مهم ترین روش ها و انواع تبلیغات اینترنتی که باید بشناسید


این روزها توسعه کسب وکار های اینترنتی سبب روی کار آمدن روش‌های نوین بازاریابی دیجیتال و به دنبال آن استفاده از انواع مختلف تبلیغات اینترنتی شده است. اگر شما صاحب کسب وکار اینترنتی هستید و…

این روزها توسعه کسب وکار های اینترنتی سبب روی کار آمدن روش‌های نوین بازاریابی دیجیتال و به دنبال آن استفاده از انواع مختلف تبلیغات اینترنتی شده است. اگر شما صاحب کسب وکار اینترنتی هستید و به دنبال بهترین روش تبلیغات در فضای مجازی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید تا به طور کامل با انواع تبلیغات اینترنتی و ویژگی هر یک از آنان آشنا شوید.

تبلیغات اینترنتی چیست؟

به طور خلاصه، تمامی تبلیغاتی که در فضای اینترنت انجام می‌گیرند، تبلیغات اینترنتی یا Online Advertising نام دارند. این تعریف یکی از ساده‌ترین و البته واضح‌ترین تعاریفی است که می‌توان برای این موضوع به کار برد. این نوع از تبلیغات برای کسب و کارها و البته سایر افراد جذابیت‌های زیادی دارد و سبب جلب توجه کاربران می‌شود. برای اینکه بتوانید در فضای اینترنت، حضور اثرگذاری داشته باشید باید بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه می توان با استفاده از انواع روش های تبلیغات اینترنتی، برند و محصولات خود را در فضای دیجیتال، بهتر به مخاطبان معرفی کرد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش دیجیتال مارکتینگ و تکنیک های بازاریابی دیجیتال

 

به عنوان یکی از دلایل محبوبیت تبلیغات اینترنتی، علاوه بر تنوع در استفاده، می‌توان به قیمت مناسب آن نسبت به روش‌های سنتی اشاره کرد. برای مثال برای نصب یک بیلبورد در سطح شهر باید هزینه زیادی را متحمل شوید، در صورتی‌که قرار دادن همان بنر در شبکه‌های اجتماعی مختلف و وبسایت‌ها، هزینه‌ای نصف و یا حتی یک چهارم مدل سنتی، نیاز خواهد داشت.

تبلیغات اینترنتی چیست

کمپین تبلیغاتی چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

کمپین تبلیغاتی برنامه‌ای جامع و کامل است که از طریق چند کانال رسانه‌ای، با استفاده از انواع تبلیغات اینترنتی و یا غیر اینترنتی، با یک ایده و هدف، صورت می‌گیرد. یک کمپین تبلیغاتی ممکن است چند روز یا چندین ماه طول بکشد!

کمپین‌های تبلیغاتی با اهداف مختلفی طراحی می‌شوند. بعضی از آن‌ها هدفشان فروش محصولات و خدمات است، در صورتی که برخی دیگر با هدف رساندن پیام و مفهومی مشخص به مخاطب، تشکیل می‌شوند. در ادامه با اهداف کمپین‌های تبلیغاتی به صورت کلی آشنا می‌شوید:

  • ارائه اطلاعات به مخاطب هدف درمورد محصولات، خدمات و یا موضوعی مشخص
  • متقاعد کردن افراد برای انجام خرید
  • سهولت در دسترسی کاربران به محصولات و خدمات

در ادامه این مقاله قصد داریم تا چند مورد از رایج‌ترین روش‌های تبلیغات اینترنتی که در این کمپین‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی کنیم.

انواع تبلیغات اینترنتی کدام‌اند؟

همان طور که گفته شد تبلیغات اینترنتی انواع مختلفی دارد که استفاده از هریک از آن‌ها تاثیرات خاصی بر کسب و کار شما خواهد گذاشت. بدون تردید می‌توان گفت که استفاده از هریک از انواع تبلیغات اینترنتی، سبب اعتبار بخشیدن به کسب و کار مورد نظر خواهد شد. نکته‌ای که در استفاده از این نوع تبلیغات باید در نظر داشته باشید این است که نیازی نیست حتما همه روش‌ها را امتحان کنید، بلکه باید متناسب با هدف خود، بهترین روش‌ها را انتخاب کرده و بر روی همان موارد تمرکز کنید. در ادامه با انواع این تبلیغات آشنا خواهید شد.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

شرکت‌هایی وجود دارند که به راحتی می‌توانید به وسیله جستجو در گوگل آن‌ها را بیابید. این شرکت‌های تبلیغاتی، معرفی محصولات شما را به صورت کلیکی در اینترنت انجام می‌دهند. منظور از کلیکی بودن تبلیغات، این است که به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات و لینک انجام شود و مخاطبی به سایت شما ورود پیدا کند، مبلغی از جانب شرکت تبلیغاتی دریافت می‌شود. به این روش تبلیغاتی PPC (پرداخت به ازای کلیک) نیز گفته می‌شود.

تبلیغات همسان (Native)

وقتی صحبت از تبلیغات همسان یا Native می‌شود، معمولا تبلیغات اینترنتی غیرمتداول در ذهن‌ها تداعی می‌گردد. دلیل این امر این است که در این نوع تبلیغات، از بنرها و یا متن‌های تبلیغاتی استفاده نمی‌شود، بلکه تلاش می‌شود تا اعتماد کاربر به وسیله ارائه راه حل برای مشکلات آنان، جلب گردد. برای جلب اعتماد، راه‌های متعددی وجود دارد، اما یکی از متداول‌ترین آن‌ها، راه اندازی وبلاگ است.

در وبلاگی که به منظور تبلیغات همسان راه اندازی کرده‌اید، باید در مورد موضوعات پیرامون کسب و کارتان صحبت شود، اما منظور از این موضوعات، تنها تولید محتواهای تبلیغاتی و معرفی محصولاتتان نیست، بلکه باید به تولید محتوای مفید و ارزشمند برای کاربر نیز بپردازید.

دلیل محبوبیت این روش تبلیغاتی این است که نه تنها کاربر در زمان مواجه با آن، احساس آزردگی خاطر نمی‌کند، بلکه با ارائه محتوای کاربردی و مفید، سبب رضایت آنان نیز خواهد شد.

تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو (SEM)

تبلیغات با استفاده از موتورهای جستجو و یا همان SEM معمولا با هدف آگاهی از نام تجاری و برند، در مدت زمان کوتاه، صورت می‌گیرد. در بازاریابی موتورهای جستجو تنها کافی است با استفاده از یک آگهی با عنوان، توضیحات و کلمات کلیدی، تبلیغات کسب و کار خود را انجام دهید.

کلمات کلیدی در این نوع بازاریابی باید مرتبط با کسب و کار شما باشد و بدین ترتیب با جستجوی کلمات کلیدی انتخابی شما، کسب وکارتان در موتورهای جستجو، به کاربر نمایش داده می‌شود. یکی از ابزارهای مورد استفاده در این زمینه، گوگل ادز است و هزینه این نوع تبلیغات معمولا به ازای هر کلیک محاسبه می‌شود. از آنجایی که  رقابت بالایی در گوگل وجود دارد، معمولا هزینه تبلیغات در این روش بالا است.

تبلیغات بنری

یکی از رایج‌ترین انواع تبلیغات اینترنتی که در همه جا قابل مشاهده است، تبلیغات بنری می‌باشد. امروزه سیستم‌های بازاریابی متعددی وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. کسب و کارهای مختلف می‌توانند به وسیله ثبت درخواست در این سیستم‌ها و ثبت بنر خود و مشخصات سایت، شروع به تبلیغات بنری نمایند.

شیوه محاسبه هزینه تبلیغات بنری به طور معمول به صورت کلیکی (PPC) یا به ازای هر نمایش (CPM) است. پلتفرم گوگل ادز در این زمینه نیز فعالیت دارد و صاحب بزرگترین شبکه تبلیغات نمایشی می‌باشد.

 

حتما بخوانید: تبلیغات بنری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

تبلیغات موبایلی

امروزه اکثر افراد دارای تبلت و یا گوشی هوشمند هستند که در طول روز بارها آن‌ را چک می‌کنند؛ به همین دلیل تبلیغات موبایلی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. طراحان کمپین تبلیغاتی با ریسپانسیو کردن تبلیغات خود تلاش می‌کنند تا دسترسی و تجربه بهتری برای کاربران موبایل رقم بزنند. این امر سبب سئو سایت کسب و کار مورد نظر نیز خواهد شد.

تبلیغات موبایلی

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

بخش مهمی از زندگی روزانه همه ما تشکیل شده از شبکه‌های اجتماعی می‌باشد؛ به همین دلیل است که از این شبکه‌ها برای آگاهی از برند و دستیابی به مشتریان بالقوه استفاده می‌شود. تبلیغات اینترنتی با استفاده از این روش هدفمند انجام می‌شود؛ به صورتی که با استفاده از امکان بازاریابی اختصاصی، که در بیشتر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، سبب ایجاد کمپین‌های جدید برای کسب و کارها می‌شوند. به منظور تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، معمولا از مواردی مانند: اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین استفاده می‌گردد.

تبلیغات شبکه های اجتماعی

تبلیغات ریتارگتینگ

کسب و کارهای مختلف با استفاده از تبلیغات ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ، تلاش می‌کنند تا کاربرانی که قبلا از سایت بازدید کرده‌اند را به مشتری تبدیل کنند. این تبلیغات فقط به کسانی که به سایت موردنظر وارد شده‌اند و مشتریان بالقوه هستند، نشان داده می‌شود. تحقیقات نشان داده، فروش محصولات به کسانی که از کسب و کار شما مطلع هستند آسان‌تر از سایر افراد است. به همین دلیل از این متد تبلیغاتی در بسیاری از کسب وکارها استفاده می‌شود. این روش علاوه بر افزایش فروش، سبب برندسازی و معرفی کسب و کارتان نیز خواهد شد. برای ریمارکتینگ در گوگل، نیازی به پرداخت هزینه اضافه وجود ندارد و همان هزینه به ازای هر کلیک به آن اختصاص می‌یابد.

تبلیغات ایمیلی

تقریبا از زمانی که سرویس ایمیل ایجاد شده است، تبلیغات ایمیلی نیز به روی کار آمده و این روش تبلیغاتی سابقه درخشانی در بازدهی بالای تبلیغات دارد. طراحان تبلیغات با استفاده از سیستم جامع ارسال ایمیل به صورت خودکار، به اهداف تجاری خود دست پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه هزینه تبلیغات برای جلب مشتری جدید، 7 برابر هزینه حفظ مشتری فعلی است، تبلیغات ایمیلی یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش وفاداری مشتریان و حفظ آنان می‌باشد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی

دیجیتال ساینیج 

این نام آشنا به آهستگی وارد زندگی کاربران شده است، بدون اینکه از وجود آن مطلع باشند! دیجیتال ساینیج شکل پیشرفته‌ای از تبلیغات بیلبوردی سنتی است. امروزه بنرهای تبلیغاتی را علاوه بر بیلبوردها بر روی MUPI ها، دریچه‌های نمایش، باجه‌های تلفن و خودپردازها و هر جای دیگری از نقاط شهر که دارای صفحه نمایش است، مشاهده می‌کنیم. مهم‌ترین کارایی این متد تبلیغاتی، توانایی آن در جلب نظر مخاطب هدف، در ساعات غیرجذاب و خستگی روز است.

تبلیغات ویدیویی

از نظر کاربران یکی از منابع سرگرم کننده و جذاب، محتواهای ویدیویی می‌باشند. تبلیغات ویدیویی یا بازاریابی به روش ویدیو مارکتینگ به دلیل ماندگاری بیشتر در ذهن؛ باعث می شود مخاطبان، نام برند یا کسب و کار را به راحتی به خاطر بسپارند. استفاده از این نوع محتواها به عنوان تبلیغات، برای کسب و کارهای مختلف بسیار مفید و پربازده بوده است. یکی از بزرگترین پایگاه‌های جهان برای نمایش تبلیغات ویدیویی، یوتیوب است. داشتن کانال یوتیوب علاوه بر نمایش ویدیوهای شما، سبب سئو سایتتان نیز خواهد شد. علاوه بر یوتیوب، می‌توانید در سایت‌هایی نظیر آپارات و هرجای دیگری که امکان اشتراک ویدیو دارد، ویدیوهای تبلیغاتی خود را به اشتراک بگذارید و ترافیک مستقیم برای سایت خود دریافت کنید.

تبلیغات اپلیکیشنی

تعداد اپلیکیشن‌های موجود برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS رو به پیشرفت است و از طرف دیگر همان طور که گفته شد، تعداد کاربران تلفن همراه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری کرده است. به همین دلیل صاحبان اپلیکیشن‌ها به فکر درآمد‌زایی از تولیدات خود افتاده‌اند و اقدام به درج آگهی در اپلیکیشن‌های خود می‌کنند. موثرترین روش برای افزایش نصب اپ‌ها بر روی تلفن‌ همراه، تبلیغات اپلیکیشنی است.

تبلیغات اپلیکیشنی

تبلیغات نصب اپلیکیشن

در تبلیغات اپلیکیشنی که در قسمت قبل توضیح داده شد، از اپ‌های مختلف به منظور تبلیغات استفاده می‌شود، اما در روش تبلیغات نصب اپلیکیشن، از روش‌های موثری مانند تبلیغات در گوگل پلی و اپ استور استفاده می‌شود. برای اجرای تبلیغات با استفاده از این دو پلتفرم، می‌توانید از گوگل ادز استفاده کنید.

تبلیغات در نتایج جستجو

بدون شک شما هم در هنگام سرچ کلمه یا عبارتی در گوگل، متوجه نتایجی که با پس زمینه متفاوت، در بالا و کنار صفحه قرار می‌گیرند شده‌اید. این نتایج در واقع همان کسب و کارهایی هستند که در قبال پرداخت وجه به گوگل، سفارش تبلیغ داده‌اند. علاوه بر گوگل، برخی دیگر از موتوهای جستجو نیز از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کند.

 

حتما بخوانید: گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد؟

 

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی ها مطالبی هستند که به ظاهر با سایر محتواهای متنی تفاوتی ندارند، اما با هدف تبلیغاتی نوشته می‌شوند. در برخی وبسایت‌های خبری و مجلات اینترنتی، این متد تبلیغاتی بسیار کاربرد دارد. بدین صورت گزارشات و خبرهای تبلیغی شرکت‌ها و سازمان‌ها در قالب گزارش آگهی در سایت‌های مربوطه منتشر می‌شود.

تبلیغات فیکس

تبلیغات فیکس درواقع همان آگهی‌های تبلیغاتی هستند که در پایین یا بالای پنجره مرورگر ظاهر می‌شوند و معمولا تا زمانی که کاربر پنجره را نبندد این تبلیغات نمایش داده می‌شوند. هدف از این روش تبلیغاتی، افزایش ورودی، جلب توجه کاربر، معرفی محصولات و برندینگ، نصب اپلیکیشن، ثبت‌نام در سایت، دانلود و… است. این روش تبلیغاتی سبب سئو سایت، جمع آوری لید باکیفیت و افزایش فروش خواهد شد.

تبلیغات پاپ آپ

صفحات ناخواسته‌ای که در هنگام بازکردن برخی وبسایت‌ها نشان داده می‌شوند، در واقع همان تبلیغات پاپ آپ می‌باشند. از آنجایی که این نوع تبلیغات به صورت ناخواسته و ناگهانی باز می‌شوند، از نظر کاربر، مزاحم و آزاردهنده هستند. برخی مرورگرها این امکان را فراهم کرده‌اند که کاربر بتواند در هنگام جستجو در اینترنت، جلوی نمایش تمام پاپ آپ‌ها را بگیرد.

نوعی دیگر از پاپ آپ‌ها، تبلیغات پاپ آندر (Pop-Under) هستند. این نوع تبلیغات هم مانند پاپ آپ عمل می‌کنند، با این تفاوت که بر روی صفحه اصلی سایت باز نمی‌شوند، بلکه در زیر آن ظاهر شده و پس از بستن پنجره مرورگر، کاربر می‌تواند آن را مشاهده کند. استفاده از این متد تبلیغاتی برای شروع کار خوب است و باعث رشد سایت می‌شود، اما استفاده طولانی مدت باعث آسیب به سئو سایت خواهد شد.

 

حتما بخوانید: پاپ آپ چیست و تاثیرات آن ها در تبلیغات دیجیتال

 

ساید بار

یکی از راه‌های فوق العاده برای معرفی محصولات، تبلیغات ساید بار است. ساید بار معمولا در سایت‌های مرتبط با کسب و کار مورد نظر و گاهی در تمام وبسایت‌ها، اعم از مرتبط و غیرمرتبط، نشان داده می‌شود. این نوع تبلیغات معمولا در سمت چپ یا راست صفحه نمایش قرار می‌گیرند و با اسکرول موس به صورت ثابت دیده می‌شود. استفاده از ساید بار با هدف معرفی خدمات و محصولات، افزایش ورودی، جلب نظر کاربر، ثبت‌نام در سایت و… صورت می‌گیرد.

لینک باکس

منظور از لینک باکس کادری است که در سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد و در آن آدرس سایت‌های دیگر ذکر می‌شود. درواقع لینک باکس نوعی معرفی و ارجاع به سایت‌های دیگر است. این شیوه تبلیغاتی اگر در سایت‌های پربازدید یا به صورت لینک‌های تبادلی مورد استفاده قرار گیرد، تاثیر بسزایی در رشد کسب و کار خواهد داشت.

تبلیغات با استفاده از محتوا

این روش تبلیغاتی با استفاده از تولید و انتشار محتواهای جذاب و ارزشمند انجام می‌شود. درواقع یکی از راه‌های جلب توجه مشتری این است که محتوای مفید را به صورت رایگان در اختیار او قرار دهید و از این طریق اعتمادش را جلب کنید. محتوا می‌تواند از نوع متنی، تصویری، صوتی و… باشد. از نظر متخصصان حوزه بازاریابی و تبلیغات، محتوا قلب هر کمپین تبلیغاتی است و می‌توان این‌گونه گفت که استفاده از محتوا به منظور تبلیغات، یکی از موارد ضروری بازاریابی است.

تبلیغات پورسانتی (همکاری در فروش)

اگر بخواهید از نقاط مختلف کشور مشتری جذب کنید، نیازی به استخدام کارمند از آن مکان‌ها ندارید! آن چیزی که شما در این شرایط نیاز دارید، بازاریاب پورسانتی و یا سیستم همکاری در فروش است. در این روش تبلیغاتی، افرادی مسئول می‌شوند تا کسب و کار و محصولات شما را به اطرافیانشان معرفی کنند و به ازای هر فروش، مبلغ از پیش تعیین شده‌ای را به عنوان پورسانت دریافت کنند.

 

حتما بخوانید: اهمیت افیلیت مارکتینگ و کاربرد آن در کسب و کار ها

 

پوش نوتیفیکیشن

اگر تا به امروز به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین فعالیت کرده باشید، حتما می‌دانید که ارتباط با مشتری و کاربران بالقوه و ترغیب آن‌ها به خرید، همواره با هزینه‌های مختلفی همراه است و بعضا راهکارهای سنتی و استفاده از پلتفرم‌های گوناگون، مناسب کسب و کار شما نخواهد بود. یکی از روش‌های تبلیغاتی که امروزه بسیار پرطرفدار شده، پوش نوتیفیکیشن می‌،باشد. در این روش، پیامی شبیه به پیام کوتاه به مخاطب ارسال می‌شود، با این تفاوت که این پیام در ابزارهای گوناگونی مانند: مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستم عامل ارسال شده و نیازی به در اختیار داشتن اطلاعات تماس مخاطب نیست. در این روش، مخاطب موردنظر انتخاب می‌کند که پیام‌های پوش نوتیفیکیشن شما را دریافت کند یا خیر و این دسته از پیام‌ها هیچ‌گونه مزاحمتی برای آنان ایجاد نخواهد کرد.

پوش نوتیفیکیشن

لایت باکس (Light Box)

یکی دیگر از موثرترین روش‌های تبلیغاتی، استفاده از لایت باکس‌ها است. این روش، قدرت بالایی در برندینگ و اثرگذاری دارد. روش کار به این صورت است که پس از ورود کاربر به صفحه‌ای از سایت، به شکل یک بنر با اندازه‌ای مشخص در مرکز صفحه نمایان می‌شود. لازم به ذکر است که این روش تبلیغاتی به دلیل نحوه نمایش، از پتانسیل‌های زیادی برای جذب مخاطب برخوردار است. بازاریابان معمولا از این شیوه تبلیغات به منظور افزایش ورودی سریع، دریافت اطلاعات از کاربران، اطلاع‌رسانی، ثبت نام در سایت، چت، دانلود و… استفاده می‌کنند.

تبلیغات آویزان (Hover Ads)

در تبلیغات پاپ آپ که در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم، معمولا از طریق کد جاوااسکریپت دستور باز شدن یک صفحه html صادر می‌شود. از آنجایی که اکثر مرورگرها از اجرای این شیوه تبلیغاتی جلوگیری می‌کنند، بازاریابان و تبلیغ‌گران به فکر راه جدیدی برای نمایش آگهی‌هایشان افتادند. تبلیغات آویزان درواقع نوع دیگر و جدیدتری از پاپ آپ‌ها هستند که با به کارگیری تکنولوژی صفحات html دینامیک به نمایش درمی‌آیند. این نوع تبلیغات به عنوان یک صفحه جدید نمایش داده نمی‌شوند، بلکه در قالب کادری به صورت آویزان و شناور بر روی صفحه کاربر قرار می‌گیرند و قسمتی از آن را پوشش می‌دهند.

در پایان

در این مقاله به صورت کامل به معرفی انواع تبلیغات اینترنتی پرداخته شد. با پیشرفت فناوری روز به روز به تعداد این روش‌های تبلیغاتی افزوده می‌شود. به یاد داشته باشید که برنامه ریزی همه جانبه برای استفاده از یک روش تبلیغاتی یا طراحی کمپین، بسیار ضروری است. شما معمولا از کدام روش برای تبلیغات خود در بستر اینترنت استفاده می‌کنید؟ نظرات خوبتان را با در میان بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin