تحلیل شبکه های اجتماعی و ابزار های مناسب آن


زندگی در عصری که شبکه ای شده است، مزایا و آسیب های خاص خود را دارد. هرچند حجم وسیع ارتباط میان انسان ها، سازمان ها، دولت ها و ملیت های مختلف بیانگر همان موضوع شبکه…

زندگی در عصری که شبکه ای شده است، مزایا و آسیب های خاص خود را دارد. هرچند حجم وسیع ارتباط میان انسان ها، سازمان ها، دولت ها و ملیت های مختلف بیانگر همان موضوع شبکه ای شدن ارتباطات می‎باشد، اما ایجاد شبکه های اجتماعی که از آن ها به نام سوشال مدیا یاد می‌شود در کنار شبکه های غنی ارتباطی میان انسان ها، باعث شکل گیری مبحث مهمی به نام تحلیل شبکه های اجتماعی شده است.

در این مقاله از رشدانا با بررسی شبکه های اجتماعی و ارائه پاسخ به پرسش تحلیل شبکه های اجتماعی چیست؟ به مبحث مهم رسانه های اجتماعی پرداخته و از زوایای مختلف به تأثیر آن بر زندگی انسان مدرن و ابزارهای لازم برای تحلیل آن ها هم اشاره خواهیم کرد.

تحلیل شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی بخشی از شبکه های اجتماعی هستند

بخشی از شبکه های اجتماعی موجود را رسانه های اجتماعی، تشکیل می‎دهند و افزایش چند برابری استفاده از این رسانه ها، باعث ایجاد تغییراتی عمیق و بنیادین بر نحوه رفتار و عملکرد انسان ها با یکدیگر و حتی جهان اطراف شده است. امروزه رسانه های اجتماعی، در برقراری تعاملات، به اشتراک گذاشتن اطلاعات، ایجاد فضای کار و رقابت ، نقش به سزایی دارند.

همچنین در جنبه تأثیر بر فضای کسب و کارها، رسانه های اجتماعی، عاملی برای رسیدن به اهداف مالی و مادی شرکت ها و سازمان ها در جهت افزایش فروش، افزایش نرخ تبدیل، معرفی برند، بالا بردن میزان سوددهی، اجرای کمپین های تبلیغاتی خود و… هستند.

 

تحلیل شبکه های اجتماعی (Social Network Analysis) چیست؟

تحلیل شبکه های اجتماعی (Social Network Analysis) که به اختصار به آن SNA گفته می‌شود، به معنای بررسی گره های درون شبکه است، گره ها همان انسان ها و اشخاص هستند که توسط خطوط به یکدیگر متصل می‌شوند. به عبارت دیگر این تحلیل، یک استراتژی بر مبنای دو نظریه شبکه و گراف است.

خطوطی که به آن ها اشاره کردیم، می‎تواند روابطی همچون انتقال و دریافت پیام در رسانه های اجتماعی، روابط دوستانه، تبادل نظرات، انتقال یک ویروس و امثال آن باشد. این تحلیل ها بر اساس دانش ریاضی و نظریه پیچیده گراف ها انجام می‌شود که موجب شده این تخصص، به یکی از گرانترین و پردرآمدترین تخصص های موجود تبدیل شود.

 

حتما بخوانید: 7 مورد از موثر ترین تکنیک های بهینه سازی نرخ تبدیل

 

با مقدمه ای که بیان کردیم، گوگل را می‎توان یکی از بزرگترین و متبحرترین، متخصصین تحلیل شبکه های اجتماعی دانست. چرا گوگل؟ به این دلیل که در نظر گوگل، شبکه اجتماعی، شبکه ای از سایت ها است که برخلاف تصور ما، اطلاعات در آن مبادله نمی‎شود بلکه این انسان ها هستند که در حال جابجایی می‎باشند.

به بیان ساده تر، شرکت هایی مانند اینستاگرام که در حال ارائه خدمات دیجیتال در شبکه های اجتماعی هستند، با استفاده از الگوریتم های تحلیلی فراوان اقدام به نمایش تصاویر پیشنهادی خود به کاربران می‎کنند. برای درک و آشنایی بیشتر با ابزارهای تحلیل رسانه های اجتماعی در ادامه همراه ما باشید.

تحلیل شبکه های اجتماعی چیست

بهترین ابزار تحلیل شبکه های اجتماعی

تولید محتوا و اهمیت آن در فضای دیجیتال بر هیچ کس پوشیده نیست، اما آنچه مهم تر است تحلیل و ارزیابی محتواهای تولید شده به منظور شناخت ایرادات و توسعه همه جانبه کسب و کارها است. به عبارت دیگر، توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و سایر سوشال مدیا، بخش زیادی از زندگی شخصی و حرفه ای افراد را دربرگرفته اند. از این رو برخی از بهترین ابزارهای مفید برای تحلیل این رسانه ها را معرفی می‎کنیم.

 

Page Lever

ابزاری مفید برای تجزیه و تحلیل فیس بوک که کمک بسیاری به افزایش تعداد کامنت ها و نظرات، ترافیک و تعداد بازدیدکنندگان می‎کند. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا روند فعالیت خود در فیس بوک را بهبود ببخشید و کارایی آن را بیشتر کنید.

 

Argyle Social

اگر به دنبال افزایش و تحلیل نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کسب و کار خود هستید و در رسانه های اجتماعی مشغول به انجام فعالیت هستید، این ابزار قدرتمند به طور دقیق و مداوم، کمپین های شما را تحلیل می‎کند. همچنین گزارشات مفصلی از عملکرد مدیران، مشتریان و اعضاء شرکت را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

sprout social

این ابزار، به دلیل آن که ابزارهای مختلفی را با هم ترکیب کرده، توانسته مورد توجه عده زیادی از کاربران قرار گیرد. این ابزار توسط گزارش های تصویری که به شما ارائه می‎کند، قادر است عملکرد و وضعیت فعالیت تان در شبکه های اجتماعی را تحلیل کند و شما با استفاده از این تفاسیر می توانید استراتژی های کسب و کارتان را بهبود ببخشید.

ابزار تحلیل شبکه های اجتماعی

Hootsuite

اگر نمی‎دانید که چه نوع محتوایی برای کسب و کارتان مفید است، هوت سوئیت با ویژگی های مفید بسیار، گزینه ای عالی برای شما است. این ابزار باعث صرفه جویی در زمان می‎شود و جهت بازاریابی شبکه های اجتماعی، به شما این امکان را می‎دهد که تمام شبکه های اجتماعی که در آن ها عضو هستید را از یک جا و به صورت واحد، مدیریت کنید. مهم ترین ویژگی هوت سوئیت، برخورداری از تحلیل های مشابه گوگل آنالیتیکس است.

 

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله با تعریف جامعی از تحلیل شبکه های اجتماعی، به بخشی از شبکه های اجتماعی که رسانه های اجتماعی یا سوشال مدیا می‎باشد، اشاره کردیم. در ادامه شما را با چند ابزار مانند هوت سوئیت، آشنا کردیم تا از این رهگذر، بهتر و راحت تر به ارزیابی فضای کاری خود در رسانه های اجتماعی بپردازید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما ارزیابی و بررسی این شبکه ها چه اهمیت  و کاربردی در کسب و کارها دارد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش ادمین حرفه ای اینستاگرام

Instagram Admin Course

رشد کسب و کارهای اینترنتی را با مدیریتی متفاوت در دست بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin