انتخاب شغل مناسب تضمین کیفیت زندگی شماست!


/

آیا می‌دانید زمانی که در بازار کار در جستجوی شغل مناسب هستید، چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید تا بتوانید آینده خوبی برای خود رقم بزنید؟ اگر این روزها به دنبال شغل هستید…

آیا می‌دانید زمانی که در بازار کار در جستجوی شغل مناسب هستید، چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید تا بتوانید آینده خوبی برای خود رقم بزنید؟ اگر این روزها به دنبال شغل هستید و یا تغییر شغل فعلی، ذهن شما را درگیر کرده، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید تا اساسی‌ترین نکات در زمینه انتخاب شغل را با شما در میان بگذاریم.

چرا انتخاب شغل مهم است؟

همان طور که می‌دانید، شغلی که انتخاب می‌کنیم تا حد زیادی می‌تواند در زندگی شخصی ما تاثیر گذار باشد. بنابراین به هیچ عنوان نباید این انتخاب را بی اهمیت تلقی کرد. درواقع دستیابی به یک شغل مناسب، کیفیت زندگی آینده ما را مشخص خواهد کرد.

واضح است که شغل هر فرد بخش اعظمی از ساعات بیداری یک انسان در طول شبانه روز را به خود اختصاص می‌دهد. این مسئله تاثیرات بسیاری بر حالات روانی یک فرد خواهد داشت. درواقع کاری که برای آینده خود انتخاب کرده‌اید، تنها ابزاری برای امرار معاش شما نیست. شغل هر کس جنبه‌های مهم زندگی مانند: طرز لباس پوشیدن، مدل صحبت کردن، طرز فکر و بسیاری از موارد زندگی او را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همین موضوع نشان دهنده اهمیت شغل و مسیر یا کارراهه شغلی در زندگی هر فرد است.

چرا انتخاب شغل مهم است؟

رضایت شغلی چه اهمیتی در زندگی ما دارد؟

به صورت کلی منظور از رضایت شغلی، حس خشنودی و رسیدن به نیازهای اصلی، با پرداختن به آن شغل است. لازم است بدانید رضایت شغلی تنها شامل میزان درآمد و رفاه اقتصادی نیست، بلکه حسی که شما از انجام آن کار دارید نیز مهم است.

زمانی که یک فرد از شغل خود رضایت داشته باشد، به مواردی مانند: احترام، امنیت شغلی، زندگی با کیفیت و رشد دست پیدا می‌کند. وجود این فاکتورها در زندگی هرکس می‌تواند باعث رضایت کلی او شود. درواقع کسی که شغل خود را دوست داشته باشد و احساس رضایت نسبت به آن داشته باشد، زندگی ایده آل تری خواهد داشت. حتی اگر فردی از نظر اقتصادی در سطح بالایی قرار نگیرد، بازهم حس رضایت همراه او خواهد بود.

 

حتما بخوانید: اهمیت رضایت شغلی در کسب موفقیت

 

یکی از مهم‌ترین عواملی که در این مورد اثرگذار می‌باشد، این است که رضایت شغلی سبب آرامش فکری افراد می‌شود. همین امر زندگی خوشی را برای آنان به ارمغان می‌آورد. واضح است که یک نفر با درآمد بالا اگر احساس رضایت از شغل خود نداشته باشد، در تمامی مراحل زندگی حس کمبود و شکست با او همراه است.

چگونه مسیر شغلی خود را بیابیم؟

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیم گیری‌های هر انسان در طول زندگی او محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است با اطلاعات کامل به سراغ این مسئله برویم. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید یک انتخاب صحیح داشته باشید.

 

حتما بخوانید: مشاوره شغلی چیست و چه فایده ای دارد؟

 

 از شغل خود چه می‌خواهید؟

در مرحله اول پیداکردن شغل مناسب، بهتر است این سوال را از خود بپرسید که در زندگی به دنبال چه چیزی هستید و اصلا هدفتان از کار کردن چیست؟ هرکسی متناسب با شخصیت خود، انگیزه مشخصی از یافتن شغل دارد. ممکن است هدف فردی از ورود به یک شغل کسب درآمد باشد، اما شخصی دیگر با ورود به همان شغل به دنبال کسب تجربه‌های چالش برانگیز است. به همین دلیل است که باید انتخاب شغل را بر اساس شخصیتتان انجام دهید.

شغل رویایی مربوط به قصه‌هاست!

در ابتدای راه، توقعات نابه جا از شغل آینده خود را کنار بگذارید و واقع نگر باشید. واقعیت این است که در بازار کمتر پیش می‌آید شغلی را بیابید که صد در صد مطابق سلیقه شماست. فراموش نکنید که پیشرفت و موفقیت در گرو تحمل سختی‌ها و شرایطی است که مطابق میل ما نیست!

 

حتما بخوانید: ۵ روش اشتباه در انتخاب شغل و مسیر شغلی

 

ارتقا مهارت و تخصص

برای هر مدیر یا کارفرمایی این موضوع اهمیت دارد که نیروی کار تا چه میزان می‌تواند انتظارات او را برآورده کند. به همین دلیل نیاز است برای دستیابی به شغل مورد نظر خود و رشد بیشتر، مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

ارتقا مهارت و تخصص

جمع بندی پایانی

انتخاب شغل و یا تغییر آن یکی از دغدغه‌هایی است که هرکدام از ما در برهه‌ای از زندگی خود با آن روبرو می‌شویم. بدون شک شغل هرشخص، در زندگی او تاثیر مستقیم خواهد داشت. بنابراین ترسیم مسیر شغلی یا (Career Path)، دستیابی به کار مناسب و در نهایت کسب رضایت شغلی، سبب ارتقا سطح کیفی زندگی خواهد شد.

برای اینکه بتوانید شغلی درخور اهداف و سلایق خود برگزینید، باید به نکاتی توجه داشته باشید که در این مقاله به چند مورد از آنان اشاره کردیم. چنانچه در انتخاب شغل مناسب و ترسیم مسیر شغلی خود به راهنمایی بیشتر نیاز دارید، مشاورین رشدانا می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما هنگام جستجو و یافتن شغل مناسب، چه موارد و فاکتورهای دیگری را باید در نظر گرفت؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

 

انتخاب شغل و طراحی مسیر شغلی درست نیاز به تحلیل و بررسی زیاد دارد. در این راستا میتوانید روی کمک مشاورین مرکز مشاوره شغلی و منابع انسانی رشدانا حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin