5 تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال + مزایا و معایب آن ها


این روزها همه ما اثرات دنیای دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی را در تک تک لحظات زندگیمان احساس می‌کنیم. درواقع از زمانی که روز خود را آغاز می‌کنیم تا فرارسیدن شب، هریک از ما به صورت…

این روزها همه ما اثرات دنیای دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی را در تک تک لحظات زندگیمان احساس می‌کنیم. درواقع از زمانی که روز خود را آغاز می‌کنیم تا فرارسیدن شب، هریک از ما به صورت غیر قابل انکاری در حال استفاده از فضای دیجیتال هستیم. یکی از تاثیرات پیشرفت تکنولوژی در روند زندگی انسان‌ها، شیوه جدید کسب و کار و بازاریابی می‌باشد. بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، روشی تازه برای جذب بیشتر مشتری است. در این مقاله قصد داریم تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را بیان کنیم و بررسی کنیم که کدام یک بر دیگری برتری دارد، تا انتها همراه رشدانا باشید.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال | رشدانا

بازاریابی سنتی چیست؟

برای اینکه بدانید بازاریابی سنتی چیست، نیازی نیست به دنبال مطالبی از سال‌ها دور باشید! با نگاهی دقیق به اطراف خود در حال حاضر، می‌توانید ببینید که هنوز هم بسیاری از مشاغل از این روش بازاریابی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که این روش بازاریابی، هنوز هم تاثیرگذار است. به عنوان مثال کسب و کارهایی که خدمات مربوط به سالمندان ارائه می‌دهند، با استفاده از روش‌های جذب مشتری به روش سنتی موفق‌تر‌ اند. چراکه درصد کمتری از مخاطبین آن‌ها با دنیای دیجیتال آشنا هستند و مسلما با بازاریابی دیجیتال نتیجه رضایت بخشی نصیبشان نخواهد شد. به صورت کلی می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که بازاریابی سنتی و دیجیتال، مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان به صورت کلی یک روش را رد کرد!

بازاریابی سنتی چیست

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟

به مجموعه فعالیت‌هایی که برای جذب مشتری بیشتر، با استفاده از ابزارهای دیجیتال آفلاین و آنلاین انجام می‌گیرد، بازاریابی دیجیتال گفته می‌شود. دیجیتال مارکتینگ درواقع روشی جدید برای بازاریابی است که می‌توان در کسب و کارهای سنتی و آنلاین از آن استفاده کرد. متخصصان این زمینه بر این باورند که بازاریابی دیجیتال پیچیده‌تر و تخصصی‌تر نسبت به نوع سنتی آن است. به همین دلیل برای موفقیت در آن، باید از یک تیم حرفه‌ای و کاربلد استفاده کرد تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

بازاریابی دیجیتال چیست

مهم‌ترین تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

تا این قسمت مقاله دانستید که بازاریابی سنتی و دیجیتال چه مفهومی دارد و هرکدام در چه فضایی انجام می‌شود. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال (Traditional Marketing vs Digital Marketing) را بررسی خواهیم کرد.

شناسایی مخاطب هدف

بازاریابی سنتی معمولا عموم مردم را مخاطب قرار می‌دهد. اما در روش دیجیتالی، مخاطبین طیف خاصی از جامعه با سن، تحصیلات، شغل و جنسیت مشخص هستند.

 

حتما بخوانید: پرسونا چیست و چگونه پرسونای مشتری را تعیین کنیم؟

 

تعداد مشتریان

در روش سنتی جذب مشتری، معمولا افراد کمتری به تبلیغات صورت گرفته توجه می‌کنند. در حالیکه در دیجیتال مارکتینگ، به علت گسترده بودن فضا و تعدد ابزارها، تعداد مشتریان بسیار بیشتر است. در این روش برخلاف بازاریابی سنتی، با داشتن دامنه وسیعی از مشتریان، دیگر محدود به مکان جغرافیایی خود نیستید و می توانید دسترسی خود را به شهرها یا حتی کشورهای مختلف افزایش دهید.

 

حتما بخوانید: تفاوت های مهم بین دو مقوله بازاریابی و فروش چیست؟

 

نظر سنجی از مخاطبین

در بازاریابی مدرن معمولا سعی می‌شود از مخاطبین نظر سنجی شود و به نظر تک تک آن‌ها اهمیت داده می‌شود. انجام این کار باعث می شود متوجه نیاز مخاطب یا نقص های موجود در خدمات یا کالای خود شویم. همچنین مشارکت مخاطبان موجب ایجاد روابط طولانی تر و پایدارتری نیز هست. اما در شیوه سنتی به دلیل عدم دسترسی کافی به مشتریان و جامعه هدف، این امکان فراهم نیست.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

در ادامه چند مورد دیگر از تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را به صورت مختصر بیان می‌کنیم:

  • هزینه مربوط به روش دیجیتالی کمتر از نوع سنتی آن است.
  • بازاریابی دیجیتال برخلاف روش سنتی، هیچ محدودیتی در مکان و زمان ندارد.
پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

جمع بندی

به طور کلی استفاده از روش‌های بازاریابی، که در دنیای واقعی و مجازی صورت می‌گیرند، تاثیرات فراوانی بر روند پیشرفت کسب و کارها دارند. در این مقاله چند نمونه از تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را ذکر کردیم. با بررسی این تفاوت‌ها می‌توان تا حدودی به این نتیجه رسید که بازاریابی دیجیتال، مزایای بیشتری نسبت به سنتی دارد و مسلما در جلب نظر مشتری اثربخش‌تر عمل می‌کند. پس می توانید با اختصاص دادن بخشی از بودجه تبلیغاتی خود به این روش مارکتینگ، در کسب و کار خود موفق تر عمل کنید.

به نظر شما کدام شیوه بازاریابی گفته شده مزایای بیشتر و عملکرد بهتری در دنیای امروز دارد؟ چه کسب و کارهایی باید از کدام روش استفاده کنند و چه موقع، استراتژی های خود راتغییر دهند؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin