بک لینک PBN چیست و چگونه آن را پیاده سازی کنیم؟


یکی از عواملی که در رتبه بندی نتایج گوگل تاثیرگذار است، تعداد و کیفیت پیوندهای ورودی به سایت است. این عامل مانند شمشیر دولبه عمل می‌کند. به این معنی که همان طور که در سئو…

یکی از عواملی که در رتبه بندی نتایج گوگل تاثیرگذار است، تعداد و کیفیت پیوندهای ورودی به سایت است. این عامل مانند شمشیر دولبه عمل می‌کند. به این معنی که همان طور که در سئو سایت موثر است، می‌تواند مهم‌ترین دلیل از دست دادن موقعیت و پنالتی گوگل نیز باشد. درواقع این شمشیر دولبه که در این مطلب با عنوان Pbn از آن یاد می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین ابزارها در مسابقات دشوار و پیچیده دنیای وب است. عدم استفاده صحیح از این ابزار ممکن است کسب و کار آنلاین مورد نظرتان را دچار مشکل کند. به همین دلیل در این مقاله همراه رشدانا باشید تا به شما بگوییم که Pbn چیست و چطور باید مورد استفاده قرار بگیرد.

Pbn چیست؟

در دنیای وب Pbn به عنوان شبکه بک لینک خصوصی شناخته می‌شود. Pbn مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها و سایت‌هایی است که برای قدرتمند کردن سایت اصلی و ایجاد پیوند طراحی می‌شود. اوج شکوفایی Private Network Backlink ها زمانی بود که افراد زیادی به وبلاگ نویسی روی آورده بودند. Blogspot  و Blogfa و PersianBlog  پلتفرم‌هایی هستند که در آن دوران کاربرهای زیادی را به خود جذب کردند. البته هنوز هم افرادی در این بسترها فعالیت دارند، اما استفاده از آن‌ها مانند قبل رونق ندارد. امروزه از پلتفرم‌های Pbn برای لینک سازی خارجی استفاده می‌شود. البته لینک سازی از نوع کلاه سیاه! منطق گوگل برای لینک سازی خارجی این است که سایت‌های غریبه به دلیل محتوای با کیفیت شما به سایتتان لینک بدهند، نه اینکه خودتان به سایت خود لینک بزنید! درواقع با این کار به نوعی قوانین گوگل را نقض می‌کنید و در صورتی که گوگل متوجه این عمل شود، اقدام به جریمه شما خواهد کرد.

PBN چیست

3 دلیل داشتن Private Network Backlink چیست؟

پس از اینکه به طور دقیق دانستید منظور از Pbn چیست، نوبت به آن می‌رسد که بدانید چرا باید به استفاده از این ابزار روی آوریم؟ در روش‌های کلی ایجاد لینک خارجی، تمرکز بر روی شناسایی سایت‌های مرتبط و معتبر است. در واقع در این روش‌ها سعی می‌شود با پرداخت پول یا فعالیت‌های خلاقانه، با سایت‌های معتبر دیگر پیوند برقرار کنیم. اما این روش‌ها معایبی نیز به دنبال دارند که عبارتند از:

  • سایت‌های انتخاب شده ممکن است از تمرکز بر روی محتواهای تولید شده سایت ما منصرف شوند.
  • اکثر سایت‌های باارزش برای برقراری ارتباط، هزینه بالایی می‌طلبند.

 

حتما بخوانید: مهم ترین اصول سئو برای چند برابر کردن رشد سایت

 

با در نظر گرفتن این مشکلات برای لینک سازی خارجی، بسیاری از متخصصین به این نتیجه رسیده‌اند که شروع به شبکه سازی خصوصی یا همان Pbn کنند. مهم‌ترین دلایلی که کارشناسان سئو برای استفاده از این ابزار مدنظر دارند، به شرح زیر است:

برای ایجاد اتصالات، دارای کنترل دقیق بر منابع هستید

چنانچه تمامی سایت‌هایی که با شما در ارتباطند تحت کنترلتان باشند، هرگز با سایت‌های رقیب، از دست رفتن تمرکز محتوا و از بین رفتن کیفیت روبرو نخواهید شد. در بدترین حالت ممکن، سایت شما توسط گوگل جریمه شود. در این صورت می‌توانید با حذف لینک‌های کم ارزش و مخرب، از مجازات گوگل خلاص شوید.

استفاده از دامنه‌های معتبر و آزاد

با استفاده از Pbn می‌توانید به جای تمرکز بر سایت‌هایی که محتوای مربوط دارند، دامنه‌هایی که هر روز به پایان می‌رسند را رصد کنید و آن‌هایی که با سایت شما در ارتباطند را انتخاب نمایید. بدین ترتیب فرصت‌های زیادی برای اتصالات خارجی و ایجاد شبکه‌های عظیم در اختیارتان قرار می‌گیرد.

ساده شدن روند مذاکره و نظارت

وبسایت‌های معتبر و ارزشمند، معمولا فرآیند پیچیده‌ای برای پذیرش لینک شما دارند. درواقع پیدا کردن این سایت‌ها، ارتباط با مدیر و نظارت بر دسترسی لینک، بسیار وقت گیر و خسته کننده خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از سئوکاران به سراغ به کارگیری Pbn می‌روند.

دلایل داشتن PBN چیست

معرفی استراتژی Pbn

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر از تکنیک Pbn استفاده نکنیم، پس چطور می‌توانیم با رقبای بزرگ خود، که هزینه‌های میلیونی برای انتشار رپورتاژ می‌پردازند، رقابت کنیم؟ در این بخش یک استراتژی را به شما معرفی می‌کنیم که گوگل متوجه آن نشود و بتوانید خود را در نتیجه جستجوها بالا بکشید.

دسته بلاگ بسازید

اولین مرحله‌ای که برای استفاده از Pbn باید اجرا شود این است که در هر پلتفرم میزبان وبلاگی که می‌شناسید، یک اکانت وبلاگ باز کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم در مرحله اول در شبکه‌های میزبانی داخلی اکانت بسازید و بعد به سراغ سایر پلتفرم‌های خارجی بروید. بعد از ثبت نام در این پلتفرم‌ها شروع به دسته بندی آن‌ها کنید. بدین منظور می‌توانید یک وبلاگ را به عنوان سرشاخه در نظر بگیرید. سپس 5 وبلاگ را به عنوان لایه اول و 5 وبلاگ را به عنوان لایه دوم دسته بندی نمایید.

تحقیق کلیدواژه

مرحله دوم این استراتژی بسیار مهم است. بدین منظور باید روی تحقیق کلمات کلیدی با جستجوی کمتر تمرکز داشته باشید. چرا که کلیدواژه‌های پررقابت ممکن است توسط ربات‌های گوگل شناسایی شوند. بدین ترتیب حتی اگر جریمه شوید، در کلیدواژه‌های کم رقابت جریمه شده‌اید و همچنان سایر کلیدواژه‌های قدرتمند خود را حفظ می‌کنید.

 

حتما بخوانید: کلمه کلیدی چیست و چگونه بهترین کلمات را انتخاب کنیم؟

 

پس از مشخص شدن کلیدواژه‌ها، بهتر است آن‌ها را در صفحات مختلفی از سایت استفاده کنید. در هر محتوایی که در بلاگ‌های خود منتشر می‌کنید، می‌توان 10 لینک به کار برد. حالا می‌توانید کلیدواژه‌ها را کمی تغییر دهید. به عنوان مثال نام برندتان یا هر کلمه دیگری را به آن اضافه کنید.

نوشتن برای دسته بلاگ

نکته مهمی که متخصصین سئو باید به آن توجه داشته باشند، تولید محتوای باکیفیت و یونیک است. گوگل به محتوای یونیک علاقه مند است و در این صورت امکان جریمه شدن لینک‌های داخلی به حداقل می‌رسد. اشتباهی که معمولا سایت‌های مختلف مرتکب می‌شوند، استفاده از محتواهای کپی است.

گوگل محتواها را از دو فیلتر عبور می‌دهد. اول فیلتری که کنترل می‌کند محتوا کپی نباشد و فیلتر دوم نیز وظیفه بررسی لینک‌ها را بر عهده دارد. چنانچه محتوایی کپی باشد، از ابتدا توسط ربات‌های گوگل نادیده گرفته می‌شود. برای اینکه بتوانید توجه موتورهای جستجو را جلب کنید، باید به عنوان سرشاخه، یک محتوای باکیفیت بنویسید. برای داشتن یک محتوای باکیفیت، به قوانین و اصول سئو توجه داشته باشید. بهتر است تعداد کلمات متن بیشتر از  1500 کلمه باشد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش سئو سایت به صورت پروژه محور

 

از لایه بالا شروع کنید و به لایه‌های پایین برسید

ابتدا محتوایی که تولید کرده‌اید را برای سرشاخه منتشر کنید. سپس انکرتکست‌هایی که در تحقیق کلیدواژه به آن اشاره کردیم را به صفحات موردنظر خود در سایت متصل کنید. بعداز آن محتوای دوم را روی 5 بلاگ سرشاخه منتشر کنید. در این بخش لینک سازی کمی متفاوت‌تر است و شما باید به جای اینکه به سایتتان لینک دهید، به بلاگ سرشاخه متصل شوید. به زبان بهتر در لایه اول به وبلاگ‌های لایه و محتوای وبلاگ سرشاخه لینک بدهید.

گوگل از چه طریقی بک لینک PBN را شناسایی و جریمه می‌کند؟

هر چند که ایجاد یک شبکه خصوصی لینک، ایده هیجان‌انگیز و کاربردی است، اما لازم است بدانید که به محض آغاز کار، در نقطه مقابل شما الگوریتم‌ها و متخصصین گوگل قرار دارند. اگر شبکه شما توسط گوگل شناسایی شود، مسلما عواقب بدی برای سایت‌هایی که در آن‌جا حضور دارند، پیش می‌‎آید. در این بخش، مهم‎ترین روش‎‌هایی که گوگل برای شناسایی PBN استفاده می‎‌کند و راه‌‎های مقابله با آن‎ها را معرفی خواهیم کرد.

پی بی ان چیست

دامنه‏‌ها همگی به نام یک نفر هستند!

یکی از معیارهایی که گوگل برای شناسایی شبکه‎‌های لینک‌‏سازی استفاده می‌‏کند، بررسی مالکیت دامنه‏‌ها می‌باشد. اگر تمام سایت‎‌هایی که در یک شبکه قرار دارند و یکدیگر را تقویت می‌‎کنند، مربوط به یک نفر باشند یا توسط یک شرکت واسطه ثبت شده باشند، درک ارتباط آن‎‌ها کار راحتی خواهد بود! به منظور جلوگیری از بروز این مشکل، دامین‎‌هایی که از آن‎ها استفاده می‎‌کنید، باید به نام افراد مختلفی ثبت شده باشند و یا اطلاعات Whois سایت‏‌هایتان را مخفی کنید. البته پنهان کردن این اطلاعات برای شما هزینه‏‌های اضافی ایجاد می‏‌کند و همین کار باعث حساس‌‎تر شدن گوگل می‌شود.

سایت‌های شبکه لینک بر روی یک هاست یا سرور قرار گرفته‌اند

شناسایی شرکت ارائه‌‎دهنده هاست یا IP، کار چندان سختی برای گوگل نیست! اگر وب‌سایت‎‌هایی که در شبکه شما هستند و یکدیگر را تقویت می‌‎کنند، همگی بر روی یک ارائه‌‎دهنده و با یک IP شبیه به هم باشند، ریسک شناسایی توسط گوگل افزایش می‌‎یابد. به منظور حل این مشکل، لازم است که از شرکت‎‌های مختلفی هاست تهیه کنید و یا برای هر سایت، یک IP مخصوص بگیرید. البته این راهکارها باعث افزایش هزینه‎‌ها و دشوار شدن مدیریت سایت‌‎ها می‎شود.

یکی دیگر از روش‎‌های رایج برای مخفی شدن اطلاعات هاست، استفاده از سرویس‎‌های CDN مانند Cloudflare می‎‌باشد. این کار باعث تغییر DNS سایت و پنهان شدن اطلاعات هاست اصلی می‎شود. جالب است بدانید که حتی با استفاده از این سرویس، باز هم IP اصلی برای ربات‌‎های گوگل قابل شناسایی است!

دامنه‌هایی که می‌خرید، با ماهیت و محتوای جدید فعالیت می‌کنند

زمانی‌که در حال شناخت و خرید دامنه‌های آزادشده و بااعتبار هستید، باید اطلاعاتی از محتوا و ساختار آن‎ها نیز در دست داشته باشید. چرا که با تغییرات اساسی در محتوا و ساختار یک وب‌سایت، این احتمال وجود دارد که موتورهای جستجو متوجه ورود آن به شبکه لینک شوند. در نظر بگیرید که یک سایت قدیمی و معتبر در زمینه گردشگری پیدا کرده‌اید که به دلایل مختلفی فعالیت خود را تعطیل کرده است. با خرید این دامنه، شما صاحب یک سایت جدید با ساختار آدرس‌دهی و محتوایی متفاوت و نو خواهید شد.

از دست دادن لینک‌های داخلی سایت، حذف محتواهای ایندکس شده و عدم وجود صفحاتی که لینک‌های خارجی را دریافت کرده‌اند، باعث کاهش اعتبار و ارزش این دامین به مرور زمان خواهد شد. یکی از روش‌های جلوگیری از بروز این اتفاق، این است که به سایت Archive سر بزنید و صفحات ذخیره شده از این دامنه را بررسی کنید. در این روش، صفحات ارزشمند دامنه شناسایی می‎‌شوند و ساختار آدرس‌‎دهی و محتوایی صفحات، مجددا بر روی آن شبیه‎سازی می‎شوند.

اطلاعات تماس و برندینگ سایت‌ها تغییر می‌کند یا مشابه است

شاید رایج‌ترین اشتباهی که در ساخت PBN پیش می‌آید، استفاده از اطلاعات، برندینگ، محتوا و تصاویر یکسان در تمامی وبسایت‌ها باشد. این کار، شناسایی ارتباط سایت و هدف شما از ایجاد یک شبکه لینک را برای گوگل آسان می‌کند. به منظور جلوگیری از این مشکل، دقت داشته باشید که لوگو، اطلاعات تماس، موقعیت جغرافیایی، تصاویر و متون سایت، صفحه درباره ما و… برای هر سایت باید کاملا اختصاصی و با دقت انتخاب شوند. از دیگر مواردی که باعث حساس شدن گوگل بر روی شبکه‌های لینک‏سازی می‌شوند، می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوای سایت‌‏ها به‌روزرسانی نمی‌شوند.
  • سایت‏‌های موجود در یک شبکه به جای دیگری لینک نمی‌دهند.
  • عدم فعالیت دامنه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و عدم دریافت لینک جدید.

جمع بندی نهایی

همان طور که گفته شد، یکی از راه‌های بهینه سازی موتورهای جستجو، استفاده از ابزار Pbn است. اما این ابزار همان طور که می‌تواند سایت شما را بهبود دهد، سبب شکست آن نیز می‌شود و مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند! در این مقاله بیان کردیم که Pbn چیست و چرا و چگونه باید از آن استفاده کرد. اگر بتوانید تمامی مراحل استراتژی Pbn را به کار ببرید، دیگر جای نگرانی برای جریمه سایت وجود ندارد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما با تمام مشکلات و ریسک هایی که برای تولید بک لینک pbn وجود دارد آیا می تواند عامل مناسبی برای رسیدن به اهدافمان باشد یا بهتر است استراتژی هایمان را در این زمینه تغییر دهیم؟ نظرات عالی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin