7 تفاوت مهم بازاریابی محتوا و تبلیغات


/

احتمالا شما هم تا به امروز دو مفهوم تبلیغات و بازاریابی محتوا را با یکدیگر هم معنی می‌دانستید. در صورتی که این دو موضوع علی رغم شباهت‌هایی که با یکدیگر دارند، دارای تفاوت‌هایی نیز هستند….

احتمالا شما هم تا به امروز دو مفهوم تبلیغات و بازاریابی محتوا را با یکدیگر هم معنی می‌دانستید. در صورتی که این دو موضوع علی رغم شباهت‌هایی که با یکدیگر دارند، دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. در این مقاله با رشدانا همراه باشید زیرا درمورد تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات صحبت خواهیم کرد.

تبلیغات چیست؟

همه ما کم و بیش با مفهوم تبلیغات آشنا هستیم. درواقع تبلیغات روشی برای تاثیرگذاری بر مخاطب و ترغیب او به انجام کاری است. معمولا کاری که از مخاطب در تبلیغات خواسته می‌شود، خرید محصول، استفاده از خدمات، معرفی برند وکارهایی از این دسته هستند. هرچند که امروزه تبلیغات مستقیم اثربخشی گذشته را ندارند، اما باز هم تا حدودی در جلب نظر افراد موثر هستند.

تبلیغات چیست

بازاریابی محتوا چیست؟

آیا می دانید بازاریابی محتوا چیست؟ یکی از زیر شاخه‌های بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ است که در آن، صاحبین کسب و کارهای آنلاین، می‌کوشند تا با به اشتراک گذاری محتوای آموزشی، سرگرم کننده و آگاهی بخش، توجه خوانندگان را جلب کنند. در نتیجه، این کار سبب تغییر در رفتار کاربران مطابق خواسته بازاریابان می‌شود. درحقیقت در این نوع بازاریابی افراد را به صورت مستقیم به خرید دعوت نمی‌کنیم، بلکه با ارائه محتوای مفید، در گرفتن بهترین تصمیم به آن‌ها کمک می‌کنیم. هدف از بازاریابی محتوا، جذب و حفظ مشتریان به وسیله تولید محتوای ارزشمند است.

بازاریابی محتوا چیست

بررسی تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، شباهت‌های متعدد بازاریابی محتوا و تبلیغات باعث شده است تا بسیاری از افراد به اشتباه تصور کنند که این دو، یک معنا و مفهوم دارند. در ادامه تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات (The Difference Between Content Marketing And Advertising) را بیان می‌کنیم تا به خوبی با هرکدام از آن‌ها آشنا شوید.

استراتژی

یکی از تفاوت های بازاریابی محتوا و تبلیغات این است که بازاریابی محتوا در بهترین حالت ممکن خود تلاش می‌کند به جای برند و محصول، به تمرکز بر روی اصالت محتوا بپردازد. در واقع این شکل از بازاریابی، پیوندی عمیق میان خود و مشتری به وجود می‌آورد و براساس نیازهای مخاطب محتوا تولید می‌شود. اما در تبلیغات، تمرکز بر روی فروش کالاست که البته تمامی مخاطبین متوجه این موضوع می‌شوند!

 

حتما بخوانید: استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

 

چرخه عمر

واقعیت این است که چرخه عمر محتوا بسیار طولانی‌تر از تبلیغات است و این یکی از تفاوت های بازاریابی محتوا و تبلیغات می باشد. به این دلیل که تبلیغات را در مدت زمان کمتری در معرض دید مخاطب قرار می‌دهیم، اما محتوا همواره در سایت یا شبکه‌های اجتماعی موجود است و در نتیجه جستجوی کاربر، نمایش داده می‌شود.

 

حتما بخوانید: آشنایی با چرخه عمر محتوا و کاربرد آن در استراتژی بازاریابی محتوا

 

کاربرپسند بودن

بازاریابی محتوا هیچ گونه حس مزاحمت یا آزاری برای مخاطب به وجود نمی‌آورد. در صورتی که تبلیغات در بسیاری از روش‌های خود، احساس آزار را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

ریسک و خطرپذیری

از دیگرتفاوت‌های این دو مفهوم، می‌توان به میزان خطرپذیری هر یک از آن‌ها اشاره کرد. بازاریابی محتوا بسیار کم ریسک‌تر از تبلیغات است. اگر محتوایی که تولید می‌شود از همه نظر عالی باشد و از نظر موتورهای جستجو ارزشمند شناخته شود، در نتایج اولیه گوگل قرار می‌گیرد و افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. در حالی که در تبلیغات علاوه بر هزینه‌های گزاف، هیچ تضمینی در جذب مشتری زیاد وجود ندارد.

موضوع

تفاوت دیگر بازاریابی محتوا و تبلیغات مربوط می شود به زمانی که شما تبلیغات کسب و کار خود را انجام می‌دهید. در این هنگام، موضوع اصلی که در بنرها، بیلبوردها و… نمایش داده می‌شود، کسب و کار، برند، معرفی محصول و… است. در صورتی که در بازاریابی محتوا، تلاش می‌شود تا با ارائه مطالب مفید، نوعی خدمت رسانی و رفع مشکلات مشتری صورت بگیرد.

موضوع محتوا

پویایی و انعطاف

بازاریابی محتوا شامل تمامی مخاطبین می‌شود. به بیان دیگر شما قادر هستید برای مخاطبین جدید و قدیم خود محتوای کاربردی تولید کنید و رضایت هر دو گروه را جلب نمایید. در صورتی که تبلیغات این پتانسیل را ندارد.

بستر نشر

در بازاریابی با استفاده از تولید محتوا، معمولا از بسترهایی مانند وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و امثال آن، برای رساندن پیغام به مخاطب استفاده می‌شود. اما در تبلیغات علاوه بر استفاده از بسترهای دیجیتال مانند: وبسایت و شبکه اجتماعی و… از بسترهای فیزیکی مانند: بیلبوردها، فضاهای شهری و … نیز استفاده می‌شود. البته این نوع بسترها صرف هزینه بالاتری می‌طلبند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره بازاریابی محتوا

 

جمع بندی

زمانی که صحبت از بازاریابی و تبلیغات می‌شود، اکثر افراد یک معنای مشترک از این دو، در ذهنشان تصور می‌کنند. در صورتی که واقعیت چیز دیگری است. این دو موضوع هرچند که با یک هدف واحد، یعنی افزایش مشتری انجام شوند، اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان بازاریابی محتوا و تبلیغات را معرفی کنیم و به بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما بر اساس اهداف و استراتژی های سازمانتان ترجیح می دهید کدام یک را انتخاب کنید؟ تبلیغات یا بازاریابی محتوا یا هر دو؟ نظرات خوبتان را با ما مطرح کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin