بهینه سازی نرخ تبدیل از طریق 10 روش موثر و کاربردی


آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که در طول یک ماه چند نفر از سایتتان بازدید می‌کنند؟ از میان تعداد بازدیدکنندگان چند نفر از آن‌ها اقدام به خرید می‌کنند؟ پیدا کردن جواب…

آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که در طول یک ماه چند نفر از سایتتان بازدید می‌کنند؟ از میان تعداد بازدیدکنندگان چند نفر از آن‌ها اقدام به خرید می‌کنند؟ پیدا کردن جواب این سوالات، نشان‌دهنده پیشرفت یا عدم پیشرفت کسب و کار شما خواهد بود. اگر صاحب یک کسب و کار دیجیتال هستید، خوب است بدانید که بهینه سازی نرخ تبدیل یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر از مراحل رشد و پیشرفت آن است.

همان‌طور که می‌دانید، گاهی اوقات پیش می‌آید که ترافیک روزانه عالی دارید، اما تعداد فروش‌ها بسیار پایین است و همین امر شما را از اهدافتان دور می‌کند! حتی ممکن است برخی سایت‌ها جزو رتبه‌های برتر گوگل باشند، اما باز هم نتیجه مطلوبی عایدشان نشود. اگر این موضوع برایتان سوال شده که چرا بازدیدها به فروش ختم نمی‌شوند، بهتر است به سراغ بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایت (CRO) بروید. درواقع CRO می‌تواند مانند یک معجزه در افزایش فروش شما نقش داشته باشد و در مدت زمان کوتاهی اهداف کسب و کارتان را محقق سازد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های موثر بهینه‌سازی نرخ تبدیل آشنا کنیم تا از این طریق بتوانید بازدیدکنندگان را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید؛ با ما همراه باشید.

 

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

بهینه سازی نرخ تبدیل یا (Conversion Rate Optimization) که به آن CRO نیز گفته می‌شود، مجموعه ای از روش های مورد استفاده برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری است. بنا بر اهدافی که صاحبان کسب و کارها و وب سایت ها، برای خود تعریف کرده اند، تبدیل کاربر به مشتری می‌تواند در خرید یک محصول، کلیک بر روی یک خبر، تکمیل فرم ثبت نام، ارسال ایمیل و… تعریف شود.

 

حتما بخوانید: نرخ تبدیل چیست و چه تأثیری بر کسب و کارها دارد؟

 

بنابراین، نیاز نیست که هدف تعیین شده خود را الزاما از طریق اجرای کمپین های تبلیغاتی پرهزینه، پیگیری کنید. ایجاد تغییراتی کوچک در صفحات سایت، محتوای تولید شده، قالب و مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‎تواند نرخ تبدیل سایت شما را از 1 درصد به 2 درصد افزایش داده و باعث افزایش دو برابری درآمد حاصل از فروش شود.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل اهمیت دارد؟

در این بخش قصد داریم شما را با چند دلیل قانع کننده که نشان دهنده اهمیت CRO است، آشنا کنیم.

بهینه سازی نرخ تبدیل مقرون به صرفه‌تر از افزایش بازدید است

یکی از تفکرات اشتباهی که در بین مدیران وجود دارد این است که تصور می‌کنند فروش بیشتر، صرفا با افزایش بازدید سایت رخ می‌دهد. در حالی که این‌گونه نیست و روش‌های مقرون به صرفه دیگری هم وجود دارد. در بخش‌های قبل توضیح دادیم که منظور از نرخ تبدیل چیست. باتوجه به توضیحات ارائه شده، اگر قدرت متقاعدسازی ما تنها 2 درصد باشد، تفاوتی ندارد که با چه جامعه آماری روبرو خواهیم بود. درواقع آنچه که در اینجا اهمیت دارد، نرخ تبدیل است و با افزایش آن از اتلاف بیهوده زمان، نیرو و هزینه جلوگیری می‌شود.

در نتیجه، با یادگیری و اجرای تکنیک‌های بهینه سازی نرخ تبدیل، نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای تبلیغات یا افزایش بازدید سایت نیست، بلکه با انجام تغییراتی ساده در صفحات سایت یا فروشگاه اینترنتی، می‌توانید فروش محصولات خود را نیز افزایش دهید.

تغییراتی ساده اما اثرگذار!

با اجرای تکنیک‌های افزایش نرخ تبدیل می‌توانید با یک تغییر جزئی، تا ده‌ها برابر نرخ تبدیل را بهینه‌سازی کنید. آیا این منطقی‌تر نیست که پیش از رفتن به سراغ تبلیغات و صرف هزینه برای آن، صفحات سایتمان را بهینه‌ کنیم تا به حداکثر تعداد بازدیدکنندگان برسیم؟

افزایش 223 درصد نرخ بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه و رسیدن به سود مورد نظر برای همه کسب و کارها، امر مهمی است. در حقیقت، اگر قرار باشد 1000 تومان صرف بازاریابی و تبلیغات شود، باید حداقل 2000 تومان بازگشت سرمایه داشته باشیم. با بهینه‌ سازی نرخ تبدیل می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را تا حد چشم‌گیری افزایش داد. طبق تحقیقات انجام شده، کمپانی‌هایی که بر روی بهینه‌سازی کار کرده‌اند، بیشتر از 223 درصد نرخ بازگشت سرمایه را افزایش داده‌اند.

7 مورد مؤثر بر افزایش نرخ تبدیل بازدید کنندگان به مشتری

افزایش نرخ بازگشت سرمایه، در کسب و کارهایی که بر روی افزایش نرخ تبدیل سایت خود برنامه ریزی کرده اند به مراتب بیشتر از افرادی است که با استفاده از انواع کمپین های بازاریابی و بنرهای تبلیغاتی، فقط نرخ بازدید سایت را افزایش داده اند. در واقع با بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، منجر به افزایش میزان سود بدست آمده نسبت به هزینه های پرداختی، خواهید شد. در ادامه به چند تکنیک ساده اما کارآمد در این زمینه اشاره می‌کنیم.

 

۱- بهینه سازی صفحه فرود (Landing Page Optimization) یا (LPO)

اگر از تبلیغات بنری یا کلیکی برای افزایش بازدید از صفحه محصول موردنظر خود استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که باید لندیگ پیج خود را بهینه نمایید تا بتوانید باعث افزایش تبدیل کاربران به مشتری شوید. در این مورد از قرار دادن تعداد محصولات زیاد در صفحه فرود پرهیز کنید، هرچقدر لندینگ پیج شما خلوت تر و مرتب تر باشد، آشفتگی ذهنی کاربر هم کمتر شده و راحت تر اقدام به خرید می‌کند.

 

حتما بخوانید: صفحه فرود چیست و چگونه صفحه فرود خوبی طراحی کنیم؟

 

۲- بهبود سئو سایت

بدیهی است که اگر بدانید روش صحیح استفاده از تکنیک های سئو چیست و آن ها را به درستی انجام دهید، مورد تشویق و توجه گوگل قرار می‌گیرید. در نتیجه، وب سایت و محصول شما در اولین جستجوهای کاربران، نمایش داده می‌شود و به این ترتیب مشتریان بیشتری را جذب می‎کنید.

 

۳- طراحی وب سایت ریسپانسیو (RWD)

افزایش میزان استفاده از گوشی های هوشمند، باعث شده تا نیمی از ترافیک وب سایت ها توسط موبایل ها باشد، به همین دلیل باید وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که کاربران با تلفن همراه به راحتی وارد سایت تان شده و از صفحات سایت بازدید کنند.

طراحی وبسایت ریسپانسیو

۴- نظرسنجی از کاربران

قراردادن یک نظرسنجی ساده بر روی سایت، یکی از تکنیک های مفید و بدون هزینه برای شناخت خواسته ها و نیازهای مشتری، پی بردن به نواقص محصولات، اشکالات موجود در قسمت های مختلف سایت ، ارتباط کارکنان با مشتری و در نهایت افزایش نرخ تبدیل است. در این روش می‌توانید، از جوایز و امتیازات ویژه برای ترغیب کاربران به شرکت در نظر سنجی استفاده کنید.

 

۵- بالا بردن سرعت سایت

اگر خود را جای کاربران بگذارید و برای دیدن سایتی که راه اندازی کرده اید، قرار باشد زمان زیادی صرف کنید، هنوز هم تمایل به بازدید از صفحات آن سایت دارید؟ سرعت سایت و لود شدن صفحات آن تأثیر به سزایی در ماندگاری و بازدیدهای بعدی کاربران دارد، پس هنگام طراحی سایت خود، استانداردهای لازم را رعایت کنید.

 

حتما بخوانید: افزایش سرعت سایت با استفاده از 8 روش تضمینی و موثر

 

۶- قراردادن اطلاعات تماس و ارتباط با ما

وجود اطلاعات مربوط به تماس در سایت به ویژه در قسمت فوتر، باعث ایجاد اطمینان خاطر در کاربران تازه وارد به سایت می‌شود. از سوی دیگر، هنگامی که بازدید کننده در زمان اقدام به خرید محصول، سؤالی در این زمینه دارد که در صورت پاسخگویی از جانب شما یا کارکنان روابط عمومی، باعث تکمیل فرآیند خرید می‌شود؛ بدون هیچ گونه هزینه و تبلیغات خاصی، او را به یک مشتری تبدیل نموده اید.

 

۷- استفاده از تست A/B

این تست در رفتارشناسی کاربران، کمک  بسیاری به شما می‌کند تا متوجه شوید که کدام صفحات وب سایت، بازدهی بیشتری دارند. به این صورت که بهترین تجربه کاربری را در اختیار بازدید کننده قرار داده و او را تبدیل به یک مشتری می‌کنید. نحوه انجام Bucket Listing به این صورت است که:

از یک صفحه سایت، دو نسخه ایجاد می‌شود که در هرکدام، مورد آزمایشی به شکلی متفاوت قرار داده می‌شود. مثلا در صفحه A دکمه دعوت به اقدام رنگ قرمز دارد و در پایین صفحه گذاشته می‌شود و در صفحه B دکمه CTA به رنگ سبز و در بالای صفحه قرار داده می‌شود.

 

حتما بخوانید: تست A/B چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

در مرحله بعدی، هر دو صفحه یا نسخه آزمایشی در بازه زمانی خاصی مثلا 5 روز، به طور تصادفی برای کاربران نمایش داده می‌شوند. پس از گذشت 5 روز، به بررسی نتایج دو نسخه پرداخته می‌شود و آن صفحه ای که بیشترین نرخ تبدیل را به خود اختصاص داده برای سایت به کار گرفته می‌شود.

استفاده از تست A/B

۸- دعوت به اقدام (Call to Action)

گاهی اوقات ذهن کاربر نیاز به تحریک دارد تا کاری که مدنظر ما است را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر پایین پست‌های سایتتان دکمه به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی را قرار دهید، بهتر است از مخاطب خود بخواهید که محتوای شما را در رسانه‌های اجتماعی نشر دهد. همچنین اگر کد تخفیف برای خرید محصولی قرار داده‌اید، باید از کاربران خود بخواهید تا مدت زمان تخفیف به پایان نرسیده، خرید خود را انجام دهند.

 

حتما بخوانید: کال تو اکشن CTA چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

۹- استفاده از رنگ متمایز و برجسته دکمه CTA

اگر دقت کرده باشید، دکمه‌هایی مانند (همین حالا قصد تهیه این محصول را دارم) یا (همین حالا برایم بفرست) و مانند آن‌ها، نشان‌دهنده هدف نهایی شما هستند و لازم است همواره با رنگ متمایزی نسبت به سایر المان‌ها برجسته شوند. براساس تحقیقات هاب اسپات، بازدهی رنگ قرمز 21درصد بیشتر از رنگ سبز است. به عبارتی دیگر، زمانی که از رنگ قرمز به جای رنگ سبز استفاده می‌شود، 21 درصد تعداد کلیک‌ها بر روی دکمه افزایش می‌یابد.

۱۰- نیازی به فرم‌های طولانی نیست!

معمولا کاربران از پر کردن فرم‌هایی که فیلدهای زیادی دارند، صرف‌نظر می‌کنند. به عنوان مثال، اگر هدف شما جذب مخاطب بیشتر است، تلاش کنید تا جایی که امکان دارد، فرم کوچکی در اختیار آن‌ها قرار دهید. مثلا اگر فرم را به منظور عضویت در سایتتان قرار داده‌اید، نیازی به دریافت اطلاعاتی مانند آدرس و شماره تلفن ثابت نیست. از جمله سایر راه‌های افزایش نرخ تبدیل، می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • بازی مرحله به مرحله برای کاربران خود راه‌اندازی کنید.
  • عناوین جذاب به کار ببرید.
  • تاییدات اجتماعی و رضایت مشتریان قبلی را به نمایش بگذارید.
  • در صفحه محصولات، دکمه پشتیبانی قرار دهید.
  • در پر کردن فرم‌ها، به مخاطب کمک کنید.
  • محتوای باکیفیت و ارزشمند ارائه دهید.

جمع بندی پایانی

توجه به بهینه سازی نرخ تبدیل یا همان CRO از جمله مواردی است که در کسب و کارها دارای اهمیت و ضرورت بسیاری است. از این رو در این مقاله به روش های مؤثر بر افزایش نرخ تبدیل، مانند: استفاده از تست A/B، قراردادن اطلاعات تماس و ارتباط با ما، طراحی وب سایت ریسپانسیو (RWD) و سایر موارد مفیدی که باعث کاهش هزینه های تبلیغات و بازاریابی کسب و کارتان می‌شوند، پرداختیم.

اصلا تفاوتی ندارد که کسب و کار آنلاین دارید یا آفلاین، در هر صورت با دانستن مفهوم نرخ تبدیل و تکنیک های بهینه سازی آن می توانید به سود بیشتری دست پیدا کنید. به نظر شما به جز موارد ذکر شده، چه عوامل دیگری هستند که به ما در این راه کمک می کنند؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin