استراتژی بازاریابی موتور های جستجو و راهکارهای آن


/

بازاریابی موتورهای جستجو که به اختصار SEM نام دارد، روشی قدرتمند برای هدایت بازدیدکنندگان و کاربران آنلاین دنیای مجازی به سمت وب‌سایت‌های خاص است؛ بنابراین، با هدایت چنین ترافیکی به سمت سایت مورد نظر، آگاهی…

بازاریابی موتورهای جستجو که به اختصار SEM نام دارد، روشی قدرتمند برای هدایت بازدیدکنندگان و کاربران آنلاین دنیای مجازی به سمت وب‌سایت‌های خاص است؛ بنابراین، با هدایت چنین ترافیکی به سمت سایت مورد نظر، آگاهی افراد مختلف نسبت به برند افزایش می‌یابد و از نظر دیجیتال برندینگ هم موثر خواهد بود؛ اما یک نکته مهم وجود دارد و آن هم چگونگی تدوین استراتژی بازاریابی موتور جستجو است. اگر تا به حال درباره این استراتژی و نحوه تدوین آن چیزی به گوشتان نخورده، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید.

SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

ابتدا لازم است تعریف کوتاهی درباره بازاریابی موتورهای جستجو ارائه کنیم چون اغلب افراد اصطلاح SEO به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو و SEM را با یکدیگر یکسان می‌دانند. در این بخش، به بررسی تعریف هر یک و تفاوت آن‌ها اشاره می‌کنیم.

SEM یا بازاریابی برای موتورهای جستجو، نوعی از مارکتینگ دیجیتال است که تعدادی کلمه کلیدی قدرتمند را هدف قرار می‌دهد تا مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی تبدیل شوند؛ برای مثال، یک برند فروش قاب تلفن همراه، با هدف قرار دادن کلمه کلیدی خرید آنلاین قاب گوشی می‌تواند در صدر نتایج گوگل و SERPs نشان داده شود. به این ترتیب، مشتریان بالقوه وارد سایت فروش قاب شده و از آن خرید می‌کنند.

 

حتما بخوانید: بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

 

ولی آیا هدایت ترافیک بازدید کنندگان به سایت مورد نظر به همین سادگی امکان‌پذیر است؟ قطعا خیر. میزان موفقیت SEM به عوامل مختلفی بستگی دارد اما مهم‌ترین عامل، تحلیل سلیقه مشتری و نیازهای او است. چون مشتری براساس نیاز خود در گوگل جستجو می‌کند تا به جوابی قانع کننده برسد و اگر شما در زمان و شرایط مناسب به وی معرفی شوید، شانس بزرگی برای جذب مشتری خواهید داشت.

SEM چیست و چه تفاوتی با سئو دارد

ابزارهایی که می‌توانید برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی موتور جستجو از آن‌ها استفاده کنید متنوع هستند و نرخ و هزینه هر یک با دیگری فرق دارد. تعدادی از این ابزارها عبارتند از:

  • گوگل: Google Adwords
  • بینگ: تبلیغات ویژه بینگ
  • یاهو: تبلیغات ویژه یاهو
  • بایدو: تبلیغات ویژه بایدو

همان طور که احتمالا متوجه شده‌اید، SEM با سئو کاملا متفاوت است؛ چون در SEM شما از کلمات کلیدی ویژه‌ای برای بازاریابی استفاده می‌کنید اما محتوا برای موتورهای جستجو بهینه نمی‌شود. بهینه‌سازی سایت و محتوا برای موتورهای جستجو توسط سئو و اصول آن صورت می‌گیرد.

چند راهکار برای تدوین استراتژی بازاریابی موتورهای جستجو

در هنگام تعریف SEM برای برند خود باید به چندین ویژگی و فاکتور مهم توجه داشته باشید. در ادامه، فهرستی از چند مورد مهم را بررسی می‌کنیم. اگر می‌خواهید استراتژی بی‌نقصی برای بازاریابی موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو تدوین کنید، حتما به نکاتی که در ادامه آورده ایم را مورد نظر قرار دهید.

ارزیابی کلمات کلیدی براساس بودجه مورد نظر

قبل از هر چیزی باید کلمات کلیدی خود را براساس هدفی که دارید، ارزیابی کنید. تعیین هدف، اولین مرحله تدوین استراتژی است. مخاطب باید به کدام بخش از سایت شما هدایت شود؟ برای این میزان ترافیک، به چه کلمات کلیدی و کلمات هدفی نیاز دارید؟ برای پرداخت هزینه این کلمات چقدر بودجه دارید؟ اختصاص زمان کافی برای ارئه پاسخ مناسب به این سوالات شما را در تکمیل مرحله اول یاری می‌کند.

توسعه کلمات کلیدی براساس سلیقه مخاطب

محدود فکر نکنید و خودتان را در قالب مخاطب متصور شوید. او دقیقا به چه چیزی نیاز دارد؟ چه کلمه کلیدی را در موتور جستجو وارد می‌کند و کدام نتیجه در چشم او می‌درخشد؟ اگر می‌خواهید اولین وب‌سایتی باشید که مخاطب می‌بیند، باید کلمه کلیدی درستی را انتخاب کنید و بودجه کافی به آن اختصاص دهید.

در نظر گرفتن نرخ تبدیل

CTR یا نرخ تبدیل یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب کلمه کلیدی مناسب و در نتیجه، موفقیت‌آمیز بودن تدوین استراتژی بازاریابی موتور جستجو است. برای این مرحله زمان بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم تمام مراحل را موازی با هم انجام ندهید تا دقت مناسبی برای هر یک صرف کنید.

 

حتما بخوانید: نرخ تبدیل چیست و چه تأثیری بر کسب و کارها دارد؟

 

توسعه صفحه فرود یا Landing Page

صفحات فرود مخاطب باید براساس ویژگی‌های مختلف، بهینه شوند چون این صفحات عامل اصلی ترغیب بازدیدکنندگان به خرید هستند. در بسیاری از کمپین‌های SEM که موفقیت چندانی به دست نمی‌آورند یک مسئله مشترک وجود دارد و آن مناسب نبودن صفحه فرود است.

راهکارهای تدوین استراتژی بازاریابی موتور جستجو

بهینه سازی محتوا و سئو

محتوای شما نباید کپی باشد. این موضوع تاثیر خوبی روی کمپین SEM ندارد و بسیار مضر است. در حین تدوین استراتژی بازاریابی برای موتورهای جستجو، به این مورد توجه داشته باشید. با تولید محتوای با کیفیت و خاص در موضوع یا کلمه ای مشخص می توانید جایگاه بالاتری را در گوگل بین رقبایتان کسب کنید.

جمع بندی پایانی

در این مقاله، درباره تدوین استراتژی بازاریابی موتور جستجو صحبت کردیم. یادتان باشد، نکات ذکر شده در قسمت قبل، حین تعریف کمپین SEM بسیار مهم هستند و حاصل تجربیات دیگر افراد این حوزه است؛ پس حتما آن‌ها را در کمپین خود لحاظ کنید. با توجه به اینکه اهداف بازاریابی اینترنتی در حوزه موتورهای جستجو در حال تغییر است، برای دستیابی به یک کمپین تبلیغاتی مناسب لازم است دقیقا انتظاراتتان از به کارگیری این استراتژی ها را بدانید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع سئو حرفه ای سایت

 

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. هدف شما از راه اندازی SEM چیست؟ فروش بیشتر یا افزایش ترافیک سایت؟ نظرات عالی خودتان را با ما مطرح کنید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش سئو SEO و بهینه سازی سایت

SEO Specialist Course

سایت خود یا مشتریانتان را هدفمند به صدر گوگل برسانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin