افزایش سرعت سایت با استفاده از 13 روش تضمینی و موثر


رقابت در دنیای اینترنت، حول محور ارائه خدمات بهتر به مشتری و کاربران می‌چرخد؛ یعنی برای جلب توجه کاربر باید بهترین و به‌روزترین خدمات را ارائه کنید تا ضمن تولید ارزش افزوده برای وی، منافع…

رقابت در دنیای اینترنت، حول محور ارائه خدمات بهتر به مشتری و کاربران می‌چرخد؛ یعنی برای جلب توجه کاربر باید بهترین و به‌روزترین خدمات را ارائه کنید تا ضمن تولید ارزش افزوده برای وی، منافع شما هم تامین شود. حضور کاربر و مخاطبان مختلف در دنیای اینترنت، دلایل و اهداف زیادی را دنبال می‌کند. فرقی نمی‌کند چه نوع خدمات یا محصولی ارائه می‌دهید؛ اگر صاحب یک وب‌سایت هستید، باید بدانید که سرعت سایت شما در نظر کاربر بسیار پررنگ است.

این مسئله یکی از فاکتورهایی به شمار می‌رود که نقش به سزایی در بازگشت مخاطب دارد؛ چون اولین ورود کاربر یا مشتری به سایت بسیار مهم است و در ذهن وی ماندگار می‌شود.

اگر شما هم صاحب یک سایت یا فروشگاه هستید، حتما دوست دارید خدمات مناسبی به مخاطبان خود ارائه دهید. شاید یکی از مهم‌ترین خدمات نامحسوس که تاثیر شگفت‌انگیزی روی نرخ پرش وب‌سایتتان دارد، افزایش سرعت سایت شما است. در ادامه این مقاله با رشدانا همراه باشید تا اطلاعات کامل‌تری درباره راهکارهای افزایش سرعت بالا آمدن وبسایت خود به دست آورید.

روش های افزایش سرعت سایت

ارتباط مستقیم بین نرخ پرش و بهینه سازی سرعت سایت

همان طور که در قسمت قبل گفتیم، افزایش سرعت سایت روی کاهش نرخ پرش و نرخ خروج کاربر از سایت شما تاثیر مثبت دارد. این نرخ به موارد مختلفی وابسته است که یکی از این‌ها سرعت سایت یا Page Speed است؛ در واقع کاربر در هنگام ورود به یک وب‌سایت به عوامل مختلفی دقت می‌کند اما چند لحظه خودتان را به جای کاربر تصور کنید. در بدو ورود به یک سایت، اولین عامل چیست؟ اگر پاسخ شما سرعت بالا آمدن صفحه فرود و اطلاعات اصلی سایت است، به شما تبریک می‌گوییم چون کاملا درست است. هر چقدر سرعت سایت شما بالاتر باشد، نرخ پرش کاربر هم کمتر می‌شود.

امروزه، سرعت بارگذاری مطالب در سایت روی تجربه کاربر و احساس وی نسبت به دنیای دیجیتال تاثیر زیادی دارد که به راحتی قابل کنترل است؛ یعنی اگر در بین وب‌سایت‌های برتر از نظر سرعت بالا آمدن اطلاعات قرار ندارید، هیچ جای نگرانی نیست. چون با چند راهکار عملی و ساده می‌توانید این مسئله را جبران کنید اما باید هر چه سریع‌تر اقدام نمایید.

در ادامه به بررسی چند راهکار مهم در جهت رفع این مشکل ‌می‌پردازیم. قبل از رفتن به قسمت بعد ابتدا به این سوال پاسخ دهید: به نظر شما چه عواملی روی بهینه سازی عملکرد سایت Web Performance Optimization تاثیر دارد؟

روش های افزایش سرعت سایت

در ابتدا برای اینکه بتوانید احساس راحتی بیشتری برای کاربری که وارد سایت شما می شود فراهم کنید باید بدانید سئو چیست و چگونه می توان از طریق بهینه سازی، مشکلات سایت را از بین برد؛ سپس می توانید برای افزایش سرعت و بالا آمدن سایت خود از روش‌های زیر استفاده کنید:

افزایش سرعت سایت

بهینه سازی عکس و تصاویر سایت

این مورد روی حجم و سرعت صفحات تاثیر چشمگیری دارد. بهتر است از تصاویر کم‌حجم برای مطالب سایت استفاده کنید. برای کم‌حجم کردن تصاویر نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ بسیار مناسب هستند. فرمت پیشنهادی ما برای تصاویر گرافیکی، PNG و تصاویر طبیعی JPG است.

 

حتما بخوانید: روش های کاربردی برای بهینه سازی و سئو تصاویر

 

انتخاب قالب مناسب

اگر یک قالب به طور بهینه طراحی و کدنویسی نشده باشد، هنگام باز کردن سایت، کاربر با اختلال و مشکل روبرو می‌شود و این مساله روی سرعت سایت تاثیر دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بروز این مشکل، از قالب‌های درست و بهینه استفاده کنید؛ مثلا از قالب‌هایی که انیمیشن یا تصاویر متحرک بیهوده دارند استفاده نکنید.

 

استفاده از افزونه های سریع تر

سیستم‌های مدیریت محتوا مانند جوملا یا وردپرس دارای افزونه‌های متنوعی هستند. اگر از این سیستم‌ها استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم مراقب سرعت این افزونه‌ها باشید. کدنویسی بعضی از این افزونه‌ها ضعیف است و باعث اختلال در سرعت سایت می‌شود. بهتر است این پلاگین‌های بی‌کیفیت را با افزونه‌های بهتر و پیشرفته‌تر جایگزین کنید.

استفاده از افزونه های سریع تر

کنترل فعالیت های پشت صحنه

در حین تماشای صفحه سایت، فعالیت‌هایی در پشت صحنه در حال رخ دادن است که هر کدام روی سرعت بالا آمدن سایت تاثیر به سزایی دارند. تهیه نسخه بکاپ از سایت توسط پلاگین و تهیه نسخه پشتیبان، یکی از این کارها و اتفاقات است. میزان استفاده از چنین پلاگین‌هایی را مدیریت کنید تا در روند بالا آمدن و باز شدن سایت مشکلی پیش نیاید.

استفاده از CDN

اگر وب‌سایت شما از جمله وب‌سایت‌های فعال در بستر اینترنت است و کاربرهای بین‌المللی دارد پیشنهاد می‌کنیم به سراغ CDN بروید. با فعال‌سازی CDN، اطلاعات سایت شما در سرورهای مختلفی از سراسر جهان ثبت و ذخیره می‌شود. به این ترتیب، اطلاعات وب‌سایت برای هر کاربری از نزدیک‌ترین پایگاه ارسال شده و سرعت بالا آمدن سایت به حداکثر می‌رسد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو پیشرفته و بهینه سازی وبسایت

 

میزبانی فایل های چند رسانه‌ای

استفاده از فایل با فرمت‌های مختلف داخل سایت ایده بسیار خوبی است اما پیشنهاد می‌کنیم این فایل‌ها را به طور مستقیم روی هاست بارگذاری نکنید. برای این کار یک هاست آپلود ویدیو تهیه کنید یا از وب‌سایت‌هایی مانند آپارات بهره ببرید.

کم کردن ریدایرکت‌ها

کاهش تعداد ریدایرکت‌ها داخل یک سایت روی افزایش سرعت سایت تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. بعضی از این ریدایرکت‌ها دیگر کارایی ندارند پس می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

استفاده از Lazy Load

حالت بارگذاری کند یا Lazy Load برای تصاویر و ویدیوهای مختلف سایت شما مناسب است. به کمک این روش تمام این ویدیوها و تصاویر در اولین ورود لود نمی‌شوند و به آرامی و با ترتیب خاص این اتفاق رخ می‌دهد. بنابراین، سرعت سایت افزایش می‌یابد.

استفاده از LAZY LOAD

فشرده کردن فایل‌های کد

به منظور افزایش سرعت سایت، لازم است فایل‌های CSS ،html و جاوا اسکریپت که بیش از 150 بایت حجم اشغال می‌کنند را با استفاده از gzip فشرده کنید. این کار کمک می‌کند تا حجم فایل‌ها تا70درصد کمتر شود. همچنین پیشنهاد می‌شود که سطرهای خالی بین کدها و کامنت‌ها را حذف کنید. تمام این کارها تا حد امکان باعث فشرده‌سازی فایل‌ها و در نتیجه سریع‌تر شدن سایت شما خواهد شد.

ایجاد تاخیر در بارگذاری فایل‌ها

گاهی اوقات پیش می‌آید که پس از تست سرعت سایت در ابزارهای مشخص، عبارت defer نمایش داده شود. خطاهای مربوط به defer می‌گویند که فایل‌های سنگین را با تاخیر لود کنید تا از این طریق سرعت بارگذاری سایت افزایش پیدا کند. برای انجام این کار، باید افزونه‌های کش و بهینه‌سازی را نصب و اجرا کنید یا از طریق کد آن‌ها را defer کنید.

کاهش درخواست‌های HTTP

زمانی که آدرس سایت شما توسط کاربر در مرورگر جستجو می‌شود، پروتکل HTTP درخواستی برای سرور سایت‌تان ارسال می‌کند. پس از پیدا شدن صفحه اصلی، برای لود شدن مدیا و محتوا نیز یک درخواست دیگر فرستاده می‌شود. به همین دلیل است که اگر محتوای سایت زیاد باشد، سایت سنگین شده و سرعت آن کاهش می‌یابد. بنابراین لازم است تا حد امکان، محتوایی که برای هر صفحه در نظر می‌گیرید را به حداقل برسانید.

توجه به مکان میزبان سایت

یکی از مهم‌ترین عواملی که در سرعت سایت تاثیرگذار است، مکان میزبان یا Hosting می‌باشد. سعی کنید، هاستینگ مناسبی را برای میزبانی و پشتیبانی سایت خود انتخاب کنید و کیفیت هاست خود را به قیمت پایین نفروشید.

کاهش تعداد درخواست‌های صفحه

با کاهش درخواست‌های ارسالی سرور، قادر خواهید بود خیلی راحت سرعت سایت خود را بهبود دهید. همان‌طور که می‌دانید، به منظور بارگذاری هر المان در صفحه، باید به سرور درخواست دهید. بنابراین یکی از موثرترین راه‌های کاهش تعداد درخواست‌ها، کاهش تعداد المان‌ها است. حذف المان‌های غیرضروری و اضافه مانند بنر، توضیحات، تصاویر و… سبب بهینه‌سازی سرعت خواهد شد.

معرفی چند افزونه افزایش سرعت سایت

امروزه اکثر سایت‌هایی که با آن‌ها سر و کار داریم، با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس ایجاد شده‌اند. اگر شما هم صاحب یک سایت وردپرسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به منظور بهینه‌سازی سرعت آن، از افزونه‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید. در این بخش، قصد داریم چند افزونه کاربردی افزایش سرعت سایت را معرفی کنیم.

افزونه Litespeed Cache

این افزونه برای سایت‌هایی که از سرور هاست لایت اسپید استفاده می‌کنند، بهترین گزینه است. درواقع خود شرکت لایت اسپید سازنده آن است و انطباق کامل با سرور خواهد داشت. تعداد سایت‌هایی که Litespeed Cache را نصب کرده‌اند بیش از 1 میلیون است و نسخه‌های وردپرس 4 و بالاتر می‌توانند از امکانات آن بهره‌مند شوند. این امکانات عبارتند از:

  • رابط کاربری حرفه‌ای و قابل فهم
  • سازگاری کامل با وب‌سرورهای لایت اسپید
  • قادر به فشرده‌سازی کدهای جاوا اسکریپت، html ،css
  • پشتیبانی از وردپرس شبکه
  • مجهز به CDN اختصاصی و رایگان
  • توانایی افزایش سرعت پردازش کدهای php سایت
  • قابلیت درون‌ریزی و برون‌بری پیکربندی‌ها و تنظیمات

افزونه WP Rocket

یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس، Wp Rocket است. ازجمله ویژگی‌های عالی آن این است که تنها با دانلود و نصب افزونه، سرعت سایت بهبود پیدا می‌کند و دیگر نیازی به هیچ‌گونه کدنویسی و اقدام خاص دیگری نیست. درواقع چند کلیک ساده و انتخاب آپشن‌های مورد نظر، شما را به سرعت مورد نظرتان می‌رساند! از جمله امکاناتی که سبب محبوبیت WP Rocket شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاری ساده
  • پشتیبانی از سایت‌های چندزبانه و افزونه WPML
  • سازگاری کامل با افزونه فروشگاه‌ساز ووکامرس
  • بهینه‌سازی پایگاه داده
  • کش کردن صفحات سایت
  • فشرده‌سازی قوی کدهای موجود در سایت

افزونه W3 Total Cache

یکی دیگر از افزونه‌هایی که برای افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، W3 Total Cache نام دارد. امکانات و قابلیت‌های آن عبارتند از:

  • توانایی راه‌اندازی وردپرس CDN
  • امکان بارگذاری تنبل تصاویر (Lazy Loading)
  • کش مرورگر و دیتابیس حرفه‌ای

افزونه Wp super cache

به گفته بسیاری از کارشناسان، یکی از حرفه‌ای‌ترین افزونه‌های کش وردپرس، Wp Super Cache است. شما می‌توانید به صورت رایگان از امکانات بی‌نظیر آن برای بهبود سرعت سایت خود استفاده کنید. لازم به ذکر است که بیش از 2 میلیون سایت در حال استفاده از این افزونه هستند و نسخه‌های 3.1 وردپرس و بالاتر می‌توانند آن را نصب کنند. شرکت سازنده Wp Super Cache همان شرکت سازنده وردپرس است. بنابراین اصلا جایی برای نگرانی درمورد به‌روزرسانی وجود ندارد! ازجمله قابلیت‌های افزونه موردنظر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه‌اندازی وردپرس CDN
  • کش کردن صفحات سایت
  • کش مرورگر و دیتابیس به صورت حرفه‌ای

ابزارهای تست سرعت سایت کدامند؟

در این قسمت قصد داریم حرفه‌ای‌ترین ابزارهایی که مشخص می‌کند سرعت سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد را معرفی کنیم. باتوجه به معیارهایی که این ابزارها مشخص می‌کنند، می‌توانید راهکارهای لازم برای بهینه‌سازی صفحات و از بین بردن مشکلات سرعت را بشناسید.

 

حتما بخوانید: با این 5 ابزار تحلیل وب سایت به راحتی سایت خود را تحلیل کنید

 

ابزار Page Speed Insight

یکی از بهترین ابزارهای تست سرعت، Page Speed Insight نام دارد که به جرات می‌توان گفت دقیق‌ترین معیار برای اندازه‌گیری سرعت وبسایت‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است که برای استفاده از آن، حتما باید VPN خود را روشن کنید. هرچه امتیازی که از این ابزار دریافت می‌کنید بالاتر باشد، مسلما وضعیت سرعت سایت شما بهتر خواهد بود. Page Speed دارای نسخه دسکتاپ و موبایلی است و شما می‌توانید توصیه‌های لازم برای بهبود وضعیت سایتتان را نیز دریافت کنید.

جی تی متریکس GTmetrix

به‌کارگیری سایت GTmetrix یکی دیگر از روش‌های پرطرفداری است که بیشتر افراد برای تست سرعت سایتشان از آن استفاده می‌کنند. البته جی تی متریکس به دلیل آن‌که فقط از یک سرور استفاده می‌کند، نسبت به مورد قبلی که معرفی کردیم، قادر به ارائه آمار دقیق، جهت اندازه‌گیری سرعت نیست. با استفاده از این ابزار، می‌توانید فاکتورهایی مانند حجم صفحات، تعداد Requestها، میزان بهینه‌سازی تصاویر سایت و سورس کدهای آن را نیز به دست آورید.

Web Page Test

این مورد شباهت‌های زیادی به ابزارهایی که تا این قسمت معرفی کردیم، دارد. اما امکان انتخاب موقعیت‌های جغرافیایی و مرورگرهای بیشتری، مانند مرورگرهای موبایل و مدل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اطلاعاتی که Web Page Test در اختیار شما می‌گذارد، در هشت بخش ارائه می‌شود. این هشت بخش عبارتند از:

  • خلاصه گزارش
  • جزئیات
  • مرور عملکرد
  • جزئیات بارگذاری محتوا
  • اسکرین شات‌ها
  • آنالیز تصاویر
  • نقشه سرعت بارگذاری اجزای مختلف

dotcom – monitor

dotcom – monitor جزو ابزارهای تست ساده‌ای است که ارزیابی سرعت را در نواحی جغرافیایی مختلف به صورت هم‌زمان اجرا می‌کند و نتایج را در یک صفحه نشان می‌دهد. شما می‌توانید با کلیک بر روی هریک از مناطق موردنظرتان، گزارش وضعیت آن را در ستون سمت چپ مشاهده نمایید.

Yellow Lab Tools

این ابزار هم که البته امروزه چندان مورد استفاده وبمسترها قرار نمی‌گیرد، اطلاعات و ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهد که سایر نرم‌افزارهای مانند آن، قادر به ارائه چنین اطلاعاتی نیستند. در Yellow Lab Tools شاخص‌هایی مانند حجم صفحه، تعداد درخواست‌ها و پیکربندی سرور از A تا F ارزیابی و آنالیز می‌شوند.

DevTools گوگل کروم

یکی دیگر از ابزارهای کارآمد در حوزه سنجش سرعت سایت، DevTools می‌باشد. این گزینه، برخلاف سادگی، ویژگی‌های پیشرفته و حرفه‌ای زیادی دارد که با استفاده از کلیدهای میانبر زیر در هر زمانی که بخواهید، می‌توانید آن را اجرا نمایید.

  • ویندوز: F12 یا I + Shift + Ctrl
  • مک: Cmd + Opt + I

گوگل در به‌روزرسانی‌های جدید خود، امکان نمایش جزئیات بارگذاری سایت را به نمودار آبشاری DevTools افزوده است. از این طریق می‌توانید خیلی راحت و با جزئیات دقیق ببینید که بارگذاری چه مواردی از سایتتان بیشتر زمان می‌برد. به منظور استفاده از این قابلیت، کافیست به زبانه Performance بروید و با کلید ترکیبی Ctrl + E، فرآیند تست سایت خود را شروع کنید. پس از آن‌که چند ثانیه گذشت، کلید Stop را بزنید و گزارش تست را دریافت کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله، درباره افزایش سرعت و عملکرد سایت و راهکارهای ویژه این موضوع صحبت کردیم. همان طور که می‌دانید برای جلب توجه مخاطب باید دائما روی ویژگی‌های مختلف سایت خود کار کنید تا بتوانید در رقابت با سایر سایت‌ها جایگاه ثابت و مطمئنی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم حتما از روش‌های مطمئن و امتحان شده در این مورد استفاده کنید تا مشکلی برای سایتتان ایجاد نشود.

کمک گرفتن از متخصصین این حوزه راه‌حل‌های خیلی خوبی پیش پای شما می‌گذارد. این نکته را فراموش نکنید؛ به‌روز نگه داشتن سایت و قوانین آن براساس سلیقه و نیاز کاربر، همواره برای شما و سایتتان نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما چگونه می توانیم سرعت سایت خود را چک کنیم و انجام این کار چه تاثیری در روند سئو سایت ما دارد؟ نظرات ارزشمند خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin