بازاریابی تلفنی و تکنیک های طلایی موفقیت در آن چیست؟


تلفن های ثابت داخل منازل و ادارات و پس از آن گوشی های هوشمند همراه، سال ها است که به بخشی جدانشدنی از زندگی های ما تبدیل شده اند. دفتر بررسی‌های اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و…

تلفن های ثابت داخل منازل و ادارات و پس از آن گوشی های هوشمند همراه، سال ها است که به بخشی جدانشدنی از زندگی های ما تبدیل شده اند. دفتر بررسی‌های اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در سال 96 یعنی 3 سال گذشته، اعلام کرده بود که ضریب نفوذ موبایل در ایران، بیش از 104 درصد است!

عددی که به آن اشاره کردیم، رقم بسیار بالایی است، یعنی جدای از تلفن های ثابت، چیزی حدود 83 میلیون سیم کارت در کشور وجود دارد و این فرصتی عالی برای صاحبان کسب و کارها است تا بتوانند با استفاده از روش های صحیح بازاریابی تلفنی، محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند.

هرچند در کشور ما، اجرای اشتباه این شیوه کارآمد باعث شده است که کمپین های تبلیغاتی تلفنی، به دلیل آشنا نبودن بازاریابان با مسائلی مانند، نیازهای مشتری، خستگی و کلافگی او، لحن نامناسب و… ؛ با شکست مواجه شوند و به بی اعتمادی افراد به محصولات و برندها دامن بزنند. در ادامه مقاله همراه رشدانا باشید تا شما را با تکنیک های بازاریابی تلفنی موفق آشنا کنیم.

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ چیست؟

Telemarketing، تبلیغات تلفنی، فروش تلفنی، نام هایی هستند که برای بازاریابی تلفنی استفاده می‌شوند. در این روش که بیشتر برای کسب و کارهای کوچک و نوپا مناسب است، بازاریابان با تماس های تلفنی صوتی و اخیرا که امکانات گوشی های هوشمند بیشتر شده، به صورتی تصویری با مشتریان ارتباط برقرار کرده و اقدام به معرفی محصول می‌کنند.

همان طور که در مقدمه مقاله گفتیم به خاطر نحوه اشتباه انجام این نوع بازاریابی در ایران، متأسفانه ذهنیتی منفی میان مردم ما ایجاد شده است. در تله مارکتینگ، شیوه های مختلفی را می‌توانید به کار ببرید و یکی از همان روش های غیر اخلاقی و اشتباه، تلفن روبو یا رباتی است. به این شکل که یک پیام از قبل ضبط شده توسط انسان، به طور خودکار و روزانه برای هزاران نفر پخش می‌شود، که منجر به ثبت تجربه ای ناخوشایند در ذهن افراد می‌شود.

ناگفتنه نماند که مزیت استفاده از تله مارکتینگ در مقابل سایر شیوه های بازاریابی دیجیتال مثل ایمیل مارکتینگ، این است که علاوه بر کم هزینه بودن، با داشتن دانش ارتباط کلامی با مخاطبین و ایجاد جوی صمیمانه در همان چند ثانیه اول، می‎توانید با مخاطب ارتباط برقرار کرده، نیازهای او را جویا شوید و در انتها او را به یکی از مشتریان وفادار محصولتان تبدیل کنید.

 

پیشنهادویژه: آموزش ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی

 

مهم ترین نکاتی که پیش از شروع بازاریابی تلفنی باید بدانید

  • روابط عمومی خود را تقویت کنید و نسبت به گفتگوی غیرحضوری مشتاق باشید.
  • اگر علاقه ای به محصول ندارید پس نمی‎توانید مخاطب را به مشتری تبدیل کنید.
  • اعتماد به نفس خود را بالا ببرید، شما با جملات آزاردهنده زیادی سروکار دارید.
  • رفتار مخاطبین تان را بشناسید (افراد سمعی، بصری و لمسی، در یک مکالمه تلفنی، واکنش ها و رفتارهایی کاملا متفاوت دارند)
  • با ویژگی های محصول به طور کامل، آشنا باشید.
  • پر نشاط، رسا، با نوسان و فراز فرود صحبت کردن را پیش از انجام تماس ها، تمرین کنید.
  • لیست تماس های خود را آماده کنید و بدون پیش فرض های اشتباه ذهنی، با همه افراد تماس بگیرید. (زیرا نادیده گرفتن یک شماره، ممکن است باعث از دست دادن یک مشتری شود)

بازاریابی تلفنی چیست

تکنیک‌های بازاریابی تلفنی موفق

آنچه باعث موفقیت شما در تله مارکتینگ می‌شود، داشتن دانش تحت تأثیر قرار دادن مخاطب است. در انجام این نوع بازاریابی، ابزار شما دانش و صدا است. در صورتی که هرکدام از این دو وسیله، را به خوبی به کار نبرید؛ حجم بالای تماس های ناموفق، و بعضا ناراحتی مخاطب از شما، باعث دلسردی تان خواهد شد. پس به چند تکنیک بعدی خوب توجه کنید.

 

حتما بخوانید: با ۹ روش بازاریابی دیجیتال آشنا شوید.

 

قانون ۷ ثانیه طلایی در بازاریابی تلفنی

طبق این اصل، شما از لحظه ای که مخاطب گوشی تلفن را بر می‌دارد فقط 7 ثانیه فرصت دارید که با ارائه یک دلیل کاملا قانع کننده، او را مجاب کنید که شما را تا انتهای مکالمه همراهی کند. به عنوان مثال: سلام، میتونم کمک تون کنم درد پا و کمرتون بخاطر کفش های نامناسب از بین بره؟

همین یک جمله کافی است که نیاز مخاطب را بشناسید و هدف خود را از تماس گرفتن با او بیان کنید. حال اگر سؤال شما منفعتی برای او ایجاد کرده باشد همراهی تان می‌کند عالی است، نه؟!

 

منصف باشید

وقتی شغل شما تله مارکتینگ است، یعنی روزانه با معرفی محصولات مختلف سر و کار دارید. پس اگر محصولی نامناسب و بی کیفیت است، فقط به مخاطب مشاوره بدهید. این شغل نباید باعث منفعت طلبی و خلاف واقع گفتن ها، شود.

 

و باز هم هنر گوش کردن صحیح

هنگامی که فعالانه به صحبت های مخاطب گوش می‌کنید و اجازه اظهار نظر به او می‌دهید، او تمایل بیشتری به شنیدن صدای شما خواهد داشت.

تکنیک های بازاریابی تلفنی موفق

پاسخ های منفی و یک کلمه ای به مخاطب ندهید

مخاطب سرویس حجمی 30 روزه اینترنت را می‎خواهد و شما در پاسخ می‌گویید: نداریم؟ موافقید که این طور عنوان کنید؟ این سرویس تا چند روز دیگر شارژ می‌شود اما یک پیشنهاد فوق العاده برای شما دارم، سرویس 3 ماهه با حجم بیشتر و هزینه کمتر.

 

پیش بینی سؤالات احتمالی مخاطبین

خودتان را به جای تک تک مخاطبین بگذارید. خانم ، آقا، شاغل، خانه دار، محصل و… در میان مخاطبین تان وجود دارند، پس سؤالاتی که هر کدام شان از شما می‌پرسند را یادداشت کرده و جلوی آن پاسخی کوتاه بنویسید. این کار به روند گفتگوی شما، سرعت می‎بخشد.

 

حتما بخوانید: بازاریابی در تویییتر چگونه باعث رشد کسب و کار ما می شود؟

 

و اما جمع بندی

در این مقاله، به تعریف بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ و ابعاد مختلف آن پرداختیم. گفتیم که در ایران انجام اشتباه این نوع بازاریابی مهم و ارزان قیمت، تا چه اندازه به تله مارکتینگ آسیب رسانده است؛ بنابراین نکاتی را برای آماده شدن پیش از تماس و تکنیک های طلایی که حین مکالمه باید توسط بازاریابان رعایت شود، به صورت کامل توضیح دادیم.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. در انتها لازم است بدانید تله مارکتینگ، فرایندی زمان بر و متقاعد کردن افراد و شرکت ها به این شیوه، کاری دشوار و طاقت فرسا است. اما اگر صبور باشید نرخ تبدیل تماس های تلفنی تان بهبود خواهند یافت. به نظر شما چه عواملی باعث شکست خوردن تله مارکتینگ و شنیدن پاسخ منفی از جانب مشتریان می شوند؟

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin