گواهینامه ssl چیست؟ چه ضرورت و انواعی دارد؟


هر فرد عاقلی به خوبی می‌داند که باید تمام تلاش خود را برای حفظ اسرارش انجام دهد، در غیر این صورت آسیب های فراوانی در انتظار او خواهد بود. با توجه به همین نکته، صاحبان…

هر فرد عاقلی به خوبی می‌داند که باید تمام تلاش خود را برای حفظ اسرارش انجام دهد، در غیر این صورت آسیب های فراوانی در انتظار او خواهد بود. با توجه به همین نکته، صاحبان و مالکان وب سایت ها، دغدغه ای بزرگ در ایجاد فضایی امن، جهت حفظ اطلاعات کاربران و همین طور، اطلاعات موجود در وب سایت شان دارند. در مقاله گواهینامه ssl چیست؟ به این مطلب اشاره می‎کنیم که نادیده گرفتن و ساده انگاشتن تأمین امنیت وب سایت، آن هم در فضای عظیم اینترنت، چه تبعاتی برای شما به عنوان یک کاربر یا مالک سایت خواهد داشت. در این مقاله با رشدانا همراه باشید زیرا در این میان اصطلاحاتی همچون ssl ، گواهینامه ssl و انواع گواهینامه های ssl را برای آشنایی بیشتر، به صورت مفصل توضیح می‌دهیم.

 گواهینامه ssl چیست

پروتکل امن SSL

ssl مخفف Secure Socket Layer است و اصطلاحا به آن لایه اتصال امن گفته می‎شود. اس اس ال، مجموعه ای از قوانین تعریف شده است که توسط رمز نگاری در فضای وب و اینترنت، یک ارتباط امن و مطمئن را میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده، ایجاد می‌کند.

 

گواهینامه SSL چیست؟

اگر می خواهید بدانید اهمیت فعال سازی ssl در طراحی سایت چیست، باید بگوییم با فعال سازی اس اس ال، همه اطلاعات موجود بر روی وب سایت، رمزگذاری شده و جای هیچ گونه نگرانی برای عدم پشتیبانی توسط مرورگرها نخواهد بود. با تهیه گواهینامه ssl، اتصالات کاملا رمزگذاری می‌شوند و شاهد تغییراتی در آدرس وب سایت هستید.

به این صورت که وب سایت های دارای گواهینامه ssl در قسمت نوار آدرس خود یک قفل یا نوار سبز رنگ دارند و ابتدای آدرس شان، پروتکل https نمایش داده می‌شود. به مثال زیر درمورد سایت رشدانا دقت کنید:

  • https://www.roshdana.com از گواهینامه ssl استفاده نشده است.
  • https://www.roshdana.com پروتکل https نشان دهنده استفاده از گواهینامه ssl می‎باشد.

مزایای استفاده ازگواهینامه ssl چیست؟

در تعریف گواهینامه ssl گفتیم که علت استفاده از آن ایجاد امنیت برای حفظ اطلاعات کاربران و وب سایت ها است. اما این تنها مزیت موجود برای گواهینامه های ssl نیست و با فعال سازی این گواهینامه از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

 

اعتماد کاربران به وب سایت

مشاهده پروتکل https به کاربران این امکان را می‎دهد که مطمئن شوند وب سایت شما، حرفه ای و قابل اعتماد است. این اعتماد در موارد خاص همچون سایت های فروشگاهی، بسیار مورد نیاز است، زیرا این اطمینان را به مشتریان می‎دهد تا با خاطری ایمن، اقدام به واریز مبلغ به حساب داخل سایت کنند.

داشتن ssl به این معنی است که شما برای کاربران خود ارزش ویژه ای قائل هستید و نسبت به هر نوع اطلاعات وارد شده از جانب آن ها، مانند اطلاعات مالی، شماره تلفن، آدرس و… حساس هستید و خود را مسئول این اطلاعات مهم می‎دانید.

مزایای استفاده از گواهینامه ssl چیست

اطمینان نسبت به صحت اطلاعات

سرقت اطلاعات در مسیر انتقال، از جمله موارد خطرناک فضای وب است. گواهینامه ssl به شما این امکان را می‌دهد که از صحت و درستی اطلاعات دریافتی کاربران، مطمئن باشید و یا به عنوان مثال، کد تخفیفی که بر روی کالای خود اعمال کرده و در اختیار برخی از مشتریان قرار داده اید، بدون هیچ گونه نقصی برای آن ها ارسال ‌شود، بنابراین آن ها نیز، در به کار بردن کد تخفیف با مشکلی مواجه نخواهند شد.

 

تأثیر مثبت بر  SEO سایت

گواهینامه ssl برای گوگل، آن قدر اهمیت دارد تا وب سایت های دارای پروتکل https را هنگام سرچ کاربران، در رتبه های بالاتر، نشان دهد. الگوریتم های هوشمند گوگل، با تأکید برایجاد فضای امن وب، باعث شده اند که سئوکاران استفاده از گواهینامه ssl را به عنوان یکی از استراتژی های مفید در سئو و بهینه سازی سایت معرفی کنند.

 

 پیشنهاد ویژه: آموزش طراحی سایت حرفه ای

 

افزایش وفاداری کاربران

زمانی‌که کاربران مطمئن شوند اطلاعاتشان در یک سایت محافظت می‌شود، بدون شک مجددا به آن برمی‌گردند. همین عامل، سبب ایجاد کاربران و مشتریان وفادار خواهد شد. به‌یاد داشته باشید، وجود مشتری وفادار برای هر کسب و کار، یکی از فاکتورهای موفقیت است.

فروش بیشتر

همان‌طور که می‌دانید، جلب اعتماد کاربران به سایت توسط ssl، آن‌ها را ترغیب به خرید می‌کند. همین عامل، در افزایش فروش و سوددهی تاثیر بسزایی دارد.

کسب نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره

زمانی‌که گواهی امنیت ssl را فعال کنید، اخذ اینماد دو ستاره که بالاترین سطح نماد الکترونیک است، برایتان میسر می‌شود. این عامل، تاثیر زیادی در جلب اعتماد کاربران و مشتریان نیز دارد.

تبلیغات مثبت

اعتماد و اطمینانی که ssl برای سایت شما به ارمغان می‌آورد، می‌تواند به‌منزله تبلیغات مثبت نیز باشد. درواقع هرچه بیشتر موفق به جلب اعتماد شوید، فروش بیشتری نیز نصیبتان خواهد شد.

 

انواع گواهینامه ssl چیست؟

به طور کلی گواهینامه های اس اس ال، به 3 نوع مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام قیمت و اعتبار مختص خود را دارند. در ادامه، توضیح مختصری راجع به آن ها خواهیم داد.

 

گواهینامه اعتبار سنجی دامنه یا DV

domain validation به زمان زیادی برای صدور نیاز ندارد و اکثرا در لحظه و به صورت آنی صادر می‌شود. صادر کننده فقط به اعتبار سنجی بر اساس نام دامنه می‌پردازد و به اعتبار صاحب دامنه و یا سازمان توجهی ندارد. این نوع گواهینامه مناسب برای اشخاص حقیقی و یا همان افراد عادی است.

 

گواهینامه اعتبارسنجی سازمانی یا OV

Organization Validated، صرفا برای افراد حقوقی که دارای مجوز و مدارک کسب و کار هستند؛ همچون شرکت های دولتی، بانک ها و امثال آن، صادر می‌شود. البته احراز هویت برای شرکت های دولتی و سازمان ها در مراحل مختلف و با استفاده از تمام مدارک هویتی و شناسایی انجام می‌شود.

 

 گواهینامه اعتبار سنجی یا EV

Extended Validation  گواهینامه ای است که شباهت زیادی به OV دارد و نشان ویژه آن نوار سبز رنگ موجود در مرورگر است. االبته EV برای شرکت های بزرگی مانند گوگل صادر می‌شود و فرآیند احراز و قبول هویت، بسیار سختگیرانه و با هزینه بیشتری نسبت به گواهینامه های OV می‌باشد.

انواع گواهینامه ssl چیست

نحوه کار گواهینامه ssl چگونه است؟

تصور کنید که سایت شما گواهینامه ssl دارد. حال اگر مرورگری بخواهد به آن وصل شود، مرورگر و سروروب به‌واسطه اجرای فرآیند Handshake SSL به SSL وصل می‌شوند. البته این فرآیند بسیار سریع رخ می‌دهد و کاربر قادر به مشاهده آن نیست. به‌منظور اعمال تنظیمات اتصال به SSL، باید از کلیدهای عمومی، خصوصی و جلسه استفاده شود. لازم به ذکر است، برای رمزگشایی چیزهایی که با کلید عمومی رمزگذاری شده‌اند، بایستی از کلید خصوصی استفاده کنید و بالعکس!

به دلیل اینکه رمزگذاری و رمزگشایی ازطریق کلیدهای عمومی و خصوصی نیازمند قدرت پردازش بالا است، از آن‌ها صرفا برای ایجاد یک کلید جلسه متقارن در فرآیند Handshake استفاده می‌شود. زمانی‌که اتصال ایمن برقرار شد، با استفاده از کلید جلسه، کلیه داده‌های منتقل شده را رمزگذاری می‌کنند. به‌طور خلاصه، نحوه کار گواهینامه SSL به شرح زیر است:

  1. مرورگر به یک سایت امن که ssl دارد وصل می‌شود و درخواست شناسایی سرور خود را ارسال می‌کند.
  2. نسخه‌ای از گواهی SSL (کلیدعمومی) توسط سرور ارسال می‌شود.
  3. ریشه گواهینامه در برابر لیستی از CAهای قابل اعتماد توسط مرورگر بررسی می‌شود. سپس مرورگر گواهینامه را غیرقابل استفاده می‌کند.
  4. درصورت قابل اعتماد بودن گواهینامه، مرورگر آن را رمزنگاری می‌کند. بااستفاده از کلید عمومی سرور، کلید جلسه متقارن ارسال می‌شود.
  5. کلید جلسه متقارن با استفاده از کلید خصوصی، توسط سرور رمزگشایی می‌شود و تصدیق آن را برای شروع جلسه ارسال می‌کند.
  6. در پایان، مرورگر و سرور داده‌های منتقل شده را با استفاده از کلید جلسه رمزگذاری می‌کنند.

با شرکت‌های ارائه‌دهنده ssl certificate آشنا شوید

امروزه شرکت‌های زیادی در زمینه ارائه خدمات ssl در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند. در این بخش، چند مورد از شرکت‌های معتبری که در این عرصه فعالیت دارند را معرفی خواهیم کرد.

Positive SSL

خدمات این شرکت در زمینه ارائه گواهینامه‌های ssl است و معمولا برای افرادی که به‌تازگی کار خود را شروع کرده‌اند، مناسب می‌باشد. به‌بیانی بهتر، اگر اخیرا سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، می‌توانید برای جلب اعتماد کاربران خود از خدمات Positive SSL استفاده کنید.

Certum

شرکت لهستانی Certum در حال حاضر برای 50 کشور دنیا، خدمات امنیتی ssl را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید پلن‌های OV، EV و DV را با استفاده از WildCard از این شرکت خریداری کنید.

GeoTrust

در حال حاضر، سایت‌های ایرانی نمی‌توانند از خدمات شرکت GeoTrust استفاده کنند. اما به‌طور کلی، مزایایی مانند: پشتیبانی قوی، قیمت مقرون به صرفه و خدمات متنوع DV، OV و EV را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این شرکت می‌تواند نیازهای امنیتی هر سازمان یا شرکتی را به‌طور کامل برطرف کند.

Comodo

یکی دیگر از شرکت‌های صادرکننده SSL به سراسر دنیا، Comodo است. این شرکت، بیش از 3میلیون مشتری بین‌المللی دارد و دفتر مرکزی آن در انگلستان می‌باشد. ازجمله مزایای استفاده از خدمات Comodo، می‌توان به مواردی مانند قیمت مناسب، پیچیدگی رمزنگاری‌ها، فعال‌سازی آسان و سریع اشاره کرد.

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله و در پاسخ به پرسش گواهینامه ssl چیست، تعریفی کامل اما ساده از ssl ارائه کرده و گفتیم که گواهینامه های ssl با مزایایی همچون افزایش رتبه سایت و اعتبار بخشی به وب سایت، در ایجاد امنیت اطلاعات کاربران و وب سایت ها بسیار مؤثر هستند. در انتها 3 نوع گواهینامه ssl را معرفی نموده و بیان کردیم، هرکدام تاچه میزان و برای چه نوع وب سایت هایی کاربردی هستند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما علاوه بر موارد گفته شده، دیگر مزایای استفاده از گواهینامه ssl چیست؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی سایت صفر تا صد + پروژه محور

Web Design Course

طراحی وب را صفر تا صد آموزش ببینید و پروژه های طراحی سایت بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin