بردکرامب Breadcrumbs چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟


همه انسان‌ها برای به خاطرسپاری اطلاعات و تصاویر مختلف یا آدرس از یک نشانگر استفاده می‌کنند؛ احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی می‌خواهید مسیر بازگشت به خانه از مطب دندانپزشک یا کلاس موسیقی…

همه انسان‌ها برای به خاطرسپاری اطلاعات و تصاویر مختلف یا آدرس از یک نشانگر استفاده می‌کنند؛ احتمالا برای شما هم پیش آمده که وقتی می‌خواهید مسیر بازگشت به خانه از مطب دندانپزشک یا کلاس موسیقی خود را به ذهن بسپارید، از مغازه یا بانک استفاده می‌کنید تا گم نشوید. این تکنیک زمانی که کوچه‌ها و بخش‌های مختلف خیابان شبیه هم باشند، بیشتر جواب می‌دهد. در دنیای اینترنت هم به همین شکل است و نشانگر برد کرامپ این وظیفه را برعهده دارد تا از سردرگمی کاربران جلوگیری کند.

شاید از خود بپرسید breadcrumbs چیست؟ با اینکه عملکرد این اصطلاح برای همه ما آشناست و روزانه در صفحات مختلف وب به کمکمان می‌آید، اما شاید تلفظ و آوای آن کمی ناآشنا به نظر برسد. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجیتال مارکتینگ و سئو و بهینه سازی سایت، قصد داریم به بررسی مفهوم برد کرامپ بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشته با رشدانا همراه باشید.

 

بردکرامب breadcrumbs چیست؟

همانطور که از عنوان هم پیداست، کلمه برد کرامپ برای بسیاری از کاربران اینترنت ناآشناست اما نقش زیادی در میزان تعامل و کیفیت ارتباط ما با دنیای وبسایت‌ها و جستجو کردن در گوگل ایفا می‌کند. کلمه breadcrumbs یا برد کرامپ، در معنای لغوی یعنی خرده نان اما انتخاب آن به عنوان نشانگر چندان با این معنی بی‌ارتباط نیست.

در گذشته، مردم برای نشانه‌گذاری و ردیابی آدرس از مواد مختلفی مانند آرد، سنگ، نخ و چیزهایی شبیه به این استفاده می‌کردند. در این بین، استفاده از خرده نان هم متداول بود؛ پس لفظ برد کرامپ در حقیقت به خرده نان‌هایی اشاره دارد که ما کاربران اینترنت برای گم نکردن مسیرمان روی زمین می‌ریزیم و سپس برای بازگشت به مسیر اول، آن‌ها را دنبال می‌کنیم. به همین سادگی!

در داستان‌های قدیمی مانند هانسل و گرتل این مورد بسیار جذاب توصیف شده است. حالا که تعریف برد کرامپ را می‌دانیم باید به کاربرد و انواع مختلف آن اشاره کنیم. در بخش بعدی با ما همراه باشید.

برد کرامب چیست

 

انواع نشانگر یا breadcrumbs چیست؟

برد کرامپ که در فارسی به آن نشانگر صفحه یا راهنمای مسیر می‌گویند، در حقیقت بخشی طراحی رابط کاربری یا UI صفحات وب است که حرکت کاربر بین قسمت‌های مختلف سایت را تسهیل می‌کند. از نشانگرها در وبلاگ، وبسایت، سیستم عامل، برنامه‌های نرم‌افزاری و موارد مشابه استفاده می‌شود؛ مثلا My Computer خود را باز کنید. تقریبا بالای صفحه یک بخشی می‌بینید که مکان شما را بین پوشه‌ها و قسمت‌های مختلف نشان می‌دهد. از پنجره‌ای به پنجره دیگر می‌روید، آدرس تغییر می‌کند. با هر کلیک به یک بخش یا دایرکتوری جدید منتقل می‌شوید و تمام این‌ها در نشانگر ذخیره می‌شود. به طور کلی، سه دسته نشانگر صفحه داریم که عبارتند از:

  • نشانگر صفحات موقعیت یا Location: این نوع از نشانگرها، جزو متداول‌ترین برد کرامپ‌ها هستند.
  • نشانگر صفحات ویژگی: ایجاد فیلترهای مختلف و طبقه‌بندی جستجو براساس موارد مختلف مانند رنگ، سایز، متراژ، قیمت و غیره.
  • نشانگر صفحات هیستوری یا مسیر Path: مسیری است که سایت به کاربر نشان می‌دهد تا گم نشود. دکمه بازگشت اینکار را به خوبی انجام می‌دهد اما مسیر کاربر توسط خود سایت هم باید در دسترس باشد.

 

تاثیر بردکرامب در سئو سایت

شاید برایتان دانستن این نکته جالب باشد که نشانگر صفحات یا برد کرامپ روی سئو سایت تاثیر بسزایی دارد. سایت‌هایی که نقشه درستی داشته باشند توسط گوگل راحت‌تر ایندکس می‌شوند؛ در نتیجه رتبه بهتری می‌گیرند و به مخاطبین بیشتری نمایش داده می‌شوند. از این رو رتبه سئوی آن‌ها افزایش می‌یابد. از دیگر مزایای نشانگر صفحات عبارتند از:

کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate

اصلی‌ترین کاربرد و مزیت بردکرامب، آگاهی دادن به کاربران درمورد ترتیب صفحات است. اما به جز آن، تاثیرات مثبت دیگری بر روی رتبه سایت‌ها دارد. زمانی که کاربران از طریق موتورهای جستجو وارد یکی از صفحات سایت شما می‌شوند، با مشاهده این قابلیت و پیشنهادهای جایگزین، مانند صفحه اصلی، این احتمال پیش می‌آید که بین صفحات جابجا شوند و همین موضوع سبب می‌شود تا بیشتر در سایت شما بمانند و زمان بیشتری را صرف کنند. درنتیجه، نرخ پرش کاهش یافته و زمان ماندگاری کاربران در سایت نیز بیشتر می‌شود.

 

حتما بخوانید: بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟

 

بهبود تجربه کاربری (UX)

با استفاده از بردکرامب زمانی که می‌خواهید به یکی از صفحات پیشین برگردید، نیازی نیست به صفحه اصلی مراجعه کنید و از اول به دنبال مطلب موردنظرتان بگردید. بلکه می‌توانید به کمک لینک‌های موجود، به صفحه‌ای که می‌خواهید خیلی راحت دسترسی داشته باشید. این امر از سردرگم شدن کاربران در وبسایت و کلیک بر روی دکمه Back جلوگیری کرده و مخاطبین احساس راحت‌تری خواهند داشت.

کمک به لینک‌سازی داخلی در سایت

همان‌طور که می‌دانید، لینک‌سازی داخلی موضوع بسیار مهمی است و تا حد زیادی به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند. بردکرامب به دلیل ساختار لینکی خود، سبب ایجاد پیوندهای داخلی به صفحات گوناگون می‌شود. با استفاده از این ساختار، یک لینک‌سازی زنجیره‌ای داخلی در وبسایتتان ایجاد می‌شود و همین موضوع پی درپی باعث بهبود فرآیند ایندکس شدن صفحات مختلف خواهد شد.

بردکرامب باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) می‌شود

امروزه راحت بودن کاربران موبایلی یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی سئو سایت‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است که گاهی اوقات سایت‌هایی که در ساختار خود بردکرامب استفاده می‌کنند، در صفحات جستجو به شکل خاصی نمایش داده می‌شوند و لینک‌های قبل از صفحه موردنظر نیز به کاربران عرضه می‌شود. از طرفی دیگر، به سایت‌ها کمک می‌کند تا در تمام صفحه نمایشگرها به خوبی نمایش داده شوند. همین موضوع می‌تواند تا حد زیادی نرخ کلیک را افزایش دهد.

 

حتما بخوانید: جادوی افزایش نرخ کلیک CTR با رعایت چند نکات اساسی

 

ضرورت استفاده از breadcrumbs چیست؟

احتمالا در این بخش از مطلب، یک سوال متفاوت در ذهن شما شکل گرفته و دوست دارید بدانید ضرورت استفاده از برد کرامپ چیست؟ در حقیقت، وجود نشانگر برای همه سایت‌ها و موارد ذکرشده مانند وبلاگ‌ها ضروری است اما در بعضی از سایت‌ها که دسته‌بندی متنوعی دارند یا میزان پیچیدگی سایت زیاد باشد، این ضرورت افزایش می‌یابد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

 

سخن پایانی

در این مطلب از رشدانا، درباره این موضوع که بردکرامب breadcrumbs چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم. نشانگرها علاوه بر اینکه برای بهبود تجربه کاربر ضروری هستند، به سئو و یکپارچگی سایت هم کمک می‌کنند. بررسی عملکرد برد کرامپ سایت می‌تواند به شما در بهتر کردن فضای سایت یاری برساند و از طرفی نرخ تعامل مخاطب را افزایش دهد.

این مطلب، همینجا به اتمام رسید اما منتظر خواندن نظرات خوب شما هستیم. انتقاد و پیشنهاد شما مخاطبان رشدانا، مانند برد کرامپی است که ما را در مسیر پیشرفت هدایت می‌کند و نمی‌گذارد که خدایی نکرده گم شویم!

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin