تدوین استراتژی سئو سایت، مهم ترین گام در بهینه سازی سایت


احتمالا برای شما هم پیش آمده است که درباره یک کلید واژه در گوگل جستجو می‌کنید و نتایج مختلفی به دست می‌آید؛ مثلا اگر دو کلید واژه خرید کفش یا خرید کفش زنانه را در…

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که درباره یک کلید واژه در گوگل جستجو می‌کنید و نتایج مختلفی به دست می‌آید؛ مثلا اگر دو کلید واژه خرید کفش یا خرید کفش زنانه را در گوگل وارد کنید، با صفحات و ترتیب مختلفی روبرو می‌شوید. این مسئله که جایگاه وب‌سایت در SERPs و رتبه آن در گوگل چه باشد، تا حد زیادی به استراتژی سئو سایت وابسته است.

داشتن استراتژی و مسیر مشخص برای کارهای مختلف مانند بارگذاری محتوا، سئو و مواردی از این دست، در سایت‌ها به شدت اهمیت دارند؛ یعنی هر چقدر فرد بتواند استراتژی‌های دقیق و اصولی‌تری برای چنین مواردی تعیین کند، بارخوردهای بهتری می‌گیرد. در این مقاله، می‌خواهیم درباره سئو و بهینه سازی وب سایت صحبت کنیم. اگر به دنیای شگفت‌انگیز SEO و احتمالات پیرامون آن علاقه مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با رشدانا همراه شوید.

استراتژی سئو سایت

استراتژی سئو سایت چیست؟

استراتژی سئو یا SEO Strategy به هر تفکر یا ایده‌ای گفته می‌شود که بتواند تعداد مخاطب و بازدید کننده را در سایت‌های مختلف افزایش دهد. افزایش بازدید کننده و مخاطب یک سایت، باعث می‌شود که تعداد مشتریان خدمات یا محصولات آن وب‌سایت هم بیشتر شوند؛ چون یک کسب‌وکار آنلاین یا یک سایت خدماتی صرفا از ورود مخاطب به صفحات مختلف درآمد کسب نمی‌کند و باید کاربر در مراحل تبدیل به مشتری بالقوه و واقعی قرار بگیرد تا طی تعاملاتی مانند خرید، سود مناسبی به دست صاحب کسب‌وکار برسد.

برای مثال، اگر یک سایت فروش کفش را در نظر بگیرید، کسب‌وکارهای آنلاین زیادی وجود دارند که در حال فروش همین محصول هستند؛ پس دیده شدن در چنین بازار پر رقابتی بسیار مهم است. صاحب چنین کسب‌وکاری باید بتواند سهم مناسبی از بازار فروش را در دست بگیرد. راه‌اندازی وب‌سایت یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در جهت رسیدن به چنین هدفی است. این وب‌سایت باید بتواند خود را به کاربر نشان دهد؛ پس با استفاده از روش‌های بهینه و مناسب تحت عنوان روش های سئو سایت به این هدف خود نزدیک‌تر می‌شود.

در ادامه، با 5 راهکار مهم در همین زمینه آشنا می‌شویم. اگر نمی‌دانید تدوین استراتژی سئو سایت خود را از کجا شروع کنید، خواندن ادامه مقاله چشم‌انداز مناسبی برای شما ایجاد می‌کند. راهکارهای گفته شده به شکل چند نکته کوتاه اما مفید در راستای آموزش سئو سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

استراتژی سئو چیست

مراحل مهم در تدوین استراتژی سئو سایت

برای ایجاد یک استراتژی سئو موثر باید یک سری نکات و مراحل را رعایت کنید. در ادامه به مهم ترین مراحل ساخت استراتژی بهینه سازی سایت اشاره می‌کنیم.

مرحله اول: ایجاد لیست کلمات کلیدی

همه چیز در سئو سایت از کلمات شروع می‌شود! به همین دلیل است که تحقیقات و آنالیزها درباره کلمات کلیدی، معمولا اولین گام برای هر استراتژی اصولی بهنیه‌سازی است. پیدا کردن کلمات کلیدی، خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. برای انجام این کار، می‌توانید از Google Suggest (پیشنهادات گوگل) کمک بگیرید. یک کیورد را در قسمت جستجو وارد کرده و لیستی از پیشنهادات پیرامون آن تهیه کنید.

از بین این کلمات، معمولا کلیدواژه‌های فوق‌العاده‌ای برای سئو به دست خواهید آورد؛ چرا که مستقیم از خود گوگل گرفته می‌شوند. همچنین با انجام این کار، درمی‌یابید که کاربران دقیقا به دنبال چه چیزهایی هستند و تولید محتوای شما هدفمندتر می‌شود. خوب است بدانید که کلمات کلیدی طولانی‌تر، که به آن‌ها Long -Tail گفته می‌شود، محبوبیت کم‌تری نسبت به نوع کوتاه آن برای جستجو دارند. البته هرچند که کاربران کم‌تری برای رسیدن به هدفشان از این عبارات بلند استفاده می‌کنند، اما معمولا ارتقای رتبه سایت با استفاده از آن‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، به دلیل نرخ تبدیل بالای چنین عباراتی، از نظر مارکتینگ نیز سودمندتر هستند.

برای آن‌که دقیقا بدانید در این بخش باید چه کاری انجام دهید، توصیه می‌کنیم چند کلمه کلیدی مختلف را در گوگل تایپ کنید تا زمانی که یک لیست 10 کلمه‌ای به دست آورید. اگر می‌خواهید میزان جستجو و سطح رقابت برای هر واژه را بررسی و تحلیل کنید، استفاده از ابزارهایی مانند SEMrush یا Ubersuggest به شما در این زمینه کمک می‌کند. زمانی که این لیست 10 کلمه‌ای را آماده کردید، برای مرحله دوم تدوین استراتژی آماده خواهید شد!

مرحله دوم: انتخاب واژه هدف

گرفتن رتبه مناسب در بین نتایج مختلف گوگل دیگر مانند دوران گذشته نیست و در حال حاضر، این موتور جستجو با بسیاری از کلمات کلیدی محبوب، به گونه‌ای متفاوت رفتار می‌کند. Opportunity Keywords تعدادی از کلمات کلیدی هستند که نرخ کلیک یا CTR ارگانیک آن‌ها نسبتا بالا است و پیشنهاد می‌کنیم کلیدواژه هدف خود را از بین چنین عبارت‌هایی انتخاب کنید.

مرحله سوم: بررسی صفحه نخست گوگل

پس از آن‌که 5 نتیجه و حداکثر 10 مورد ابتدایی نتایج گوگل را پیدا کردید، سعی کنید متوجه الگویی که در هر یک از آن‌ها تکرار شده، شوید. به عنوان مثال، برای عبارت دوره سئو نتایج معمولا صفحات دوره‌ها هستند که شما می‌توانید در آن‌ها ثبت نام کنید. نه صفحاتی که یک سری اطلاعات در خصوص سئو و آموزش سئو در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر تمام این موارد، به عددی که در نتیجه وجود دارد نیز توجه داشته باشید. مقالاتی که به شکل لیستی نمایش داده می‌شوند، معمولا از سایر مطالب موفق‌تر خواهند بود. بنابراین اگر می‎خواهید در بهینه‌سازی سایتتان عملکرد موفق‌تری داشته باشید، بهتر است توجه کنید که نتایج صفحه اول، بیشتر از چه پست‌هایی تشکیل شده‌اند.

 

حتما بخوانید: الگوریتم های گوگل چیست، با باغ وحش گوگل بیشتر آشنا شوید

 

مرحله چهارم: دسته‌بندی کلمات کلیدی

به سر انجام رساندن این مرحله در زمان تدوین استراتژی سئو، بسیار مهم است. فرض کنید که در گام اول، 11 کلیدواژه را انتخاب کرده‌اید. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ما به ازای هر یک از این کلمات، به صفحه جداگانه‌ای نیاز داریم؟ تکلیف اشتراک این واژه‌ها با یکدیگر چیست؟ در واقع پس از انتخاب کلمات کلیدی و تحقیق درباره آن‌ها، لازم است که آنان را دسته‌بندی کنیم و مواردی که با یکدیگر نقاط مشترک دارند را در یک گروه قرار دهیم. حال برای هر یک از این گروه‌ها باید لندینگ پیج اختصاصی یا صفحه هدف آماده کنیم.

بدین منظور، می‎توانید تمامی کلیدواژه‌ها را در یک جدول قرار دهید و آن‌هایی که با یکدیگر مرتبطند را در کنار هم بگذارید. سپس به هر دسته یک URL اختصاص دهید. البته این آدرس‌ها ممکن است هنوز ایجاد نشده باشند، اما لازم است برای آن‎ها برنامه‌ریزی کنید تا در بخش‌های بعدی به این موضوع نیز بپردازیم. بنابراین خروجی این بخش، یک سند به نام Keyword-Targeting است که در آن هر دسته کلمه به صفحه هدف مربوط به خودش وصل می‎شود.

مرحله پنجم: ایجاد محتوای متمایز و قوی تر از بقیه

تولید محتوای متمایز و متفاوت

در این مرحله نوبت به آن می‎رسد که محتوایی تولید کنیم که دو ویژگی متفاوت بودن و موثر بودن را داشته باشد. برای آن‎که بتوانید محتوای خود را در فضای وب کاملا برجسته و عالی نمایان کنید، لازم است به میزان کافی متمایز از مطالب موجود در سایت رقبای شما باشند. به عنوان مثال، تصور کنید که می‏خواهید مطلبی درباره (سئو برای موبایل) بنویسید. اگر این عبارت را در گوگل سرچ کنید، با نتایج بسیاری مواجه خواهید شد. ما هم می‎توانیم همین روش را ادامه داده و در وبلاگ سایتمان مطلبی با عنوان مثلا 150 روش برای بهینه‌سازی سایت برای موبایل قرار دهیم؛ اما مسلما این کار، چندان منطقی و اصولی به نظر نمی‎رسد!

به جای آن، باید یک محتوای متفاوت و منحصر به فرد تولید کنید. مثلا مطلبی با عنوان (راهنمای جامع) را نگارش کنید و پس از انتشار آن شاهد استقبال کاربران متعدد باشید. در نتیجه، همیشه سعی کنید مطلب خود را متمایز از آنچه که در سایت‌های دیگر می‏خوانید، بنویسید.

محتوا در سئو

تولید محتوای موثرتر و قوی‌تر

زمانی مقاله شما می‏تواند تمام مطالب موجود در فضای وب را پشت سر بگذارد و به رتبه اول گوگل صعود کند که کیفیت آن بهتر از مطالب موجود باشد! به عنوان مثال، اگر محتواهای قابل توجه درباره ابزار سئو را در اینترنت آنالیز کنید، متوجه می‎شوید که در این پست‌ها، از 10 تا 20 ابزار، یاد شده است. به جای آن‎که شما هم در پست خود همین اطلاعات تکراری را ذکر کنید، می‏توانید 100 ابزار حرفه‌‏ای را معرفی نمایید! بدین ترتیب، کیفیت و ارزش محتوای شما چندین برابر رقبا می‏شود و توجه کاربران بیشتری را به خود جلب می‌کند.

 

حتما بخوانید: چگونه محتوای بهینه و سئو شده تولید کنیم؟

 

اصل ششم: استفاده از تله در محتوا و گرفتن بک لینک

شاید استفاده واژه تله کمی ناآشنا به نظر برسد اما برای این اصل کاملا کاربردی است؛ چون شما باید بتوانید برای محتوای خود بک لینک بگیرید. استفاده از تله در محتوا به شما این امکان را می‌دهد که از وب‌سایت‌های دیگر بک لینک دریافت کنید و روی SEO و بهینه شدن سایت تاثیر به سزایی دارد.

 

حتما بخوانید: لینک بیلدینگ چیست؟ چه تاثیری بر رتبه های سایت دارد؟

 

اصل پنجم: بهینه سازی محتوا برای ON-Page سئو

کارهایی که در مرحله هفتم از تدوین استراتژی سئو سایت باید انجام دهید، آن‎قدر گسترده هستند که خود نیازمند یک پست جداگانه می‌باشد. اما در ادامه، سه اقدام مهم و تاثیرگذار در این بخش را شرح خواهیم داد.

استفاده از لینک‏دهی داخلی

ایجاد لینک درونی باید در صفحاتی که از اعتبار و توجه کافی برخوردارند، انجام شود. در واقع شما باید از این دسته صفحات، به بخش‌هایی که اعتبار و توجه کم‏تری دریافت می‌کنند، لینک بزنید. در پیوندها، از کلیدواژه‌های خاص استفاده کنید تا قدرت بیشتری داشته باشند.

سئو داخلی سایت

به کار بردن کلمات کلیدی در URLهای کوتاه

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که هرچقدر کیفیت محتوای شما بالا باشد، اگر نتوانید URL مربوط به آن را به خوبی بهینه‌سازی کنید، موتورهای جستجو توجهی به آن صفحه نخواهند کرد! بنابراین URL کوتاه و استفاده از کلمات کلیدی در آن، در سئو هر چه بهتر به شما کمک می‌کند.

رعایت سئو مفهومی یا Semantic SEO

برای آن‏که یک سئو مفهومی انجام دهید، لازم است که در مطالب خود، علاوه بر کلیدواژه اصلی، از کلمات یا عباراتی که با آن هم‌معنی یا هم‏‌خانواده هستند نیز استفاده نمایید.

 

جمع‌بندی نهایی

به طور کلی در این مقاله درباره استراتژی های سئو سایت صحبت کردیم. تدوین هر نوع استراتژی و مسیر نیازمند فاکتورها و ویژگی‌های متنوع است؛ اولین و شاید مهم‌ترین بخش یک استراتژی، می‌تواند تعیین چشم‌انداز آن باشد که نحوه اجرای سایر مراحل را در ادامه مسیر مشخص می‌کند و روی آن‌ها تاثیر دارد. بنابراین، دانستن اصول سئو و رعایت آن‌ها دارای اهمیت فراوانی است؛ چون این اصول در تعیین استراتژی سایت و همچنین، اجرای درست مراحل بعدی نقش به سزایی دارند.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما تنها داشتن یک استراتژی دقیق و اصولی برای کمک به بهتر شدن سئو سایت کافی است یا باید همواره برای بهبود آن تلاش کنیم؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin