مهارت یادگیری چیست و چه تاثیری در مسیر شغلی دارد؟


/

منظور از یادگیری، تغییر در رفتاری است که در نتیجه تجربه به دست می‌آید. برای آن که مهارت‌های یادگیریمان تقویت شوند، در ابتدا باید با سبک یادگیری خودمان آشنا شویم و از قوه تفکر خود…

منظور از یادگیری، تغییر در رفتاری است که در نتیجه تجربه به دست می‌آید. برای آن که مهارت‌های یادگیریمان تقویت شوند، در ابتدا باید با سبک یادگیری خودمان آشنا شویم و از قوه تفکر خود استفاده کنیم تا به بهترین نتایج دست یابیم. در این مطلب قصد داریم همه چیز درمورد مهارت یادگیری و مثال‌هایی راجع به آن را شرح دهیم. همچنین با مطالعه این مقاله، با چگونگی استفاده از این مهارت‌ها در محل کار و مواد کاربردی شغلیتان آشنا خواهید شد؛ پس تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه شوید.

مهارت یادگیری

منظور از مهارت یادگیری چیست؟

مهارت‌های یادگیری به مجموعه‌ای از عادات گفته می‌شوند که در طول زندگی شما به منظور تکمیل پروژه‎‌ها و برقراری ارتباط موثر با دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مهارت‌ها قابل توسعه و بهبود هستند و از این طریق در پیشبرد کارهای روزانه یا دستیابی به موفقیت در مسیر شغلی، به شما کمک می‌کنند.

چند نمونه از مهارت یادگیری!

مهارت‌های یادگیری گوناگون و متعددی وجود دارد که هر یک از آن‌ها در هر مرحله‌ای از مسیر خود که باشید، به دردتان می‌خورند! لازم است بدانید که بسیاری از مهارت‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، قابل به کارگیری در یک یا چند سطح هستند اما در اینجا ما تنها 5 دسته از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مهارت‌های سازمانی

مهارت‌های سازمانی موارد زیر را در برمی‌گیرند:

  1. سازماندهی
  2. مدیریت زمان
  3. انجام وظایف چندگانه
  4. توسعه استراتژی
  5. مدیریت اطلاعات
  6. یادداشت برداری
  7. تمیزکاری محیط کار
  8. برنامه ریزی زمانبندی شده
  9. هماهنگی رویدادها
  10. بهره‌وری

مهارت‌های همکاری

مهارت‌های همکاری شامل مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌شوند:

  1. رهبری
  2. تیم محوری
  3. حل تعارضات
  4. سازش
  5. درگیری با کار
  6. قابلیت اطمینان
  7. تخصیص منابع
  8. مدیریت پروژه
  9. تفویض وظایف
  10. هدف‌گذاری صحیح

مهارت همکاری

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی موارد زیر را در برمی‌گیرند:

  1. گوش دادن فعال
  2. توانایی تجزیه و تحلیل وضعیت
  3. تکنولوژی مطمئن
  4. سواد رسانه‌ای
  5. همدلی در محیط‌های گوناگون
  6. استدلال متقاعدکننده
  7. توانایی شفاف‌سازی امور
  8. توجه
  9. سخنرانی عمومی
  10. مهارت نوشتن

مهارت‌های تفکر انتقادی

از جمله توانایی‌های مطرح شده در مهارت تفکر انتقادی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تفکر انتقادی
  2. مهارت توجه به جزئیات موضوع
  3. ارزیابی
  4. دستیابی به تفکر تحلیلی
  5. استنباط
  6. مهارت خود تنظیمی
  7. حاشیه خوانی
  8. تفسیر متون
  9. تصمیم‌گیری درست
  10. مقایسه

 

حتما بخوانید: تفکر انتقادی چیست و چگونه می توانیم آن را پرورش دهیم؟

 

مهارت‌های خلاقیت

مهارت‌های خلاقیت مواردی مانند آنچه در ادامه ذکر می‌کنیم را در بردارند:

  1. حل مسئله
  2. تطبیق پذیری
  3. وارونه سازی مسئله
  4. کنجکاوی
  5. نوآوری
  6. طوفان فکری
  7. سرگرم کننده بودن
  8. دستیابی به ذهنی باز
  9. توانایی بازیابی
  10. نویسندگی خلاقانه

 

حتما بخوانید: مهارت حل مسئله چیست و چه فایده‌ای دارد؟

 

روش‌های بهبود مهارت‌های یادگیری

در این قسمت از مقاله به شما خواهیم گفت که برای بهبود مهارت‌های یادگیری چه کارهایی باید انجام دهید. با به کارگیری این راه حل‌ها، می‌توانید تبدیل به یک کارمند درجه یک، برای سازمان‌ها شوید.

ضعف‌ها را بشناسید

اولین گامی که باید برای بهبود مهارت‌های یادگیری خود بردارید، شناسایی حوزه‌هایی است که امکان پیشرفت را در آن‌ها دارید. در این مسیر، ممکن است نقاط ضعف خود را در زمینه‌هایی مانند ارتباطات، تصمیم‌گیری یا ترکیبی از مهارت‌های مختلف شناسایی کنید. اطلاع از نقاط ضعف باعث می‌شود تا تاثیرات آن‌ها در زندگی خود را بشناسید و برای رفع آن‌ها تلاش کنید.

عادات مثبت را در زندگی خود پایه گذاری کنید

در مرحله دوم ارتقا مهارت‌های یادگیری، تلاش کنید تا عملکرد بهتری در زندگی روزانه داشته باشید. به عنوان مثال، زمانی که در حال گفتگو با شخصی دیگر هستید، سعی کنید تا حد امکان اصول مهارت‌های ارتباطی را اجرا کنید. همچنین در مواقعی که در حال انجام امور خانه هستید، اهدافی را مشخص کنید و سعی کنید هر یک از آن‌ها را در بازه زمانی مشخص به پایان برسانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم به صورت موردی و در بعضی شرایط، از محدوده امن خود خارج شوید. این خارج شدن از منطقه امن، می‌تواند انجام یک فعالیت جدید یا سفر به منطقه‌ای دیگر باشد.

بدین ترتیب می‌توانید توانایی خود در زمینه سازگاری با شرایط مختلف را در خود ارتقا دهید. همچنین می‌توانید با انجام کاری مانند انتخاب غذا خوردن در بیرون از خانه به جای صرف غذایی که در خانه دارید، مهارت سنجش نتایج احتمالی و مهارت تصمیم‌گیری را در خود تقویت نمایید. با تمرین چنین عاداتی در زندگی روزمره، می‌توانید مهارت‌های زیادی را در خود پرورش داده و از آن‌ها در مسیر زندگیتان استفاده کنید.

در دوره‌های اجتماعی حاضر شوید

یکی از راه‌های بیرون آمدن از منطقه امن، شرکت در یک دوره اجتماعی در حوزه‌هایی که در آن‌ها ضعف دارید، است. به عنوان مثال، شرکت در دوره‌هایی مانند سخنرانی عمومی یا نویسندگی خلاق به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های جدیدی در زمینه نوشتن و سخنرانی در مقابل دیگران کسب کنید.

در فرصت‌های داوطلبانه شرکت کنید

شرکت در فرصت‌های داوطلبانه، مهارت‌های تیم‌سازی، رهبری، حس همدلی و مهارت مدیریت زمان را در شما تقویت می‌کند. پیشنهاد ما این است که برای تقویت مهارت‌های یادگیری داوطلبانه، به سراغ فعالیت‌هایی بروید که به آن‌ها علاقه دارید.

کار داوطلبانه

مهارت‌های یادگیری که در محل کار ضروری است!

در این بخش راه‌های یادگیری مهارت‌های جدید با هدف ایجاد یک فضای مثبت در سازمان را بررسی خواهیم کرد.

حفظ فضای کاری سازمان یافته

کار کردن در یک فضای کاری تمیز و مرتب باعث حفظ تمرکز و نگهداری صحیح اسناد و مدارک مرتبط با کارتان می‌شود. یک فضای کاری مرتب، در افزایش بهره‌وری و ارتقا مهارت‌های یادگیری شما تاثیرگذار است. همچنین باعث می‌شود تا دیگران نیز از شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای و کاملا سازمان یافته یاد کنند.

معنا را در شغل خود بیابید!

ارزیابی موقعیت شغلی و مسئولیت‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید آن‌ها را تفسیر کرده و با کیفیت بهتری وظایف خود را انجام دهید. این کار باعث القای معنا در امور بوروکراتیک شده و بهره‌وری و رضایت شغلی شما را نیز بهبود می‌دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، نکات زیر نیز در دسته مهارت‌های ویژه محیط کار هستند.

  • شناسایی و رعایت زمان‌بندی و مدیریت زمان
  • کار گروهی
  • سازگاری با تغییرات محیط کاری

جمع بندی

تحقیق و شناسایی مهارت‌های خاص شغلی، این توانایی را به شما می‌دهد تا با سرعت بیشتری جاده موفقیت شغلی خود را بپیمایید. بدین منظور، شما می‌توانید وقت خود را به عاداتی اختصاص دهید که در انجام آن‌ها ضعیف هستید! با انجام این کار به صورت روزانه، مهارت‌های خاصی در وجود شما رشد پیدا می‌کنند. در این مطلب سعی کردیم همه چیز را درمورد مهارت یادگیری و تاثیر آن در مسیر شغلی شرح دهیم. شما میتوانید جهت رزرو تایم مشاوره شغلی با ما در تماس باشید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin