لینک شکسته چیست و چگونه به سایت شما آسیب می رساند؟


یکی از راه‌های بهینه سازی سایت، لینک سازی در داخل و خارج از آن است. این کار سبب ارتقا رتبه در گوگل و سئو سایت خواهد شد. اما لینک سازی می‌تواند مانند شمشیر دو لبه…

یکی از راه‌های بهینه سازی سایت، لینک سازی در داخل و خارج از آن است. این کار سبب ارتقا رتبه در گوگل و سئو سایت خواهد شد. اما لینک سازی می‌تواند مانند شمشیر دو لبه برای وبسایت شما عمل کند؛ چرا که با شکسته شدن لینکی که در داخل سایت خود استفاده کرده‌اید، تمامی زحمات شما در سئو سایت نابود خواهد شد! در این مقاله توضیح می‌دهیم که منظور از لینک شکسته چیست و این نوع پیوندها چگونه زحمات ما را به باد می‌دهند. پس تا پایان همراه رشدانا بمانید.

لینک شکسته چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که مطلبی را جستجو کنید و بعد از کلیک بر روی لینک مورد نظر، با خطای 404 روبرو شوید. در واقع لینک شکسته یا Broken link همان لینک‌هایی هستند که شما را به مقصد نمی‌رسانند و جستجوی کاربر و البته ربات‌های گوگل را بی نتیجه می‌گذارند. این لینک‌ها زمانی درست و قابل اجرا بوده‌اند، ولی بنا به دلایلی از دسترس خارج می‌شوند و لینک شکسته نام می‌گیرند.

لینک شکسته چیست

انوای لینک شکسته را بشناسید

به طور کلی دو نوع لینک شکسته وجود دارد که هرکدام از آن‌ها اثرات مخربی بر روی وبسایت و بهینه سازی آن می‌گذارند.

Internal broken links یا لینک شکسته داخلی

زمانی که بر روی پیوندی از یک وبسایت کلیک کنید و به صفحه دیگری از همان سایت هدایت شوید، درواقع یک لینک داخلی را انتخاب کرده‌اید. هنگامی که لینک انتخابی شما با خطا مواجه شود، با یک لینک شکسته داخلی طرف هستید.

External broken link یا لینک شکسته خارجی

زمانی که در حال خواندن یک محتوا از وبسایتی مشخص هستید و با کلیک بر روی لینکی که در محتوا معرفی شده است، به وبسایت دیگری وارد می‌شوید، با یک لینک خارجی مواجه هستید. در صورتی که صفحه مورد نظر از وبسایت مقصد در دسترس نباشد، در واقع با یک لینک شکسته خارجی روبرو شده‌اید.

دلیل به وجود آمدن لینک شکسته چیست؟

ضرب المثل معروفی وجود دارد که می‌گوید: (پیشگیری بهتر از درمان است)؛ بنابراین باید دلایل شکسته شدن لینک‌ها را به خوبی بدانیم. این گونه قادر هستیم از وقوع این امر جلوگیری کنیم. به طور کلی پیوندهای شکسته به دودلیل به وجود می‌آیند:

  • زمانی که آدرس URL یک صفحه از سایتتان را ویرایش کنید، لینک قبلی شکسته می‌شود. حال اگر کاربر آدرس قبلی را جستجو کند، با خطا روبرو خواهد شد.
  • چنانچه صفحه‌ای از سایت خود را حذف نمایید و هیچ جایگزینی برای آن تعریف نکنید، لینک شکسته به وجود می‌آید. زمانی که مخاطب وارد صفحه حذف شده شود، با خطای 404 روبرو خواهد شد.

دلیل به وجود آمدن لینک شکسته چیست

چرا باید لینک‌های شکسته را از سایتمان دور کنیم؟

فرض کنید زمانی که در حال بهینه سازی سایتتان هستید، محتوای خود را به یکی از سایت‌های مربوطه لینک می‌دهید. بعد از مدتی صفحه مورد نظر در آن سایت حذف می‌شود. حال اگر خزنده‌های گوگل در حال بررسی سایت شما باشند، به لینک‌هایی که در محتوای خود استفاده کرده‌اید نیز وارد می‌شوند و چنانچه آن لینک شکسته باشد، یک امتیاز منفی برای سایت شما ثبت خواهد شد. در واقع وجود لینک شکسته در سایت، سبب ناامیدی خزنده‌های گوگل از کیفیت سایت شما خواهد شد.

همچنین زمانی که کاربران بر روی پیوندی کلیک کنند و با خطا مواجه شوند، ممکن است از سایت خارج شوند و ذهنیتی منفی‌ از وبسایت شما در ذهنشان باقی خواهد ماند. بنا بر آنچه که گفته شد، لینک‌های شکسته تاثیرات مخربی بر موتورهای جستجو و مخاطبین شما خواهد داشت، پس در اسرع وقت سایت خود را از شر این آفت‌ها خلاص کنید.

لینک شکسته چگونه به سئو سایت آسیب می‌زند؟

یکی از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای افزایش رتبه وبسایت، تعداد و کیفیت لینک‌های ارجاعی در محتواها است. وجود لینک شکسته در سایت، به منزله تابلو ایستی در برابر حرکت خزنده‌های گوگل است. متوقف کردن خزنده‌ها عواقب ناگواری برای سایت شما خواهد داشت و سبب افت ارزش و اعتبار شما در موتور جستجو خواهد شد. حال اگر می‌خواهید به صورت دقیق‌تر بدانید که اثر پیوندهای شکسته، بر روی سئو چیست، می‌توان این طور گفت که هر چقدر تعداد لینک شکسته بیشتر باشد، نزول سایت به رتبه‌های پایین‌تر نیز بیشتر خواهد شد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو مقدماتی و بهینه سازی وبسایت

 

چگونه علف هرز صفحه 404 را از سایت خود ریشه کن کنیم؟

ورود به صفحات 404 برای کاربران بسیار آزار دهنده است و منجر به خروج سریع آن‌ها از وبسایت شما خواهد شد. برای اینکه بتوانیم از روبرو شدن کاربر با این خطا جلوگیری کنیم، باید به 2 توصیه زیر عمل نماییم:

محتوا را حذف نکنید، ویرایش کنید

گاهی اوقات پیش می‌آید که نیاز است محتوایی از سایت حذف شود، اما این کار به وبسایت صدمه خواهد زد. راه حل بهتر این است که محتوای مورد نظر را ویرایش کنید تا کاربران با لینک شکسته روبرو نشوند.

با استفاده از ریدایرکت 301، کاربران را هدایت کنید

اگر می‌خواهید آدرس یک محتوا را عوض کنید، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده نمایید. با استفاده از این روش، هنگامی که مخاطب بر روی لینک تغییر یافته کلیک می‌کند، با خطای دردناک 404 روبرو نخواهد شد، بلکه وارد آدرس جدید می‌شود.

 

حتما بخوانید:  ریدایرکت چیست و استفاده از انواع مختلف آن چگونه است؟

 

راه حل اصلاح لینک‌ شکسته چیست؟

تا این بخش از مقاله دریافتید که دلیل به وجود آمدن لینک شکسته چیست . همچنین توضیح دادیم که چرا باید آن‌ها را از سایت خود دور نگه داریم. در ادامه به شما خواهیم گفت که اگر سایتتان آلوده این لینک‌ها شده است، برای پاکسازی کامل سایت باید چه عملی انجام دهید.

راه حل اصلاح لینک شکسته چیست

قدم اول: شناسایی لینک‌های شکسته سایت

در این مرحله باید تمامی پیوندهای شکسته را با استفاده از ابزارهای ویژه این کار بیابید. ابزار ها و روش های مختلفی برای شناسایی این لینک‌های مخرب وجود دارد. در ادامه مهم‌ترین و راحت‌ترین ابزار‌ها و نحوه کار با آن‌ها را بیان می‌کنیم.

لینک‌های شکسته را چگونه شناسایی کنیم؟

در ادامه، چند روش شناسایی Broken Links را معرفی خواهیم کرد.

گوگل سرچ کنسول Google Search Console

یکی از ابزارهای کارآمد برای یافتن و برطرف کردن لینک‌های شکسته، سرچ کنسول گوگل است. بدین منظور، لازم است به گزینه Coverage بروید و بر روی گزینه هایی که مربوط به صفحات 404 هستند، کلیک نمایید تا لیستی از صفحات 404 سایتتان نمایش داده شود. لینک هایی که به صفحات 404 میروند، شکسته هستند و باید اصلاح شوند.

ابزار Screaming Frog

اسکریمینگ فراگ که به معنای لغوی قورباغه جیغ‌زن است، یکی دیگر از ابزارهای کاربردی سئو می‌باشد که به منظور بررسی مشکلات سایت به کار می‌رود. این ابزار به راحتی بر روی سیستم شما قابل نصب است و دامنه سایت را بررسی می‌کند و می‌تواند پیوندهای داخلی و خارجی که مشکل دارند را شناسایی نماید. این نرم‌افزار تا 500 لینک را برای دامنه شما به صورت کاملا رایگان چک می‌کند.

ابزار آنلاین Brokenlinkchek.com

شما می‌توانید با ورود به این سایت و وارد کردن مشخصات دامنه خود، خیلی راحت لینک‌های شکسته سایتتان را شناسایی کنید. تنها کاری که بدین منظور باید انجام دهید، وارد کردن نام دامنه و کد امنیتی است. پس از آن دکمه Find Broken Link را بزنید و منتظر بمانید تا لینک‌هایی که مشکل دارند، نمایش داده شوند.

افزونه Broken Link Checker اکستنشن کروم

برای استفاده از این افزونه، کافیست آن را دانلود کرده و به مرورگر کروم خود اضافه نمایید. علاوه بر این، Check My Links و SEO Minon نیز از دیگر افزونه‌های گوگل کروم هستند که وضعیت لینک‌ها را بررسی می‌کنند.

قدم دوم: اصلاح لینک‌ شکسته

به منظور اصلاح پیوندهای حذف شده و شکسته، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  • لینک‌های جدید را جایگزین لینک‌های شکسته کنید.
  • پیوند‌های شکسته را حذف کنید.

و اما پایان

در این مقاله دریافتید که لینک شکسته چیست و چرا باید خیلی سریع آن‌ها را ازبین ببریم. پیوندهای شکسته در واقع همان آدرس‌هایی هستند که پس از کلیک بر روی آن‌ها، به نتیجه‌ای نمی‌رسیم. به یاد داشته باشید وجود پیوند شکسته در سایت، مانند سم مهلکی بر روی سئو سایت شما اثر مستقیم خواهد داشت؛ بنابراین تلاش کنید تا با استفاده از روش‌های اصولی، آن‌ها را از بین ببرید و سایت خود را از آسیب‌های جدی در امان نگه دارید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما از چه ابزاری برای بررسی لینک های شکسته وبسایت خود استفاده می کنید؟ به نظر شما چه راه های دیگری برای شناسایی و از بین بردن این گونه لینک ها وجود دارد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin