مهم ترین اصول سئو برای چند برابر کردن رشد سایت


/

آیا می‌دانید چگونه می‌توانید سایت خود را از بین هزاران سایت موجود در جهان، به مخاطبین خود نمایش دهید؟ سئو راهکاری است که به وسیله آن می‌توانید جایگاه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید….

آیا می‌دانید چگونه می‌توانید سایت خود را از بین هزاران سایت موجود در جهان، به مخاطبین خود نمایش دهید؟ سئو راهکاری است که به وسیله آن می‌توانید جایگاه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید. اگر به دنبال این هستید که بدانید چگونه در گوگل و سایر موتورهای جستجو خودی نشان دهید و سایتتان را به مخاطب نمایش دهید، تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید تا با اصول سئو آشنا شوید.

اصول سئو

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت مخفف عبارت SEO= Search Engine Optimization است. به مجموعه فرآیندهایی که باعث شود سایت شما رتبه بهتری را در موتور جستجو کسب کند، سئو گفته می‌شود. کارشناسان عوامل تاثیرگذار بر بهینه سازی سایت را به دو دسته تقسیم کرده‌اند: عوامل داخلی و عوامل خارجی. سئو داخلی معمولا بر روی بهبود وبسایت تمرکز دارد و با طراحی استاندارد قالب و ساختار وب سعی می‌کند وضعیت سایت را در گوگل ارتقا دهد. منظور از بهینه سازی خارجی، کارهایی مانند ایجاد  لینک‌های خارجی و… است.

چرا یک سایت به رعایت اصول سئو نیاز دارد؟

بسیاری از صاحبین کسب و کارها به اشتباه تصور می‌کنند که سئو مختص سایت‌های پربازدید و کسب و کارهای بزرگ است. در صورتی که هر سایت نوپایی برای اینکه بتواند خود را به مخاطبانش معرفی کند، باید از اصول سئو یا (SEO Principle) استفاده نماید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین دلایلی را که سبب نیاز هر سایت به بهینه سازی می‌شود معرفی می‌کنیم.

کسب رتبه ارگانیک در گوگل

گوگل در مقابل رقیبان خود مانند yahoo، Bing، Baidu و… از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این بدان معنا است که اکثر افراد حداقل روزی یک بار از این موتور جستجو استفاده می‌کنند. استفاده از تکنیک‌های سئو سبب شناسایی ارزش سایت، افزایش ترافیک و رشد ارگانیک سایت خواهد شد.

کسب اعتبار و ایجاد اطمینان (Credinility)

هدف نهایی بهینه سازی سایت، ایجاد وبسایتی با دامنه قوی، طراحی زیبا و کاربرپسند است. موتورهای جستجو معیارهای متعددی برای معرفی یک دامنه قوی دارند. بنابراین خدمات سئو حرفه‌ای باید به صورت مداوم انجام شود، تا اطمینان گوگل و در نهایت اعتماد مخاطبان به دست آید.

سئو چیست

تاثیر سئو در چرخه خرید

یکی از مزایای اینترنت از دید کاربران، امکان تحقیق و بررسی در مورد محصولات و خدمات مختلف است. سئو می‌تواند در چرخه فروش محصولات و خدمات بسیار تاثیرگذار باشد. به این صورت که با ارتقا رتبه و ارائه پیشنهادات وسوسه انگیز از جانب سایت، می‌تواند مخاطب را در دام خرید گرفتار کند!

علاوه بر مواردی که گفته شد، دلایل زیاد دیگری وجود دارد که هر صاحب کسب و کار آنلاینی را متقاعد به بهینه سازی سایت خود می‌کند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

 

با اصول سئو آشنا شوید

منظور از اصول سئو، مجموعه قواعد و اقداماتی است که همواره ثابت هستند و هر کس به منظور ورود به عرصه بهینه سازی سایت، باید به خوبی به آن‌ها تسلط پیدا کند. در ادامه مقاله می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین اصول سئو که در هر سایتی باید انجام شود، آشنا کنیم.

سرچ کنسول گوگل

یکی از مبانی اولیه سئو، راه اندازی سرچ کنسول گوگل (ابزار وبمستر) است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا به عملکرد سایت خود کنترل داشته باشید و در صورت نیاز، برای بهبود وضعیت آن اقداماتی انجام دهید. با کمک سرچ کنسول می‌توانید اطلاعات مربوط به رتبه بندی کلمات کلیدی، مجازات‌های احتمالی گوگل، CTR ها و… را به دست آورید و آنالیز کنید. درواقع بدون داشتن این ابزار قادر نخواهید بود برنامه استانداردی برای پیشرفت سایت خود تدوین کنید. به همین دلیل اصل اول در بهینه سازی سایت،  آموزش گوگل سرچ کنسول و راه اندازی آن است.

سرعت وبسایت

یکی از فاکتورهایی که در رتبه بندی سایت شما تاثیرگذار است، سرعت لود سایت می‌باشد که باید در بهبود وضعیت سایت خود، به آن توجه داشته باشید. 83 درصد از کاربران، انتظار دارند که وبسایت شما در سه ثانیه یا کمتر بارگذاری شود تا بتوانند به محتواهای مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند پس باید تا حد امکان راهی برای افزایش سرعت سایت خود داشته باشید.

بهینه سازی موبایل

یکی دیگر از مواردی که در هر سایتی باید به آن توجه شود، بهینه سازی موبایل است. همان طور که می‌دانید به صورت روزانه بسیاری از افراد جستجوهای خود را به وسیله گوشی موبایل خود انجام می‌دهند. بنابراین وبسایتی که طراحی می‌کنید، باید قابلیت اجرا بر روی موبایل را نیز داشته و در واقع ریسپانسیو باشد.

اصول سئو | رشدانا

نقشه سایت (Site Map)

نقشه سایت به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند تا محتوای شما را بررسی کنند. این نقشه درواقع فایلی است که تمامی بخش‌های سایت در آن مشخص شده‌اند. طراحی نقشه سایت به ایندکس شدن به موقع آن کمک می‌کند و سبب بهینه سازی خواهد شد.

علاوه بر نکاتی که گفته شد، فاکتورهای مهم دیگری وجود دارند که به عنوان متخصص سئو باید با آن‌ها آشنا باشید و به طور کامل این اصول را در روند کار خود اجرا کنید. این موارد به اختصار عبارتند از:

مخاطب خود را بشناسید

قبل از آن‌که به سراغ اصول فنی سئو بروید، لازم است در ابتدا بدانید محتوایی که می‌خواهید بنویسید و بهینه‌سازی کنید را قرار است چه کسی بخواند؟ این بدان معنا است که باید مشتریان هدف خود را به بهترین شکل ممکن شخصی‌سازی نمایید. این نوع دسته‌بندی‌ها باعث می‌شوند تا بتوانید مشکلات اساسی مخاطب‌های خود را پیدا کنید و به دنبال همین موضوع، مطالب کاملا مربوط با نیاز آن‌ها را تولید نمایید. شناخت مشتریان هدف و نیازهای آنان با استفاده از یک‌سری ابزار و بررسی‌ها امکان‌پذیر است. در واقع دانشی که نیاز است شما به دست آورید این است که بدانید کاربران شما به دنبال چه دیتایی از سایت شما هستند و چه چیزی از شما انتظار دارند.

 

حتما بخوانید: پرسونا چیست و چگونه پرسونای مشتری را تعیین کنیم؟

 

کلیدواژه هدفمند

تحقیقات درباره کلیدواژه باید همواره نقطه آغازین تولید محتوا باشد. برای انجام این کار، می‌توانید از ابزارهای برنامه‌ریزی کلیدواژه گوگل یا همان گوگل کیورد پلنر و جستجوگر کلیدواژه ماز برای پیدا کردن کلمات کلیدی هدفمند که موردنظر جامعه هدفتان است، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تولید محتوای شما نباید کورکورانه باشد و لازم است که برمبنای مجموعه‌ای از فرمول‌ها پیش بروید تا از ابتدای کار در مسیر موفقیت قرار بگیرید! از آنجایی که کیوردهای انتخابی شما بر عوامل دیگر صفحه نیز تاثیر دارد و محتوا را هدفمند می‌کند، لازم است با دقت کافی انتخاب شوند.

 

حتما بخوانید: کلمه کلیدی چیست و چگونه بهترین کلمات را انتخاب کنیم؟

 

محتوای ارزشمند و قابل درک داشته باشید

خیلی از افراد تصور می‌کنند که برای داشتن یک مطلب سئو شده و یا یک سایت بهینه‌سازی شده، باید کارهای خاصی انجام دهند. در حالی که رعایت نکات اولیه، ارزشمند و قابل درک بودن آن مهم است. در واقع از همان ابتدا که تصمیم به تولید محتوا می‌گیرید، باید کاربر را هدف خود قرار داده و مطالبی تولید کنید که از نظر او مفید و جذاب باشند. برای رسیدن به این هدف، لازم است از مهارت‌های خود استفاده کنید. این روند نه تنها باعث ایجاد ارتباط بین شما و مخاطبینتان می‌شود، بلکه تصویری از یک فرد متخصص از شما در ذهن کاربران ایجاد می‌کند. با این اوصاف، زمانی که کاربران اعتماد لازم درباره کسب و کارتان را به دست آوردند، در هر زمان که نیاز به اطلاعات خاصی داشته باشند، به سایت شما رجوع می‌کنند.

میزان دسترسی کاربر به سایت را افزایش دهید

پس از آن‌ که محتوای سایت را بنابه استانداردها و اصول آن تولید کردید، باید به دنبال راهی باشید که آن را به دست کاربرانتان برسانید. بدون شک، افراد به صورت اتفاقی نمی‌توانند به محتوای شما دست پیدا کنند؛ بنابراین باید از روش‌های موجود در سئو استفاده کنید تا با استراتژی‌های مختلف، در معرض دید عموم قرار بگیرید. برای آغاز این کار، در ابتدا باید به این اطمینان برسید که کلیدواژه اصلی شما تقریبا 5 تا 10 بار در متن استفاده شده است. این تعداد باتوجه به طول محتوا، متغیر است. به یاد داشته باشید که این عدد، شامل تکرار استفاده از کلمه کلیدی در تگ‌های H1 و h2 نیز می‌شود.

نکته مهم دیگری که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید این است که شما باید هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو تولید محتوا کنید و استفاده از کلمات کلیدی باید به گونه‌ای باشد که از هدف اصلی مطلب دور نشود. به بیانی بهتر، نباید به صورت بی‌رویه از کلیدواژه‌ها استفاده کنید که خواننده متوجه اصل قضیه نشود و لازم است این کار را کاملا طبیعی و به دور از افراط انجام دهید.

تجربه کاربری فوق‌العاده ایجاد کنید

مسلما زمانی که کاربران به سایتتان مراجعه می‌کنند، شما باید تمامی تلاش خود را به کار بگیرید تا تجربه کاربری مطلوبی را برای آنان رقم بزنید. برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب، لازم است به فاکتورهای مهمی توجه داشته باشید. چند نمونه از این فاکتورها عبارتند از:

  • فعال‌سازی کش مرورگر
  • بهینه‌سازی تصاویر حجیم
  • استفاده از افزونه‌های ضروری و…

همان‌طور که به کارگیری تصاویر با اندازه استاندارد در سئو سایت اهمیت ویژه‌ای دارد، خود تصاویر نیز تا حدود زیادی به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کنند. تصاویری که طراحی شده و منحصر به فرد باشند، به ویژه عکس‌هایی که توسط کسب و کار خودتان ایجاد شدند، برای استفاده در صفحات سایتتان بهترین گزینه هستند. به طور کلی، انسان‌ها چیزهایی که به صورت بصری درک می‌شوند را بیشتر می‌پسندند تا محتواهایی که فقط متن هستند. در نتیجه شما می‌توانید از این موضوع برای جذاب‌تر کردن مقالات سایت، استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: UX چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

بهبود وضعیت navigate در صفحه سایت

زمانی که کاربری به وبسایت شما وارد می‌شود، اگر اصول سئو را به خوبی رعایت کرده باشید، باید بتواند به راحتی به آنچه که می‌خواهد، دست پیدا کند، در صفحات سایت حرکت کند و مطالب را به بهترین شکل دریافت کند. به عبارتی دیگر، سایت شما باید به گونه‌ای باشد که کاربر دقیقا بداند در چه موقعیتی قرار گرفته و برای رسیدن به هدفش، باید چه مسیری را طی کند. مثلا، اگر مخاطبتان بخواهد بیشتر درباره کسب و کارتان بداند، باید لینکی دراختیار او بگذارید تا به راحتی به مطلب موردنظرش دست پیدا کند.

تشویق مخاطبان برای افزایش تعامل

زمانی که موفق شدید با استفاده از اصول سئو نظر کاربران را به خود جلب کنید، زمان آن رسیده که آن‌ها را برای مدت بیشتری با خود همراه نمایید. هرچه فرد، با سایت و محتوای آن تطابق بیشتری پیدا کند، راحت‌تر قادر خواهید بود او را متقاعد به ارتباط بیشتر کنید تا تبدیل به یک مشتری وفادار برای برندتان شود. بدین ترتیب می‌توانید اعتماد بیشتری به دست آورید و نام برند خود را در ذهن آن‌ها ماندگار کنید. بدون شک با ایجاد چنین شرایطی، زمانی که افراد به محصول یا اطلاعاتی نیازمند شوند، به عنوان اولین گزینه به کسب و کار شما مراجعه خواهند کرد.

استفاده از URLهای دوست‌دار موتور جستجو

نکته بعدی که در اصول سئو لازم است به آن توجه داشته باشید این است که طبق نظر کارشناسان، استفاده 3 تا 5 کلمه در URL مطلوب است و آن‌هایی که عبارات طولانی‌تری دارند، معمولا از نظر الگوریتم‌های گوگل چندان معتبر محسوب نمی‌شوند. البته همان‌طور که ساختار URL برای موتورهای جستجو مهم است، برای کاربران نیز اهمیت دارد. قانون ساخت یک آدرس استاندارد این است که همواره باید از ساختار پیچیده دوری کنید. هرچه که آدرس یک صفحه کوتاه‌تر باشد، بهتر است؛ البته به شرطی که از نظر کلیدواژه نیز بهینه‌سازی شود.

و اما پایان

منظور از اصول سئو، اقداماتی ثابت هستند که همواره به منظور بهینه سازی یک سایت باید رعایت شوند. در این مقاله سعی کردیم چند مورد از مهم‌ترین این اصول را که در هر وبسایتی باید رعایت شود، معرفی کنیم. بهینه سازی تاثیرات مثبتی بر روی وبسایت‌ها دارد؛ به همین دلیل پیاده سازی اصول مربوط به آن برای وبسایت‌های مختلف توصیه می‌شود. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که سئو فرایندی زمان بر و در حال تغییر است پس باید همواره خودتان را در این زمینه به روز نگه دارید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. آیا شما با رعایت اصول و قوانین مربوط به بهینه سازی، سایت خود را ارتقا می دهید یا از روش های ممنوعه و دارای ریسک بالا برای این کار استفاده می کنید؟ نظرات عالی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin