وردپرس چیست و چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟


امروزه برای نشان دادن هویت کسب‌وکار یا برند خود نیاز به ارائه محتوا دارید؛ محتواهایی از جنس تصویر، متن، ویدیو و هر نوع دیگر که بتوانید خود را به مخاطب نشان دهید؛ اما ارتباط این…

امروزه برای نشان دادن هویت کسب‌وکار یا برند خود نیاز به ارائه محتوا دارید؛ محتواهایی از جنس تصویر، متن، ویدیو و هر نوع دیگر که بتوانید خود را به مخاطب نشان دهید؛ اما ارتباط این جمله با وردپرس چیست؟ برای اینکه درک عمیق‌تری نسبت به این مقدمه پیدا کنید، لازم است نگاهی به وب‌سایت‌های موجود در بستر وب بیندازید.

همه وب‌سایت‌ها مملو از اطلاعات و محتوا هستند؛ به عبارت دیگر، یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای ارائه انواع محتوا، وب‌سایت است. برای راه‌اندازی وب‌سایت راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از معروف‌ترین روش‌های ساخت و راه‌اندازی وب‌سایت، سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری درباره این سیستم مدیریت محتوا به دست آورید و بدانید که وردپرس چیست، تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید.

وردپرس چیست

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع وردپرس چیست، ابتدا باید درباره سیستم مدیریت محتوا اطلاعاتی به دست آوریم. سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که به اختصار CMS نام دارد، نرم‌افزاری ویژه برای مدیریت محتوا در بستر وب است که در نام‌ها و برندهای مختلف در دسترس هستند. استفاده از CMS مزایای زیادی دارد اما مهم‌ترین مزیت آن، راه‌اندازی وب‌سایت به شکل صفر تا صد و بدون نیاز به دانش کدنویسی است. در ادامه مقاله کامل‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

 

به طور کلی، دو روش برای راه‌اندازی وب‌سایت وجود دارد که عبارتند از:

  • سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS
  • راه‌اندازی وب‌سایت به کمک برنامه‌نویسی و طراحی

برای ساخت وب‌سایت‌های داینامیک یا پویا از پلتفرم سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌شود. CMS محتواهای مختلف وب‌سایت را مدیریت می‌کند؛ مثلا عکس، ویدیو، متن و غیره. به کمک این روش، بارگزاری و ویرایش محتوا با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. از دیگر مزایای CMS ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویرایش صفحات مختلف سایت
  • دسته‌بندی مطالب سایت
  • صرفه‌جویی در زمان
  • پشتیبانی قدرتمند
  • سفارشی و شخصی‌سازی پلتفرم

وردپرس چیست و چه ارتباطی با سیستم مدیریت محتوا دارد؟

برای ساخت و راه‌اندازی یک وب‌سایت، سیستم‌های مدیریت محتوای زیاد و متنوعی در دنیای اینترنت وجود دارند اما مزایای بعضی از این CMS ها نسبت به بقیه بیشتر است؛ مانند وردپرس یا WordPress که یکی از سامانه های مدیریت محتوا محسوب می‌شود. این CMS قالب‌های زیادی دارد و استفاده از آن هیچ هزینه‌ای برای کاربر به همراه نخواهد داشت.

به عبارت دیگر، رایگان بودن وردپرس یکی از مزیت‌های این CMS است. شما برای راه‌اندازی و طراحی سایت در وردپرس نیازی به دانش تخصصی در حوزه برنامه‌نویسی ندارید؛ این مورد یکی دیگر از مزیت‌های نرم افزار متن باز WordPress به شمار می‌رود. حال که می‌دانیم ارتباط سیستم مدیریت محتوا و وردپرس چیست، به بررسی این سوال می‌پردازیم که چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

وردپرس چیست | رشدانا

مزایای وردپرس چیست؟

این سامانه مدیریت محتوا به دلیل قوی بودن بشدت میان کسب و کارهای اینترنتی مختلف محبوبیت یافته. اما واقعا وردپرس چقدر قدرتمند است؟ برای اینکه بفهمید چرا کسب و کار شما باید به ورد پرس تغییر کند این 24 دلیل را بخوانید:

1- وردپرس رایگان است

خواه شما یک وبلاگ نویس باشید یا بتازگی یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کرده باشید، این واقعیت که وردپرس صد در صد رایگان است و می‌تواند برای شما بشدت سودآور باشد. از همه بهتر اینکه شما هیچ‌وقت نباید نگران هزینه‌های اضافه پنهانی باشید که در صورت معروفیت سایتتان شما را شارژ می‌کنند. وردپرس تا ابد برای شما یک نرم افزار آزاد خواهد بود.

علاوه بر این، وردپرس همچنین متن باز است.این به این معنیست که شما می‌توانید با توجه به نیازهای سایت سورس کدهای خود را ارتقا یا تغییر دهید.

2- قدرت خارج از چارچوب

برخلاف دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس بلافاصله پس از نصب آماده استفاده است. این به این معناست که شمابرای استفاده از ویژگی های مختلف وردپرس نیازی به جستجو، نصب و راه اندازی لیست طولانی از افرونه ها ندارید.

3- انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یکی دیگر از ویژگی‌های وردپرس است که نمیتوان نادیده گرفت. صرف نظر از اینکه برای چه منظوری از وردپرس استفاده می‌کنید، خواه وبلاگ شخصی، خواه یک وبسایت کسب و کار معروف، وردپرس آنقدر گسترده است که به وسیله ویژگی‌های متنوعش تمامی نیازهای شما را برآورده سازد.

4- مناسب برای موتورهای جستجو

در واقع مشهورترین موتور جستجوها ترجیح می‌دهند که سایت‌‌ها با وردپرس راه اندازی شده باشند زیرا فریم‌ورک آن برای خزنده ها یا ربات‌های موتورهای جستجو که مطالب و صفحات را ایندکس می‌کنند بهینه شده است.

5- امنیت و بی خطر بودن

از آنجایی که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای پرطرفدار است، تعجب آور نیست که هدف حمله بسیاری از هکرها باشد. اما، برای وردپرس امنیت یوزرها بالاترین ارزش  محسوب می‌شود. درحالی که به شما توصیه می‌شود اقدامات ساده امنیتی مانند دانلود نکردن افرونه‌های مختلف از سایت‌های نامعتبر را بکار بگیرید، وردپرس دائما در حال بروز رسانی نرم افزار خود برای جلوگیری از حمله هکرها میباشد. در واقع، پس از انتشار نسخه3.7، وردپرس دارای ویژگی بروزرسانی اتوماتیک می‌باشد.

6- قابلیت شخصی سازی

به لطف صدها افرونه و تمی که وردپرس ارائه کرده است، تنها با کلیک یک دکمه، شما می‌توانید سایت خود را آن‌طور که تمایل دارید، شخصی سازی کنید. علاوه بر این، آنطور که به نظر می‌رسد، به واسطه قابلیت‌های بی‌شماری که وردپرس ارائه کرده است، شما می‌توانید وبسایت مورد علاقه خود را راه اندازی کنید.

7- استفاده آسان

مزیت دیگر استفاده از وردپرس، آسان بودن استفاده از آن است. داشبور آن قابل استفاده آسان برای کاربر، قابل درک و یادگیری آسان است.در حقیقت شما می‌توانید درچند دقیقه طریقه استفاده از وردپرس را یاد بگیرید. پس تعجبی ندارد که وردپرس به برنامه “قابل نصب در 5دقیقه ” شهرت دارد!

8- پشتیبانی‌های بی شمار

وردپرس همچنین یک پشتیبانی بی‌نظیر را ارائه می‌دهد. این بخشی از جامعه گسترده وردپرس است که در آن می‌توانید هرگونه سوال و یا مشکل خود را در فروم های وردپرس برطرف کنید.

9-پشتیبان چند رسانه ای

اضافه کردن عکس، ویدئو و فایل‌های صوتی بهترین راه برای افزاریش تجربه کاربر شماست. خوشبختانه وردپرس کار انتشار فایل‌های مولتی مدیا روی صفحات وبسایت را برای شما آسان کرده است. شما نه تنها امکان انتشار این فایل‌های چند رسانه‌ای را دارید، بلکه می‌توانید به راحتی آن‌ها را تصحیح و ویرایش کنید.

وردپرس

10-مناسب برای استفاده در بستر موبایل

امروزه مناسب بودن یک وب‌سایت برای استفاده با گوشی‌های هوشمند و تبلت از هر زمان دیگری مهم تر است. اما با وجود وردپرس نیازی نیست دیگر نگران باشید! به لطف تم‌های واکنشگرای متفاوتی که ارائه کرده است، وردپرس برای استفاده با موبایل مناسب است.

11- یکپارچگی

وردپرس با برخی از پلتفرم‌های قدرتمند ادغام می‌شود تا کمک ویژه‌ای  به کسب و کار اینترنتی شما کند. آیا به یک کمپین ایمیل مارکتینگ نیاز دارید؟ می‌توانید از سرویس‌های ایمیلی مانند MailChimp استفاده کنید. دوست دارید برای یک محصول یا یک سرویس پول دریافت کنید؟ وردپرس می‌تواند با برخی از محبوب ترین درگاه‌های پرداخت دنیا کار کند.

12- مدیریت آسان

همانطور که پیشتر گفتیم، وردپرس با یک به روز رسان داخلی، برای اهداف امنیتی مجهز شده است. همچنین، وردپرس تمامی به روز رسانی‌های جدید برای افزونه‌ها و تم‌ها را به شما اطلاع می‌دهد و از آنجایی که شما به طور مداوم درجریان آخرین آپدیت‌ها هستید، این امر باعث مدیریت آسان وب‌سایت شما می‌شود.

13- وردپرس، فراتر از یک وبلاگ

درحالی که وردپرس به‌عنوان بزرگترین پلتفرم وبلاگ نویسی که می‌تواند در یک وب‌سایت شود معروف است، خود به تنهایی می‌تواند به عنوان یک وبسایت کسب و کار نیز استفاده شود.

14- ایجاد یک جامعه

چه با منتشر کردن پست های وبلاگتان در شبکه های اجتماعی، یا با برقراری ارتباط با مراجعین وبسایتتان در قسمت دیدگاه ها، وردپرس افزونه ها و ویژگی هایی دارد که ایجاد یک اجتماع را آسان میکند.

15- صرفه جویی در هزینه ها

فراموش نکنید که وردپرس یک نرم افزار رایگان است! اما این تنها نقطه برای صرفه جویی در هزینه ها نیست.از آنجایی که وردپرس متن باز و موبایل محور است، شما نیازی به استخدام طراح وب و یا تکنسین برای راه اندازی و نگهداری وبسایت کسب و کار خود ندارید.

16- راه کارهای بی شمار کسب و کار اینترنتی

از آنجایی که شما برای کسب و کار  خود از وردپرس استفاده می‌کنید، احتمالا خوشحال می‌شوید اگر بدانید تعداد زیادی راه کار برای کسب و کار اینترنتی شما وجود دارد که وب‌سایت شما را به یک فروشگاه دیجیتالی تمام عیار تبدیل می‌کند. با استفاده از افزونه هایی مانند ووکامرس، می‌توانید به راحتی به سود برسید.

17- شما تنها به یک پیشتیبان هاست متعهد نیستید

اگر نیاز دارید هاست یا ارائه دهنده سرویس خود را تغییر دهید، چه به این خاطر که نمیتوانند ترافیک را کنترل کنند یا اینکه شما از آنها ناراضی هستید، میتوانید بدون مشکل این کار را انجام دهید.این به این خاطر است که وردپرس تقریبا با تمام سرور ها کار میکند.

 

حتما بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین هاست وردپرس

 

18- وبسایت شما را سرزنده نگه می‌دارد

اگر شما نیاز دارید تم خود را به‌روز رسانی کنید به این خاطر که برای مدتی طولانی از آن استفاده کرده‌اید و یا به دنیال استفاده از تمی مانند هالیدی سیزن هستید، صدها تم رایگان برای استفاده در وردپرس وجود دارد. با انجام اینکار شما می‌توانید ظاهر وب‌سایت وردپرس خود را برای مخاطبان خود سرزنده نگه دارید.

19- به عنوان یک سرویس عضویت استفاده می‌شود

اگر می‌خواهید یک پایگاه وفاداری مشتری را پرورش دهید، وحتی شاید درآمد اضافه ایجاد کنید، شما می‌توانید سایت وردپرس خود را به یک وبسایت عضویت تمام و کمال تبدیل کنید. هنگامی که یک سایت عضویت ویژه ایجاد می‌کنید این بدین معناست که  شما به کاربران خود محتوای منحصر بفرد مفید ارائه می‌کنید.

20- برنامه ریزی برای پست‌ها

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی کاری بشدت  وقت‌گیر است. اما وردپرس می‌تواند با  برنامه ریزی از قبل برای پست کردن مطالب، در وقت شما صرفه جویی کند. این به این معناست که وقتی یک مطلب را آماده کردید، می‌توانید آن را برای زمانی که برای شما و مخاطبان سایتتان مناسب است برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر متوجه شده اید که بیشترین ترافیک سایت بین ساعت 12 تا 1ظهر در سایت است، می‌توانید برای آن بازه زمانی برنامه ریزی کنید تا پست بگذارید.

21- قابلیت چند کاربره

امکان بسیار خوبی وجود دارد که شما با تکیه به چندین نفر می‌توانید وب‌سایتتان را راه اندازی و اداره کنید. وردپرس از این امر آگاه است و تخصیص نقش‌های مختلف به افراد مختلف را برای شما آسان کرده است.

22- اضافه کردن ضمانت

با اضافه کردن ضمانت نامه در سایتتان به مشتریان بالقوه خود این تضمین را بدهید که محصول یا سرویسی که ارائه می‌دهید ارزش سرمایه گذاری را دارد. شما می‌توانید با نصف افزونه هایی مانند Easy Testimonials این تکنیک موثر را به سایتتان اضافه کنید.

23- انتشار محتوا با یک کلیک

تا به حال پیش آمده در حال نوشتن  یک مطلب یا پست وبلاگی، نیاز به نشر سریع آن داشته باشید؟ نگران نباشید!

بعد از نوشتن محتوای خود، تنها با فشار یک دکمه می‌توانید آن را منتشر کنید. علاوه بر این تعدادی نرم افزار موبایل وجود دارد که از هر جایی در دنیا می‌توانید محتوا وردپرس خود را منتشر کنید. وردپرس دارای یک پلتفرم جهانی است. داشبرد وردپرس همیشه یک شکل است صرف نظر از اینکه برای چه منظوری از آن استفاده می‌کنید. اصلا نیازی به استخدام یک متخصص یا صرف وقت طولانی برای یادگیری طرز کار وردپرس ندارید.

24- همواره در حال پیشرفت

از آنجایی که وردپرس متخصصین برنامه نویسی خبره را استخدام می‌کند، می‌توانید اطمینان داشته باشید که وردپرس هر روز در حال بهتر شدن است. همچنین از آنجایی وردپرس متن باز است، هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند به تجربه کاربری مجهز شود که می‌تواند بهترین سیستم مدیریت محتوای موجود شود.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش وردپرس و راه اندازی سایت

 

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله، درباره این موضوع که وردپرس چیست و چه کاربردی دارد، صحبت کردیم. امروزه، راه‌اندازی سایت یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کسب‌وکارها یا برندهای مختلف است؛ چون به کمک محتوا و وب‌سایت خود می‌توانند با مشتریان و کاربران بیشتری آشنا شوند. همچنین، ارائه خدمات آنلاین برای مشتری و کاربر مزایای زیادی به همراه دارد. اگر نیاز به سایت دارید، همین حالا با استفاده از وردپرس وب‌سایت خودتان را راه بیندازید تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان و کاربران بیشتری عرضه کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما آیا وردپرس یک سیستم همه چیز تمام است یا در کنار مزایا، دارای معایبی نیز هست؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش وردپرس و راه اندازی سایت

Wordpress Site Management

آموزش کار با وردپرس به شکل حرفه ای

آموزش وردپرس | رشدانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin