صفحه فرود چیست و چگونه صفحه فرود خوبی طراحی کنیم ؟


/

لندینگ پیج، برای بسیاری از افراد فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال اصطلاحی آشنا است و می‎تواند به خوبی باعث کارآمدی کمپین های تبلیغاتی باشد و یا بالعکس. در این مقاله تلاش می‎کنیم به این سؤالات پاسخ…

لندینگ پیج، برای بسیاری از افراد فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال اصطلاحی آشنا است و می‎تواند به خوبی باعث کارآمدی کمپین های تبلیغاتی باشد و یا بالعکس. در این مقاله تلاش می‎کنیم به این سؤالات پاسخ دهیم که صفحه فرود چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ و در نهایت چه تفاوت هایی میان صفحه اصلی و صفحه فرود وجود دارد؟ تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید.

صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

به طور ساده و کاملا خلاصه، می‌توان گفت که صفحات فرود یا Landing Pages، یک هدف اصلی را دنبال می‎کنند و آن هم، جلب توجه کاربران یا بازدید کنندگان است. این اتفاق در دو حالت روی می‎دهد: در حالت اول؛ لندینگ پیج، آن صفحه ای است که پس از کلیک بر روی بنرهای تبلیغاتی وارد آن صفحه می‎شوید و هدف از این صفحه نمایش محصول یا یک کالا است که شما را به خرید ترغیب می‏ کند.

در حالت دوم، با لینک سازی های داخلی و خارجی که متخصصین سئو انجام می‎دهند، کاربر را به بازدید از یک صفحه دیگر از سایت ترغیب می‎کنند تا به این نحو، آن صفحه از سایت را به نتایج اول گوگل برسانند. یه یاد داشته باشید که در حالت دوم، هدف از ایجاد صفحه فرود صرفا نمایش محصول و تحریک کاربر به خرید، دانلود، ثبت نام و… نیست.

همچنین اگر مطلع باشید که سئو چیست و از اصول آن آگاهی کافی داشته باشید، می توانید با رعایت نکات مربوطه، صفحه فرود یا لندینگ پیج بهتری را طراحی کنید.

صفحه فرود چیست

تفاوت صفحه اصلی با صفحه فرود چیست؟

صفحه اصلی یا Home Page در دید کاربران همچون ویترین یک مغازه است. در این صفحه، که برخلاف صفحه فرود برای اهداف مختلف طراحی شده است، کاربر با انواعی از مطالب، محصولات و محتواها روبرو می‌شود. اما صفحه فرود همان طور که پیش از این گفتیم، به منظور یک هدف و برای موضوع خاص طراحی شده است.

 به عنوان مثال یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید، زمانی که در گوگل یک کالای خاص را سرچ می‎کنید به صفحه ای هدایت می‎شوید که آن محصول را معرفی می‌کند و هدف از صفحه، خرید محصول، ثبت نام در دوره آموزشی، دانلود یک فایل و… است. در حالی که در صفحه اصلی، کاربر با ده ها موضوع مختلف و مرتبط با هدف سایت و کسب و کار، آشنا می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش سئو مقدماتی و بهینه سازی وبسایت

 

صفحات فرود چه کاربرد هایی دارند؟

احتمالا تا این قسمت از مقاله، به خوبی با مفهوم صفحه فرود آشنا شده‌اید و به این نکته نیز پی برده‌اید که مهم‌ترین کاربرد لندینگ پیج، دستیابی به اطلاعات تماس کاربران به منظور برقراری ارتباط با آن‌ها است، یعنی مهم ترین هدف ما از بکار بردن صفحات فرود بدست آوردن Lead می‌باشد.

هرچند لندینگ پیج‌ها، دارای یک محتوای کوتاه اما اثرگذار و البته، هدفمند هستند اما بیاد داشته باشید که هنگام طراحی صفحات فرود تنها روی یک موضوع خاص همچون ارائه تخفیف، تمرکز نمایید و مهم‌تر اینکه، بدانید دقیقا در کجا و چه زمان هایی از این قابلیت استفاده کنید. در ادامه خواهیم گفت که چگونه و با بهره‌گیری از کدام روش‌ها می‌توانید از صفحه فرود برای رسیدن به اهداف کسب و کارتان استفاده کنید.

کمپین تبلیغاتی

کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند، متمرکز و از پیش برنامه ریزی شده یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب کاربران و افزایش فروش است. از این رو اگر قصد دارید که محصول جدید خود را به مخاطبین‌تان معرفی کنید یا نسخه رایگان نرم افزارتان را در اختیار کاربران قرار دهید، می‎توانید در کمپین‌های تبلیغاتی خود از لندینگ پیج‌ها استفاده کنید و در نهایت، شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشید.

 

حتما بخوانید: مهم ترین روش های تبلیغات اینترنتی که باید بشناسید

 

تمرکز بر یک محصول خاص

اگر نگاهی به سایت‌های موفق بیندازید، متوجه خواهید شد که آن‌ها از یک صفحه فرود برای هر محصول و یا محصولاتی که در یک دسته قرار می‌گیرند و مشابه یکدیگر هستند؛ استفاده می‌کنند. دلیل چنین استراتژی این است که آن‎ها می‌دانند اگر تمام توجه مشتریان خود را روی همان محصول جلب ‌کنند، باعث افزایش چند برابری در فروش محصولات خود می‌شوند.

تبلیغات در گوگل

احتمالا تا کنون کمپین‌های تبلیغاتی بسیاری را پشت سرگذاشته‌ و سود کمی از این تبلیغات بدست آورده باشید. تبلیغات در گوگل، از آن دسته روش‌هایی است که نسبت به سایر کمپین‌های تبلیغاتی، از بازدهی بیشتری برخوردار است، زیرا کاربران بی‌شماری در سطح اینترنت وجود دارند که در صورت طراحی یک صفحه فرود خوب می‎توانند به مشتریان شما تبدیل شوند.

 

حتما بخوانید: گوگل ادز چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتنیگ نیز از دیگر کاربردهای صفحات فرود است که اتفاقا کمک بسیار زیادی به کسب و کارتان خواهد کرد. البته در این مورد باید دقت داشته باشید که بخشی از مخاطبین و مشتریان خود را انتخاب کنید که بیشترین میزان آشنایی با کسب و کارتان را دارند. سپس با ارسال مقالات متنوع و کتاب‌های الکترونیک به آدرس ایمیل این بخش از مشتریان، آن‌ها را مجددا به سمت خود هدایت کنید.

 

حتما بخوانید: ایمیل مارکتینگ، روشی قدیمی اما موثر در بازاریابی

 

افزایش ارتباط با مشتریان

از دیگر کاربردهای لندینگ پیج ها، می‎توان به افزایش ارتباط با مشتریان اشاره کرد. به این صورت که با قرار دادن اطلاعات و راه های تماس با خود همچون شماره تلفن، لینک عضویت در شبکه های اجتماعی و یا آدرس ایمیل در یک صفحه فرود، ارتباط راحت‌تری با مشتریان داشته باشید. البته چنین شیوه‌ای به مشتریان نیز این امکان را می‌دهد که به سهولت با شما در ارتباط باشند.

دمو یا نسخه آزمایشی رایگان

اگر به تازگی یک محصول یا نرم‌افزار جدید تولید کرده‌اید که هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است، توصیه می‌کنیم محصول موردنظر را علاوه بر نمایش در وب‌سایت، توسط یک صفحه فرود به مخاطبین خود معرفی کنید، آن ها را نسبت به دریافت رایگان نسخه آزمایشی تشویق کرده و حتی از آنان نظرسنجی کنید.

ویژگی های یک صفحه فرود (Landing Page) خوب

برای ایجاد یک لندینگ پیج خوب، باید به ویژگی هایی که در ادامه می‎آوریم دقت نموده و همچنین با به کارگیری آن ها، نرخ تبدیل یا Conversion Rate را افزایش دهید و از این طریق، بنا بر هدفی که از ایجاد لندینگ پیج دارید، از میان تمام مخاطبان سایت، تعداد بالاتری را به انجام هدف مورد نظر خود تشویق کنید.

ویژگی های یک صفحه فرود خوب

ویژگی اول: طراحی مناسب

از طراحی های شلوغ و حاوی رنگ های زیاد خودداری کنید. لندینگ پیج بایستی ساده باشد و اطلاعات کم اما مؤثری را در اختیار مخاطبین قرار دهد. یک طراحی خوب می‌تواند بر احساسات مخاطبین تأثیر بگذارد، آن گونه که باعث توجه به محصول شود و یا او را از ماندن در صفحه، منصرف کند.

 

حتما بخوانید: نرخ تبدیل چیست؟ چرا برای کسب و کارها اهمیت ویژه ای دارد؟

 

ویژگی دوم: دکمه CTA جذاب و قدرتمند

دکمه کال تو اکشن یا CTA باید کاملا در معرض دید کاربران باشد. برای این کار می‎توانید از رنگ نارنجی یا قرمز استفاده کنید، نمادهای تصویری مانند فلش به سمت دکمه را به کار ببرید، اطراف دکمه را خالی بگذارید و برای اینکه دکمه در معرض دید کاربر باشد، آن را در سمت راست تعبیه کنید.

دکمه کال تو اکشن

ویژگی سوم: معرفی محصول

کاربران برای آشنایی با محصول و دریافت اطلاعات بیشتر راجع به خدمات یا کالای تولیدی به لندینگ پیج، هدایت می‎شوند. در این فرصت باید به مخاطبین، آموزش ها و اطلاعاتی کوتاه اما مفید درمورد محصول بدهید. به همین منظور، می‎توانید به مشکلی که مخاطب با نداشتن محصول دارد اشاره کنید و راه حلی که محصول یا خدمت عرضه شده توسط برندتان ارائه می دهد را بگویید.

 

ویژگی چهارم: عبارت مرتبط با هدف در دکمه CTA

در رابطه با این مورد، دقت کنید که عنوان انتخابی، با هدف شما همخوانی داشته باشد و از قرار دادن جملات و کلمات ابهام برانگیز صرف نظر کنید. کلمات کلیشه ای مانند عضویت را به کار نبرید و به جای آن عباراتی مانند ذخیره کنید، شروع کنید و… را بارگذاری کنید.

ویژگی پنجم: جلب اعتماد بازدید کنندگان

کاربرانی که به تازگی با برند شما آشنا شده اند، نیاز به جلب اعتماد دارند، بنابراین باید بدانید روند اعتماد سازی در صفحه فرود چیست و آن را جدی بگیرید. برای جلب اعتماد کاربران از این موارد استفاده کنید: نمایش شبکه های اجتماعی و رضایت سایر مشتریان، نشان های اعتمادی مثل انتقال های بانکی و اطمینان به حفظ اطلاعات و حریم خصوصی.

به طور کلی آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله گفتیم که صفحه فرود چیست و به انواع مختلف آن اشاره کردیم. در واقع به صفحه‌ای که کاربر با کلیک بر روی بنرهای تبلیغاتی وارد آن می‌شود، صفحه فرود گفته می‌شود. البته در حالتی دیگر، با لینک سازی‌هایی که بر روی سایت انجام می‌شود و طبق اهدافی مانند معرفی محصول یا خدمات، کاربر به صفحه‌ای از همان سایت یا سایت‌های دیگر وارد می‌شود.

در ادامه ویژگی های یک لندینگ پیج خوب را معرفی کردیم، ویژگی هایی مانند استفاده از دکمه CTA  جذاب و قدرتمند، جلب اعتماد بازدید کنندگان، معرفی محصول و طراحی مناسب. به نظر شما چه نکات دیگری در یک لندینگ پیج باید رعایت شوند تا سایت ما از دید موتورهای جستجو دارای سئو بهتری باشد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما مطرح کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin