراحی قالب و برنامه نویسی آن وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. حال که می دانید اصول سئو تکنیکال چیست، به نظر شما کدام یک از این اصول، از اولویت و اهمیت بیشتری برای سئو و بهینه سازی سایت برخوردارند؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin