گوگل آنالیتیکس چیست و چه کمکی به سئو سایت میکند؟


/

یکی از سرویس‌های پرکاربردی که گوگل برای کاربران خود ارائه داده، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نام دارد. شما می‌توانید با استفاده از این سرویس، ترافیک سایت خود را ردیابی و از میزان تاثیرگذاری اقداماتتان آگاه…

یکی از سرویس‌های پرکاربردی که گوگل برای کاربران خود ارائه داده، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نام دارد. شما می‌توانید با استفاده از این سرویس، ترافیک سایت خود را ردیابی و از میزان تاثیرگذاری اقداماتتان آگاه شوید. علاوه بر این، یکی از ابزارهای مهمی که مورد استفاده سئوکاران قرار می‌گیرد، این قابلیت می‌باشد. در این مقاله، قصد داریم به طور کامل به بررسی این سوال که گوگل آنالیتیکس چیست و به بررسی تاثیر آن در سئو سایت بپردازیم. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان و یا فعالان حوزه سئو هستید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

گوگل آنالیتیکس چیست و چه کمکی به سئو سایت میکند؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس سرویس تجزیه و تحلیل وب ارائه شده توسط گوگل می‌باشد. اطلاع از میزان ترافیک سایت در کسب و کارهای آنلاین بسیار مهم است. درواقع آگاه شدن از میزان ترافیک، اطلاعات مهمی است که لازم است درمورد هر سایتی روشن و واضح باشد. این آمار و موارد دیگری مانند نرخ تبدیل، رفتار کاربران در سایت، منبع ورود کاربران و… توسط ابزاری به نام گوگل آنالیتیکس در اختیارتان قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین امتیازاتی که گوگل برای کاربران خود در نظر گرفته، رایگان بودن این سرویس است. امروزه رقیب قدرتمندی برای این ابزار وجود ندارد و اکثر صاحبین کسب و کارها یا سئوکاران ترجیح می‌دهند اطلاعات موردنظرشان را با استفاده از Google Analytics به دست آورند.

از مهم‌ترین دلایلی که باعث پرطرفدار شدن روز افزون این ابزار شده، اطلاعات کامل و دقیقی است که در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد. امروزه تقریبا هر کسب و کاری که به صورت آنلاین فعالیت می‌کند، باید از این سرویس رایگان گوگل استفاده کند. بدین ترتیب قادر خواهند بود عملکرد خود را ارزیابی کنند و وضعیت شغلی خود را بهبود دهند. گوگل آنالیتیکس معمولا توسط افراد زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

  • متخصصان سئو
  • دیجیتال مارکترها
  • مدیران بخش تبلیغات
  • متخصصان محتوا
  • وبمسترها
  • متخصصان تجربه کاربری
  • مدیران کسب و کارها

گوگل آنالیتیکس چیست

گوگل آنالیتیکس چه کمکی به سئو سایت می‌کند؟

از آنجایی که یکی از ابزارهای پرکاربرد در حرفه سئو، گوگل آنالیتیکس است، می‌توان به این نتیجه رسید که این سرویس تاثیر زیادی بر روی بهبود وضعیت سایت دارد. البته تاثیر آن به صورت مستقیم نیست، بلکه اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می‌دهد، سبب بهینه‌سازی می‌شود. در واقع هیچ سئوکاری نمی‌تواند بدون آگاهی از وضعیت سایت، برای ارتقا آن اقدام کند. گزارش‌هایی که توسط این سرویس به افراد فعال در حوزه‌های مرتبط با سئو ارائه می‌شود، سبب ارتقا رتبه سایت خواهد شد. در ادامه به شرح این گزارشات می‌پردازیم:

 

بررسی صفحات لندینگ و عنوان آن‌ها

گزارشات مربوط به لندینگ پیج و عناوین آن، یکی از موارد مهمی است که سرویس گوگل در اختیارتان می‌گذارد. در واقع چیزی که اهمیت دارد این است که ببینید کاربران تمایل دارند زمان خود را در کدام بخش از سایت سپری کنند و عناوینی که این صفحه‌ها را نشان می‌دهند، کدامند؟ در این بخش می‌توانید به این آمار برسید که منبع ورود کاربران کجا بوده است. گوگل آنالیتیکس قادر است رتبه سایت شما در هر کلیدواژه را نیز مشخص کند.

آمارگیری درمورد جستجو طبیعی کاربران

یکی دیگر از گزارشاتی که توسط ابزار مذکور ارائه می‌شود، مربوط به جستجوی ارگانیک مخاطبین می‌باشد. در این گزارش مشخص می‌شود که کاربر از طریق چه کلیدواژه‌ای وارد سایت شده است. بدین ترتیب می‌توانید کلمه کلیدی که بیشترین ترافیک را وارد سایتتان کرده را شناسایی نمایید. لازم به ذکر است که برخی از کلمه کلیدی‌ها رتبه سایت را افزایش داده و برخی دیگر عملکرد چندانی ندارند. کمکی که گوگل آنالیتیکس در رابطه با این موضوع می‌کند این است که کلیدواژه‌های مهم و تاثیرگذار را شناسایی می‌کند. بنابراین شما می‌توانید تمرکز بیشتری بر روی آن‌ها بگذارید و از این طریق رتبه سایتتان را ارتقا دهید.

گزارش نرخ تبدیل

برخی از کسب و کارهای آنلاین ممکن است ترافیک سایت بالایی داشته باشند، اما فروششان قابل توجه نباشد! نرخ تبدیل، نشان‌دهنده درصد تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. البته به جز فروش محصول، در بخش‌های دیگر نیز اهمیت دارد. مثلا اگر صاحب سایت از کاربران خود بخواهد فرمی را پر کنند، تعداد کاربرانی که این کار را انجام می‌دهند، همان نرخ تبدیل خواهند بود. موضوعی که برای کسب و کارها اهمیت دارد این است که به همان نسبت افزایش ترافیک، این نرخ نیز افزایش یابد تا به درآمد خوبی برسند.

 

حتما بخوانید: نرخ تبدیل چیست و چه تأثیری بر کسب و کارها دارد؟

 

گزارش نرخ تبدیل کمکی

زمانی که کسب و کارها در کنار نرخ تبدیل اصلی، از کمکی هم استفاده می‌کنند، ممکن است نرخ تبدیل پایین باشد. اما چیزی که در اینجا اهمیت ویژه‌ای دارد، گزارش‌گیری است. به عنوان مثال، یکی از موارد مورداستفاده در نرخ تبدیل کمکی این است که ببینید آیا کاربران در مراجعات بعدی خود، آدرس سایت را تایپ می‌کنند و یا شما را از طریق موتور جستجو پیدا می‌کنند.

اهمیت گوگل آنالیتیکس

ارائه اطلاعات درمورد موتور جستجوی داخلی سایت

استفاده از موتور جستجوی داخلی برای سایت‌هایی که حجم زیادی محتوا یا محصول دارند، بسیار مفید است. اما نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد، آنالیز آن است. شما می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس بفهمید که کاربران در موتور جستجوی داخلی به دنبال چه چیزی هستند. گاهی اوقات پیش می‌آید که مخاطبین سایت کلیدواژه‌ای را در گوگل سرچ می‌کنند، اما چون شما صفحه‌ای در رابطه با آن ندارید، در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شوید. گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا به راحتی متوجه این موضوع شوید و صفحاتی را برای کلیدواژه‌های پرطرفدار ایجاد کنید.

آنالیز سرعت سایت

همان‌طور که می‌دانید، یکی از موارد دیگری که تاثیر قابل توجهی در رتبه سایت دارد، سرعت آن است. ابزارهای زیادی برای بررسی این فاکتور وجود دارد. اما گوگل آنالیتیکس به صورت حرفه‌ای به آنالیز و بررسی سرعت سایت می‌پردازد و اگر مشکلی وجود داشته باشد، به شما اطلاع می‌دهد. درواقع شما می‌توانید با استفاده از این سرویس گوگل، اشتباهات سایتتان را رفع کنید و باعث رشد آن شوید. از دیگر تاثیرات گوگل آنالیتیکس بر سئو سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفارشی‌سازی داشبورد به منظور ارائه گزارشات لحظه‌ای
  • بررسی ترافیک دریافتی توسط موبایل

سفارشی‌سازی داشبورد به منظور ارائه گزارشات لحظه‌ای به مشتری‌ها

برخی از سئوکاران علاوه بر استفاده از گوگل آنالیتکیس برای سایت خود، برای سایت مشتریانشان نیز استفاده می‌کنند و به واسطه این ابزار، گزارشاتی که موردنیازشان است را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید داشبورد این سرویس رایگان گوگل را سفارشی‌سازی کنید و راحت‌تر مورداستفاده قرار دهید. به بیانی بهتر، این امکان برای کاربران  گوگل آنالیتیکس فراهم شده که باتوجه به اهدافشان، این ابزار را بهینه‌سازی کنند و نمودارهایی که برایشان مهم‌تر است را دریافت کنند. علاوه بر این، می‌توانید گزارش نهایی را با استفاده از نمودارها طراحی کرده و به صاحب سایتی که در حال آنالیز آن هستید، تحویل دهید.

آنالیز ترافیک دریافتی توسط موبایل

همان‌طور که می‌دانید، این روزها بیشتر افراد با استفاده گوشی موبایل خود از اینترنت استفاده می‌کنند و تا زمانی که مجبور نباشند به سراغ کامپیوتر نمی‌روند. برای آن‌که بدانیم چه تعداد از بازدیدکنندگان با استفاده از موبایل از سایت بازدید کرده‌اند، می‌توانیم از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم. درواقع شما به راحتی با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه شوید که چند درصد از بازدیدکنندگان با استفاده از گوشی خود به سایتتان وارد شده‌اند. بدین ترتیب قادر خواهید بود راحت‌تر درمورد بهینه‌سازی سایت برای موبایل تصمیم‌گیری نمایید. البته ناگفته نماند که این روزها بیش از 50 درصد بازدیدها با استفاده از موبایل انجام می‌شوند. بنابراین لازم است که سایت خود را برای کاربران موبایل نیز بهینه‌سازی کنید.

 

حتما بخوانید: سریع ترین راه های افزایش ترافیک سایت

 

کاربردهای گوگل آنالیتیکس

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، گوگل آنالیتیکس علاوه بر سئوکاران، مورداستفاده بسیاری از متخصصان دیگر نیز قرار می‌گیرد. بر همین اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که به غیر از سئو، کاربردهای دیگری دارد که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بهبود استراتژی‌های کسب و کار

یکی از بخش‌های مهم هر کسب و کاری، تدوین استراتژی است که همیشه نیاز به به‌روزرسانی دارد. مسلما برنامه‌ریزی یک استراتژی جامع، کار چندان راحتی نیست! به همین دلیل گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کافی را به دست آورید و استراتژی کسب و کارتان را بهبود دهید. به عنوان مثال، ممکن است باتوجه به داده‌ها به این نتیجه برسید که شیوه بازاریابی خود را عوض کنید و یا راهکارهای مختلفی را جهت جذب مشتری بیشتر به کار بگیرید.

تعیین هدف

واضح است که هر کسب و کاری هدف خاصی را دنبال کرده و تمام برنامه‌های خود را بر مبنای رسیدن به آن تدوین می‌کند. در رابطه با این موضوع نیز می‌توانید از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید و در قسمت Goals اهداف خود را مشخص نمایید. هر کسب و کار باید به صورت دوره‌ای عملکرد خود ارزیابی کند و ببیند که به چه میزان به اهداف خود نزدیک شده است. این سرویس گوگل طراحی شده تا شما را در این امر یاری دهد تا بتوانید اهدافتان را محقق کنید.

تحلیل کمپین‌های اجرا شده

یکی از بخش‌های مهم راه‌اندازی هر کمپین تبلیغاتی، تحلیل و آنالیز آن است. درواقع اگر این بخش را فراموش کنید و یا به هر دلیلی انجام ندهید، انگار که هیچ‌کار مفیدی انجام نداده‌اید! آنالیز کمپین به شما کمک می‌کند تا درصد موفقیت، باتوجه به بودجه‌ای که صرف کرده‌اید را اندازه‌گیری کنید. گوگل آنالیتیکس باعث می‌شود تا از میزان ورودی کاربران آگاه شده و باتوجه به اطلاعات به دست آمده، استراتژی بهتری برای تبلیغات بعدی در نظر بگیرید.

کمک به ارتقا رتبه سایت

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، از مهم‌ترین نتایج استفاده از گوگل آنالیتیکس، تاثیر آن بر سئو سایت است. درواقع این ابزار تاثیر مستقیمی بر رتبه ندارد، بلکه با استفاده از اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می‌دهد می‌توانید به نتایج خوبی درمورد عملکردتان برسید. گوگل آنالیتیکس کمک می‌کند تا استراتژی‌های غلطی که درمدیریت سایت اجرا می‌شده مشخص شوند و با جایگزین کردن متدهای اصولی و درست، به جایگاه دلخواهتان برسید. این ابزار، کلمات کلیدی که سبب جلب کاربر بیشتر و افزایش فروش می‌شود را پیدا می‌کند و شما می‌توانید بر روی آن‌ها تمرکز بیشتری داشته باشید.

با پارامترهای مختلف اندازه‌گیری در گوگل آنالیتیکس آشنا شوید!

زمانی که برای اولین بار به محیط گوگل آنالیتیکس وارد شوید، بخش‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که برای استفاده بهینه باید با آن‌ها آشنا باشید. بدین منظور قصد داریم در ادامه مطلب درمورد پارامترهایی که در این ابزار وجود دارند، توضیحاتی ارائه دهیم.

متریک‌ها (Metrics)

منظور از متریک، یک‌سری خصوصیات درونی برای نرخ اندازه‌گیری است. به عنوان مثال، میانگین زمان حضور کاربران در سایت و یا تعداد بازدید از یک صفحه، با کمک این معیار قابل سنجش است.

ابعاد (Dimensions)

یکی از نمایش‌دهنده‌های خصوصیات خاص یک سایت و یا برنامه‌های گوشی، بعد است. اطلاعاتی مانند نوع مرورگر، مدت زمان حضور کاربر در سایت، صفحه خروج کاربر و… همگی با به‌کارگیری از این پارامتر تعریف می‌شوند.

دوره‌ها (Sessions)

به مدت زمانی که کاربر در سایت شما سپری می‌کند و در حال تعامل است، دوره می‌گویند. زمانی که به مدت 30 دقیقه فعالیتی از کاربر دیده نشود، به صورت خودکار دوره بسته شده و با ورود مجدد او، یک دوره جدید از سر گرفته می‌شود.

کاربران (Users)

به هر فردی که حداقل در یک دوره از سایت شما بازدید کند، کاربر می‌گویند.

بازدیدکنندگان (Visitors)

برخلاف تصور بسیاری از افراد، کاربر و بازدیدکننده با یکدیگر متفاوت هستند. بازدیدکنندگان کسانی هستند که به سایت وارد می‌شوند و پس از بازدید از چند صفحه در دسته کاربران قرار می‌گیرند.

نرخ پرش (Bounce Rate)

منظور از نرخ پرش، درصد افرادی است که از یک صفحه بازدید کرده و بدون هیچ تعاملی صفحه را ترک می‌کنند.

 

حتما بخوانید: بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟

 

اهداف (Goals)

شما می‌توانید برای سایت خود، در گوگل آنالیتیکس هدف‌های موردنظرتان را تعریف کنید. واضح است که نزدیک شدن به هدف، به معنای نزدیک‌تر شدن به موفقیت است. البته اهدافی که تعریف می‌کنید باید قابلیت اندازه‌گیری داشته باشند تا میزان موفقیت نیز مشخص شود. از دیگر پارامترهای مهمی که در این ابزار به چشمتان می‌خورد و باید آن‌ها را بشناسید، عبارتند از:

  • رفتار (Behavior)
  • کمپین‌ها (Conversions)
  • جذب (Acquisition)
  • تبدیل‌ها (Conversions)
  • دوره‌های جدید (New Sessions)

شناخت دقیق مواردی که در این قسمت معرفی کردیم، باعث می‌شود تا به تحلیل دقیق‌تری از سایت خود برسید و قادر خواهید بود وضعیت سایت خود را تشخیص دهید. درواقع همین پارامترها هستند که شرایط سایتتان را نشان می‌دهند و کمک می‌کنند تا رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید.

گوگل آنالیتیکس از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

به طور خلاصه، این ابزار کاربردی از دو بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. نوار بالایی گوگل آنالیتیکس
  2. منوی اصلی گزارشات

با استفاده از قسمت اول، یعنی نوار بالایی، شما می‌توانید اکانت جیمیلتان را تغییر دهید و از اطلاعیه‌های مهم آن آگاه شوید. علاوه بر این، می‌توانید گزارش‌های مختلف را از این بخش با دسترسی سریع‌تر جستجو کنید. نوار بالایی به شما کمک می‌کند تا به راحتی بین اکانت‌های خود جابجا شوید.

در بخش منوی اصلی گزارشات، می‌توانید هر گزارشی که درمورد سایتتان به آن نیاز دارید را ببینید. به عنوان مثال، تعداد نفراتی که در لحظه در سایت آنلاین هستند و یا تبلیغاتی که بازخورد بیشتری داشتند، در این بخش قابل دسترسی خواهند بود. علاوه بر این موارد، اطلاعات دیگری نیز در این بخش موجود است که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

بخش Home

اگر برای اولین بار است که به سراغ استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌روید، در ابتدا به صورت پیش‌فرض با قسمت Home روبرو خواهید شد. در این بخش، داده‌های گوناگون، اصطلاحات آنالیتیکس، جداول و نمودارهایی به چشم می‌خورند که ممکن است در ابتدا کمی گنگ به نظر برسند. اگر فکر می‌کنید کار کردن با این ابزار دشوار است، نگران نباشید؛ چراکه اکثر افراد در ابتدا چنین دیدگاهی دارند! اما به مرور زمان که با این محیط آشنا شدند، همه چیز را خیلی راحت متوجه خواهند شد.

دقت داشته باشید، زمانی که کم کم کار کردن با گوگل آنالیتیکس برایمان واضح شد، دیگر کاری به بخش Home نداریم و مستقیم به سراغ همان قسمتی می‌رویم که موردنظرمان است. همان‌طور که گفتیم، پس از آن‌که با بخش‌های مختلف و طرز کار آشنا شدید، اطلاعات Home نیز قابل فهم خواهند شد. اما به طور کلی این قسمت کاربرد خاصی ندارد.

بخش Customization

در بخش قبل گفتیم که در ابتدای ورود با یک‌سری از اطلاعات پیش ساخته روبرو می‌شوید که یادگیری و فهم آن‌ها کار چندان سختی نیست. اما پس از گذر از این مرحله، شما قادر خواهید بود گزارش‌های مخصوص به سایت خود را ایجاد کنید، تنظیمات لازم را انجام داده و تمام محیط گوگل آنالیتیکس را مطابق نیازتان شخصی‌سازی کنید. این قسمت، به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • Dashboard
  • Custom Report
  • Saved Report
  • Custom Alert

در ادامه به شرح تک تک این قسمت‌ها خواهیم پرداخت.

Dashboard

با استفاده از گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید بیش از 70 گزارش را پیگیری کنید. همچنین گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیرید که برای اطمینان از وضعیت سایت، لازم است چندین گزارش مختلف را بررسی کنید. برای آن‌که کارتان سریع‌تر پیش رود، می‌توانید داشبورد شخصی خود را داشته باشید و هر تکه از آن را به یکی از گزارشات موردنظرتان اختصاص دهید. بنابراین داشتن داشبورد برای کارهای مختلفی مانند مدیریت محتوا، سئو و… باعث استفاده بهینه از زمان و انجام بهتر امور می‌شود.

Custom Alert

گاهی اوقات به دلیل مشغله زیاد ممکن است نتوانید به صورت روزانه به حساب گوگل آنالیتیکس خود سر بزنید. اما ممکن است درست در همان روزهایی که از گوگل آنالیتیکس خبر ندارید، اتفاقات مهمی مانند افزایش انفجاری فروش یا کاهش شدید ترافیک داشته باشید و خیلی فرصت‌ها را بر همین اساس از دست بدهید. برای حل چنین مشکلی، تنها کافیست گوگل آنالیتیکس خود را طوری تنظیم کنید که اتفاقات مهم را به ایمیلتان ارسال کند تا در اسرع وقت از آن‌ها خبردار شوید.

Saved Report

گاهی اوقات پیش می‌آید که تعداد زیادی از گزارش‌ها سبب سردرگمی شما می‌شود. اما در چنین شرایطی شما می‌توانید با ذخیره کردن آن‌ها در قسمت Saved Report، سریع‌ترین دسترسی ممکن را به تک تک گزارش‌ها پیدا کنید. همچنین این بخش باعث می‌شود تا جایگاه اختصاصی برای گزارشات روزانه خود داشته باشید و دیگر نیازی به صرف وقت برای پیدا کردن آن‌ها نخواهد بود.

Custom Report

گزارش‌های شخصی‌سازی شده را می‌توانید در این بخش ایجاد کنید. بدین ترتیب فرآیند تصمیم‌گیری راحت‌تر شده و نگاهی دقیق‌تر به اطلاعات خود خواهید داشت.

قسمت Settings

همان‌طور که می‌دانید، هر کسب و کار، هدف مخصوص به خود را دارد. همین تفاوت در اهداف سبب می‌شود تا اطلاعات موردنیازشان نیز با هم متفاوت شود. البته ناگفته نماند که یک‌سری از گزارشات بدون توجه به زمینه فعالیت، بین کسب و کارها مشترک هستند. اما در این میان، برای استفاده حرفه‌ای از گوگل آنالیتیکس، لازم است تنظیمات آن را مطابق نیاز کسب و کارتان شخصی‌سازی کنید. در قسمت Setting امکان اعمال تنظیمات لازم میسر است.

معرفی انواع گزارش‌های گوگل آنالیتیکس

همان‌طور که می‌دانید، یکی از کاربردهای مهم ابزار گوگل آنالیتیکس، دسترسی به اطلاعات مهمی است که به پیشرفت سایت ما کمک می‌کند. در این بخش قصد داریم به معرفی و شرح چند مورد از مهم‌ترین گزارشاتی که این ابزار کاربردی در اختیارتان می‌گذارد، بپردازیم.

گزارش Real Time

یکی از گزارشاتی که می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس دریافت کنید، با نام Real Time معرفی می‌شود که تمام اطلاعات مربوط به همان لحظه را به شما نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، تعداد دقیق کاربران حاضر در سایت، صفحاتی که در لحظه در حال بازدید هستند و یا اینکه کاربران آنلاین چه کارهایی انجام می‌دهند، در این گزارشات گنجانده شده‌اند.

این گزارش‌ها زمانی به درد می‌خورند که بخواهید برای کسب و کارتان کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید و نیاز باشد از درستی اطلاعات، اطمینان حاصل کنید. همچنین در زمان تست تنظیمات جدید مانند ایونت‌ها، لازم است به اطلاعات دقیق لحظه‌ای دسترسی داشته باشید.

گزارش Acquisition

در این گزارش، اطلاعات مربوط به جزئیات و منبع ورود کاربر به سایت قرار دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بنر تبلیغاتی که بیشترین تاثیر را در نرخ تبدیل داشته
  • بنرهای تبلیغاتی بی‌تاثیر
  • تاثیر شبکه‌های اجتماعی
  • مبنع ورود کاربرانی که بیشترین خرید را داشتند.

گزارش Audience

اگر می‌خواهید دید بهتری نسبت به کاربران سایتتان پیدا کنید، بهتر است به صورت منظم بخش مربوط به گزارش Audience را بررسی کنید. اطلاعاتی مانند سن و سال، مدل موبایل، نوع مرورگر، جنسیت و یا مخاطب جدید یا قدیمی بودن آن‌ها در این گزارشات قرار دارند.

گزارش Conversion

در گوگل آنالیتیکس می‌توانید هدف (Goal) را تعریف کنید و از طریق این گزارش پیگیری کنید که تا چه حد به آن نزدیک شده‌اید. مثلا می‌توانید بفهمید که آیا در ماه جاری به اهداف تعریف شده در مورد تعداد ثبت‌نام، تعداد فروش، تعداد فرم‌های پر شده رسیده‌اید یا خیر؟ همچنین درصد کاربرانی که در فرآیند خرید از سایت خارج شده‌اند و یا مشکلی که با آن برخورد کرده‌اند، قابل تشخیص است.

گزارش Behavior

به طور کلی، در این مدل از گزارش‌ها، رفتار کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرند. اطلاعاتی مانند موضوع مورد جستجو کاربرها، دکمه‌هایی که کلیک شده‌اند، صفحات بازدید شده، اهمیت سرعت سایت برای کاربران و… در این دسته قرار می‌گیرند.

گزارش Search Term

اگر می‌خواهید بدانید که مخاطبینتان در سایت شما به دنبال چه چیزهایی هستند، گوگل آنالیتیکس خیلی راحت این اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد! اینکه بدانید کدام محتواها و یا چه صفحاتی بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند، می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی برای شما باشد. این امکان برایتان فراهم شده که با فعال‌سازی گزارش Search Term، کلماتی که در سایتتان جستجو شده‌اند را بیابید و زمان بیشتری برای بهینه‌سازی آن‌ها صرف کنید.

گزارش Landing Page

اولین صفحه‌ای که کاربر پس از ورود به سایت مشاهده می‌کند، لندینگ پیج نام دارد. در گزارشاتی که مربوط به این صفحه می‌شوند، شما می‌توانید به طور واضح نقطه شروع و پایان سفر مشتری را ببینید. این‌گونه می‌توانید صفحاتی که به عنوان نقطه شروع سفر بوده‌اند را شناسایی کنید و بدین ترتیب عوامل ایجاد این اتفاق را در سایر صفحات بازسازی کنید. این کار باعث افزایش فروشتان خواهد شد.

گزارش Source/Medium

برای هر کسب و کاری این موضوع اهمیت دارد که بفهمد بیشترین اثربخشی آن از کدام بخش اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، یک مجموعه ممکن است با کمک تبلیغات در وبسایت‌های خاص به بهترین نتیجه برسد. در حالی که یک کسب و کار دیگر، با استفاده از مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی توسط شرکت‌های متخصص، به نتیجه دلخواهش دست می‌یابد. به هر حال، در این گزارش متوجه خواهید شد که برای اثربخش کردن تبلیغات و حضورتان در دنیای دیجیتال، بایستی کدام راه را انتخاب کنید.

منظور از گوگل آنالیتیکس GA4 چیست؟

به ورژن جدید گوگل آنالیتیکس، گوگل آنالیتیکس 4 یا GA4 می‌گویند. به همین دلیل می‌توان گفت که GA4 تعریف خاصی ندارد و  می‌توان برای توضیح کارآیی آن، به همان تعریفی که در ابتدای مقاله در مورد ابزار گوگل آنالیتیکس ارائه شد، بسنده کنیم. با اینکه این ورژن جدید، از نظر تعریف و کاربرد تفاوت خاصی با نسخه قدیمی‌تر ندارد، اما تغییراتی که در آن لحاظ شده، این ابزار را بسیار کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر کرده است.

به بیانی دیگر، متریک‌ها، نحوه گزارش‌گیری، اضافه شدن قابلیت Analysis Hub، حذف شدن View و… همگی ازجمله نمونه‌های تغییرات صورت گرفته در ga4 هستند. نکته قابل توجهی که بایستی درمورد این نسخه جدید بدانید این است که یک‌سری قابلیت‌ها که در نسخه قبلی پولی بوده، هم‌اکنون به صورت رایگان در ورژن جدید گوگل آنالیتیکس قابل استفاده است. از دیگر تغییراتی که در این نسخه به چشم می‌خورند، عبارتند از:

  • یکپارچه‌سازی گزارش‌گیری از google ads
  • دستیابی به آمار دقیق‌تر به منظور محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  • ارائه گزارش‌های دقیق و کامل از نقشه سفر مشتری
  • به حداقل رسیدن تاثیر کوکی‌ها در داده‌گیری
  • Event tracking بدون نیاز به کدنویسی
  • شکل‌گیری بر پایه رویدادها
  • رایگان بودن قابلیت تبدیل داده‌ها به bigQuery
  • فعال بودن قابلیت اندازه‌گیری پیشرفته در نسخه GA4
  • منقضی شدن داده‌ها پس از 14 ماه در صورت دستی وارد کردن اطلاعات
  • و…

 

پیشنهاد ویژه: آموزش گوگل آنالیتیکس

 

جمع بندی

یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار در بهینه‌سازی سایت، گوگل آنالیتیکس است که تاثیر قابل توجهی در بازاریابی دیجیتال کسب و کار شما دارد. این سرویس که به صورت رایگان در اختیار مدیران کسب و کارها، وبمسترها، متخصصین سئو و… قرار دارد، به شما کمک می‌کند تا از رقبای خود پیشی بگیرید و از دنیای پرسرعت دیجیتال عقب نمانید. در این مقاله، به معرفی گوگل آنالیتیکس و شرح تاثیراتی که بر روی پیشرفت سایت دارد، پرداختیم.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش گوگل آنالیتیکس

Google Analytics

ابزار تحلیلی گوگل را کامل بشناسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin