بازاریابی چابک چیست و چگونه آن را پیاده سازی کنیم؟


کسب و کارهای کنونی در مقایسه با دهه های گذشته، به دلیل ایجاد بازار رقابتی، وقوع اتفاقاتی مانند کوتاه شدن عمر محصولات و رقابت شدید بر سر جایگرینی محصولات، راه دشواری را پیش رو دارند….

کسب و کارهای کنونی در مقایسه با دهه های گذشته، به دلیل ایجاد بازار رقابتی، وقوع اتفاقاتی مانند کوتاه شدن عمر محصولات و رقابت شدید بر سر جایگرینی محصولات، راه دشواری را پیش رو دارند. در این میان، اگر صاحب یک کسب و کار باشید اما چابک نباشید و از شیوه بازاریابی چابک در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ و حتی بازاریابی سنتی خود بهره‌مند نشوید، شکست نتیجه‌ای است که در آینده سراغ‌تان را خواهد گرفت.

 

به زبان ساده تر، شما بایستی علاوه بر توسعه فردی در مهارت‌های مختلف مدیریتی، مدیریت زمان را در میان اعضاء تیم تان نیز، ارتقاء دهید، به ویژه هنگامی که با پروژه‌های بزرگ و پیچیده سر و کار دارید. از این رو، بازاریابی چابک که از توسعه سریع الهام گرفته و یک شیوه مدیریتی بسیار مناسب در چابک سازی کسب و کارها است، کمک بزرگی به کسب موفقیت و پیشرفت پروژه های شما خواهد کرد.

بازاریابی چابک

در این مطلب به تعریف و توضیح جزئیات اجرایی کردن این شیوه، می‌پردازیم. بنابراین، چنانچه در تیم شما، زمان تا حد زیادی هدر می‌رود، آشفتگی های زیادی در روند بازاریابی دارید، اعضاء زمان زیادی را برای انجام پروژه صرف می‎کنند و گردش کارتان کند است، تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید.

 

بازاریابی چابک (Agile Marketing) چیست؟

در یک تعربف ساده، می‎توان گفت که بازاریابی چابک، از آن دسته از شیوه های مدیریتی جدید است که در آن هر پروژه به قسمت های کوچکتر و البته شفاف، تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی به اجزاء کوچکتر، به منظور اثربخشی بیشتر و آسان تر شدن روند اجرای پروژه، انجام می‌شود. بنابراین هدف از اجایل مارکتینگ، افزایش سرعت کارها، صرفه جویی در زمان، هزینه ها و انرژی تیم است.

بهتر است بدانید که حدود 20 سال قبل، برنامه نویسان با استفاده از مدیریت اجایل، پروژه های بزرگ خود را به قسمت های کوچکتری به نام اسپرینت تقسیم کرده و این کار باعث افزایش بهره وری آن ها شد. به مرور، بازاریابان نیز از این شیوه استفاده کرده و باعث شکل گیری اجایل مارکتینگ شدند.

 

نحوه اجرای استراتژی های Agile Marketing

اگر به طور جدی خواهان پیشرفت سریع در کارها و فرآیند بازاریابی کسب و کارتان هستید، مراحل و استراتژی های بازاریابی چابک زیر را به صورت گام به گام مطالعه کرده و اجرا کنید.

 

تیم سازی

پروژه خود را با انتخاب افراد توانمند آغاز کنید و به یاد داشته باشید که وجود اعضاء متعهد، علاقمند و مستعد نیاز ضروری شما برای اتمام همه پروژه ها است. همچنین علاوه بر، داشتن دقت کامل در انتخاب افراد تیم و ابزارهای مناسب بازاریابی، بایستی آموزش های لازم برای شناخت Agile Marketing را به افراد تیم بدهید و آن ها را از هدف مشترک تیم آگاه کنید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

نوشتن داستان مشتری (User Story)

گام بعدی نوشتن داستان مشتری توسط اعضاء تیم است. منظور از یوز استوری، خواسته ها و نیازهای مشتری است که توسط محصول تولیدی شما برآورده می‌شود. داستان مشتری، طولانی نیست و از اعضاء تیم و همینطور سایر افرادی که با محصل در ارتباط اند بخواهید که بر روی یک برگه بنویسند که دقیقا چه انتظاری از محصول دارند. سپس تمام پاسخ ها را جمع بندی کنید و هدف از تولید و بازاریابی محصول را بدست آورید.

 

طراحی و اجرای اسپرینت (Sprint)

اسپرینت، مدت زمان مشخصی است که اعضاء در طول آن باید یک مرحله از پروژه را انجام دهند و در این مسیر، تخته کانبان (Kanban) نیز کمک بسیاری به اعضاء می‎کند. به عنوان مثال برای تولید محتوا راجع به یکی از انواع محصولات تان، یک اسپرینت یک هفته ای به تیم تولید محتوا داده می‌شود و آن ها موظف اند تا قبل از اتمام مهلت اسپرینت، محتوای خود را در قسمت کارهای انجام شده کانبان (Done) قرار دهند.

 

بکارگیری اسکرام (Scrum)

اسکرام scrum

اسپرینت ها با ابزاری به نام اسکرام، مدیریت و البته هدفمند می‌شوند. اسکرام، پروژه را به قسمت های کوچکتری تقسیم می‌کند تا سرعت و کیفیت پروژه افزایش یابد. یکی از بزرگترین مزیت های اسکرام، اطلاع تمام افراد تیم از روند کاری دیگر اعضاء است که باعث می‌شود، هیچ یک از افراد تیم منتظر و معطل انجام کارهای دیگران نماند و به این ترتیب در فرایند بازاریابی خود، چابک عمل کنند!

 

 

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش اسکرام و اجایل کاربردی

 

ارزیایی و تحلیل پروژه

اسپرینت ها نیاز به بررسی و ارزیابی مداوم دارند. به همین دلیل، نتایج و نحوه اجرای هر اسپرینت بایستی به صورت روزانه و آن هم در جلسات ایستاده ای که بیش از 15 دقیقه زمان بر نباشد، توسط اعضای قسمت های مشخص شده، بررسی شود. سپس در جلساتی دیگر، فرآیند کلی پیشرفت یا عدم پیشرفت پروژه توسط تیم مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج مثبت و منفی آن، مشخص می‌شود.

 

و اما جمع بندی

در این مقاله، استراتژی های بازاریابی چابک را در 5 مرحله توضیح دادیم. تکنیک هایی که اگر هر یک به درستی اجرایی شوند، باعث افزایش بهره وری و سرعت در انجام پروژه خواهند شد. در این میان از ابزاری به نام اسکرام گفتیم که با تقسیم پروژه های بزرگ به بخش های کوچکتر، اثر بخشی و تسریع بالایی را به امور می‎دهد علاوه بر آن، با بکارگیری اجایل مارکتینگ، صرفه جویی در هزینه ها و همچنین انرژی تیم را نیز، تجربه می‎کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin