نیچ مارکتینگ چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟


در زبان انگلیسی مفهومی به نام Niche Market یا نیچ مارکت وجود دارد که دانستن معنی آن برای ادامه این بحث لازم است؛ نیچ مارکت یعنی گوشه یا بخشی از بازار که در آن می‌توانیم…

در زبان انگلیسی مفهومی به نام Niche Market یا نیچ مارکت وجود دارد که دانستن معنی آن برای ادامه این بحث لازم است؛ نیچ مارکت یعنی گوشه یا بخشی از بازار که در آن می‌توانیم محصولات و خدمات برند خود را به عده مشخص و خاصی از مشتریان ارائه کنیم. در حقیقت این قسمت از بازار به نوعی برای زدن به دل مشتریان هدف برند طراحی شده است. تمام جزئیات مشتری در نیچ مارکتینگ مشخص می‌شود و براساس همین ویژگی‌های منحصر به فرد، خدمات و محصولات مرتبط ارائه می‌شوند.

 

استفاده از نیچ مارکتینگ به عنوان یک  روش مناسب در استراتژی دیجیتال مارکتینگ و حتی بازاریابی سنتی، به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد تا با صرف کمترین بودجه، محصول یا خدمت خود را به مردم معرفی کنند و به فروش برسانند. به این ترتیب، شانس کسب‌وکار برای زنده ماندن و ادامه حیات افزایش می‌یابد. البته استراتژی نیچ مارکت به همین تعریف خلاصه و مختصر محدود نشده و شاخه‌های فراوانی دارد. در این مطلب از رشدانا، با ما همراه شوید تا از زوایای مختلف به بررسی مفهوم نیچ مارکت بپردازیم.

نیچ مارکتینگ

 

نیچ مارکتینگ Niche Marketing چیست؟

عبارت لاتین Niche Marketing که در فارسی با عبارت “بازاریابی جاویژه” یا “بازاریابی گوشه‌ای” هم‌معنی است، یعنی تمرکز بازاریابی یک محصول یا خدمت روی بخشی کوچک از مشتریان هدف که ویژگی‌های این مشتریان به خوبی تعریف شده است. در واقعیت مفهومی به اسم نیچ در بازار وجود ندارد اما بازاریابان می‌توانند براساس نیازها و خواسته‌های مشتریان این مفهوم را ایجاد کنند.

 

حتما بخوانید: با ۹ روش بازاریابی دیجیتال آشنا شوید.

 

به بیان دیگر، فرض کنید ما یک برند نوپا یا کسب‌وکاری کوچک در حوزه تولید کفش هستیم و می‌خواهیم محصولات خود را به بازار عرضه کنیم. سهم این کسب‌وکار از بازار فروش و رقابت قطعا در مقایسه با رقیبان بزرگ بسیار ناچیز است. حالا می‌خواهیم این سهم را افزایش دهیم؛ دو راهکار پیش روی ما قرار دارد. مورد اول می‌توانیم تولیدات و محصولات خود را به اندازه سایر رقبا ارتقا دهیم و از تبلیغات گسترده برای معرفی این محصولات استفاده کنیم.

این راهکار می‌تواند کاربردی باشد اما یک برند نوپا می‌تواند از پس هزینه‌های چنین راهکاری بربیاید؟ قطعا نه! پس راهکار دوم را امتحان می‌کنیم. در مسیر دوم ما ابتدا مشتریان خود را دسته‌بندی می‌کنیم؛ یعنی نوع مشتری، جنسیت، درآمد، نیازها، توانمندی‌های مورد نظر از دیدگاه مخاطب و مشتری، سن، تحصیلات، مکان جغرافیایی و هر جزئیات دیگری که به ما در شناخت بهتر ذهن مخاطب کمک کند را در نظر می‌گیریم.

سپس باید محصولات خودمان را بررسی کنیم؛ ما قابلیت ارضای کدام دسته را داریم؟ اگر همچنان با مثال شرکت نوپا در صنعت کفش همراه باشیم، ما می‌توانیم با صرف اندکی زمان و طراحی مدل‌های جذاب کودکانه، مشتریان کودک و خردسال زیادی در لیست خود ببینیم. به این ترتیب، ما سهم خود را در بازاری کوچک افزایش خواهیم داد. متوجه نکته اصلی شدید؟ نیچ مارکتینگ یعنی در بازاری کوچک سهم بزرگ‌تری را به خود اختصاص دهید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ پروژه محور

 

قطعا یک شرکت و برند کفش می‌تواند برای تمام سلیقه‌ها و مشتریان کفش‌های جذابی طراحی کند اما این مورد در ابتدای میسیر چندان به صرفه و حتی عاقلانه به نظر نمی‌رسد. به کمک استراتژی نیچ مارکت شما بخش کوچکی از بازار را به خود اختصاص می‌دهید و به این ترتیب خدمات و محصولات خود را در سایر شاخه‌ها هم توسعه می‌بخشید. اگر به فرآیند توسعه‌یابی اغلب شرکت‌های مطرح و موفق جهان نگاه کنید، ردپایی از نیچ مارکتینگ مشهود است.

 

نیچ مارکت یا بازار هدفمند

در راستای تکمیل صحبت‌های بالا می‌خواهیم به نکته هم اشاره کنیم که به کمک این استراتژی شما روی آن بخش از بازار که پتانسیل سودآوری و جذب مشتری دارد، سرمایه‌گذاری می‌کنید؛ اما این سرمایه‌گذاری روندی تدریجی و منطقی دارد. رفته رفته با افزایش تعداد مشتریان امکان گسترش خدمات و ارتقای کیفیت یا بهبود شرایط خرید هم برای برند مهیا می‌شود. به این مورد هم توجه داشته باشید که افزایش تدریجی تقاضا قیمت محصول و خدمت را در هر مرحله تعیین می‌کند.

نیچ مارکت یا بازاری هدفمند

نیچ مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

اگر می‌خواهید به راحتی نیازهای مخاطبین خود را درک کنید و به طور مستقیم با آن‌ها تعامل داشته باشید، بدون شک نیچ مارکتینگ بهترین گزینه ممکن برایتان خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید، این روش با هدف ایجاد ارتباطات بهینه صورت می‌گیرد. علاوه بر این، مزایای زیادی برای این روش بازاریابی وجود دارد که در این بخش قصد داریم درمورد تک تک آن‌ها توضیح دهیم.

هزینه مقرون به صرفه جهت بازاریابی

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی و مواردی که به هدف‌گذاری دقیق کمک می‌کنند، با سرعت بیشتری با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. این امر موجب می‌شود تا بتوانید با بودجه‌های محدود، در مکان‌های مناسب مشتریان خود را پیدا کنید.

رقابت با برندهای معدود

هرچه محصولات یا خدمات شما تخصصی‌تر باشند، رقیب‌های شما در بازار کار نیز کمتر خواهند بود. نیچ مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا راه متمایز بودن را پیدا کنید و از این طریق از رقبای متعدد پیشی بگیرید.

نیاز به سرمایه کمتر

اگر بخواهید کسب و کارتان را از طریق نیچ مارکتینگ معرفی کنید، نیاز چندانی به سرمایه‌های کلان نخواهید داشت! درواقع به دلیل آنکه در این روش از ابزارهای تبلیغاتی محدودی استفاده می‌شود، به حداقل سرمایه نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، دیگر نیازی به ارسال کاتالوگ محصولاتتان برای همه ساکنین شهرهای دیگر نیست. بلکه شما می‌توانید با شناخت دقیق مخاطب، تنها برای او کاتالوگ را ارسال کرده و از این طریق هزینه کمتری بپردازید.

دستیابی به مشتریان وفادار

در نیچ مارکتینگ مشتریان شما از میان افراد محدودی انتخاب می‌شوند و همین امر سبب ایجاد روابط صمیمی‌تر با آن‌ها خواهد شد. بدین ترتیب جامعه هدف شما به خریداران دائمی تبدیل شده و همواره به برندتان وفادار خواهند ماند.

فروش و سود بیشتر

از آنجایی که نیچ مارکتینگ در زمره بازاریابی‌های تخصصی قرار می‌گیرد، سود بیشتری نصیبتان خواهد داشت. به بیانی دیگر، هرچه بازاریابی تخصصی‌تر باشد، سود به دست آمده نیز بیشتر خواهد بود. کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به خوبی می‌دانند که گروه مشتریان هدف کدامند و از نیازهای آن‌ها به خوبی آگاهند.

خطرات کمتر

از آنجایی که شما برای بخش کوچکی اقدام به بازاریابی و معرفی محصولاتتان می‌کنید، بدون شک خطرات کمتری در مسیر راهتان خواهد بود.

استراتژی های نیچ مارکتینگ

در این بخش با 3 نوع از کمپین‌های بزرگ و پرطرفدار نیچ مارکتینگ آشنا خواهید شد. این کمپین‎ها براساس نیازهای مشتری‌ طراحی شده و تحت تاثیر مواردی مانند کانال‌های توزیع قرار می‌گیرند. البته توضیح آن‌ها در این بخش به این معنا نیست که در روش‌های بازاریابی اجرا نمی‌شوند، بلکه به دلیل ماهیت نیچ مارکتینگ، می‎توانید در این نوع از بازاریابی بهترین نتیجه را با استفاده از آن‌ها به دست آورید.

کمپین بازاریابی دهان به دهان

در این کمپین‌ها به فعالیت‌های کلی بازاریابی و تبلیغات توجه کمی می‌شود. اما در مقابل، بر روی برقراری ارتباط و دیالوگ میان مشتریان اثر می‌گذارد و به این ترتیب به شکل محسوسی با کسب و کارتان آشنا خواهند شد. ازجمله تکنیک‌های تاثیرگذار در این کمپین بازاریابی، می‌توان به اسپانسری مالی برنامه‌های پرمخاطب یا اهدای جوایز در رویدادهای گوناگون اشاره کرد. هرچند که طراحی این کمپین‌ها نیاز به زمان زیادی دارد، اما در صورتی که به شکل درست عملی شده باشد، شاهد نتایج چشم‌گیری خواهید بود.

 

حتما بخوانید: بازاریابی دهان به دهان یا WOMM و اهمیت آن چیست؟

 

 کمپین کسب اعتبار

در اجرای کمپین‌های کسب اعتبار کافیست از افراد بانفوذ در بین مردم درخواست کنید که از محصول یا کسب و کار شما حمایت کنند. این روزها اجرای این نوع کمپین در بازاریابی، مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است و به عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید به جای درخواست کمک از افراد بانفوذ بازار، به افرادی رجوع کنید که طرفداران زیادی دارند و جایگاهی به عنوان پیشنهاد دهنده در میان مردم به دست آورده‌اند. بنابراین می‌توانید نام این افراد تاثیرگذار را فهرست کرده و به شکل هدفمند با آنان همکاری کنید.

کمپین‌های تایید موازی

هدف از اجرای این کمپین در نیچ مارکتینگ، صرفا دیده شدن است. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک پلتفرم آنلاین حسابداری باشید، تبلیغات در ویدئوهای آموزشی حسابداری می‌تواند بهترین روش کارآمد برای برندینگ کسب و کارتان باشد.

 

حتما بخوانید: اهمیت بازاریابی دهان به دهان در کسب و کار

 

تعیین مشتریان ویژه نیچ مارکتینگ

حالا که با تعریف و استراتژی‌های نیچ مارکت آشنا شدیم، باید بدانیم کدام دسته از مشتریان ما می‌توانند مخاطب هدف این نوع بازاریابی باشند؟ به بیان دیگر چطور باید مخاطبان بازار نیچ یا خاص خود را تعیین کنیم؟ پاسخ در جزئیات و ویژگی‌های متمایزکننده مشتریان است؛ ویژگی‌هایی مانند موقعیت جغرافیایی، سن و سال، میزان درآمد و موارد مشابه. به مثال‌های زیر دقت کنید و بگویید عامل اصلی خاص هر گروه چیست؟

  • زوج‌های جوانی که در حال برنامه‌ریزی برای مراسم‌های عقد و عروسی خود بوده و ساکن غرب تهران هستند.
  • افراد علاقمند به نگهداری از حیوانات خانگی
  • افراد علاقمند به مسافرت‌های طولانی مدت
  • فعلان محیط زیست و متمرکز روی آلودگی آب‌های زیرزمینی

 

سخن پایانی

در این مطلب، درباره نیچ مارکتینگ و استراتژی بازاریابی گوشه‌ای صحبت کردیم. یکی از اهداف مهم همه کسب‌وکارها، تصرف بخش زیادی از بازار و تامین نیاز مخاطب است؛ اما گاهی این هدف به راحتی قابل حصول نیست. شروع راه و مسیر جذب مشتری با تکنیک‌هایی مانند نیچ مارکت می‌تواند به مراتب برای برند و فرآیند جذب مشتری بهتر و مفیدتر باشد.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin