کاربرد structured data و انواع ساختارهای آن چیست؟


همه ما در طول روز، اوقات بسیاری را در دنیای اینترنت و برای پیدا کردن مطالب مرتبط با کلمات و واژه‌های مد نظرمان صرف می‌کنیم. شاید برای شما هم جالب باشد که چطور می‌شود مرورگر…

همه ما در طول روز، اوقات بسیاری را در دنیای اینترنت و برای پیدا کردن مطالب مرتبط با کلمات و واژه‌های مد نظرمان صرف می‌کنیم. شاید برای شما هم جالب باشد که چطور می‌شود مرورگر گوگل براساس عبارت کلیدی جستجو شده، نتایج مختلفی را به کاربر ارائه می‌دهد؟ برای مثال، جستجوی عبارتی مانند دیتا چیست در مرورگر گوگل چگونه باعث می‌شود که اطلاعات مربوط به این کلید واژه به دست آید؟

همه این فرآیند زیرمجموعه دیتا استراکچر است؛ یعنی این مفهوم به مرورگرها و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بدانند در صفحات مختلف وب چه می‌گذرد یا چه نوع دیتایی در آن‌ها منتشر شده است؟ جنس این دیتا چیست؟ متن، عکس یا ویدیو؟ شاید این مفهوم کمی سخت به نظر برسد و همچنان پاسخ سوال اصلی که structured data چیست واضح نباشد اما در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم. اگر کنجکاو هستید درباره داده‌های ساختار یافته بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید.

structured data چیست

تاریخچه استراکچرد دیتا چیست؟

استراکچرد دیتا یا عبارت Structured Data که به فارسی داده‌های ساختار یافته ترجمه می‌شود، یک راه‌حل اساسی برای جلوگیری از سرگردانی موتورهای جستجو است. برای درک بهتر این گزاره، باید تاریخچه‌ای مختصر درباره روش قبل از دیتا استراکچر ارائه کنیم. خیلی سال قبل، زبان نشانه‌گذاری HTML ابداع شد تا عناصر مختلف صفحه مانند تصویر، پاراگراف، جدول، مقاله، کتاب، فیلم، دستورالعمل پخت غذا و بسیاری موارد دیگر را مشخص کرده و به مرورگرها نشان دهد در هر صفحه باید به دنبال چه چیزی باشند؟ یا چه چیزی در هر صفحه از هر سایت، انتظارشان را می‌کشد؟ این جمله کمی ترسناک است! ولی واقعا ترسناک نیست.

تگ‌های HTML برای مرورگرها بسیار سودمند و کاربردی بودند اما برای موتورهای جستجو چندان مناسب به نظر نمی‌رسیدند؛ چون گوگل مانند مرورگر به این تگ‌ها واکنش نشان نمی‌داد و آن‌ها را نمی‌شناخت. به این ترتیب، بخش زیادی از دیتاهایی که در فضای اینترنت آپلود شده بود، سرگردان و گمنام بودند و موتورهای جستجو قابلیت تشخیص آن‌ها را نداشتند. پس استفاده بهینه‌ای از این ساختار به عمل نمی‌آمد و این یک مسئله حیاتی بود که باید حل می‌شد. بنابراین، استراکچرد دیتاها با ساختارهایی استاندارد پا به عرصه وب و اینترنت گذاشتند. همچنین این داده های ساختار یافته اهمیت زیادی در نمایش بهتر سایت و سئو آن دارند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره سئو و بهینه سازی سایت

 

استراکچرد دیتا چیست؟

حالا باید در پاسخ به سوال Structured Data چیست بگوییم که این نوع دیتاها، داده‌های سازمان و ساختار یافته‌ای هستند که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای سایت‌های مختلف را تشخیص دهند. این یک امر بدیهی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو هر محتوا و سایتی را با یک کلیدواژه و کلمه کلیدی خاص کدگذاری کرده و به کمک همین کلیدواژه آن سایت را می‌شناسد یا تجزیه و تحلیل می‌کند.

موتور جستجو، براساس کلمه کلیدی درخواستی، نتایجی را به کاربر نشان می‌دهد اما رتبه این نتایج براساس جستجوهای کاربران دیگر مشخص می‌شود؛ یعنی اگر کلمه کلیدی دیتا چیست را جستجو کنید و 1000 سایت درباره این کلمه محتوا تولید کرده باشند، گوگل براساس نتایج جستجوهای دیگر کاربران به هر کدام از این سایت‌ها یک رتبه می‌دهد و سپس SERPs مورد نظر را مرتب می‌کند.

اگر موتورهای جستجو صرفا محتوای سایت‌ها را مبتنی بر کلمه کلیدی آنالیز و تحلیل کنند، محدودیت‌های بسیاری برایشان ایجاد شده و فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند. در این مرحله است که استفاده از دیتا استراکچر می‌تواند ما را چندین قدم جلو بیاندازد. به این ترتیب، به کمک دیتا استراکچر، علاوه بر انسان‌ها ماشین‌ها هم قابلیت درک دانش موجود در دنیای وب را به دست می‌آورند.

استراکچرد دیتا چیست

 

مثالی برای درک بهتر داده های سازمان یافته

برای درک بهتر موضوع، پیشنهاد می‌کنیم به این مثال دقت کنید. صفحه‌ای که الان در آن حضور دارید، یک صفحه سایت و بلاگ رشدانا است که درباره دیتا استراکچر توضیحاتی ارائه می‌کند. موتورهای جستجو برای پیدا کردن این صفحه احتمالا با عبارت کلیدی Structured Data روبرو می‌شوند. البته تنها کلمه کلیدی نیست که به گوگل این سرنخ را می‌دهد که در چنین صفحه‌ای درباره دیتا استراکچر صحبت می‌شود؛ بلکه یک ساختار معنادار تشکیل شده و هدایت چنین اموری را در دست دارد.

 

حتما بخوانید: چگونه نرخ کلیک سایتمان را افزایش دهیم؟

 

این مفهوم کمی پیچیده به نظر می‌رسد؛ سوال اصلی حالا کمی پیشرفته‌تر شده و ما می‌خواهیم سازوکار دیتا استراکچر را بررسی کنیم. به طور کلی، عبارت‌های زیر در سایت‌ها متداول است:

  • شخص (نام، تصویر پروفایل، اطلاعات تماس)
  • مکان مانند محل کسب‌وکارها، شهرها یا پارک‌ها
  • رویدادها (لیست رویدادها، شامل زمان و مکان رویداد)
  • محصولات (مانند چیزی که می‌فروشیم یا محصولی که به آن علاقه‌مند هستیم که شامل قیمت و تصویر می‌شود)
  • مقالات درباره موضوعات مختلف

موتور جستجو صرفا با استفاده از کلمات نمی‌تواند این داده‌ها را استخراج کرده و در اختیار کاربر قرار دهد. هر پاراگراف در یک سایت به اندازه کافی ساختار یافته نیست که گوگل بتواند آن را درک کند؛ پس باید چیزی به آن‌ها اضافه شود اما دقیقا چه چیزی؟ دیتا استراکچرها همان افزودنی‌های مرغوب و مطمئن هستند که دیتای مورد نیاز کاربر را به گوگل نشان داده و گوگل به دست کاربر می‌رساند.

استراکچرد دیتا

انواع ساختارهای structured data چیست؟

در سال‌های اخیر به شکل‌های مختلفی از دیتا استراکچر استفاده شده است که بعضی از این اشکال عبارتند از:

  • Rich Snippets: توضیحات اضافه‌ای که مرتبط با موارد جستجو شده است مثلا امتیاز یک کتاب یا فیلم که در زیر عنوان آن در صفحه SERPs نشان داده می‌شود.
  • Knowledge Graphs: باکس‌هایی که در سمت راست SERPs مشاهده می‌کنید و غالبا توضیحات اضافه مانند توضیحات ویکی‌پدیا در آن قرار دارد.

 

در پایان

در این مقاله، درباره موضوع structured data چیست و انواع آن صحبت کردیم. دنیای وب و اینترنت هر روز نسبت به دیروز پیشرفته‌تر می‌شود و این پیشرفت‌ها در جهت القای تجربه کاربری بهتر به مخاطب است. دیتا استراکچر از سردرگم شدن موتورهای جستجو بین دیتاهای مختلف جلوگیری کرده و به موتور جستجو مانند گوگل کمک می‌کند تا مرتبط‌ ترین نتایج را در اختیار کاربر قرار دهد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما برای پیاده سازی structured data از چه زبان و ابزارهایی باید کمک بگیریم؟ نظرات خوبتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin