A/B تست چیست و چگونه پیاده سازی می شود؟


خدمات و یا محصولات هر کسب‌وکاری براساس اهداف، به یک مجموعه از افراد با عنوان مخاطب هدف وابسته است. این افراد، مخاطبان و کاربران شبکه اجتماعی، مشتریان بالقوه و وفادار برند هستند؛ بنابراین برند یا…

خدمات و یا محصولات هر کسب‌وکاری براساس اهداف، به یک مجموعه از افراد با عنوان مخاطب هدف وابسته است. این افراد، مخاطبان و کاربران شبکه اجتماعی، مشتریان بالقوه و وفادار برند هستند؛ بنابراین برند یا کسب‌وکار باید دائما نظر و سلیقه آن‌ها را درباره ریزترین جزئیات بپرسد تا بتواند برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را تنظیم کند.

چنین روش‌هایی بر تمام بخش‌های برند تاثیر دارد و فقط روی برنامه‌ریزی هدفمند کسب‌وکار موثر نیست؛ مثلا از دیگر فواید مخاطب‌شناسی، موفقیت کسب‌وکار و پررنگ شدن آن در نظر کاربران هدف است.

وقتی کاربر آزادانه سلیقه و نظر خود را ابراز می‌کند، به تدریج احساس می‌کند جزئی از برند است و نظر او اهمیت دارد. یکی از راه‌هایی که برندها به کمک آن می‌توانند به سلیقه و رفتارهای مختلف کاربر دسترسی داشته باشند، استفاده از روش تست A/B است. شاید از خودتان بپرسید تست A/B چیست؟ اگر تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید، حتما به پاسخ این سوال و جزئیات دیگر خواهید رسید.

تست A/B چیست

A/B تست چیست؟

ظاهر یا طراحی سایت و اپلیکیشن شما بی‌نهایت در جذب مشتری اهمیت دارد؛ به ویژه در این زمان و با رونق گرفتن بازاریابی دیجیتال که بیشتر افراد به دنیای آنلاین متصل هستند و ترجیح می‌دهند در صورت مساعد بودن شرایط، خرید خدمات و محصول خود را به روش اینترنتی انجام دهند؛ پس حتما شما هم با ما موافق هستید که رضایت کاربر از ساختار ظاهری سایت یا اپلیکیشن ارزشمند است. مهم‌ترین عواملی که امروزه باعث ارتباط بهتر افراد با سایت یا نرم‌افزار می‌شود، مفاهیمی علمی و کاربردی مانند تجربه و رابط کاربری هستند که باید به خوبی پیاده‌سازی شوند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش طراحی تجربه کاربری UX

 

برای شناخت رفتار کاربر هدف خود، باید بتوانید نحوه تعامل وی با وب‌سایت یا اپلیکیشن خود را ارزیابی کنید. A/B تست به شما کمک می‌کند تا با سنجش رفتار مخاطب عملکردی متناسب از خود بروز دهید و کاربر را به مشتری بالقوه و در مرحله بعد، وفادار تبدیل کنید. شاید این مفهوم ساده به نظر برسد اما کل ماجرا در همین چند خط خلاصه نمی‌شود.

Spliting Testing و Bucket Listing دیگر نام‌های تست A/B هستند. در حقیقت، به کمک این تست (A/B Testing) شما دو نسخه مختلف از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را از نگاه و تعامل کاربر تست می‌کنید تا بدانید کدام یک بهتر است. این مسئله به شما کمک می‌کند تا استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین خود را به خوبی تبیین کنید. برای این که بهتر با این فضا آشنا شوید، به این مثال توجه کنید:

فرض کنید نسخه اولیه وب‌سایت با حرف A و نسخه ثانویه با حرف B مشخص شده است. این دو نسخه در بازه زمانی مشخصی مثلا یک هفته به شکل کاملا تصادفی و رندوم به کاربر نشان داده می‌شود؛ یعنی در همان زمان که شما در حال مشاهده نسخه اولیه یا A هستید، فرد دیگری نسخه ثانویه یا B را می‌بیند. براساس نرخ تعاملات کاربران مختلف در هر دو نسخه و همچنین نرخ تبدیل کاربر به مشتری، تصمیم می‌گیرند که کدام نسخه باید به طور دائم در دسترس کاربر باشد.

مزایای استفاده از تست A/B چیست؟

مزایای استفاده از این تست بسیار زیاد است. اولین و شاید مهم‌ترین مزیت آن بزرگنمایی اشتباهات و اصلاحات کوچک باشد؛ یعنی یک رنگ خاص یا کلمه ویژه ممکن است در نظر شما خیلی بی‌اهمیت و بی‌تاثیر به نظر برسد اما کاربر رفتار متفاوتی از خود بروز می‌دهد مثلا روی بنر کلیک نمی‌کند. با بزرگنمایی چنین مشکلاتی می‌توانید سریع‌تر به جواب اصلی و مطلوب خود برسید.

مزایای استفاده از تست A/B

از دیگر مزایای آن این است که به شما کمک می‌کند اشتباهات خود را تکرار نکنید. نتایج این تست و تست‌های مشابه تا مدت‌ها قابل استفاده و پیگیری است. هر بار برای گرفتن تصمیمات جدید به این آمار و ارقام مراجعه کنید و با بررسی دقیق داده‌ها تصمیم بهتری بگیرید.

همچنین، تست A/B این امکان را در اختیار شما می‌گذارد تا به بهترین روش ترافیک سایت خود را کنترل و مدیریت کنید. اگرچه به دست آوردن ترافیک به روش پولی بسیار پرهزینه است اما در مقایسه با دیگر شیوه‌های بازار قطعا هزینه زیادی نیست. به علاوه این که کاربر سریعا به مشتری تبدیل شده و بخش زیادی از هزینه جبران می‌شود. نرخ سود بازگشت سرمایه در تست A/B واقعا شگفت‌انگیز است.

 

حتما بخوانید: بهینه سازی نرخ تبدیل و بهترین تکنیک های انجام آن چیست؟

 

طراحی تست A/B به چه شکل انجام می‌شود؟

با طراحی یک تست A/B سازمان یافته قادر خواهید بود با تعیین مهم‌ترین عوامل بهینه‌سازی، تلاش‌های بازاریابی خود را سودآورتر کنید. برای آن که این تست طراحی شود، لازم است گام به گام مراحل زیر را طی کنید.

مرحله 1: تحقیق کنید.

پیش از ساخت یک طرح A/B لازم است در ابتدا تحقیقات کامل و جامعی در مورد نحوه عملکرد سایت انجام شود. در واقع شما باید اطلاعاتی مانند تعداد کاربرانی که به سایتتان وارد می‌شوند، صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند، اهداف مختلف تبدیل صفحات و… را به دست آورید. استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل کمی سایت مانند Google Analytics ،Omnitur ،Mixpanel باعث می‌شوند تا صفحات پربازدید، صفحات با بیشترین زمان صرف شده کاربر در آن و حتی صفحاتی با بیشترین نرخ پرش را شناسایی نمایید. یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد، نظرسنجی از کاربران سایت است که اکثرا مواردی را که ممکن است از دیدتان پنهان مانده باشد را نشان می‌دهد. همچنین شما می‌توانید از ابزارهای Session Recording داده‌های رفتار بازدیدکننده را جمع‌آوری کرده، بینش کیفی دریافت کنید و مشکلات کاربر را بشناسید.

مرحله 2: فرضیه را مشاهده و فرمول‌بندی کنید.

بدون ثبت مشاهدات و ایجاد فرضیه‌های مبنی بر داده‌ها، کمپین آزمایشی شما به منزله یک قطب‌نمای بدون جهت خواهد بود. کارآمدترین روش برای فرمول‌‌بندی فرضیه‌های مبنی بر داده‌ها، تجزیه و تحلیل، مشاهده دقیق آن‌ها و پیاده‌سازی نتایج تحقیق بر وبسایت و کاربران می‌باشد.

مرحله 3: ایجاد تغییرات

شما می‌توانید با آزمون و خطای تغییرات مختلف، دریابید که کدام یک بهتر کار می‌کنند. به عنوان مثال، اگر اکثر کاربران شما فرم‌های موجود در سایتتان را پر نمی‌کنند، بررسی کنید که آیا فرم‌ها دارای فیلدهای بیش از حد هستند؟ آیا اطلاعات خصوصی می‌خواهند؟ شاید این بار لازم باشد فرم‌ها را کوتاه‌تر کرده و فیلدها را تغییر دهید.

مرحله 4: تست و اجرا کنید.

در مرحله اجرا باید تمام چهار نوع آزمایش را بشناسید. قبل از هرچیز، لازم است بدانید که این چهار نوع آزمایش با هم متفاوت هستند و شما می‌توانید تنها یکی از آن‌ها را برای تست خود انتخاب کنید. این 4 تست عبارتند از:

تست A/B

در ابتدای مقاله به شرح کامل آن پرداختیم.

آزمایش چندصفحه‌ای

این نوع از آزمایش در مواقعی استفاده می‌شود که شما می‌خواهید تاثیر تغییر یک المان خاص را در تمامی صفحات سایت بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهید رنگ آیکون‌های سایت خود را از آبی به رنگ مشکی تغییر دهید، یا ببینید که آیا قرار دادن تستیمونیال در صفحات سایت، تغییری در کانورژن شما به وجود می‌آورد یا خیر، این تست کارآمد خواهد بود.

پس از آن که تست موردنظر خود براساس اهداف تجاریتان را انتخاب کردید، منتظر زمان تعیین شده برای دستیابی به نتایج قابل توجه آماری در مورد سایت باشید. همچنین این نکته را به خاطر بسپارید که انتخاب نوع تست مهم نیست، بلکه چگونگی تحلیل و استنتاج شما از اطلاعات آماری، تعیین کننده نتایج نهایی می‌باشد.

تست A/B چیست

آزمایش تقسیم URL

افراد زیادی این تست را با A/B اشتباه می‌گیرند. در این تست شما دو یا چند ورژن مختلف از صفحه موردآزمایشتان را طراحی می‌کنید، برای آن‌ها URL مجزا نسبت می‌دهید و ترافیک سایت خود را بین این ورژن‌ها به شکل مساوی پخش می‌کنید. ورژنی که دارای بیشترین کانورژن باشد، برنده تست خواهد بود.

آزمایش چندمتغیره

در این روش شما چند متغیر را در قالب آزمایش تست می‌کنید. به عنوان مثال، دو رنگ دکمه متفاوت و دو عکس گوناگون را برای صفحه فرود سایتتان در نظر گرفته‌اید و نمی‌دانید از میان 4 ترکیب، کدامیک کانورژن بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. این آزمایش به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

مرحله 5: تجزیه و تحلیل و استقرار نتایج

از آنجایی که آزمایش A/B خواستار جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت مداوم است، در این بخش کل کارهایی که باید انجام دهید، تکمیل می‌شوند. پس از اتمام آزمون، نتایج را با درنظر گرفتن معیارهایی مانند افزایش درصد، سطح اطمینان، اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر سایر فاکتورها و موارد مربوط دیگر را تجزیه و تحلیل کنید. اگر آزمون شما به نتیجه دلخواهتان نرسید، می‌توانید از آن استدلال برای آزمون‌های بعدی استفاده نمایید.

 

جمع بندی پایانی

در این مقاله درباره این موضوع که تست A/B چیست و چه کاربردهایی دارد، صحبت کردیم. با به‌روز شدن نحوه ارتباطات و دقیق‌تر شدن تعاملات اجتماعی دیگر نیاز نیست براساس حدس و پیش‌بینی رفتار مخاطب اهداف برند را طرح‌ریزی کنیم. با استفاده از روش‌هایی مانند تست A/B می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه به سلیقه کاربر خود پی ببریم و اولویت‌های کسب‌وکارمان را بر موج درخواست‌های مخاطب تنظیم کنیم. انتهای این مسیر، موفقیت در انتظار شما است!

اگر جزء آن دسته از وبسایت هایی هستید که بازدید کننده زیادی دارند اما کاربرها اقداماتی که می خواهید را در سایت انجام نمی‌دهند، تست A/B می‌تواند به شما در رفع این مسئله کمک کند. به نظر شما طراحی و پیاده سازی تست A/B چگونه انجام می‌گیرد و برای کدام بخش‌ها در سایت یا اپلیکیشن می‌توان از این تست بهره برد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin