تست شغلی چیست و چگونه باعث انتخاب مناسب ترین شغل می‌شود؟


هر انسانی در طول سالیان عمر خود امتحانات و آزمون‌های متعددی را پشت سر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی که هرکس باید در آن شرکت کند، تست شغلی است. دلیل اهمیت این آزمون در این…

هر انسانی در طول سالیان عمر خود امتحانات و آزمون‌های متعددی را پشت سر می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی که هرکس باید در آن شرکت کند، تست شغلی است. دلیل اهمیت این آزمون در این است که نتایج آن به شما کمک می‌کند تا به راحتی تصمیم بگیرید که چه مسیر و جهتی را انتخاب کنید؟ در این مطلب قصد داریم درباره عناصر و مزایای گوناگون و متعدد تست شغلی صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را درمورد انواع آزمون‌ها با شما به اشتراک بگذاریم؛ پس با رشدانا همراه باشید.

تست شغلی

تست شغلی چیست؟

تست شغلی هم مانند سایر آزمون‌ها دارای سوالاتی مشخص است. سوالات این آزمون درباره اولویت‌های شما می‌باشد که در نتیجه آن بهترین و مناسب‌ترین شغل را معرفی می‌کند. امروزه آزمون‌های تست شغلی گوناگونی موجود هستند که بر موضوعات متفاوت تمرکز دارند. برخی از این آزمون‌ها به صورت اختصاصی نتایجی را راجع به توانمندی‌ها، تیپ شخصیتی، علائق و ارزش‌های شما در زندگی ارائه می‌دهند.

این چنین آزمون‌ها معمولا در مراکز شغلی، دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها با هدف هدایت شغلی انجام می‌شوند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین در تست ارزیابی شغلی شرکت نمایید. نسخه‌های آنلاین معمولا نسخه‌های کوتاه‌تر و خلاصه شده‌تری از آزمون‌های کامل هستند.

چه ویژگی‌هایی در تست‌های شغلی مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

برای آن که ویژگی‌های حائز اهمیت در تست شغلی را بشناسید، شما را به مطالعه ادامه این بخش دعوت می‌کنیم.

علائق

تمام چیزهایی که در طول زندگی شما را به خود جذب می‌کنند، علائق شما را می‌سازند. این جنبه آزمون شغلی بسیار مهم است؛ چراکه شما را یاری می‌دهد تا بتوانید از وظایف شغلیتان لذت ببرید. زمانی که به شغل مورد علاقه‌تان برسید، بیشتر به آن توجه خواهید کرد، بیشتر به سراغ یادگیری مطالب جدید خواهید رفت و حس رضایت شغلی را تجربه می‌کنید. این نکات مثبت باعث می‌شوند تا عملکرد بهتری داشته باشید. چراکه اگر انتخابتان عاقلانه باشد، نه تنها از انجام وظایف شغلیتان خسته نمی‌شوید، بلکه لذت هم می‌برید.

تیپ شخصیتی

آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که رفتارهایتان چگونه فعالیت‌های روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ تست‌های شخصیت‌شناسی متعددی وجود دارند که تحقیقات روانشناختی گوناگونی پشتیبان آن‌ها هستند. انجام این تست‌های معتبر، سبب می‌شوند تا متوجه شوید که ویژگی‌های بارز شما چه چیزهایی هستند. البته شناسایی ویژگی‌های شخصی، مشخص کننده شغل شما نخواهد بود، اما به شما کمک می‌کند تا به درک خوبی از اینکه چه شغلی مناسبتان است، برسید.

شناخت خود

استعدادها و مهارت‌ها

بسیاری از مهارت‌ها و توانمندی‌های ما به مرور زمان رشد کرده‌اند و به مرحله امروزی رسیده‌اند. برخی از عناصر آزمون تست شغلی مربوط به استعدادیابی و کشف مهارت‌هایی مانند: ارتباطات، سرعت تایپ، دانش کدگذاری و… می‌شوند. هرچند که برای شغل آینده شما این موارد تعیین کننده نهایی نیستند، اما باز هم تا حدودی استعدادهای شما را مشخص می‌کنند!

 

حتما بخوانید: خودشناسی چیست؟ چگونه خودمان را بشناسیم؟

 

ارزش‌ها

شخصیت هر یک از ما نتیجه‌ ارزش‌هایی است که برایمان اهمیت دارند. شیوه برقراری ارتباط با دیگران، روش‌های کنترل موقعیت‌های مختلف و مواردی از این قبیل، تماما ارتباط مستقیم با ارزش‌هایی دارند که در اوایل زندگیتان کسب کرده‌اید. تست شغلی باعث می‌شود تا راحت‌تر بفهمید که کدام شغل با ارزش‌های شما مطابقت دارد. همان‌طور که می‌دانید، شغل‌های دشوار و پرتنش برای افرادی که طرفدار تعادل و آرامش در زندگیشان هستند، مناسب نیست. بنابراین شما با ارزیابی ارزش‌هایتان می‌توانید به این نتیجه برسید که یک شغل مناسب شما هست یا خیر. یک مثال دیگر آن که انسان‌هایی که از یاری رساندن به دیگران لذت می‌برند، بهتر است مشاغل خدماتی را انتخاب کنند.

نقاط قوت

نقاط قوت هر کس درواقع همان توانایی‌های طبیعی او در برتری داشتن به دیگران می‌باشد. ممکن است شما از کودکی در ساخت چیزهای جدید و ایده‌پردازی‌های خلاقانه تبحر داشته باشید. یا مثلا گروهی دیگر متفکران و تحلیل‌گران حرفه‌ای هستند که در کار با اعداد و داده‌ها مهارت دارند. در مقابل دسته‌ای دیگر می‌توانند در طراحی‌های خود خلاقیت فوق‌العاده‌ای به خرج دهند. به هر حال، نقاط قوت شما هر چیزی که باشد، زمانی که آن‌ها را بشناسید، قادر خواهید بود راحت‌تر شغل آینده خود را انتخاب کنید.

انجام تست شغلی چه کمکی به شما می‌کند؟

نتایجی که از این تست‌ها به دست می‌آیند، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید شغل مناسب خودتان را پیدا کنید و ابعاد زندگیتان که نیاز به بهبود دارند را بشناسید. احتمالا شما هم مانند صدها نفر دیگر تا قبل از شرکت در این آزمون‌ها، از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع ندارید و پس از آن به درجات قابل توجهی از خودشناسی دست پیدا خواهید کرد. در نتیجه تست شغلی، مشاغل مناسب با شخصیت و علائقتان ارائه می‌شود.

 

حتما بخوانید: چگونه مناسب‌ترین شغل را برای خود پیدا کنیم؟

 

نتایج به دست آمده به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید شغل رضایت‌بخش و مطابق با ارزش‌هایتان را بیابید. علاوه بر آن، با استناد به این نتایج، خودتان را بیشتر خواهید شناخت. چنانچه از قبل با ویژگی‌ها و نقاط مثبت و منفی خود آشنا باشید، به دست آوردن اطلاعاتی که از قبل تا حدودی از آن‌ها باخبر بوده‌اید، احساس خوشایندی در شما ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تا در رویارویی با گزینه‌های شغلی گوناگون، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. به طور خلاصه، تست شغلی مزایای زیر را شامل می‌شود:

  • هیجان‌آفرینی درمورد آینده
  • راهنمایی به سوی مشاغلی که برایتان مناسب هستند.
  • ترغیب و تشویق به خوداندیشی
  • افزایش خودشناسی
  • دریافت بینشی درمورد بازار کار
  • کمک به مشاوران کسب و کار برای شناخت بهتر متقاضیان شغل

آن چیزی که شما از نتایج آزمون انتظار دارید، کاملا به ایده خود شما از چنین تست‌هایی مربوط است. فراموش نکنید که با استفاده از دانش جدیدی که کسب می‌کنید، فرصت‌های شغلی جدیدی پیش رویتان قرار می‌گیرد که پیش از این، از وجود آن‌ها غافل بوده‌اید. در موقعیت‌هایی مانند پس از فارغ‌التحصیلی و یا تغییر شغل، انجام آزمون شغلی باعث می‌شود تا با دیدی باز مسیر شغلی خود را تشخیص دهید. اگر شما نتوانید به نتایج به دست آمده از آزمون موردنظرتان اطمینان کنید، هیچ ایرادی ندارد! اما برخی از دانشجویان و متقاضیان شغل، به قدری از صحت نتایج اطمینان دارند که رشته تحصیلی خود و یا شغل آینده‌شان را براساس آن‌ها انتخاب می‌کنند.

آزمون شغلی

انواع آزمون‌های تست شغلی کدامند؟

در این بخش قصد داریم برخی از رایج‌ترین آزمون‌های تست شغلی موجود را بررسی کنیم. از آنجایی که هر یک از این آزمون‌ها سازندگان یا ناشران متفاوتی دارند، قبل از انجام، لازم است در موردشان تحقیق کنید تا از اعتبار آن‌ها اطمینان به دست آورید.

 

حتما بخوانید: تست لنگرگاه شغلی و کاربرد آن در شناسایی مسیر شغلی

 

تست شغلی انطباقی

آزمون شغلی انطباقی به واسطه هوش دیجیتال و بر اساس پاسخ‌های پیشین شما، پرسش‌هایی مطرح می‌کند. خوب است بدانید که این نوع آزمون، یکی از جذاب‌ترین انواع آن است؛ چراکه سبب تقویت خوداندیشی و ارائه تجربه شخصی می‌شود. سوالات این سنجش شما را به سوی موضوعات متمرکزتری هدایت می‌کند. آزمون انطباقی، کوتاه‌تر از سایرین بوده و از آنجایی که نسبت به بقیه آزمون‌ها جدیدتر است، هنوز به اندازه کافی شناخته نشده است.

تست‌های شخصیت‌شناسی شغلی (Type Career Assessments)

آزمون‌های شغلی، شامل دسته‌ها و انواع از پیش تعیین شده‌ای هستند که مطابق با نتایج به دست آمده، افراد را در دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند. اگر اکثر پاسخ‌های شما مربوط به شغل خاصی باشند، به این معنا است که شخصیت شما با همان دسته شغلی یکسان است. اگر در هنگام انتخاب شغل میان چندین گزینه مردد شدید، این تست شخصیت‌شناسی شما را راهنمایی می‌کند تا گزینه‌های خود را اصلاح کرده و برترین آن‌ها را برگزینید.

نظر برخی از افراد این است که نتایجی که از این آزمون‌ها به دست می‌آید، با دیدگاه آن‌ها درباره خودشان یکسان نیست! نظر این افراد ممکن است به این دلیل باشد که در اکثر اوقات، تجربه کافی یا خودآگاهی لازم برای ارائه پاسخ‌های درست را نداریم و همین عامل سبب سردرگمی ما می‌شود. برخی از آزمون‌های معروفی که در گروه تست‌های شغلی جای دارند را در ادامه با جزئیات بیشتری شرح خواهیم داد.

تست شخصیت‌شناسی مایرز – بریگز (Myers-Briggs)

این آزمون براساس تحقیقات علمی گسترده‌ای شکل گرفته است. در نتیجه آزمون مایرز- بریگز شما یک عبارت چهارحرفی را دریافت می‌کنید که نشان دهنده مخفف تیپ شخصیتی شماست. به طور کلی، در نتیجه این آزمون 16 تیپ شخصیتی وجود دارد که تنها یکی از آن‌ها به شما مربوط می‌شود. با شرکت در این آزمون علاوه بر بهترین انتخاب‌های شغلی، نگرش‌های اجتماعی، روابط با دیگران و مزایای دیگری نصیبتان خواهد شد.

 

حتما بخوانید: تست MBTI مایرز بریگز چیست و چه چیزی به ما می‌گوید؟

 

آزمون رغبت‌سنج شغلی هالند( Holland Code)

این آزمون مبتنی بر نظریه‌ای از روانشناسی به نام دکتر جان هالند، شکل گرفته است. در تست هالند 6 تیپ شخصیتی که به آن‌ها RIASEC گفته می‌شود، جای دارند که عبارتند از:

  • واقع‌گرا
  • جستجوگر
  • هنری
  • اجتماعی
  • متهور
  • قراردادی

در نتیجه این آزمون، یک عبارت سه حرفی دریافت می‌کنید که 3 شخصیت غالب شما را معرفی کرده و در انتخاب شغل کمک می‌کند.

 

حتما بخوانید: تست شخصیت شناسی و استعدادیابی هالند چیست؟

 

آزمون استعدادیابی و نقاط قوت کلیفتون (Clifton Strengths Finder)

پایه و اساس آزمون کلیفتون، نقاط قوت شماست و با استفاده از آن می‌توانید ویژگی‌های مثبت خود را بشناسید و هر یک از آن‌ها را که بخواهید، ارتقا دهید. به طور کلی، در نتیجه این آزمون 34 نقطه قوت موجود است که هرشخص 5 مورد از ویژگی‌های برتر خود را با اولویت‌بندی مشاهده می‌کند.

آزمون رفتار شناسی دیسک (DISC)

متخصصان، تست دیسک را براساس رفتارها و شخصیت‌ها طراحی کرده‌اند. در این آزمون، 4 ویژگی تسلط‌ ‌گرا، متقاعدکننده، باثبات و وظیفه‌شناس معرفی می‌شود. نتایج این تست همان الگوهای رفتاری شما هستند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش رفتار شناسی و ارتباط موثر با مدل دیسک DISC

 

آزمون پرسش‌نامه علاقه شدید (The Strong Interest Inventory Test)

هدف از طراحی این آزمون، کمک به انتخاب شغل مناسب بوده و اساس آن مبتنی بر علائق شماست. برای شرکت در این آزمون باید به متخصص توسعه کسب و کار که توسط طراح آن معرفی و تایید شده، مراجعه کنید. نتیجه به عنوان یک گزارش رسمی ارائه می‌شود و متخصص، اقدام به توضیح بخش‌های مختلف آن می‌کند.

تست شغلی در قالب بازی

گاهی اوقات، ترجیح افراد بر این است که در آزمون‌هایی که در قالب بازی اجرا می‌شوند، شرکت داشته باشند. این نوع ارزیابی‌ها بسیار جذاب هستند و افراد را ترغیب به ادامه آزمون می‌کنند. بر اساس علم روانشناسی، این نوع تست‌ها مجموعه‌ای از بازی‌ها و تمرینات هستند که نتیجه آن به رفتار شما در طول بازی بستگی دارد. به عبارتی دیگر، نتایج آزمون، بازتاب دهنده ویژگی‌های شناختی و شخصیتی شرکت‌کنندگان هستند. برای شرکت در این آزمون، به اینترنت و نرم‌افزار کامپیوتری نیاز دارید.

جمع بندی

منظور از تست شغلی همان آزمونی است که در آن سوالات متعددی در مورد اولویت‌های فرد شرکت کننده مطرح می‌شود. در نتیجه این نوع آزمون‌ها، شما می‌توانید به بهترین شغل مناسب و مطابق با ارزش‌ها و شخصیتتان دست پیدا کنید. در این مطلب گفتیم که مواردی مانند: علائق، تیپ شخصیتی، استعدادها و مهارت‌ها، ارزش‌ها و نقاط قوت در نتیجه ارزیابی شغلی بسیار تاثیرگذار هستند. آزمون‌های متفاوتی برای رسیدن به شغل دلخواهتان وجود دارد که در این مقاله به چند مورد از معروف‌ترین و کارآمدترین آن‌ها اشاره کردیم.

این تست‌ها در مرکز مشاوره شغلی رشدانا گرفته می‌شود و می‌توانید تحلیل‌های آن‌ها را از متخصصین ما دریافت کنید تا به دید واضح‌تری از مسیر رشد و آینده شغلی خود دست پیدا کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin