معرفی بهترین ابزارهای بهینه سازی سایت


متخصصان حوزه‏‌های مختلف برای افزایش دقت و سرعت در حرفه خود، از به روزترین و جدیدترین ابزارهای موجود استفاده می‌کنند. متخصصان سئو نیز، به منظور مدیریت بهتر سایت‌‏ها و بررسی دقیق‌‏تر آن‌‏ها، از ابزارهای موجود…

متخصصان حوزه‏‌های مختلف برای افزایش دقت و سرعت در حرفه خود، از به روزترین و جدیدترین ابزارهای موجود استفاده می‌کنند. متخصصان سئو نیز، به منظور مدیریت بهتر سایت‌‏ها و بررسی دقیق‌‏تر آن‌‏ها، از ابزارهای موجود بهره می‌برند. ما در این مطلب از رشدانا با معرفی ابزارهای بهینه سازی سایت، قصد داریم به کسب رتبه بهتر و سئو سایت‏‌هایی که مدیریت آن را برعهده دارید، کمک کنیم. تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

معرفی ابزارهای بهینه سازی سایت

بدون تردید، استفاده از ابزارهای گوناگون سئو، منجر به افزایش سرمایه و پیشرفت کسب و کارهایی که از سایت خود برای ارتباط با مشتریان استفاده می‏کنند، خواهد شد. برخی از این ابزارها رایگان نبوده و به صورت ماهانه باید هزینه‌‏ای را برای دریافت خدمات پرداخت کنید. این درحالی است که صدها برابر چنین هزینه‌‏ای را پس از کسب جایگاه بهتر در گوگل، بدست می‌‏آورید.

البته، ابزارهای سئو، دارای انواع مختلفی هستند که براساس کارکردشان، در دسته بندی‌‏های مختلف قرار می‏گیرند. به عنوان مثال، ابزارهای بهینه سازی محتوا دقیقا به منظور بهینه کردن محتوای سایت ایجاد شده‏‌اند و یا ابزارهای آنالیتیک که جهت تحلیل جستجوهای کاربران و رفتار آن‌‏ها در سایت، مورد استفاده قرار می‏گیرند.

چنانچه شما هم صاحب یک کسب و کار یا وبمستر هستید، باید هرچه زودتر نسبت به یادگیری ابزارهای سئو سایت و آنالیز رقبا، اقدام کنید. در ادامه ضمن معرفی ابزارهای بهینه سازی سایت، چند نمونه از محبوب‏ترین ابزارهای موجود را معرفی می‏کنیم.

ابزارهای بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

یکی از مهم‏ترین و البته پرکاربردترین ابزارهای سئو، گوگل آنالیتیکس است که به وبمسترها کمک می‏کند تا شناخت خوبی نسبت به بازدیدکنندگان سایت پیدا کنند. هرچند Google Analytics جزء ابزارهای رایگان به شمار می‌‎آید اما به دلیل قرار گرفتن ایران در تحریم‌‏ها، برای مشاهده اطلاعات این سایت باید از VPN یا فیلترشکن استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس گزارش‏‌های بسیار متنوع و کاربردی را در اختیارتان می‏گذارد. از جمله:

  • رفتار کاربران در سایت
  • ترافیک ورودی
  • نرخ تبدیل
  • نحوه ورود کاربران به سایت، تعداد صفحات دیده شده توسط آن‏‌ها، مکان و موقعیت جغرافیایی کاربران و…
  • شناخت علائق کاربران
  • نرخ پرش
  • امکان مشاهده سیستم‌عامل، مرورگر و شرکت ارائه دهنده اینترنت کاربران
  • امکان مشاهده نوع دستگاه استفاده شده کاربران (تبلت، موبایل، کامپیوتر)

 

حتما بخوانید: گوگل آنالیتیکس چیست و چه کمکی به سئو سایت میکند؟

 

گوگل سرچ کنسول Google Search Console

اگر قصد دارید از رتبه سایت یا بلاگ خود در گوگل مطلع شوید؛ کافی است وارد سایت گوگل سرچ کنسول شده و اطلاعات بسیار سودمندی در رابطه با سایت خود دریافت کنید. این ابزار نیز مانند گوگل آنالیتیکس رایگان بوده و به راحتی می‏توانید سایت خود را از این طریق آنالیز کنید.

اگر سایت خود را در این ابزار ثبت کنید، علاوه بر آنالیز سایت، قادر هستید عملکرد سایت خود را ارتقاء دهید. از جمله ویژگی‎‌‌های بارز این ابزار می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت سایت مپ (نقشه سایت) در این ابزار و اطمینان از ایندکس شدن محتوای سایت توسط گوگل
  • شناسایی کلمات کلیدی که کاربران پس از سرچ آن‏ها وارد سایت شما شده‌‎اند
  • مشاهده تعداد لینک‌‏های داخلی و خارجی سایت
  • مشاهده تمام سایت‌‏هایی که به سایت شما لینک شده‌‎اند
  • نمایش مشکلات مربوط به نسخه موبایل و ایرادات AMP
  • اطلاع از نوع ابزاری که کاربر به وسیله آن وارد سایت شده‌‎اند. مثلا تبلت، موبایل و…
  • ارزیابی موقعیت مکانی کاربران
  • شناسایی و ارزیابی لینک‌‎های شکسته
  • ارزیابی مشکلات امنیتی سایت

 

AHREFS

هنگام معرفی ابزارهای بهینه سازی سایت، باید به AHREFS  اشاره کرد. چرا که ای اچ رفز یکی از محبوب‏ترین ابزارهای سئو است که بسیاری از متخصصان سئو آن را برای کسب رتبه بهتر در گوگل بکار می‏برند. پس از ثبت نام در سایت AHREFS، می‏توانید اطلاعات بسیار خوبی درمورد موارد زیر بدست آورید:

  • تحلیل بسیار دقیق بک لینک‏‌ها
  • تحلیل رقبا در مواردی همچون: استفاده از کلمات کلیدی، دلیل برخورداری از رتبه بالاتر نسبت به شما، سایت‏هایی که از آن بک لینک گرفته‎‌‌اند و….
  • مشاهده رتبه دامنه سایت
  • بررسی رشد ترافیک سایت
  • نمایش رتبه URL
  • نمایش تعداد کلمات کلیدی ارگانیک و همچنین ترافیک ارگانیک سایت
  • مشاهده ترافیک ورودی از سمت گوگل ادورز
  • مشاهده اطلاعات مربوط به تبلیغات کلیکی و جزئیات آن
  • جستجوی یک کلمه کلیدی خاص در یک کشور خاص

بهتر است بدانید ای اچ رفز، یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای موجود برای بازاریابی محتوا نیز به شمار می‏آید. بسیاری از کانتنت مارکترها، از این ابزار برای بروزرسانی، تحلیل و مدیریت محتوای وب‏سایت خود استفاده می‏کنند. به عنوان مثال، پس از ثبت سایت خود در AHREFS، می‏توانید فیلترهای مختلفی را برای محتواهای سایت قرار دهید. به عبارت دیگر، قادر هستید که زمان انتشار و تعداد انتشار محتوا در شبکه‌‎های اجتماعی و سایت را در این ابزار مشخص کرده و به این صورت، بر محتوا نظارت داشته باشید.

علاوه بر موارد گفته شده، AHREFS این امکان را به بازاریابان محتوا می‏دهد که وضعیت دقیق رقبا را به صورت مستمر رصد نموده و برمبنای نتایج حاصل از آن، نسبت به بهبود محتوا و کلمات کلیدی سایت خود اقدام کنند.

 

حتما بخوانید: با این 5 ابزار تحلیل وب سایت به راحتی سایت خود را تحلیل کنید

 

SEMrush

هنگامی که از یک سئوکار حرفه‌‏ای بخواهید به معرفی ابزارهای بهینه سازی سایت بپردازد؛ امکان ندارد از سمراش برایتان چیزی نگوید. این ابزار قوی و قدرتمند به شما کمک می‏کند تا گام اول در سئوی سایت خود را به درستی بردارید. پس، اگر می‏خواهید به درستی کلمات کلیدی کسب و کارتان را تحلیل کرده و از بهترین کیووردها استفاده کنید، حتما به سمراش سر بزنید.

از سوی دیگر، سمراش با ارزیابی طول کلمات کلیدی اجازه نمی‏دهد آن‏‌ها از حد مجاز بیشتر شوند. به یاد داشته باشید که سمراش از جمله ابزارهایی است که برای استفاده از خدمات آن باید هزینه‏ پرداخت کنید. البته، خدمات و اطلاعاتی که ابزارهای پولی بهینه سازی سایت در اختیارتان قرار می‏دهند، به مراتب بیشتر از ابزارهای رایگان می‏باشد.

 

و اما جمع‌‎بندی

موضوعی که در این مطلب از مجموعه مقالات سئو رشدانا به آن پرداختیم؛ معرفی ابزارهای بهینه سازی سایت است که به 4 مورد آن اشاره کردیم. گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، سمراش و AHREFS از پرکاربردترین و محبوب‏ترین ابزارهای سئو در میان متخصصان سئو به شمار می‏‌آیند.

به کمک ابزارهای معرفی شده، صاحبان سایت‏‌ها، وبمسترها و حتی بازاریابان محتوا نیز می‏توانند به راحتی نسبت به تحلیل کلمات کلیدی و ارزیابی رقبای خود اقدام کنند. آیا شما نیز تجربه استفاده از ابزارهای معرفی شده سئو را دارید؟ به نظرتان کدام یک از آن‏‌ها نسبت به سایر ابزارها برای یک سئوکار حرفه‌‏ای ضرورت دارد؟ نظرات و تجربه‌‏های ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش گوگل آنالیتیکس

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش گوگل آنالیتیکس

Google Analytics

ابزار تحلیلی گوگل را کامل بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin